Stelling van 12-8-2019: wat is de beste filtermethode?


de beste filtering... zo veel en zo groot mogelijk.
Chemische filtering... (op turf na dan) =totaal overbodig bij normale omstandigheden

En verder snap ik de fixatie van velen op spons niet... ik vind dat maar nutteloze ondingen die veel te snel toeslippen, onmogelijk deftig uit te kuisen zijn en veel beter door andere dingen vervangen kunnen worden. 1
Dus, jij gebruikt ze niet?
Dus zijn het nutteloze dingen?
Is dat dan geen kul, wat je verkoopt.
Ja, ze raken vol. met vuil. zijn goeie vuilvangers. \
En schoonmaken???? waarom? zitten ook bacterie in.
Dus, je verkoopt onzin.
 
Laten we wel proberen om elkaar en elkaars mening te respecteren:deal:.Niet iedereen zal dezelfde ervaringen hebben en ook deze mogen worden gedeeld.
 
Dus, jij gebruikt ze niet?
Dus zijn het nutteloze dingen?
Is dat dan geen kul, wat je verkoopt.
Ja, ze raken vol. met vuil. zijn goeie vuilvangers. \
En schoonmaken???? waarom? zitten ook bacterie in.
Dus, je verkoopt onzin.
ze geraken idd vol vuil, vuil die je er amper of niet terug uit krijgt en die je debiet sterk verminderen.
Ik vind dat er veel ander en betere dingen bestaan om de, meestal zeer beperkte, ruimte van je filter te benutten
 
Je praat gewoon onzin.
Dus nu moeten we na 17 jaar ineens omschalelen, om dat jij dat vind.
dus zo even 9 filters veranderen, nou, demk het niet.

waarom gebruiken ze dan ook hamburger matten?
zoek daar dan ook wat ander voor.
 
Je praat gewoon onzin.
Dus nu moeten we na 17 jaar ineens omschalelen, om dat jij dat vind.
dus zo even 9 filters veranderen, nou, demk het niet.

waarom gebruiken ze dan ook hamburger matten?
zoek daar dan ook wat ander voor.
Bertus hou eens op met alles op je zelf te betrekken.

Hij vindt dat zo beter. Dat mag hij vinden. Zo werkt het bij hem prima.

En bij jou werkt jou manier 17 jaar. En dat is ook prima.

Maar laten we het discussie houden op de stelling en niet om de 17 jaar wat jij vindt.
Niemand zegt dat je moet veranderen.
 
brrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Biologisch Filteren - AquaInfo
https://www.aquainfo.nl › Blog › Aquarium Filters
3 jul. 2012 - De opbouw van een biologisch filter is afhankelijk van wat je wil bereiken. ... Het optimale filtersysteem voor een aquarium bestaat niet! Zo, da's ...

lees dit maar eens goed door, over stofdeeltjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zou jouw keuze zijn om het water mechanisch te filteren (ontdoen van zwevend vuil) of richt jij je alleen op biologisch?
He He iemand die het wel begrijpt :thumbs:
Ben er zeer benieuwd naar immers om je biologisch filtering lees bacterie huishouding te vormen zal je toch een degelijke voor filtering nodig hebben is mijn idee
Waar ik wel in mee ga is dat er in sommige merken potfilters wel heel veel spons zit
 
He He iemand die het wel begrijpt :thumbs:
Ben er zeer benieuwd naar immers om je biologisch filtering lees bacterie huishouding te vormen zal je toch een degelijke voor filtering nodig hebben is mijn idee
Waar ik wel in mee ga is dat er in sommige merken potfilters wel heel veel spons zit
Hah wij zitten op een lijn inderdaad. In het begin van dit topic een grote discussie gehad over het doel van eerst mechanisch filteren en dan pas biologisch.
 
Ja, je bent een Hero.

Dat wordt in beide gevallen toegepast, .
Kan ook met zandfilters. of filters achter je filter.
of er voor. wat je wilt.
eerst mechanisch met spons, dan siporax. nadeel , je moet siporax eruit gooien, om de spons er uit te vissen.,\\
eerst siporax, dan spons , dan ander materiaal, wat je wilt, bolletjes dan wit.
zo gaf eheim dat op.
voor der rest, vind ik het best.
 
