Eheim classic 250 plus variant


Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
Berichten
558
Locatie
Rijswijk ZH
Ik ben een beetje aan het kijken welk extern filter ik zou willen hebben. Ik twijfelde eerst tussen de Eheim classic 150 en 250. Aangezien de 150 niet in een plus variant komt, denk ik dat het de 250 gaat worden. Al moet ik zeggen dat ik even schrok van het formaat, toen ik die in een filmpje voorbij zag komen :oops:

Nu vroeg ik mij af, wat voor filter materialen worden er allemaal met de plus variant mee geleverd? En klopt het dat deze ook geleverd wordt met een spraybar?
 
Plus versie komt met sponzen en kranen.
Gewone versie zonder kranen.

Beide komen met slangen en groene buizen.
 
Op onderstaande website zie je een foto van wat er allemaal bij zit. Zo te zien inderdaad dubbele kranen en ook een spraybar. Volgens mij komt er ook bij de plus versie alleen maar filterspons bij en zul je zelf nog wat biologisch materiaal zoals Siporax moeten kopen. Een liter moet ruim voldoende zijn.

 
De groene buizen zijn minder mooi en die kun je vervangen met de Eheim starterskit 1 en 2 als je dat wil.
 
Plus versie komt met sponzen en kranen.
Gewone versie zonder kranen.

Beide komen met slangen en groene buizen.
Op onderstaande website zie je een foto van wat er allemaal bij zit. Zo te zien inderdaad dubbele kranen en ook een spraybar. Volgens mij komt er ook bij de plus versie alleen maar filterspons bij en zul je zelf nog wat biologisch materiaal zoals Siporax moeten kopen. Een liter moet ruim voldoende zijn.

Ik dacht al alleen met sponzen inderdaad. Dan koop ik er ook nog siporax bij.
Ik ben echt een leek op dit gebied maar die extra kranen is echt een voordeel?? hoe moet ik die gebruiken?

De groene buizen zijn minder mooi en die kun je vervangen met de Eheim starterskit 1 en 2 als je dat wil.
Ik ga proberen mijn tafel een stukje van de muur te krijgen zodat ze erachter kunnen.....

En als ik dan toch bezig ben...


Dit leek mij wel interessant, maar is voor een aquarium vanaf 90 liter.... die van mij is netto denk ik 50 liter. Zou ik dit (veilig) kunnen gebruiken?
 
Ik ben echt een leek op dit gebied maar die extra kranen is echt een voordeel?? hoe moet ik die gebruiken?
Die dubbele kranen zijn erg handig bij onderhoud. Je zet beide kranen (eigenlijk alle 4 want 2 op de ingang en 2 op de uitgang) dicht en je kunt ze dan ontkoppelen. Zo voorkom je een hoop water over de grond en kun je het filter zo meenemen naar de keuken, schoonmaken en weer makkelijk terug zetten. Ook blijft de hevel op je invoer pijp in stand en zal het filter dus weer probleemloos aan gaan.
Dit leek mij wel interessant, maar is voor een aquarium vanaf 90 liter.... die van mij is netto denk ik 50 liter. Zou ik dit (veilig) kunnen gebruiken?
Ja dat lijkt me geen probleem. 300W lijkt wat veel maar hij gaat natuurlijk gewoon minder vaak / korter aan in een kleinere bak.
 
Een video zegt meer dan duizend woorden toch? Hieronder een fragment van iemand die het filter met die kranen gaat installeren, zo kun je zien hoe dat werkt. Die hele video is wel interessant voor je, gaat om het installeren van grotere broertje maar het principe blijft natuurlijk gelijk.

 
Een video zegt meer dan duizend woorden toch? Hieronder een fragment van iemand die het filter met die kranen gaat installeren, zo kun je zien hoe dat werkt. Die hele video is wel interessant voor je, gaat om het installeren van grotere broertje maar het principe blijft natuurlijk gelijk.


Ik wist niet dat de inley 16/22mm was en de uit 12/16mm ik had ?

Ik had de 2213 en beide was 12/16mm ..
 
Ik wist niet dat de inley 16/22mm was en de uit 12/16mm ik had ?

Ik had de 2213 en beide was 12/16mm ..
2213 heeft inderdaad 12/16 voor de invoer en uitvoer. Filmpje gaat over een 2217, zoals ik zei het principe is hetzelfde maar wellicht niet alle details ;)
 
Die dubbele kranen zijn erg handig bij onderhoud. Je zet beide kranen (eigenlijk alle 4 want 2 op de ingang en 2 op de uitgang) dicht en je kunt ze dan ontkoppelen. Zo voorkom je een hoop water over de grond en kun je het filter zo meenemen naar de keuken, schoonmaken en weer makkelijk terug zetten. Ook blijft de hevel op je invoer pijp in stand en zal het filter dus weer probleemloos aan gaan.

