Eheim classic wil niet meer???


S

Sanneke80

Guest
Mijn oude trouwe eheim pomp is ermee gestopt en geen idee waarom.

Wie weer er hoe ik erachter kan komen wat het probleem is?

Dit is de situatie:

De pomp staat onderin de stelling en filtert het bakje rechtsboven op de foto.
Ik heb de uitlaat nu even daar rechts beneden hangen.

Zet ik de pomp uit dan stroomt het water super hard van het bovenste naar het onderste bakje.
Daarmee sluit ik een verstopping in de slangen of filtermaterialen uit.

Zet ik nu de pomp weer aan, dan stopt de stroming direct.

Iemand tips?

2019-10-22 11.14.06.jpg

2017-06-23 16.35.28.jpg
 
Geen ervaring mee maar het eerste waar ik naar zou kijken is of dat motortje met rotorblad niet is vastgelopen.
 
Of dat de rotor gewoon stuk is Sanne. Soms gaat dat magneetdeel los van het asje of binnenwerk en dan draait ie niet of niet goed mee en dat zou ik controleren in elk geval. Ik heb het ook een keer gehad en had amper nog debiet en heb toen de rotor in zn geheel vervangen en het draaide weer als vanouds.
 
Geen ervaring mee maar het eerste waar ik naar zou kijken is of dat motortje met rotorblad niet is vastgelopen.

Of dat de rotor gewoon stuk is Sanne. Soms gaat dat magneetdeel los van het asje of binnenwerk en dan draait ie niet of niet goed mee en dat zou ik controleren in elk geval. Ik heb het ook een keer gehad en had amper nog debiet en heb toen de rotor in zn geheel vervangen en het draaide weer als vanouds.

Dank jullie.

Ik heb wel de kop helemaal schoongemaakt, maar niks kapots kunnen zien.
Maar ik doe de kop alleen wel even in de wasbak en dan de stekker erin en zal eens kijken of hij wel ronddraaid idd.
 
Misschien kan je vertellen, Sanneke, of de pomp ook meer herrie maakt dan gebruikelijk? Het ding moet, zo te zien, een behoorlijke afstand overbruggen. Een valse lucht toevoer kan dan ook het probleem zijn. De al eerder gegeven tip om je rotor na te kijken is een goede. Zeker doen dus.
 
Ik zie ook een kraantje dichtstaan op de foto maar goed dat was denk ik een moment en daar heb je vast wel op gelet.
 
Kraantje stond idd even dicht John , anders krijg ik zo'n natte slaapkamer op den duur ;) :help:
De losse kop in de wasbak gedaan, stekker erin en het ding draait als een tierelier.

Ben, het klopt wat je zegt. De pomp is langzaamaan meer herrie gaan maken.
Als ik via mijn mond water door de afvoer zuig, dan blijft er lucht in de slang komen.

Hij zuigt dus idd ergens valse lucht aan.
Nu nog uitvinden waar dat is. Misschien moet ik het even in het West-Duits aan hem vragen. :juggle:

Ik ga vanmiddag even verder op onderzoek uit, mijn benen vinden trap op-trap af even niet meer oke.
Dus nu even pauze en dan alle slangaansluitingen controleren.

Bedankt zover voor alle hulp!
 
Ik heb het een keer met een 901 gehad en heb toen nieuwe slangen erop gezet en dat was hier de oplossing maar goed het kan ook iets anders zijn natuurlijk waar de lucht vandaan komt.
 
Ik denk dat de eheimpomp niet voldoende kracht heeft om de hoogte te overbruggen vanuit het onderste bakje.Op het pomphuis staat wat de maximale opvoer-hoogte is.

Als de pomp uitstaat en het water loopt van boven naar beneden,dan met een vinger de uitlaat die in het onderste bakje ligt dichthouden die pas loslaten "onder water" in het bovenste bakje,als het goed is doet de pomp het dan weer.
 
Ik denk dat de eheimpomp niet voldoende kracht heeft om de hoogte te overbruggen vanuit het onderste bakje.Op het pomphuis staat wat de maximale opvoer-hoogte is.

