Stelling van 12-8-2019: wat is de beste filtermethode?


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,196
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Voor deze stelling willen wij graag Ruben01 bedanken.

Iedereen filtert zijn aquarium op een andere manier, er zijn ook zoveel verschillende manieren. Je kunt kiezen voor een op lucht aangedreven sponsfilter, andere soorten binnenfilters, buitenfilters, een bioloog etc. Voor grote aquaria's, waar je vroeger alleen een bioloog voor kon gebruiken, zijn nu ook hele grote potfilters voor. Alles heeft zijn voor en nadelen, maar wat is nu de beste manier voor een 'normaal' gezelschapsaquarium? Ook worden hier op het forum meestal buitenfilers aangeraden.

Daarom deze stelling:

Het buitenfilter is de beste filtermethode!?
 
Een externe potfilter is voor 'normaal' gezelschapsaquarium voldoende, mijn inziens niet perse het beste. Het beste is natuurlijk relatief en waarschijnlijk voor iedereen anders, daarom zal het ook een stelling zijn waar over gediscussieerd kan worden. ;)

Een extern filter komt met voor en nadelen, ik zal beginnen bij het positieve.

Voordelen extern filer:
  1. Zowel mechanisch, biologisch en chemische filtrage mogelijk in 1 systeem. (alles-in-een)
  2. Klein en makkelijk onder of naast het aquarium weg te werken.
  3. Gemakkelijk te installeren.
  4. Amper zichtbaar in het aquarium.
  5. Stil.
Nadelen extern filter:
  1. Door het kleine volume en gesloten systeem zit er relatief weinig zuurstof in het systeem en bij bijvoorbeeld een stroomstoring is deze snel opgebruikt waarbij de aerobe bacteriën zullen gaan afsterven.
  2. De indeling en opbouw van het filter kan door een leek gemakkelijk 'verprutst' worden waarbij de doorstroming niet goed meer gaat en een groot deel van de werking verloren of in ieder geval niet meer benut wordt.
  3. Uit het oog uit het hart. Je ziet het filter niet meer dus de kans bestaat dat je hem (waarschijnlijk onbewust) niet vaak genoeg meer schoon maakt.
  4. Schoonmaken is lastig met geknoei tot gevolg. Deksel losmaken, bak vol met water verslepen naar de keuken of onder het aquarium proberen te doen. Kortweg redelijk gedoe.
  5. Werkt met een hevel effect. Gaat er iets mis dan bestaat de kans de gehele inhoud van je bak over de vloer te verspreiden met natte voeten tot gevolg.
Wat zou voor mij dan het perfecte filter zijn? Dat is een bioloog / sump.

Voordelen sump:
  1. Zeer groot watervolume waardoor je meer buffer krijgt in je gehele systeem.
  2. Makkelijk bereikbaar en in de gaten te houden dus geen 'uit het oog uit het hart' effect.
  3. Open systeem met veel zuurstof en langzaam stromend (door meer oppervlakte).
  4. Veilig, bij stroomuitval minder kans op bacteriën sterfte en door overloop ipv hevel minder kans op natte voeten.
  5. Zeer gemakkelijk in te delen en indien nodig te veranderen.
  6. Extra plek om verwarming of andere techniek in onder te brengen (al zijn er ook externe filters die dit bieden)
  7. Extra plek voor willekeurige dingen zoals bijvoorbeeld een opgroei plek voor vis/planten in een extra kamer van je bioloog.
Nadelen sump:
  1. Ingewikkeld in elkaar te zetten.
  2. Neemt veel ruimte in.
  3. Kan wellicht niet zo stil zijn als een externe filter.
Het bioloog is mijn inziens dan ook de beste filter methode. Het is zowel veilig als zeer flexibel zodat je deze kunt inrichten en aanpassen naar elke gewenste situatie.
Ik ben benieuwd wat de andere vinden!
 
Volgens mij heeft een bioloog ook vaak als nadeel dat je sneller je co2 door gasuitwisseling kan kwijtraken.
 