Wat zou jouw keuze zijn om het water mechanisch te filteren (ontdoen van zwevend vuil) of richt jij je alleen op biologisch?
Je kan niet biologisch filteren zonder dat dat ook mechanisch werkt.
Ik werk persoonlijk zeer graag met onregelmatige media ( steentjes dus)
Dingen zoals lavasteen, vijversubstraat enzo is prima filtermedium en door de onregelmatige vorm ook prima mechanisch gezien.
Plus, je hoeft het enkel maar eens op te schudden en het lost het grootste deel van het verzamelde vuil.
 
He He iemand die het wel begrijpt :thumbs:
Ben er zeer benieuwd naar immers om je biologisch filtering lees bacterie huishouding te vormen zal je toch een degelijke voor filtering nodig hebben is mijn idee
Waar ik wel in mee ga is dat er in sommige merken potfilters wel heel veel spons zit
of je nu eerst een deel spons of direct volledig biologisch gaat maakt geen verschil, alsof bacteriën stoppen met groeien op een bepaalde grens.
Door je filter volledig biologisch te vullen laat je de vervulling zelf die grens bepalen (daar waar geen vaste vervuiling aan kan)

Weet dat de eerste cm in een potfilter biologisch gezien net de belangrijkste zijn, immers daar heb je nog het meeste zuustof in je water.

Om die reden filter ik dan ook net omgekeerd in m'n bioloog... eerst siporax vanwege het zuurstofgehalte in het water, daarnaa fijn substraat ( vijversubstraat enzo) en als laatste grote lavasteen (zuurstof arm water en grote media zorgen voor anaerobe bacteriën die nitraat verwijderen)
 
Hah wij zitten op een lijn inderdaad. In het begin van dit topic een grote discussie gehad over het doel van eerst mechanisch filteren en dan pas biologisch.
Het volledig gescheiden zien van de 2 is een utopie. de ene bestaat niet zonder de andere (in 1 filtermedium) Zo is een spons na enkele dagen ook biologisch en is bvb siporax ook mechanisch.
Ik ben al jaren gestopt met dat onderscheid te maken en kijk enkel nog naar wat de bacteriën die ik op een bepaalde plek wil hebben ook nodig hebben. (zijnde hoofdzakelijk wel of niet zuurstofrijk)
 
Dat ligt dan wel aan de hoeveelheid planten Patton. Je moet het niet met de natuur vergelijken want in ons aquarium is de belasting veel groter denk ik.
ik vind het gewoon appart dat er veel mensen met een sump/bioloog zijn terwel je gewoon planten in kan zetten en die doen al het werk boven water groeiende planten groeien ook sneller ze nemen ook direct ammoniak op bijvoorbeeld en je heb maar weinig dat je hoef te vervangen + veel minder water wissels nodig
 
He He iemand die het wel begrijpt :thumbs:
Ben er zeer benieuwd naar immers om je biologisch filtering lees bacterie huishouding te vormen zal je toch een degelijke voor filtering nodig hebben is mijn idee
Waar ik wel in mee ga is dat er in sommige merken potfilters wel heel veel spons zit
Wat zeer waarschijnlijk iets van doen heeft met de prijs. Spons op zich is al goedkoop. Denkelijk is men er zich wel van bewust dat er daarna toch iets voor biologische filtering bij gekocht zal worden. Marketing pur sang!
 
Wat zeer waarschijnlijk iets van doen heeft met de prijs. Spons op zich is al goedkoop. Denkelijk is men er zich wel van bewust dat er daarna toch iets voor biologische filtering bij gekocht zal worden. Marketing pur sang!
Exact mijn Idee ook Ben:D
 
Het volledig gescheiden zien van de 2 is een utopie. de ene bestaat niet zonder de andere (in 1 filtermedium) Zo is een spons na enkele dagen ook biologisch en is bvb siporax ook mechanisch.
Ik ben al jaren gestopt met dat onderscheid te maken en kijk enkel nog naar wat de bacteriën die ik op een bepaalde plek wil hebben ook nodig hebben. (zijnde hoofdzakelijk wel of niet zuurstofrijk)
Dat is zeker waar maar, biologische media zoals lavasteen en ander gesteente zal zeker ook mechanisch gaan werken en andersom, spons ook biologisch. Er is echter wel degelijk een reden om je media de bedoelt is voor biologische filtrage zo schoon mogelijk te houden en mijn beredenering hiervoor staat op pagina 1 van dit topic maar komt neer op; Het grote vuil spoel je er zo weer tussen uit maar de eenmaal verstopte porien maak je niet zomaar weer vrij en de werking van je biologische media zal door de 'mechanische prut' na verloop van tijd minder worden. Een dunne mechanische filtering grof/medium/fijn van een paar cm in totaal voor je biologische filtering helpt hier enorm tegen.