Max 1.20 meter.
 
Kraantje stond idd even dicht John , anders krijg ik zo'n natte slaapkamer op den duur ;) :help:
De losse kop in de wasbak gedaan, stekker erin en het ding draait als een tierelier.

Ben, het klopt wat je zegt. De pomp is langzaamaan meer herrie gaan maken.
Als ik via mijn mond water door de afvoer zuig, dan blijft er lucht in de slang komen.

Hij zuigt dus idd ergens valse lucht aan.
Nu nog uitvinden waar dat is. Misschien moet ik het even in het West-Duits aan hem vragen. :juggle:

Ik ga vanmiddag even verder op onderzoek uit, mijn benen vinden trap op-trap af even niet meer oke.
Dus nu even pauze en dan alle slangaansluitingen controleren.

Bedankt zover voor alle hulp!
In dat geval kan je alvast je rubbers met wat zuurvrije vaseline insmeren hetgeen, als er tenminste geen rubbers stuk zijn, weer voor wat betere dichtheid kan zorgen.
 
Als de filter het in de gootsteen wel heel goed doet, dan zal er toch ergens in de slangen een verstopping/vernauwing zitten.

Verder alles goed raggen met die flessen borstels.

Controleer of de schoep niet los draait van de magneet.

Er zit ook een heel klein clipje in het pomphuis.

Als je de rotor eruit haalt, dan zit er naast het ronde gat, een heel klein clipje.
Dit kun je eruit halen. En het schoonmaken.
Dit is een koelkanaal.
Maar zorgt er ook voor dat de rotor goed blijft draaien.
 
Als de filter het in de gootsteen wel heel goed doet, dan zal er toch ergens in de slangen een verstopping/vernauwing zitten.

Verder alles goed raggen met die flessen borstels.

Controleer of de schoep niet los draait van de magneet.

Er zit ook een heel klein clipje in het pomphuis.

Als je de rotor eruit haalt, dan zit er naast het ronde gat, een heel klein clipje.
Dit kun je eruit halen. En het schoonmaken.
Dit is een koelkanaal.
Maar zorgt er ook voor dat de rotor goed blijft draaien.
Is het veel werk die rotor eruit halen? Ik kon laatst niet zien hoe ik hem los kreeg. Zijn die dingen gemaakt om eruit te halen of moet je dan de boel demonteren? Toen maar met een wattenstaafje wat zitten morrelen.
 
Is het veel werk die rotor eruit halen? Ik kon laatst niet zien hoe ik hem los kreeg. Zijn die dingen gemaakt om eruit te halen of moet je dan de boel demonteren? Toen maar met een wattenstaafje wat zitten morrelen.

Gewoon de vergrendeling loshalen door te draaien.
Dan inzet stukje uitnemen.
En dan kun je de rotor eruit halen.
Wel recht omhoog halen.

Asje is breekbaar.

4:20

 
Is dat de 2211?
Bij mij moesten er nieuwe lagertjes en een nieuw asje in.
Toen heb ik de rotor ook maar gelijk vervangen.
Één en ander heb ik destijds besteld bij Aquastore
Kostte me de kop niet en daarna hadden de visjes weer een wildwaterbaan.
 
Super bedankt voor alle tips!

Ik kon gister even niet verder ivm migraine, dan kun je echt niet helder nadenken.
Maar vanochtend alle reservespullen er weer bij gezocht en met frisse moet weer begonnen.


Alleen dat ging meteen al ernstig mis...

De slangen heb ik geprobeerd te reinigen met dat ragding, maar.....
ik heb zijn nek gebroken :mad::mad::mad:

Er zit nu nog maar 1 sprietje aan en dat werkt niet echt lekker :help:
2019-10-23 11.37.47.jpg


Daarna heb ik alle slangen eraf gehaald met de dubbele kranen, om uit te sluiten dat het probleem daar zat.
Toen nieuwe slangen eraan, maar werkte nog niet.

Toen had ik nog een reserve rubberen ring voor om de kop en dat was het hele euvel!

