Klopt Liran, er is altijd veel discussie over de indeling van een potfilter maar ik zie bijna nooit iemand uitleggen waarom ze het zo doen. Kijk maar naar Bertus. Hij zegt doe het zo maar niet waarom.
Ik zal mijn beredenering nog een keer proberen uit te leggen. Je filtert eerst mechanisch om alle losse deeltjes op te vangen voor ze bij je biologische media komen. Waarom? Omdat biologische media werkt door stroming langs hele kleine poriën. Heb je dan vuil deeltjes in dit compartiment dan sluiten die vuil deeltjes de poriën deels af en stroomt er geen water meer doorheen. Door het gebrek aan stroming komt er ook geen zuurstof meer in en gaan de bacteriën in die afgesloten porie dood en verminder je dus de werking van je biologische media. Dit gaat natuurlijk niet van de ene dag op de andere maar na verloop van tijd wordt dit steeds erger. Het schoonmaken van die poriën is ook lastig omdat ze zo klein zijn, afspoelen van je biomedia is vaak dan ook niet voldoende en dit is dus een blijvend effect.
Waarom komt een potfilter van de fabrikant dan met een andere indeling? Kan ik heel bot in zijn. Omdat zij een systeem bedacht hebben die inderdaad werkt en gemiddeld gezien 'fool proof' is. Als je eerst mechanisch gaat filteren en dan pas biologisch dan zal je dus onderin regelmatig je filter de fijne watten moeten gaan vervangen. Daarbij moet je voorzichtig die biologische media verwijderen en in leven houden. Dat is lastiger dan dat je de fijne filterwatten bovenop doet. De fabrikant heeft dus gemiddeld tussen efficiënte werking en gemak.
Om deze reden heb ik er zelf dus een hele extra mechanische filterpot voor mijn JBL filter gezet, zodat het schoonmaken van de fijne filterwatten in een aparte pot zit en ook nog eens bovenop, want de flow is van beneden naar boven. Mijn JBL potfilter zit dan ook vol met biologische media en niks anders.
Zo heb ik het:
Rechter potje is dus volledig mechanisch.
Ken je die Juwel filters? De fabrikant zegt dat je een fijn filter bovenop moet doen en dat is het eerste wat het water raakt. Hierdoor zijn deze fijne filterwatten binnen enkele dagen verstopt en moet je die vervangen. Geld in het laatje. Daarbij is de grove spons onder je fijne watten behoorlijk nutteloos geworden want alles wat door die fijne watten heen komt vangt je grove spons toch niet. Dan is het eigenlijk alleen maar een spons voor biologische werking geworden.
Doe je echter eerst de grove spons, dan een fijnere spons en dan pas de witte filterwatten dan verspreid je het vangen van deeltjes over drie sponzen en hoef je die fijne filterspons veel minder te vervangen en je hebt exact dezelfde werking.
Zo kan ik nog wel doorgaan maar ik hoop dat mijn punt nu duidelijk is.