Het verhaal dat Eheim standaard siporax in het eerste filter compartiment gebruikt heb ik nagekeken want dat lijkt me stug, en is ook zo. Zie het plaatje hieronder. In het eerste vak zitten keramische buisjes ook wel eheim mech genoemd. Dit is juist bedoeld om mechanisch te filteren en is niet te vergelijken met siporax, behalve de vorm dan. Siporax is gemaakt van gesinterd glas en is veel poreuzer en bedoeld voor biologische werking en te vergelijken met de bio balls. Eigenlijk doet Eheim standaard dus wat ik zeg, eerst mechanisch en dan biologisch al zit de witte fijne pad nog na de biologische media. Die zou ik direct op de blauwe spons plaatsen.

Screenshot_3.png
 
Laatst bewerkt:
De manier van filteren die momenteel hier het beste werkt is een combinatie van een extern filter met daarin eerst mechanische filtering (bloempotscherven en blauwe spons) en daarna biologische filtering (siporax), en een intern filter (aquael turbo 500).

Wij gebruiken alleen vrij grof materiaal op het externe filter om een hoge stroomsnelheid te houden. Dat zorgt er hopelijk voor dat er minder denitrificatie zal plaatsvinden, zodat we meer nitraat overhouden voor onze planten.
Onze aquaria hebben een vrij lage bezetting met veel planten, waardoor we zuinig willen zijn op ons nitraat.

De aanvulling van de turbo 500 gebruiken we voornamelijk voor extra stroming en circulatie van co2 en voedingsstoffen. We gebruiken die doorgaans met alleen het pomp+spons-gedeelte. Wanneer het nodig is plaatsen we het potgedeelte bij met groene filterwatten of siporax. Dat helpt hier goed om in een periode van tijdelijke hoge organische belasting het water weer (snel) helder te krijgen. Standaard hebben we het niet nodig.
 
De vraag is wat je wil bereiken.
Wil je een volledige cycle of ben je tevreden met de omvorming tot nitraat?

In het laatste geval werkt een extern filter prima.
Ik doe dit al 40 jaar zo en lat de planten het nitraat weg werken.

Wel gebruik ik de laatste jaren een filter met een uitspoelbaar voorfilter.
Het filter hoeft maar een paar minuten uit als ik die dat filter verwissel..
Het biologische gedeelte kan je gewoon laten zitten.

Full cycle kan denk met een bioloog beter gekregen worden maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Veel halve waarheden. Ik heb de hele waarheid niet, maar kan wel mijn best doen:

Voor het ideale filter te vinden moet je weten wat je wil bereiken. Algemeen willen vissen geen ammonium, geen nitriet, weinig nitraat, geen andere afvalstoffen, geen parasieten, schimmels of bacteriën in het water,... Het ideale filter dient dit alles te doen, en dan nog eens met zo weinig mogelijk arbeid en zo laag mogelijke kost.

Biologische filtering om ammonium af te breken tot nitraat is nodig, daar is iedereen het over eens. Ideaal hiervoor is siporax, K1/kaldnes, of eender wat met veel oppervlak en goede porositeit zodat zoveel mogelijk bacteriën kunnen hechten.
Zelfs standaard filtermatten kunnen hiervoor dienen, genoeg oppervlak om bacteriën te laten hechten. Nadeel is dat ze dichtslibben en gekuist moeten worden, waardoor je de bacteriën kwijt bent. Daarom zijn de eerstgenoemden beter, die bacteriën blijven gewoon zitten zolang je systeem normaal draait en vereisen totaal geen onderhoud bij een goed uitgedacht systeem.

Chemische filtering is enkel nodig indien er specifieke afvalstoffen of gifstoffen in het water zitten. Ook UV-filters versta ik hieronder. Ze zijn goed in wat ze doen, maar je hebt ze enkel nodig in specifieke situaties.