Ik heb dat hele oude model en daar zaten zwarte rubbers bij en die zijn sterker dan die rode die er tegenwoordig om zitten.

Dus gelukkig is alles nu opgelost!
Heb wel alle filtermaterialen vervangen en ga er maar meteen nieuwe slangen aanzetten, dan kan hij er weer tegenaan.
Dingetje is toch al wel 45 jaar oud, dus mooi dat hij nog loopt.
De opvoerhoogte kan hij goed aan, staat ook al een jaar of twee in deze setting te draaien, sterke filters zijn het.

2019-10-23 11.16.46-1.jpg


Hondje vond het ook allemaal reuze interessant om te zien:D
 
Mooi dat ie weer loop Sanne en de hond kijkt zo van wanneer is nu eens klaar :D
 
Mooi dat ie weer loop Sanne en de hond kijkt zo van wanneer is nu eens klaar :D

Ja dat zie je goed, de hele bank lag bezaaid met allemaal spul, maar mevrouw wilde daar natuurlijk daar liggen en dan zet ze haar puppy oogjes op :D
 
Geweldig dat hij het weer doet Sanne, en jee 45 jaar is niet niks zeg.
Fijn om Gypsy ook weer op de foto te zien, had je al willen vragen hoe het met haar ging.
 
Ja dat zie je goed, de hele bank lag bezaaid met allemaal spul, maar mevrouw wilde daar natuurlijk daar liggen en dan zet ze haar puppy oogjes op :D

Haha, heel herkenbaar en honden weten vaak precies hoe ze bij het baasje iets voor elkaar moeten krijgen :D
 
Super bedankt voor alle tips!

Ik kon gister even niet verder ivm migraine, dan kun je echt niet helder nadenken.
Maar vanochtend alle reservespullen er weer bij gezocht en met frisse moet weer begonnen.


Alleen dat ging meteen al ernstig mis...

De slangen heb ik geprobeerd te reinigen met dat ragding, maar.....
ik heb zijn nek gebroken :mad::mad::mad:

Er zit nu nog maar 1 sprietje aan en dat werkt niet echt lekker :help:
Bekijk bijlage 282351

Daarna heb ik alle slangen eraf gehaald met de dubbele kranen, om uit te sluiten dat het probleem daar zat.
Toen nieuwe slangen eraan, maar werkte nog niet.

Toen had ik nog een reserve rubberen ring voor om de kop en dat was het hele euvel!

Ik heb dat hele oude model en daar zaten zwarte rubbers bij en die zijn sterker dan die rode die er tegenwoordig om zitten.

Dus gelukkig is alles nu opgelost!
Heb wel alle filtermaterialen vervangen en ga er maar meteen nieuwe slangen aanzetten, dan kan hij er weer tegenaan.
Dingetje is toch al wel 45 jaar oud, dus mooi dat hij nog loopt.
De opvoerhoogte kan hij goed aan, staat ook al een jaar of twee in deze setting te draaien, sterke filters zijn het.

Bekijk bijlage 282352

Hondje vond het ook allemaal reuze interessant om te zien:D

Inderdaad dus valse lucht. Fijn dat het opgelost is, Sanneke.
 
MIgraine....
Ik weet er helaas alles van.
Dan is een filtertje wel het laatste dat je aandacht gaat krijgen.

Mooi dat hij het weer doet.
De mijne is ook iets van die leeftijd en ik zou hem niet graag missen.
Lekker simpel ding en filtert uitstekend.
 
Gewoon de vergrendeling loshalen door te draaien.
Dan inzet stukje uitnemen.
En dan kun je de rotor eruit halen.
Wel recht omhoog halen.

Asje is breekbaar.

4:20


Ik heb zelf een crystalprofi greenline. Zal eens kijken of ik daar een filmpje van kan vinden. Constructie zal wel niet veel verschillen. Anyway bedankt Marcel!
 
Kwestie van gewoon doen, wellicht even een joetoeb filmpje raadplegen als instructie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz

Terug
Bovenaan