Eheim compacton 2100


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Wat een gedoe zeg. Ik heb een nieuwe opvoerpomp gekocht, een Eheim compacton 2100, en ben al een week bezig om resonantie eruit te krijgen. De pomp is stil, de lfs kan hem niet terug nemen want hij is niet defect oid, maar als je hem aansluit begint er van alles mee te trillen.
Filtermatten eronder gezet in de bioloog. Niks raakt niks meer van slang of wand. Langere slang geprobeerd, kortere slang geprobeerd stijvere slang geprobeerd, Y-stuk met twee slangen en twee pompen die ik dan elk op halve kracht heb gezet. Niks nada noppes verbetering, hij blijft resoneren.
Ik ga nu nog een hele slappe slang proberen, zo'n siliconending, en van dat isolatiespul in buisvorm dat je ook wel eens op verwarmingsleidingen ziet geplaatst.
Uit pure frustratie heb ik em al voor de helft van de nieuwprijs op markplaats gezet.

Wat een ellende, mensen :sick:
 
Net terug van de Gamma. Slapper en geluidsdichter bestaat er niet.
Ik durf er uit overweging van teleurstelling eigenlijk niet aans aan te beginnen, maar dit MOET et gaan doen.

Als er iemand in de buurt hier woont, en je hoort een hoop gevloek en glasgerinkel….. dan kan je , als je snel bent, wellicht een gratis gloednieuwe opvoerpomp op straat zien liggen.

gr

Mark
laatste probeersel.jpg
 
Zet het ding op rubber én eventueel op spikes, van die puntvoetjes die ook wel onder speakers zitten. Zou je kunnen maken van geslepen bouten.


Kan ik ook nog doen idd. Als staat de pomp zelf nu bijna "zwevend"op een dik stuk filtermateriaal, en heft bovendien rubberen zuignapjes. Maar ik heb rubbermat zat hier in huis, ik zou daar best nog wat stukken van af kunnen knippen om extra onder de pomp te leggen, of desnoods plakken.
 
Maar wat een gelul mensen. Heb ik met mijn beperkte ervaring in alle rust de overstap gemaakt naar een serieuze opstelling. Gaat eigenlijk alles goed, ik probeer met alles qua aanschaf en aanpassing de tijd te nemen om informatie te vergaren,, met de vissen gaat het meer dan uitstekend… en dan krijg je …. met alle goeie materialmen ( en ik volg adviezen op) , toch ineens dan zo'n stomme, irritante, brom in je systeem. Kan niemand iets aan doen, ik lees dat veel mensen daar problemen mee hebben die onverklaarbaar niet opgelost kunnen worden.
Wat een *#@%^& - hobby hebben wij eigenlijk hè.
:DD
 
Kan ik ook nog doen idd. Als staat de pomp zelf nu bijna "zwevend"op een dik stuk filtermateriaal, en heft bovendien rubberen zuignapjes. Maar ik heb rubbermat zat hier in huis, ik zou daar best nog wat stukken van af kunnen knippen om extra onder de pomp te leggen, of desnoods plakken.

Filtermateriaal dempt geluid, ik gebruik het in mijn Homestudio, maar het vangt geen trillingen op. Dat doet rubber wel. Die puntvoetjes maken dan bovendien een zo klein mogelijk contact met de ondergrond, vandaar dat ze ook weer bij speakers gebruikt worden die immers ook trillingen kunnen veroorzaken.
 
Verslag van vanmiddag, omdat ik hoop dat een ander er nog iets aan heeft.
De stijvere slang vervangen door een wasmachineslang heeft geen effect. De piepschuim isolatie buis doet wel iets. Het gebrom is wat minder, maar ik vind het nog steeds te veel. Echt NIKS raakt NIKS meer nu, nog extra rubber mat aan de zijkant van de bioloog geplaatst en extra filtermateriaal aan de dichte kant van de pomp.
Soms past één bepaald merk gewoon niet bij één bepaalde opstelling. dat kan. De Eheim blijft dus voor €45 op markplaats staan, of ik gooi mijn oude superfish 2000 er weer in, die is geruisloos maar omdat hij oud is merk ik wel een stuk minder flow. Als de Eheim is verkocht ga ik dan de gok maar nemen met een nieuwe duurdere versie van het merk superfish.

gr

Mark

IMG_2067.JPG
 
En…. dat moet ik vermelden.
Ik ben daar heel principieel in, ik koop altijd alles liever bij m'n lfs. Het is belangrijk dat kleine winkeltjes blijven bestaan in de buurt, en als dat een paar euro duurder is dan de grote webshops neem ik dat voor mezelf. Maar in dit geval, een goed werkende pomp kan hij niet terug nemen kennelijk. Had ik em bij bol.com oid gekocht had ik em zonder opgaaf van reden gewoon kunnen terug sturen. Grote dingen, koop ik dus in het vervolg nooit meer bij mn lfs.
Het is wat het is, maar op deze manier snap ik dat die kleine zelfstandigen naar de klote gaan natuurlijk. Hoe jammer ik dit ook vind.

gr

Mark
 
Ik ben daar heel principieel in, ik koop altijd alles liever bij m'n lfs. Het is belangrijk dat kleine winkeltjes blijven bestaan in de buurt, en als dat een paar euro duurder is dan de grote webshops neem ik dat voor mezelf. Maar in dit geval, een goed werkende pomp kan hij niet terug nemen kennelijk. Had ik em bij bol.com oid gekocht had ik em zonder opgaaf van reden gewoon kunnen terug sturen. Grote dingen, koop ik dus in het vervolg nooit meer bij mn lfs.
Het is wat het is, maar op deze manier snap ik dat die kleine zelfstandigen naar de klote gaan natuurlijk. Hoe jammer ik dit ook vind.
Ik zou hem dat vertellen, ben dan wel benieuwd naar zijn reactie. Meer mensen denken er zo over en kopen dan op het internet wat ten koste gaat van de middenstander.
 
Ik heb nog 1 optie die ik wil proberen . Medeforumlid Benvo meldde eerder dat alleen rubber een trilling opvangt, en dat filtermateriaal dat in feite niet doet .
Wat denk je, er bestaat zoiets als “vloeibaar rubber” . Als ik m’n hele pomp en leiding, natuurlijk niet de zuig, gewoon helemaal om en om bedek met vloeibaar rubber.
dan zou je toch zeggen dat daar geen één klein vervelende kut hertzje door meer kan doorklinken ??
 
Is een AC pomp toch?

ik heb zelf een jebao pomp (DC runner) en die geeft vrijwel geen geluid maakt.

kast heb ik geïsoleerd met van dat demping schuim van de gamma.
 
Is een AC pomp toch?

ik heb zelf een jebao pomp (DC runner) en die geeft vrijwel geen geluid maakt.

kast heb ik geïsoleerd met van dat demping schuim van de gamma.

tnx voor de tip, mijn aquafish was ook geruisloos, maar in feite is de eheim dat ook, het is een combinatie verwacht ik, je moet maar net pech hebben dat een bepaald type gewoon niet goed samengaat met je opstelling. Maar er schijnt wel een beetje licht aan de hotizon. Gisteren werd ik teruggebeld door een fabrikant die werkelijk alle slangen van alle materialen maakt, en ik krijg een monstertje opgestuurd van een siliconenproduct om ff te testen of de resonantie daarmee wordt opgevangen.

Verder zegt een vriendin van mij, die echt niet doof is, dat ze nadat ik alles in dat isolatiebuis heb verpakt, en hier en daar nog wat rubber heb geplaatst tegen de binnenkant van de bioloog en op plekken waar de slang in opgerolde toestand nog raakt, dat zij niks hoort :stom:
HALLO.... ik hoor toch echt nog steeds een irritant gebrom…. maar ik ben er inmiddels al zo lang mee aan het worstelen, dat het voor mij waarschijnlijk in m'n hoofd is gaan zitten en dat het voor mij nooit meer stil genoeg gaat worden.

:confused:
 
EN.... dat wil ik nog testen, de Eheim is wat wij vroeger een dompelpomp noemden. Hij staat in z'n geheel onder water, de zuig zit in de pomp zelf. Maar je kunt hem ook anders genruiken, er zitten materialen bij waarmee je een zuig met slangaansluiting kunt monteren, waarmee je de pomp uit het water, buiten de bioloog kan plaatsen.

Dit is een klein klusje, dat ik nog wel ga proberen.

gr

Mark
 
Ik heb ook silicone tussen m’n pompen en pvc en dat scheelt behoorlijk in het lawaai.
1 slang met Krul en 1 net lang genoeg dat de pomp nog op z’n eigen voetjes staat qua geluid zit er nagenoeg geen verschil tussen dus denk niet dat het veel uit maakt
 
Ik heb ook silicone tussen m’n pompen en pvc en dat scheelt behoorlijk in het lawaai.
1 slang met Krul en 1 net lang genoeg dat de pomp nog op z’n eigen voetjes staat qua geluid zit er nagenoeg geen verschil tussen dus denk niet dat het veel uit maakt

OK, ff dat ik je precies goed begrijp…….. siliconenslang scheelt wel in geluid tov pvc…… maar daarna maakt de lengte van de slang niet meer zoveel uit ?
Dat zou fijn zijn, want ik schrok me de trng toen ik de prijzen zag van siliconenslang. Ik krijg sowieso een monstertje, de resonantie is het sterkst op de slang dicht bij de pers, dus ik kan dat best goed testen met die 15 cm die ze me toe sturen.

Bedankt Tuinkabouter…… vorderingen op dit vlak blijf ik posten in dit topic..... tbv informatie voor anderen…. of anders ff lekker lachen uit leedvermaak….
Het zijn ook allemaal natuurlijk geen wereldschokkende drama;s…. gewoon irritant.... en het heeft me al veel onnodig geld en tijd gekost.

Met mijn monodactylus argenteus en mijn etroplus maculatus gaat het MEER dan uitstekend…… da's veel belangrijker


fijne avond

Mark
 
Klopt bij mij maakte de lengte weinig uit.
Maar is inderdaad gruwelijk duur, zeker in de maten die ik gebruik..
Weet niet wat jouw slang maat is? en Watvoor maat pvc je hebt of überhaupt op je pomp past
 
Klopt bij mij maakte de lengte weinig uit.
Maar is inderdaad gruwelijk duur, zeker in de maten die ik gebruik..
Weet niet wat jouw slang maat is? en Watvoor maat pvc je hebt of überhaupt op je pomp past

Geen zorg… allles is precies gemeten en berekend…. doorgegeven aan die "rubberkeizer".... ik heb inmiddels een banandoos vol met allerlei klemmen, verlopen, koppels, slangetjes, isolatie en filtermaterialen. We klooien lekker verder in deze verschrikkelijke hobby.

TNX for asking..... dat dan weer wel :)
Mark
 
Ff de pomp erbij gepakt maar je hebt hem dus aangesloten op pijp 32? Of kleiner?
Dat kan namelijk ook nog voor de nodige herrie zorgen namelijk als je pomp word geremd door je leidingwerk
 
Ff de pomp erbij gepakt maar je hebt hem dus aangesloten op pijp 32? Of kleiner?
Dat kan namelijk ook nog voor de nodige herrie zorgen namelijk als je pomp word geremd door je leidingwerk

Ik doe niks geks, en de vorige eigenaar had alles erg netjes gemonteerd. Slang binnen diameter is 19mm, dat past precies op het laatste eind van de Eheim. Al het leidingwerk, zowel de bypass in uit de bioloog als de main pers, is allemaal dezelfde maat. Dus daar zit niks tussen dat ineens de flow zou verstoren. De superfish pomp die erbij zat was ook helemaal stil en geen problem, ik wilde alleen ietsje meer flow, dus ik dacht ik koop lekker een nieuwe opvoerpomp van een goed merk met een paar liters meer capaciteit.

gr

Mark
 
Ahha duidelijk, hoop dat je het opgelost krijgt met de silicone slang.
Zou het misschien toch de pomp capaciteit zijn dat de pomp het water niet weg krijgt
 
In dat geval, tuinkabouters, zou het probleem zijn verholpen als ik de capaciteit terug schroef . De Eheim kan ik regelen van 1400 tot 2100. Maakt niks uit . De resonantie ontstaat ook echt in de eerste meter vanaf de pers, als ik em daar stil krijg, dan is de rest ook stil.
joh, we tobben lekker door ??
 
Ik zou hem dat vertellen, ben dan wel benieuwd naar zijn reactie. Meer mensen denken er zo over en kopen dan op het internet wat ten koste gaat van de middenstander.

Ik heb het er idd gisteren met m'n lfs over gehad, en hem verteld dat dit natuurlijk de laatste keer is geweest dat ik iets groots qua techniek bij hem koop. Dan krijg ik allemaal uitleg hoe dat komt…. etc etc etc.. Heb ik allemaal begrip voor, ik weet dat ik in principe in mijn recht sta als consument, maar als ik gebruik maak van dat recht dan weet ik ook dat ik hem een strop bezorg.

Het is precies hetzelfde als met m'n motorfiets. Vorig jaar verkocht, daavóór heb ik meer dan 15 jaar Ducati gereden, de laatste was een 1198. Je zit bij een kleine garage, natuurlijk is er altijd wel wat aan de hand en de kosten zijn echt schrikbarend bij die fietsen. Maar wat gebeurt er dan, omdat het een klein bedrijf is, en je gaat die mensen ook kennen, wordt je ook een soort van medeeigenaar van het probleem gemaakt. Fijn al dat overleg en gezelligheid, en je krijgt daarmee ook begrip voor hetgeen er speelt op dat moment, maar puntje bij paaltje maakt het dan ook lastiger om je als keiharde consument op te stellen en een zakelijke houding aan te nemen.

balen !!
 
Ik heb hetzelfde probleem met een opvoerpomp van een ander merk. Bij mij trilt dat ding tegenwoordig als een bezetene. Er is weleens wat grind meegezogen waardoor de impeller beschadigd is en dus uit balans. Ik heb het idee dat dat bij jou ook het geval is. Niet door grind natuurlijk maar een fabrieksfout.
Misschien dat jouw LFS een andere impeller met as kan leveren als goedmakertje...
 

Terug
Bovenaan