Wat is er nieuw

Eheim classic filtermateriaal

Tacoqueen

Active member
Lid geworden
12 augustus 2019
Leeftijd
36
Ik heb net een eheim classic 250 aangeschaft voor mijn 80cm bak van marktplaats. Als ik het goed zie zit alles erbij, alleen... Ik weet niet zo goed wat voor filtermateriaal ik er in kan doen. In zie van die blauwe ronde sponzen en witte te koop staan. Bij de filter zitten ook nog keramische staafjes en een soort steentjes (filter substraat staat op de doos).
Welk filtermateriaal en in welke volgorde is het verstandigst in de eheim classic?
En is er nog meer handig in aanschaf? Spraybar of gewone uitlaat, wat is beter?
Als ik het aan wil sluiten moeten de in en uitstroom naast elkaar?
Kunnen die gewoon op de achterwand? want daar zitten uitsparingen in de deksel...
Ik heb hiervoor altijd alleen maar binnenfilters gehad 😳

Heb je ook dubbelle kranen? om af te koppelen?
Andes moet je de slangen ut de bak halen.

Doe de keramisch onderop. dan blauwe spons, en witte daarop. dan het rooster met pootjes omhoog. blijft hij bij de rotor vandaan.
kan ook nog een blauwe oop wit.

Bedankt. Dubbele kranen zitten er niet bij. Hoe werkt dit en waar bevestig ik dit?

Kijk het filmpje. liggen op tafel.
instroom 20 cm slang... kraan er op. en slang door.
uitstroom 10 cm .slang. kraan er op.en slang door.

Test de kop eerst in de gootsteen. in 5 cm water. hand erop of doek erop de uitstroom

Dat zijn een hoop vragen in een post! Wat betreft de indeling van je filter en het materiaal zou ik de filosofie van ponduru aanhouden. Toevallig heeft hij een filmpje gemaakt over de eheim classic 2213. Hij gebruikt Biohome (kun je hier kopen) als biologische media maar je kunt ook andere media kopen in jouw lokale vissenwinkel. Siporax is bijvoorbeeld ook goed. Houd er rekening mee dat het water in je filter van beneden naar boven stroomt.

Wat de uitstroom betreft, dat is een beetje afhankelijk van wat je wil bereiken met de stroming. Ik heb nu momenteel zelf een extern filter waar de uitstroom en instroom aan een kant zitten maar dan gebruik ik een spraybar om het water naar de andere kant te sturen. Zo maakt het een mooi rondje in het aquarium.

9200000089230296.jpg
Is dit ook goed spul? Dat zat er nog bij namelijk

Heb ik op de siporax, zijn holle pijpjes, geeft goeie doorstroming.

Dus ik doe eerst siporax, dan een grove spons en fijne watten, dan die balletjes en nog een spons?

Eerst de spons van grof -> medium -> fijn en dan de biologische media. Siporax is ook biologische media en komt dus na de spons. In de video die ik liet zien gebruikt hij ook een soort pijpjes helemaal onderin, dit zijn echter keramische pijpjes en doet zijn werk daar als mechanische filtrage. Siporax is niet hetzelfde al heeft het wel dezelfde vorm.

ERRST.... de siporax. dan bolletjes..... dan grove spons fijne spons....watten.

Je laat de siporax in het filter zitten. onder de grove spons.
I een filter metbakjes, kan het hoger of lager, maakt niet uit.

Ik had verkeerd gekeken, deze heb ik. In de veronderstelling dat die staafjes siporax was en die bolletjes zijn dus steentjes.
Dan wel ook de staafjes als eerste
IMG_20190812_120631.jpg

Ik heb ook van die zakjes voor het materiaal

ERRST.... de siporax. dan bolletjes..... dan grove spons fijne spons....watten.

Je laat de siporax in het filter zitten. onder de grove spons.
I een filter metbakjes, kan het hoger of lager, maakt niet uit.