Ja dat lijkt me geen probleem. 300W lijkt wat veel maar hij gaat natuurlijk gewoon minder vaak / korter aan in een kleinere bak.

En heb ik dan nog extra extra kranen nodig als ik die verwarming ertussen zet?

Dank voor het filmpje, maakt e.e.a wel duidelijk!
 
En bij deze unboxing zag ik volgens mij toch wat extra filtermaterialen, naast de filtermatten zeg maar. Maar voor de zekerheid bestel ik denk ik toch maar de siporax denk ik
 
Zou kunnen hoor. Voor de zekerheid wellicht gewoon even een mailtje naar de shop waar je het filter gaat kopen? Als je er bijvoorbeeld Eheim substrat pro (biologische gesinterd glas balletjes) bij zou krijgen, is dat ook prima. Ik vermoed het echter niet, een liter van dat spul is vrij prijzig, duurder dan Siporax.

Dubbele kranen voor die verwarming is niet perse nodig, als je de kranen van de eheim na je verwarming plaatst heb je hetzelfde effect. Moet je alleen bij schoonmaken van je filter die verwarming ook mee nemen naar de keuken.
 
Ik had bij de complete 2217 alleen sponzen en een wit vlies.
 
Zou kunnen hoor. Voor de zekerheid wellicht gewoon even een mailtje naar de shop waar je het filter gaat kopen? Als je er bijvoorbeeld Eheim substrat pro (biologische gesinterd glas balletjes) bij zou krijgen, is dat ook prima. Ik vermoed het echter niet, een liter van dat spul is vrij prijzig, duurder dan Siporax.

Dubbele kranen voor die verwarming is niet perse nodig, als je de kranen van de eheim na je verwarming plaatst heb je hetzelfde effect. Moet je alleen bij schoonmaken van je filter die verwarming ook mee nemen naar de keuken.

Ik had bij de complete 2217 alleen sponzen en een wit vlies.

Oke, dan zal dat er niet bijzitten inderdaad. En die verwarming lijkt mij dan geen probleem.

Laatste vraag (denk ik) .....

Ik heb ook nog een hele hoop garnalen, dus daar is deze wel handig voor:


Maar blijft het vuil dan niet aan dat korfje plakken door de kleine openingen, i.p.v dat het het filter ingaat?
 
Maar blijft het vuil dan niet aan dat korfje plakken door de kleine openingen, i.p.v dat het het filter ingaat?
Prima idee en ja, daar zal wat grof vuil aan blijven hangen. Ik denk dat wekelijks genoeg is maar even dat vuil er af halen met je vingers bijvoorbeeld. Je kunt er ook voor kiezen om er zo'n ronde filterspons op te doen maar ook daarvoor geldt dat je die wekelijks gewoon even moet uitknijpen onder de kraan.
 
Met de wekelijkse verversing ga ik even met de afzuigslang langs dat korfje en dan is die weer schoon al blijft daar vaak weinig tegenaan plakken.
 
Prima idee en ja, daar zal wat grof vuil aan blijven hangen. Ik denk dat wekelijks genoeg is maar even dat vuil er af halen met je vingers bijvoorbeeld. Je kunt er ook voor kiezen om er zo'n ronde filterspons op te doen maar ook daarvoor geldt dat je die wekelijks gewoon even moet uitknijpen onder de kraan.

Met de wekelijkse verversing ga ik even met de afzuigslang langs dat korfje en dan is die weer schoon al blijft daar vaak weinig tegenaan plakken.

Oke dat moet wel te doen zijn!

Bedankt voor de hulp, ik denk dat ik nu voldoende informatie heb :book:
Nu nog geduld tot eind januari, dan ben ik jarig en krijg ik hopelijk een mooi cadeau :D
 
maar waarom niet een filter met een ontgrendelsysteem er op , is toch veel makkelijker dan die kranen ?
 
maar waarom niet een filter met een ontgrendelsysteem er op , is toch veel makkelijker dan die kranen ?

oh oh maak het mij nou niet te moeilijk, ik dacht net dat ik eruit was wat ik allemaal nodig heb....
 
De meeste Eheim pro filters zijn voorzien van zo'n mechanisme dat je in een keer de slangen blokeerd en eraf haalt, soms blijft de deksel met slangen achter soms alleen de slangen zelf.
Voorbeeld deze:

Let op, ik zeg niet dat deze voor jouw aqua geschikt is, ik geef alleen een voorbeeld!

Stekker eruit, beugel omhoog en deksel is los.
Trek je zo je filter materiaal eruit voor onderhoud.

Dan vullen met water, zelf aanzuigend systeem start de boel weer.
 
