Eheim filters testen


V

Vis_enzo

Guest
Hallo forumleden,

Ik heb 2 filters gekregen, een Eheim Experience 250 en een Eheim proffesionel. Van die laatste heb ik geen gebruiksaanwijzing dus ik weet niet precies welk type dit is maar de filterkoppen zijn nagenoeg gelijk.
Kan ik nu op een makkelijke manier testen of de filters het nog doen?
 
Vul een emmer met water, vul het filter met water, vul de slangen met water en sluit eea aan. Stekker in het stopcontact en proberen maar? Bij voorkeur buiten ivm lekkage?
 
Bij de Eheim proffesional vind je altijd het typenummer e.d. onder/in de handvaten. Even kijken dus of daar nog een plaatje zit. Of filters het nog doen kan je gewoon testen in een gootsteen bijvoorbeeld. Filters eerst vullen met water, slangen aansluiten eventueel aanzuigen. Beide slangen onder water en de pomp aanzetten.
 
Bij de Eheim proffesional vind je altijd het typenummer e.d. onder/in de handvaten. Even kijken dus of daar nog een plaatje zit.
Gevonden! Het is een 2224. Bedankt voor de tip :)

Binnenkort maar eens testen in de gootsteen. Klinkt eigenlijk heel simpel....
Ik vermoed dat er een stuk is en dat de ander gekocht is ter vervanging.
 
Gevonden! Het is een 2224. Bedankt voor de tip :)

Binnenkort maar eens testen in de gootsteen. Klinkt eigenlijk heel simpel....
Ik vermoed dat er een stuk is en dat de ander gekocht is ter vervanging.
Stuk wil niet altijd zeggen dat deze niet voor weinig te repareren is.
 
Gevonden! Het is een 2224. Bedankt voor de tip :)

Binnenkort maar eens testen in de gootsteen. Klinkt eigenlijk heel simpel....
Ik vermoed dat er een stuk is en dat de ander gekocht is ter vervanging.
Nou, dat lijkt me nu weer niet. De 2224 heeft een bruto debiet van 700 l/h waar de Experience 250 al op 250 l/h stopt. Misschien zijn ze wel samen gebruikt op een bak. Ook al omdat er zeker een derde deel en mogelijk meer van het debiet verdwijnt bij normaal gebruik.
 
Nou, dat lijkt me nu weer niet. De 2224 heeft een bruto debiet van 700 l/h waar de Experience 250 al op 250 l/h stopt. Misschien zijn ze wel samen gebruikt op een bak. Ook al omdat er zeker een derde deel en mogelijk meer van het debiet verdwijnt bij normaal gebruik.
Dat is inderdaad wel een groot verschil....

Waarom ik dacht dat er een filterkop stuk is, is omdat 1 filterpot nog helemaal ongebruikt is. Matten zijn nieuw en korrels zitten nog in het plastic. De koppen hebben allebei wel gebruikerssporen.
 
Kijk eerst naar de rotor en as. of die erin zit. desnoods rotor uithalen, pincet.
voorzichtig met asje, kan breken.
Dan er in terug, en,In de gootsteen. 8 cm water. Dikke doek op de uitstroom.
Stekker in stopcontact.
. HAND op de uitstroom.

Dan moeten ze het doen.
 
En als de filter in een emmer werkt. Dan de emmer eens op een hoogte van 1,5 meter zetten. En de filter op de grond.

Als deze dan nog niet lekt. Dan is het goed.
 

Terug
Bovenaan