  1. Door het kleine volume en gesloten systeem zit er relatief weinig zuurstof in het systeem en bij bijvoorbeeld een stroomstoring is deze snel opgebruikt waarbij de aerobe bacteriën zullen gaan afsterven.
  2. De indeling en opbouw van het filter kan door een leek gemakkelijk 'verprutst' worden waarbij de doorstroming niet goed meer gaat en een groot deel van de werking verloren of in ieder geval niet meer benut wordt.
  3. Uit het oog uit het hart. Je ziet het filter niet meer dus de kans bestaat dat je hem (waarschijnlijk onbewust) niet vaak genoeg meer schoon maakt.
  4. Schoonmaken is lastig met geknoei tot gevolg. Deksel losmaken, bak vol met water verslepen naar de keuken of onder het aquarium proberen te doen. Kortweg redelijk gedoe.
  5. Werkt met een hevel effect. Gaat er iets mis dan bestaat de kans de gehele inhoud van je bak over de vloer te verspreiden met natte voeten tot gevolg.
Zuurstof komt met water mee. he. als staat hij 3 uur stl, start je hem gewoon weer op.
voor de rest moet je andere planken kopen, want hier sla je ze mis
slepen met een filter ??? laat ze gewoon staan, haal ze wel naar voren. emmer er bij. ,,, kop er af, bakken in emmer. licht reinigen, en terug.

Hevel effect? nog nooit mee gemaakt, als ik de kranen dichtzet.
 
Bertus, ik zou graag zien dat je zelf met iets komt ipv mijn punten stuk voor stuk aanvalt, ik ben geen plukkip! Dat zou een betere discussie op gang brengen. Ik begrijp dat jij een enorme liefde hebt voor potfilters en ik zeg helemaal niet dat ze per definitie slecht zijn. Ik noem alleen de voor en nadelen op zoals ik ze zie.
Zuurstof komt met water mee. he. als staat hij 3 uur stl, start je hem gewoon weer op.
Precies de reden waarom het een probleem is. Bij een stroomstoring stopt het water met binnenkomen en gebruiken de bacteriën het zuurstof wat nog aanwezig is tot het op is, daarna gaan ze dood. Niet allemaal tegelijk maar sterfte is zeker aan de orde.
slepen met een filter ??? laat ze gewoon staan, haal ze wel naar voren. emmer er bij. ,,, kop er af, bakken in emmer. licht reinigen, en terug.
Kan voor jou niet zo'n probleem zijn, echter een bioloog is toch makkelijker te bereiken dat zou je toch met me eens zijn?
Hevel effect? nog nooit mee gemaakt, als ik de kranen dichtzet.
Stel een rubber pakking van je filter is versleten en hij lekt, dan lekt hij net zo lang tot jij handmatig je kranen dicht zet of dat het waterniveau in het aquarium is gedaald tot en met de inlaatpijp. Nate voeten.
 
Ik ben met punt 3 van de nadelen totaal niet eens met wat Daniel aangeeft.

Als je onderhoud pleegt doe je
1. Je kasten deuren open (wegens verwarming en of spullen) ut zetten.
2. Je ziet met de water afhevelen wat de stroming is.


Punt 4. Is ook overdreven.
Handdoek en een curverbox. Kap eraf dat op de handoek. Beetje water in curverbox. Daar ie spons mee uitknijpen. Rotor van de kap af halen en dat ff met de handdoek schoonmaken etc.
Je hevelt wat water uit je aqua in je filter kap erop aansluiten en gaan.

Knoeien? Valt mee
Met interne filter knoei je ook. Uit het water halen en dan lopen naar de wasbak of curverbox same story

Dus deel ik dus niet zijn mening mee.
Ándere punten valt over te twisten waar zeker indd kloppende punten zijn.
 
Kan voor jou niet zo'n probleem zijn, echter een bioloog is toch makkelijker te bereiken dat zou je toch met me eens zijn?

moet je wel ruimte voor hebben. Heb ik niet.
daarom potfilters. hangon filters. zandfilter . met opvoerpomp , heb alle soorten en maten.