Laatst bewerkt:
Die Eheim classic is gewoon erg bewezen en draaien bij vele (waaronder ik zelf) al tientallen jaren zonder veel problemen. Natuurlijk heb je soms een nieuwe pakking of rotor nodig maar buiten dat blijven die dingen maar door gaan. In het kort, ze zijn bewezen goed.

Natuurlijk hebben de andere zeker een punt en is er genoeg keus. De JBL filters (e702 bijvoorbeeld) is ook prima voor jouw aquarium al zal die wellicht iets te veel debiet hebben. Daar kun je die slangen makkelijker op en af koppelen en heeft deze een prime-knop. Beide zaken die wel handig zijn al zou ik zelf zonder twijfel nog steeds voor een Eheim classic gaan.
 
De meeste Eheim pro filters zijn voorzien van zo'n mechanisme dat je in een keer de slangen blokeerd en eraf haalt, soms blijft de deksel met slangen achter soms alleen de slangen zelf.
Voorbeeld deze:

Let op, ik zeg niet dat deze voor jouw aqua geschikt is, ik geef alleen een voorbeeld!

Stekker eruit, beugel omhoog en deksel is los.
Trek je zo je filter materiaal eruit voor onderhoud.

Dan vullen met water, zelf aanzuigend systeem start de boel weer.

Dank voor de link. Ik heb inderdaad al een paar filmpjes bekeken. Zoals ik het zie hebben ze beide voor en nadelen

Ecco:
+ voorfilter
+gebruiksgemak
- goedkoop plastic hendel

Classic:
+ betrouwbaar
+ meer filtermedia ruimte (?)
- minder gebruiksvriendelijk (?)

Als ik bij de ecco een verwarming ertussen wil zetten, heb ik dan wel extra kranen nodig?
 
De JBL filters (e702 bijvoorbeeld) is ook prima voor jouw aquarium al zal die wellicht iets te veel debiet hebben. Daar kun je die slangen makkelijker op en af koppelen en heeft deze een prime-knop.

Ik heb de JBL promofilm gekeken en deze spreekt mij ook wel aan eigenlijk. Dit gaat nog een moeilijke keuze worden vrees ik :help:
 
Zelf vindt ik de Classics makkelijk met onderhoudt door de kranen die je makkelijk kan loskoppelen. Maar goed iedereen heeft zo zn eigen voorkeur natuurlijk.
 
Ach, gebruiksgemak, we hebben het over een filter welke je 6x per jaar en dat is al op de top wat mee moet doen...... :juggle:
 
Ach, gebruiksgemak, we hebben het over een filter welke je 6x per jaar en dat is al op de top wat mee moet doen...... :juggle:
Precies. Het gebruiksgemak bij het verschonen vind ik zelf niet het aller belangrijkste. Al moet ik zeggen dat ik JBL filters zelf ook gebruik en daar ook tevreden over ben en uiteindelijk gaat het er om dat een filter water door media laat stromen en dat doen ze gelukkig allemaal :)

De e402 is ook wel een mooi filtertje voor een 60cm bak, de flow is wat meer beheersbaar denk ik.
 
Jbl kranen dicht adapter los en klaar denk sneller dan de eheim. Maar sneller is nie altijd beter. Ik ben JBL fan. Dus ik zou je jbl aanbevelen, zo is een ander een eheim fan en die zal je eheim aanbevelen. The choice is yours.
 
De e402 is ook wel een mooi filtertje voor een 60cm bak, de flow is wat meer beheersbaar denk ik.

Alleen voor een paar euro meer heb ik de 702, meer filtercapaciteit en eventueel nog op een groter aquarium te gebruiken (als ik ooit weer groter wil)
 
Alleen voor een paar euro meer heb ik de 702, meer filtercapaciteit en eventueel nog op een groter aquarium te gebruiken (als ik ooit weer groter wil)
Ja helemaal mee eens. Ik zou denk ik ook voor die e702 gaan.
 
nou , ik was die dubbele kraantjes helemaal zat , elke keer op de kop onder in het kastje om die plastic dingen los te wurgen , ben blij dat ze wat anders uit gevonden hebben :) :)
 
nou , ik was die dubbele kraantjes helemaal zat , elke keer op de kop onder in het kastje om die plastic dingen los te wurgen , ben blij dat ze wat anders uit gevonden hebben :) :)

Ja maar als je een adapter van de JBL wil loshalen dan moet je ook onderin het kastje dus dat maakt denk ik weinig verschil.
 
Ja maar als je een adapter van de JBL wil loshalen dan moet je ook onderin het kastje dus dat maakt denk ik weinig verschil.
ja , maar daar kan ik zo bij , de pomp staat aan de voorkant en ik kan nu met 1 hand dat ding zo los halen , het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je je spul hebt staan , maar ik vind het een makkelijker systeem
 

Terug
Bovenaan