Mechanische filtering, daar bestaan volgens mij zeer veel misverstanden over.
Ik maak hier onderscheid in 2 zaken die mechanisch gefilterd worden:
- de bruine 'smurrie' die overal in je filter terecht komt. Dit is afgebroken organisch materiaal met een hele hoop bacteriën.
- uitwerpselen en plantenafval verwijderen voor deze afgebroken worden, en dus voor ze hun ammonium en andere stoffen vrijgeven.
Filtersponzen/filterwatten en andere klassieke systemen verwijderen alleen de bruine 'smurrie', op het ogenblik dat je deze uitspoelt/vervangt. De uitwerpselen en plantenafval worden door het mechanisch filter tegengehouden, maar ammonium wordt zeer snel vrijgegeven en afgebroken door nitraat in de rest van het filter. Dit is dus een minimale vorm van mechanische filtratie, maar wel uiterst noodzakelijk. Deze smurrie huisvest immers heel wat goede bacteriën, maar verhoogt ook algemeen de bacterie en schimmeldruk in je bak. Zuid-Amerikaanse vissen zijn hier vaak extra gevoelig aan, aangezien zij uit zuur water komen waar bacteriën en schimmels veel moeilijker kunnen overleven. Dus wel heel belangrijk om die 'smurrie' regelmatig uit je systeem te halen!

Beter zijn filtersokken die op regelmatige basis vervangen worden. Maar deze moeten zéér frequent vervangen worden om het ammonium mee te verwijderen voor het in het water terecht komt. BRS TV (zoutwater) heeft hier ooit onderzoek op gedaan en zag dat als de sokken om de 2 dagen verwijderd werden dit amper effect had op ammoniumvrijgave en dus resulterend nitraatgehalte. Bij dagelijks verwijderen halveerde bijna het totaal vrijgegeven ammonium. Continu verwijderen is het ideale, waarbij minimale hoeveelheden ammonium vrijgegeven worden voor het afval verwijdert wordt.
Daarom zijn vliesfilters en zeeffilters zo immens aan het groeien in de vijverwereld en zoutwaterwereld. Dit is de ultieme mechanische filtering, omdat alle uitwerpselen en plantenafval zeer snel uit je systeem verwijderd worden. En afhankelijk van je systeem en beplant/kaal aquarium kan je zo 50 tot 75% van het ammonium uit je bak halen voor het nitraat wordt.
Dat betekent 2 à 4 keer minder waterwissels.

Een ideaal filter bestaat niet. kostprijs, efficiëntie en benodigde arbeid zijn hierbij tegenpolen.

- Een goed potfilter is volgens mij redelijk kostprijsefficiënt en arbeidsefficiënt, en ook biologisch en chemisch filteren doet hij zeer goed. Maar mechanisch zit je met een groot probleem. Je kan hem niet dagelijks of wekelijks openhalen om nieuw vuil te verwijderen. Hiervoor komen de laatste jaren meer en meer oplossingen, maar continu verwijderen van vuil zie ik niet snel gebeuren. Maar als je zeer frequent en veel water wisselt is dit eigenlijk geen echt probleem. Algemeen vind ik potfilters wel het beste 'foolproof' systeem voor de beginnende aquariaan.

- Een bioloog is vaak wat duurder, en kan wel al deze zaken goed uitvoeren indien hij goed ingericht is.
Een ideale inrichting lijkt me een vliesfilter met daarna K1/siporax/bioballen/...
en de nodige chemische filtratie wanneer dit nodig is. Dit kan je volledig onderhoudsvrij maken, behalve dan eens een vliesdoek vervangen om het half jaar. Maar de kostprijs hiervan is veel te hoog voor de kleinere aquaria.

- Sponsfilters zijn economisch zeer duidelijk het interessantste, maar naar efficiëntie en benodigde arbeid toe weer helemaal niet. Toch zijn ze vaak een goede keus in kleine aquaria of kweekstellingen waar waterwissels zeer strikt worden opgevolgd.

- HOB filters zijn volgens mij vergelijkbaar met mini-biologen, en voornamelijk door hun omvang gelimiteerd.

- zandfilters doen een matige biologische filtering en een matige mechanische. Als je ze vaak spoelt heb je wel zeer goede mechanische filtering. Maar altijd grote systemen, dus niet voor de kleinere aquaria.

En dan hangt nog zeer veel af van je vissen en hun specifieke gevoeligheden (sommigen zijn bv. heel gevoelig aan nitraat, of kunnen geen bacteriedruk verdragen), of je een beplant aquarium wilt, de bioload,...
Dus besluit: er is voor iedereen een ideale filter, maar deze is voor iedereen anders :D
 
Veel halve waarheden. Ik heb de hele waarheid niet, maar kan wel mijn best doen:

Voor het ideale filter te vinden moet je weten wat je wil bereiken. Algemeen willen vissen geen ammonium, geen nitriet, weinig nitraat, geen andere afvalstoffen, geen parasieten, schimmels of bacteriën in het water,... Het ideale filter dient dit alles te doen, en dan nog eens met zo weinig mogelijk arbeid en zo laag mogelijke kost.

Biologische filtering om ammonium af te breken tot nitraat is nodig, daar is iedereen het over eens. Ideaal hiervoor is siporax, K1/kaldnes, of eender wat met veel oppervlak en goede porositeit zodat zoveel mogelijk bacteriën kunnen hechten.
Zelfs standaard filtermatten kunnen hiervoor dienen, genoeg oppervlak om bacteriën te laten hechten. Nadeel is dat ze dichtslibben en gekuist moeten worden, waardoor je de bacteriën kwijt bent. Daarom zijn de eerstgenoemden beter, die bacteriën blijven gewoon zitten zolang je systeem normaal draait en vereisen totaal geen onderhoud bij een goed uitgedacht systeem.

Chemische filtering is enkel nodig indien er specifieke afvalstoffen of gifstoffen in het water zitten. Ook UV-filters versta ik hieronder. Ze zijn goed in wat ze doen, maar je hebt ze enkel nodig in specifieke situaties.

Mechanische filtering, daar bestaan volgens mij zeer veel misverstanden over.
Ik maak hier onderscheid in 2 zaken die mechanisch gefilterd worden:
- de bruine 'smurrie' die overal in je filter terecht komt. Dit is afgebroken organisch materiaal met een hele hoop bacteriën.
- uitwerpselen en plantenafval verwijderen voor deze afgebroken worden, en dus voor ze hun ammonium en andere stoffen vrijgeven.
Filtersponzen/filterwatten en andere klassieke systemen verwijderen alleen de bruine 'smurrie', op het ogenblik dat je deze uitspoelt/vervangt. De uitwerpselen en plantenafval worden door het mechanisch filter tegengehouden, maar ammonium wordt zeer snel vrijgegeven en afgebroken door nitraat in de rest van het filter. Dit is dus een minimale vorm van mechanische filtratie, maar wel uiterst noodzakelijk. Deze smurrie huisvest immers heel wat goede bacteriën, maar verhoogt ook algemeen de bacterie en schimmeldruk in je bak. Zuid-Amerikaanse vissen zijn hier vaak extra gevoelig aan, aangezien zij uit zuur water komen waar bacteriën en schimmels veel moeilijker kunnen overleven. Dus wel heel belangrijk om die 'smurrie' regelmatig uit je systeem te halen!

Beter zijn filtersokken die op regelmatige basis vervangen worden. Maar deze moeten zéér frequent vervangen worden om het ammonium mee te verwijderen voor het in het water terecht komt. BRS TV (zoutwater) heeft hier ooit onderzoek op gedaan en zag dat als de sokken om de 2 dagen verwijderd werden dit amper effect had op ammoniumvrijgave en dus resulterend nitraatgehalte. Bij dagelijks verwijderen halveerde bijna het totaal vrijgegeven ammonium. Continu verwijderen is het ideale, waarbij minimale hoeveelheden ammonium vrijgegeven worden voor het afval verwijdert wordt.
Daarom zijn vliesfilters en zeeffilters zo immens aan het groeien in de vijverwereld en zoutwaterwereld. Dit is de ultieme mechanische filtering, omdat alle uitwerpselen en plantenafval zeer snel uit je systeem verwijderd worden. En afhankelijk van je systeem en beplant/kaal aquarium kan je zo 50 tot 75% van het ammonium uit je bak halen voor het nitraat wordt.
Dat betekent 2 à 4 keer minder waterwissels.

Een ideaal filter bestaat niet. kostprijs, efficiëntie en benodigde arbeid zijn hierbij tegenpolen.

- Een goed potfilter is volgens mij redelijk kostprijsefficiënt en arbeidsefficiënt, en ook biologisch en chemisch filteren doet hij zeer goed. Maar mechanisch zit je met een groot probleem. Je kan hem niet dagelijks of wekelijks openhalen om nieuw vuil te verwijderen. Hiervoor komen de laatste jaren meer en meer oplossingen, maar continu verwijderen van vuil zie ik niet snel gebeuren. Maar als je zeer frequent en veel water wisselt is dit eigenlijk geen echt probleem. Algemeen vind ik potfilters wel het beste 'foolproof' systeem voor de beginnende aquariaan.

- Een bioloog is vaak wat duurder, en kan wel al deze zaken goed uitvoeren indien hij goed ingericht is.
Een ideale inrichting lijkt me een vliesfilter met daarna K1/siporax/bioballen/...
en de nodige chemische filtratie wanneer dit nodig is. Dit kan je volledig onderhoudsvrij maken, behalve dan eens een vliesdoek vervangen om het half jaar. Maar de kostprijs hiervan is veel te hoog voor de kleinere aquaria.

- Sponsfilters zijn economisch zeer duidelijk het interessantste, maar naar efficiëntie en benodigde arbeid toe weer helemaal niet. Toch zijn ze vaak een goede keus in kleine aquaria of kweekstellingen waar waterwissels zeer strikt worden opgevolgd.

- HOB filters zijn volgens mij vergelijkbaar met mini-biologen, en voornamelijk door hun omvang gelimiteerd.

- zandfilters doen een matige biologische filtering en een matige mechanische. Als je ze vaak spoelt heb je wel zeer goede mechanische filtering. Maar altijd grote systemen, dus niet voor de kleinere aquaria.

En dan hangt nog zeer veel af van je vissen en hun specifieke gevoeligheden (sommigen zijn bv. heel gevoelig aan nitraat, of kunnen geen bacteriedruk verdragen), of je een beplant aquarium wilt, de bioload,...
Dus besluit: er is voor iedereen een ideale filter, maar deze is voor iedereen anders :D
Hetgeen ik dus eerder in de volgende zinnen verwoordde:
Wanneer ik deze discussie bezie en de diverse meningen lees komt het er eigenlijk op neer dat het niet gaat over, "de beste manier" in de zin van kwaliteit maar veel meer wat is de beste manier voor de desbetreffende persoon...
Misschien is de meest juiste reactie wel gegeven al aan het begin van deze discussie: De beste manier is een relatief begrip.
 
Ik ben geen techneut maar moet zo n gaatje dan iets onder je oppervlak zitten en hoe groot moet zo n gat zijn? Ik werk met een sump onder de zeewaterbak maar goed daar heb je een overloopkamer met kam en kan het water dus niet blijven stromen richting de sump.

Gaatje hoeft meestal slechts 3 of 4 mm te zijn. Dan wordt het vacuum in de pijp en daarmee de hevelwerking verbroken.

Ik heb ook een gaatje in de pvc afzuigpijp. Werkt prima
 
Ik mis in deze discussie helaas de beste filter aller tijden die echter door ondeugdelijk gebruik en daardoor veel storingen en reparatieverzoeken uit de handel is genomen. de Eheim intervalfilter was ( en is nog zo hier en daar) een filter die eigenlijk werkte als een sump\biologisch filter, maar dan in een gesloten potfilter omgeving. Ik heb vele jaren genoten van deze manier van filteren en mijn bakken voeren er echt wel bij.
Als je een paar eigenaardigheden voor lief nam en de gebruiksaanwijzing goed las en volgde dan was deze filter probleem loos in gebruik!
Ik heb nooit begrepen waarom dit systeem niet verder is ontwikkeld, hetzij door Eheim, hetzij door een andere fabrikant.
 
Je bedoelt zeker de 'Eheim pro wet dry' filter zoals op onderstaand plaatje? Ik heb ze wel eens gezien maar de exacte werking van die dingen is me nooit duidelijk geworden. Hoe werkt zo'n filter precies?

Screenshot_6.png
 
ik heb een tijdje nu een binnenfilter en een potfilter. Een nadeel van het potfilter is dat de slangen moeilijk schoon te maken zijn.
 
Ik mis in deze discussie helaas de beste filter aller tijden die echter door ondeugdelijk gebruik en daardoor veel storingen en reparatieverzoeken uit de handel is genomen. de Eheim intervalfilter was ( en is nog zo hier en daar) een filter die eigenlijk werkte als een sump\biologisch filter, maar dan in een gesloten potfilter omgeving. Ik heb vele jaren genoten van deze manier van filteren en mijn bakken voeren er echt wel bij.
Als je een paar eigenaardigheden voor lief nam en de gebruiksaanwijzing goed las en volgde dan was deze filter probleem loos in gebruik!
Ik heb nooit begrepen waarom dit systeem niet verder is ontwikkeld, hetzij door Eheim, hetzij door een andere fabrikant.
ik heb er nog eentje op de kop kunnen tikken die ik ga inzetten op m'n mangrovebak.
 
De beste filter methode is en zal een punt van discussie blijven. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

Ik denk dat je beter kunt spreken van de ideale methode per bak. Dit zal afhangen van de grootte van de bak, soort water (zoet, zout of brak) en beschikbare ruimte en budget.
 
Ik heb bijvoorbeeld een klein vijver van 350 liter, maar omdat deze de hele dag in de volle zon ligt, zit er een relatief zwaar filter (+1500liter met UV) op.
 
Ik heb bijvoorbeeld een klein vijver van 350 liter, maar omdat deze de hele dag in de volle zon ligt, zit er een relatief zwaar filter (+1500liter met UV) op.
Ga er even van uit dat deze zich buiten bevind of daar een vergelijking met een bak binnen kan maken daar zet ik mijn :Sbij
Als ik zie wat er in en rond de vijver gebeurt dat heb je binnen niet :sorry:
 
of een buitenfilter de beste methode is... in heel veel gevallen zou ik zeggen ja!

voor iedereen begrijpbaar, makkelijk te installeren, onderhoud is ook heel simpel.
zelf voor de echt grote bakken heb je tegenwoordig al buitenfilters van formaat, alhoewel ik dan toch eerder zou opperen voor een bioloog.

ik heb potfilters op de Malawibak, en een bioloog op de MA bak... ik ben er nog niet uit wat ik nu het "beste" vind om eerlijk te zijn.
ja biologisch gezien gaat er niks boven een bioloog, maar onderhoud vind ik ronduit vervelend.
matten eruit trekken in relatief weinig werkruimte, knoeien met water, leegzuigen van de bodem ect.

een potfilter trek je onder de bak vandaag, kieper je leeg in de tuin en klaar.
 
Daar gaan we weer.... filter discussie

Sump ofwel een bioloog is zeer goed inzetbaar voor een Chiclide bak of zee aqaurium of een plantloze biotoop.
Voor een gezeldschap aqaurium vol planten is het geen prima idee na 6maanden ontstaan er in de langzaam stroom gedeeltes van het biologische materiaal Anarobe bactieren die nitraten om gaan zetten en dus planten komen op den duur nitraten te kort, erg goed voor onbeplante bakken maar niet voor plantenbakken tenzijn je extra kosten wil maken om zelf extra nitraat toe te gaan voegen.
Ook water verdamping en Co2 verlies is een bioloog of een sump geen efficiente manier voor een planten bak, kans op lekage of teveel gewicht en ruimte gebrek nemen toe en met name op een houten vloer.

Sponsfilter aangedreven door lucht, niet geschikt voor grote aqauriums omdat je teveel lucht stroom moet geven om voldoende stroming te creeren en bovendien de sponzen hebben een aardig formaat voor 100liter of meer. dus leuk voor bakken tot 60liter. In een onbeplante bak zou veel luchtstroom geven geen probleem vormen dus grote bakken met sluiers of Chiclides en dergelijke, maar door hun vervuiling is een 2e filter dan echt wel noodzakelijk om het water gezond te houden.

Werfelbed filter of trickelfilter of grind en zandfilter erg goed op vijvers en zeer grote aqauriums mits je er de ruimte voor hebt dan wint dit systeem het op vrijwel alle filtersystemen op efficientie enkel op uitzondering trickelfilter deze is niet geschikt voor beplanten aquariums met Co2 installatie door teveel verlies van Co2 maar voor vijvers en chiclide of zee aqauriums top.

Potfilter, voor de meeste doeleinde ruim voldoende mits dat de volume van de pot past bij het aantal liters van het aquarium met beplante bakken en Co2 toedienen, vaak goedkoopste oplossing op lange termijn met minste onderhoud vergleken met een binnenfilter of een hangfilter + potfilter kan je onder in de kast zetten uit het zicht.

Elk filter zijn er nadelen maar dit hangt geheel af wat voor aqaurium biotoop er wordt gehouden, maar voor doorsnee communitie ofwel gezeldschap aquarium met of zonder planten is een potfilter de makkelijkste en goedkoopste oplossing en minder zichtbaar aanwezig voor het oog dan een binnen filter of sponsfilter die ten alle tijden meer onderhoud nodig hebben en vaak zichtbaar zijn in het aquarium.
 

Terug
Bovenaan