En nee, ikga niet weer de hele riedel opnoemen, over filters, staat genoeg over geschreven.
 
Fanatieke potters hier, leuk!

De voor/nadelen die ik heb genoemd heb ik geprobeerd zo neutraal mogelijk op te schrijven. Zelf heb ik ook totaal geen problemen met het schoonmaken bijvoorbeeld maar ik kan mij voorstellen dat een beginnende aquariaan daar wel tegen op ziet. Ik heb genoeg topics voorbij zien komen van mensen met potfilters die daar vragen over hebben of problemen hebben de pomp weer stil te krijgen na onderhoud omdat er lucht in zit. Dat geeft weerstand en dat bedoel ik met punt 3, dat je onderhoud dan gaat uitstellen. Uiteraard kan dit bij jullie niet zo zijn, prima :)

Ook ben ik van mening dat menig (bijna alle) potfilters foutief zijn ingedeeld en daardoor niet zo efficient zijn als dat ze zouden kunnen zijn. Dat is echter bij een bioloog ook mogelijk.
 
Ook ben ik van mening dat menig (bijna alle) potfilters foutief zijn ingedeeld en daardoor niet zo efficient zijn als dat ze zouden kunnen zijn. Dat is echter bij een bioloog ook mogelijk

daar zit je weer mis. met potfilter.
doe grove spons onder, en die loopt vol. stremming/
siporax onder ,hij loopt door.


In de 2224 kan het hoog .midden. laag.
net wat je welt.
 
Naja in jou mening verkeerd opgesteld maar vraag je het weer aan en ander dan is het weer goed.

In een ander topic over filter opbouw werd gesproken over spons dan siporax en dan.......
En een ander geeft aan siporax als eerst en dan spons en dan.....


Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Naja ik.heb zelf geen ruimte voor een bioloog.
En voor 1 meter vind ik persoonlijk een bioloog wat overdreven. Potfilter voldoet prima.
Maar zo heeft iedereen zijn mening en gevoel erbij.

Ik heb niks met interne filters. Vind het niet uitzien in een aquarium en neemt ruimte in.
 
Klopt Liran, er is altijd veel discussie over de indeling van een potfilter maar ik zie bijna nooit iemand uitleggen waarom ze het zo doen. Kijk maar naar Bertus. Hij zegt doe het zo maar niet waarom.

Ik zal mijn beredenering nog een keer proberen uit te leggen. Je filtert eerst mechanisch om alle losse deeltjes op te vangen voor ze bij je biologische media komen. Waarom? Omdat biologische media werkt door stroming langs hele kleine poriën. Heb je dan vuil deeltjes in dit compartiment dan sluiten die vuil deeltjes de poriën deels af en stroomt er geen water meer doorheen. Door het gebrek aan stroming komt er ook geen zuurstof meer in en gaan de bacteriën in die afgesloten porie dood en verminder je dus de werking van je biologische media. Dit gaat natuurlijk niet van de ene dag op de andere maar na verloop van tijd wordt dit steeds erger. Het schoonmaken van die poriën is ook lastig omdat ze zo klein zijn, afspoelen van je biomedia is vaak dan ook niet voldoende en dit is dus een blijvend effect.

Waarom komt een potfilter van de fabrikant dan met een andere indeling? Kan ik heel bot in zijn. Omdat zij een systeem bedacht hebben die inderdaad werkt en gemiddeld gezien 'fool proof' is. Als je eerst mechanisch gaat filteren en dan pas biologisch dan zal je dus onderin regelmatig je filter de fijne watten moeten gaan vervangen. Daarbij moet je voorzichtig die biologische media verwijderen en in leven houden. Dat is lastiger dan dat je de fijne filterwatten bovenop doet. De fabrikant heeft dus gemiddeld tussen efficiënte werking en gemak.
Om deze reden heb ik er zelf dus een hele extra mechanische filterpot voor mijn JBL filter gezet, zodat het schoonmaken van de fijne filterwatten in een aparte pot zit en ook nog eens bovenop, want de flow is van beneden naar boven. Mijn JBL potfilter zit dan ook vol met biologische media en niks anders.
Zo heb ik het:
IMG_0541.JPG
Rechter potje is dus volledig mechanisch.

Ken je die Juwel filters? De fabrikant zegt dat je een fijn filter bovenop moet doen en dat is het eerste wat het water raakt. Hierdoor zijn deze fijne filterwatten binnen enkele dagen verstopt en moet je die vervangen. Geld in het laatje. Daarbij is de grove spons onder je fijne watten behoorlijk nutteloos geworden want alles wat door die fijne watten heen komt vangt je grove spons toch niet. Dan is het eigenlijk alleen maar een spons voor biologische werking geworden.
Doe je echter eerst de grove spons, dan een fijnere spons en dan pas de witte filterwatten dan verspreid je het vangen van deeltjes over drie sponzen en hoef je die fijne filterspons veel minder te vervangen en je hebt exact dezelfde werking.

Zo kan ik nog wel doorgaan maar ik hoop dat mijn punt nu duidelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Voor een gezeldschapsbak vind ik een bioloog behoorlijke overkill en voldoet een goede externe filter net zo goed, en als je het een beetje slim aanpakt (eheim blijft mijn favoriet :sorry: ) dan kun je de slangen loskoppelen en hoef je niet te klooien met losmaken van de pompkop of wat bij het aquarium, maar kun je het geheel meenemen naar de keuken en in de gootsteen alles openmaken en dan is onderhoud een fluitje van een cent (na 50 jaar ben ik recentelijk te weten gekomen dat die fluitjes echt hebben bestaan, wat je met deze info kan weet ik niet :D) En wat betreft dat ratelen van een pomp, is gewoon ff door krijgen hoe zoiets werkt, zelfde als met autorijdne, dat leer je ook niet in 1 dag (sommigen leren het nooit als ik tv mag geloven :D)
 
Klopt Liran, er is altijd veel discussie over de indeling van een potfilter maar ik zie bijna nooit iemand uitleggen waarom ze het zo doen. Kijk maar naar Bertus. Hij zegt doe het zo maar niet waarom. ???
Hebben ze niet op school gezeten? wat een domme praat.

Je zegt een hoop.. met weinig wol.
Wat jij nu verteld, is al duizend keer behandel op het forum.
En als dat niet gelezen wordt, moeten hun weten.

Ken je die Juwel filters? De fabrikant zegt dat je een fijn filter bovenop moet doen en dat is het eerste wat het water raakt. Hierdoor zijn deze fijne filterwatten binnen enkele dagen verstopt en moet je die vervangen. Geld in het laatje. Daarbij is de grove spons onder je fijne watten behoorlijk nutteloos geworden want alles wat door die fijne watten heen komt vangt je grove spons toch niet. Dan is het eigenlijk alleen maar een spons voor biologische werking geworden.
Doe je echter eerst de grove spons, dan een fijnere spons en dan pas de witte filterwatten dan verspreid je het vangen van deeltjes over drie sponzen en hoef je die fijne filterspons veel minder te vervangen en je hebt exact dezelfde werking.

Wet je wat het is, he.
hoe is de stroming in het filter, van onder omhoog. of van boven omlaag/

en voor de rest is het, zoek het maar op.
 
Heb zelf een biofilter, inderdaad makkelijk in de gaten houden en veel extra watervolume. Of het echt nodig is weet ik niet, mn nitriet is in in ieder geval altijd nul en ik vind het ook leuk om naar te kijken. Als mijn voor filter vuil is verwissel ik het gewoon even.
 
Ik heb het eerst gehad siporax als eerst enz en nu een tijd spons en merk wel indd dat de smurrie meer bij de spons blijft hangen.
 