Doe dit niet, dan sluit je alle troep die de sponsen uitvangen op en blijft dit tussen je siporax en eheim substat pro zitten, waardoor de porien verstopt raken en de werking afneemt. (Bertus dit bedoelde ik dus met verkeerd indelen van een potfilter).

Eerst mechanisch filteren zodat je de meeste zwevende deeltjes uit het water hebt en dan pas biologisch filteren zodat je de biologische media zo schoon mogelijk houdt.

Ik kan ook doen: grove spons, medium spons, filterwatten, biomaterialen (siporax of ander spul) en dan moet er nog een spons of watten bovenop zodat het niet troebel word?
Iets nieuws aanschaffen vind ik ook heus niet erg

Bologisvch zo schoon mogelijk?
Voor mij mag het zo vuil mogenlijk.
In die blubber zitten ook bacterie.

Ik kan ook doen: grove spons, medium spons, filterwatten, biomaterialen (siporax of ander spul) en dan moet er nog een spons of watten bovenop zodat het niet troebel word?
Iets nieuws aanschaffen vind ik ook heus niet erg
nee, is de omgekeerde wereld, hoor.

kijk op het eind, het filter. op 4.54.

Tacoqueen, in deze post in een ander topic leg ik uit waarom ik het filter zou indelen op mijn manier. Bertus zijn manier geeft ook een werkende filter alleen ben ik van mening dat dit minder efficient is. Doe er mee wat je wil.

Die eheim mech is een mechanische filtermedia en doet niet veel voor biologisch, zou ik dus niet gebruiken. Die eheim substrat is opzich ook ok en kun je als biolgisch gebruiken, wel even in een filterzakje doen zodat je later makkelijk bij je spons en filterwatten kunt komen. Eventueel kun je als je nog ruimte over hebt een doosje met Siporax kopen en die ook toevoegen. Dan is je filter klaar voor gebruik. Een spons of watten bovenop is niet meer nodig maar eventueel kun je bovenin nog een spons of zakje met actieve kool doen om wat chemisch te filteren. Dit gebruik ik zelf alleen als ik medicijn gebruikt heb en anders niet.

Succes!

Bedankt, duidelijk nu:thumbs:

Even voor de zekerheid want Bertus denk nu dat ik je helemaal geen spons aanraad.

Ik zou het zo indelen:
Screenshot_2.png

Net boven de witte watten/spons je biologische media stoppen en de zwarte koolstof spons is optioneel.

Zo was het ook overgekomen en zo had ik voorheen ook.mijn binnenfilter ingedeeld; spons,watten, siporax

Deze heb ik allemaal draaien. siporax en sponzen. witte knip ik zelf uit mat.
.

Rustig maar Bertus

Elk heeft zo z'n eigen mening.
Dit is hoe ik het deed...
Gans de pot vol van alles van korrelvormige filtermedia. (zijn het nu bolletjes, pijpjes, brokjes, maakt niet uit, wat je hebt doe er in)
Helemaal bovenaan kan je een laagje witte filterwatte steken maar dat is optioneel.
Verder geen enkele vorm van spons oid, dat bezie ik als ultieme verkwisting van filterplaats.

das de belgische manier, he.
ik heb een zwarte mat gekocht 2 cm dik, knip ik de sponzen uit, en dat is geen verspilling. . blijft het vuil in hangen.
is de hollandse manier.

zo, aan de pudding broodjes.

kan ik bijkomen van schrik, dame.

das de belgische manier, he.
ik heb een zwarte mat gekocht 2 cm dik, knip ik de sponzen uit, en dat is geen verspilling. . blijft het vuil in hangen.
is de hollandse manier.
In dat van mij blijft het vuil ook hangen.
Maar ik heb het voordeel dat m'n filter reinigen in minder dan 1minut gaat.
Filter loskoppelen, filter openen, mandjes wat opschudden, vuil water afgieten, boeltje sluiten en weer aankoppelen...
Het typen duurt langer of het doen

Ik giet het water niet af. ja, door een zeef, om de garnalen op te vangen.
En dan weer terug.
Zal ik er 10 minuten over doen. heb de tijd.
ook voor de andere filters.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan