Eheim Experience voor Oase Styleline 175


Henk80

New member
Lid geworden
3 februari 2023
Berichten
3
Leeftijd
44
Beste allemaal,

Een week geleden heb ik een Oase Styleline 175 gekocht (80 x 40 x 55cm). Daar zit een Oase Biosmart 200 filter bij, maar dat is een intern filter. Al na een paar dagen vond ik dat een ontsierend element, en heb nu een Eheim Experience 250 aangeschaft. Volgens de winkelier was dat ruim voldoende, en moest ik ook niet groter gaan: bij een te groot filter met te sterke stroming zou het water te snel gaan voor de bacteriën om hun werk te kunnen doen.
Hier op het forum lees ik nu echter ook dat overfilteren eigenlijk niet kan, en dat 'hoe groter, hoe beter' het advies is. Wat denken jullie? Is een Eheim Experience 250 (700 liter per uur, theoretische waarde) genoeg voor een Oase Styleline 175? Nu hij nog in de doos zit, kan ik he nog ruilen ;-)
En nu ik toch bezig ben, hebben jullie eventueel nog advies voor de filtermedia? Standaard zitten er een mand met blauwe filtermatten, een mand met Eheim substraat en een wit filtermatje bij.
Alvast dank!

Hartelijke groet,
Henk
 
Volgens de winkelier was dat ruim voldoende, en moest ik ook niet groter gaan: bij een te groot filter met te sterke stroming zou het water te snel gaan voor de bacteriën om hun werk te kunnen doen.
Als jouw winkelier je dit heeft verteld wordt het tijd voor een andere LFS.

Voor een gemiddeld bakje met wat visjes en beplanting zou de Eheim wel kunnen.
 
Ruil het liefst maar voor zo groot mogenlijk en kun je de flow afremmen en ook later voor een grotere bak een compatibel filter in huis hebben.
 
Neem maar de flinkste eheim classic combineer met een binnenfiltertje zolang het water niet helder is, maar als je zo een pot eenmaal draaiend hebt dan kun je wel er wel ook goed los mee voor als de bodem beroerd wordt of wanneer er een heel potje visvoer wordt ingekieperd door een iets.
 
Dank voor jullie reacties! De meningen lopen uiteen, merk ik. Dat wordt nog even denken dus.
 
Mijn aquarium is ongeveer zo groot als die van jou en daar draaide de jbl 701 op., de fabrikant geeft aan dat die een capaciteit heeft van 700l per uur, deze voldeed net wat te krap naar mijn idee en ik heb er nu een iets zwaardere pomp op gedaan, de jbl 902.
De Jbl 700 serie heeft ongeveer dezelfde capaciteit als de eheim 250. Ik zou dan ook een iets zwaardere pomp nemen in dit geval.
 
Beste allemaal,

Een week geleden heb ik een Oase Styleline 175 gekocht (80 x 40 x 55cm). Daar zit een Oase Biosmart 200 filter bij, maar dat is een intern filter. Al na een paar dagen vond ik dat een ontsierend element, en heb nu een Eheim Experience 250 aangeschaft. Volgens de winkelier was dat ruim voldoende, en moest ik ook niet groter gaan: bij een te groot filter met te sterke stroming zou het water te snel gaan voor de bacteriën om hun werk te kunnen doen.
Hier op het forum lees ik nu echter ook dat overfilteren eigenlijk niet kan, en dat 'hoe groter, hoe beter' het advies is. Wat denken jullie? Is een Eheim Experience 250 (700 liter per uur, theoretische waarde) genoeg voor een Oase Styleline 175? Nu hij nog in de doos zit, kan ik he nog ruilen ;-)
En nu ik toch bezig ben, hebben jullie eventueel nog advies voor de filtermedia? Standaard zitten er een mand met blauwe filtermatten, een mand met Eheim substraat en een wit filtermatje bij.
Alvast dank!

Hartelijke groet,
Henk

Hoe groter hoe beter? hoe groter hoe meer energiekosten.
Het is zonde om mensen grotere filters aan te raden waar dat totaal niet nodig is.
Kan een groter filter dan wel kwaad voor een bak? nee, dat "te snel voor bacteriën" is een lulkoek verhaal.
De experience 250 moet prima voldoen voor een bak van jouw formaat.

Standaard filtermedia voldoet ook prima!
 
Hoe groter hoe beter? hoe groter hoe meer energiekosten.
Het is zonde om mensen grotere filters aan te raden waar dat totaal niet nodig is
Dank, dit was inderdaad iets waar ik over nadenk. De Experience 250 gebruikt 8 Watt. Iets grotere filters gebruiken al snel veel meer, soms wel het dubbele.
 
Hoe groter hoe beter? hoe groter hoe meer energiekosten.
Het is zonde om mensen grotere filters aan te raden waar dat totaal niet nodig is.
Kan een groter filter dan wel kwaad voor een bak? nee, dat "te snel voor bacteriën" is een lulkoek verhaal.
De experience 250 moet prima voldoen voor een bak van jouw formaat.

Standaard filtermedia voldoet ook prima!
Ik heb de aquatlantis elegance expert 80, en heb deze filter, en werkt idd top! Hij is ook muisstil, bak is kraakhelder. Niks dan lof over dit filter.
 

Terug
Bovenaan