Er is naar mijn idee geen filter dat altijd het beste is. Sumps zijn handig maar duur en groot. Potfilters hebben een grotere capaciteit dan interne filters maar modellen zonder kraantjes kunnen behoorlijk onhandig zijn. Interne filters zijn lelijk maar ontzettend makkelijk in gebruik. Sponsfilters zijn goedkoop en werken perfect in stellingen en nanos maar hebben minder capaciteit. Hang on back filters combineren de voordelen van sumps en potfilter maar werken alleen bij open bakken.
Welke optie het beste is hangt af van de situatie. Voor open bakken vind ik hang-on-backs het beste. Voor nano's een kleine interne filter of een sponsfilter. Voor middelgrote bakken (80-350l) is een potfilter misschien beter. Voor grote bakken en zeebakken zal een sump beter zijn.
 
1565617265658.png

Bovenstaande is mijn filter en ik gebruik nagenoeg dezelfde materialen als op bovenstaande foto, alleen in het 2e bakje van onder heb ik het filterschuim (zgn uniblock) vervangen voor wat turf en daarop wat filterwatten.
Als ik het bovenstaande lees in dit topic dan zou het gesinterd glas dus in het één na bovenste mandje behoren te zitten en het andere iets van siporax.
Klopt mijn stelling zo?1565617265658.png
Het is een lastige materie, mijn water is wel helder dus op zich ben ik tevreden over de filtering zoals die bij mij functioneerd.
 
Mijn opmerkingen behorend bij Daniel zijn eerste post :

*
  1. Zowel mechanisch, biologisch en chemische filtrage mogelijk in 1 systeem. (alles-in-een) > Dit kan bij een extern filter , maar ook bij een sump
  2. De indeling en opbouw van het filter kan door een leek gemakkelijk 'verprutst' worden waarbij de doorstroming niet goed meer gaat en een groot deel van de werking verloren of in ieder geval niet meer benut wordt. > Een leek kan met een sump de verkeerde indeling maken
  3. Uit het oog uit het hart. Je ziet het filter niet meer dus de kans bestaat dat je hem (waarschijnlijk onbewust) niet vaak genoeg meer schoon maakt.> In een kast zijn beide filtersystemen uit het zicht , maar hoeft geen reden te zijn om minder onderhoud te doen
  4. Werkt met een hevel effect. Gaat er iets mis dan bestaat de kans de gehele inhoud van je bak over de vloer te verspreiden met natte voeten tot gevolg. > Ook bij een externfilter kan een gaatje in de aanzuigbuis op een bepaalde hoogte de hevelwerking tijdig stoppen
  5. Goede omschrijving over de sump
 
Ook bij een externfilter kan een gaatje in de aanzuigbuis op een bepaalde hoogte de hevelwerking tijdig stoppen

Ik ben geen techneut maar moet zo n gaatje dan iets onder je oppervlak zitten en hoe groot moet zo n gat zijn? Ik werk met een sump onder de zeewaterbak maar goed daar heb je een overloopkamer met kam en kan het water dus niet blijven stromen richting de sump.
 
Probleem met pot filters zeker als een grote bak betreft met een behoorlijke bezetting vaak niet afdoende zijn om de zaak goed te filteren en een goede bacterie huishouden te verkrijgen
Wat betreft de aangedragen mening dat de bioloog beter of makkelijker bereikbaar zou zijn das een sterke is maar net waar dat ding staat onder de bak vaak en das niet echt handig.
Een pot filter is dan mijn inziens makkelijker afkoppelen en mee nemen schoonmaken terug plaatsen aankoppelen en draaien maar althans zo gaat het hier en dat zonder morsen :D
En ook een bioloog kan natte voeten geven hoor:br:
 
Mooi, komt er toch nog een discussie op gang! @koira heeft bij een hoop punten een mooi argument. Dat gaatje in de aanzuigbuis is slim en had ik zelf nog niet aan gedacht, ga ik direct doorvoeren bij mijn potfilters.

Ik ben het alleen nog niet eens met de bereikbaarheid van een potfilter vs sump. Kastje open en je ziet alles van de sump zo zitten, de drempel om een potfilter te inspecteren is mijn inziens behoorlijk hoger.
Voordeel voor de sump die ik nog wil toevoegen: Minder vaak onderhoud nodig door het grotere oppervlakte. Minder vaak verstopte filterspons.

Voordeel voor een intern filter zou zijn makkelijk te installeren en minder kans op natte voeten?
 
Ik ben het alleen nog niet eens met de bereikbaarheid van een potfilter vs sump. Kastje open en je ziet alles van de sump zo zitten, de drempel om een potfilter te inspecteren is mijn inziens behoorlijk hoger.
Voordeel voor de sump die ik nog wil toevoegen: Minder vaak onderhoud nodig door het grotere oppervlakte. Minder vaak verstopte filterspons.
Denk dat je me verkeerd begrijpt of ik jouw kan ook :D
Waar ik op doel is dat een pot filter makkelijker te verwijderen is en dus schoon te maken als een bioloog wat zichtbaarheid betreft heb je wel gelijk
Maar bij de pot filters is dan wel de inhoud niet zichtbaar maar je merkt gauw genoeg aan de uitstroom dat er iets speelt.
 
Ik ben geen techneut maar moet zo n gaatje dan iets onder je oppervlak zitten en hoe groot moet zo n gat zijn? Ik werk met een sump onder de zeewaterbak maar goed daar heb je een overloopkamer met kam en kan het water dus niet blijven stromen richting de sump.
Dat hangt er vanaf hoeveel water je over de vloer wilt hebben.Je kan kiezen om een x aantal cm onder het waternivo te gaan zitten.
 
Wanneer ik deze discussie bezie en de diverse meningen lees komt het er eigenlijk op neer dat het niet gaat over, "de beste manier" in de zin van kwaliteit maar veel meer wat is de beste manier voor de desbetreffende persoon...
Misschien is de meest juiste reactie wel gegeven al aan het begin van deze discussie: De beste manier is een relatief begrip.
 
IK reageer daar niet meer op.
Als je nou 17 jaar met filters draait of verschillende manieren, die jou het beste lijkt.
Komt een ander , dat je het fout doet. lachen toch.


Wat doe je als je witte bacteriebloei hebt, als melk.

neem opvoerpompje, slang. filter vol watten. en doe water terug in de bak. met 1 dag weer helder.
 

Bijlagen

  • wervelbedfilter..jpg
    wervelbedfilter..jpg
    2.7 KB · Weergaven: 11
IK reageer daar niet meer op.
Als je nou 17 jaar met filters draait of verschillende manieren, die jou het beste lijkt.
Komt een ander , dat je het fout doet. lachen toch.


Wat doe je als je witte bacteriebloei hebt, als melk.

neem opvoerpompje, slang. filter vol watten. en doe water terug in de bak. met 1 dag weer helder.
Ik geloof niet dat hier iemand vertelt dat je iets fout doet. De discussie die gevraagd werd is wat de beste (filter)manier zou zijn. Maar het mond m.i. uit in wat iedereen voor zich het beste vind.
 
Darom zeg ik niets meer. zijn nu keuzes genoeg.
Eheim geeft aan siporax dan blauw dan bolletjes, daar de witte op.

Iesder doet maar wat hhij wilt.
 
beste filter is een planten filter je wilt veel groeien en snoeie komt het op neer en je nitraten zullen altijd op 0 blijven zo als in de natuur.
 
Dat ligt dan wel aan de hoeveelheid planten Patton. Je moet het niet met de natuur vergelijken want in ons aquarium is de belasting veel groter denk ik.
 
de beste filtering... zo veel en zo groot mogelijk.
Chemische filtering... (op turf na dan) =totaal overbodig bij normale omstandigheden

En verder snap ik de fixatie van velen op spons niet... ik vind dat maar nutteloze ondingen die veel te snel toeslippen, onmogelijk deftig uit te kuisen zijn en veel beter door andere dingen vervangen kunnen worden. 1
 
Veel mensen hebben ook geen ervaring met bv een sump/bioloog en kunnen dan ook niet uit ervaring zeggen of zoiets bevalt en of het beter of slechter is dan een potfilter. De meeste leden zullen alleen een buiten of binnenfilter gebruiken en alleen daar over kunnen oordelen uit ervaring en verder enkel afgaan op wat er wordt geschreven.
 

Terug
Bovenaan