RichD1011
Well-known member
Daar gaan we weer.... filter discussie
eerst dit en dan een ellenlang verhaal over wat wel en niet... beetje dubbel.
Daar gaan we weer.... filter discussie
eerst dit en dan een ellenlang verhaal over wat wel en niet... beetje dubbel.
Het is voornamelijk belangrijk dat je de juiste media erin hebt en de juiste formaat filter voor je aquarium.
Grappig, voor mij is het juist andersom. De sump was het makkelijkste filter dat ik ooit heb gehad en potfilters vond ik zo onhandig dat ik uiteindelijk terug naar binnenfilters ben overgestapt.ja biologisch gezien gaat er niks boven een bioloog, maar onderhoud vind ik ronduit vervelend.
matten eruit trekken in relatief weinig werkruimte, knoeien met water, leegzuigen van de bodem ect.
een potfilter trek je onder de bak vandaag, kieper je leeg in de tuin en klaar.
Is die bioflow van Juwel dan zo slecht dat je die er direct moet uithalen?
Maak je een cichlidenbak oid van je Juwel aquarium, zou ik 'm eruit halen, of op zijn minst een potfilter erbij zetten, want die belasting is m.i. wat te zwaar voor deze filters.
Dat binnenfilter werkt an sich prima, zolang je hem met enige regelmaat onderhoudt (met name de fijne filtersponzen schoon/open houden). Je merkt al gauw dat de stroomsnelheid terugloopt als je te lang wacht. Zelf vond ik de schoonmaakintervallen wel erg kort worden (ik ben lui) en was ik uiteindelijk niet zo tevreden met de doorstroming. Om die reden en om ruimte te besparen het filter verwijderd.Is die bioflow van Juwel dan zo slecht dat je die er direct moet uithalen?
Waarom bacteriën meer plaats bieden dan ze nodig hebben?de beste filtering... zo veel en zo groot mogelijk.
Heil sponzen!!En verder snap ik de fixatie van velen op spons niet... ik vind dat maar nutteloze ondingen die veel te snel toeslippen, onmogelijk deftig uit te kuisen zijn en veel beter door andere dingen vervangen kunnen worden.
Jij snapt hem. 🙂Kortom: ieder zijn ding, en wellicht is het ook nog afhankelijk van de bak en je visbestand. Belangrijkste is dat de waterkwaliteit en gewenste helderheid goed blijft tot de volgende waterwissel. Als dat het geval is, dan heb je de juiste keuze gemaakt. Zo simpel is het, denk ik 🙂
Waarom niet?Waarom bacteriën meer plaats bieden dan ze nodig hebben?
Idd bacteriën zullen enkel groeien volgens het voedsel die ze hebben.Maar stel dat ze opeens dubbel voedsel hebben, dan heb je in ongeveer 10u dubbel bacteriën. Maar dan moet je ook dubbel media hebben of je krijgt een gigantische waterbloei.Ik snap je gedachtegang. 🙂 Maar is het niet zo dat de omvang van je bacteriekoloniën altijd in verhouding staat tot het beschikbare voedsel? Dus feitelijk zijn je bacteriën qua aantallen niet voorbereid op die onverwachte braakbal (of op plotselinge vissensterfte of... een "nummer twee" in je bak van een heel erg dronken persoon...).
Het helpt zeker om in zulke gevallen extra vestigingsplaatsen te hebben; die baccies moeten immers ergens bij kunnen groeien. Maar ik denk dat je al gauw onnodig veel materiaal hebt als je bijvoorbeeld een derde filter aan je bak hangt "voor het geval dat".
Ja al die lege colablikjes en plastic verpakkingen wil je niet in je bak 😀Enige waar ik klein beetje tegenaan liep was het zwerfvuil.
Nou ik heb hier weleens dat het waterslot de uitstroom dicht gooit en dan hangt alles binnen 24 uur bovenin en dan draait er standaard nog een hmf mee op iedere bakIedereen schijnt hier de grootste filter te vergeten ?
Je aquarium zelf...
Ik heb zelf de test ooit eens gedaan met mijn grote bak en het sump systeem afgekoppeld en mijn potfilters (fx6) op de sump zelf gezet.
Akkoord, mijn bestand is niet groot en ik had een redelijke grote pothos plant in vergiet bak in het water hangen
Maar 4 - 5 weken later (met 3 powerheads en 1 grote luchtbellen blazer) en dus zonder filter
Ammoniak = 0
Nitriet = 0
Nitraat = 15
Enige waar ik klein beetje tegenaan liep was het zwerfvuil.
En dat is inmiddels de enige reden waarom mijn filters nu nog lopen.
1. zwerfvuil eruit halen
2. extra liters voor meer buffer
DOE DIT NOOIT met een kleine aquarium 🙂
Nou ik heb hier weleens dat het waterslot de uitstroom dicht gooit en dan hangt alles binnen 24 uur bovenin en dan draait er standaard nog een hmf mee op iedere bak
175 liter is niet klein vind ik 😀DOE DIT NOOIT met een kleine aquarium
Stond er specifiek bij 🙂 ik heb dit gedaan bij mijn 2000 liter aquarium met 7-8 vissen in
Die groene poepzakjes van de hond schijnen dan wel weer extra nitraat en fosfaat op te leveren voor de planten dat dan weer wel...Ja al die lege colablikjes en plastic verpakkingen wil je niet in je bak 😀
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.