Wat is er nieuw

Eheim Jäger staaf verwarming

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coos
  • Startdatum Startdatum
C

Coos

Guest
Hallo,

Het verwarmingselement van mijn Eheim 2328 doet het niet meer, en dus ben ik opzoek naar een nieuw verwarmingselement.
Ik heb een aquarium 120x50x60 met bioloog (dus zo'n 300 tot 350 liter netto) en zit te kijken naar een Eheim J�ger staaf verwarming.

Nu zie ik dat de 150 watt geschikt is voor aquaria tot ca. 300 liter. Vraag is nu; is dit genoeg of kan ik beter de 200 watt nemen. Wat is jullie ervaring?

Nadeel van de 200 watt is dat hij met zijn 38,5 cm lengte net niet helemaal (diagonaal) in mijn bioloog past, want die is 25x30cm (hxb)
- Weet iemand of dit een probleem is? m.a.w. moet hij helemaal onder water zitten of mag hij ook wat uitsteken?
- kan hij zonder problemen diagonaal of horizontaal geplaatst worden? (heb wel eens gehoord dat sommige staaf verwarmingselementen alleen verticaal geplaatst mogen worden)

En zijn er mensen die ervaring hebben met J�ger?
Ook tips zijn van harte welkom! 🙂

Alvast bedankt

Ik heb deze ook, prima verwarming en goed in te stellen. Van de staaf blijft ongeveer 4/5 cm boven het wateroppervlak.

Ik denk dat je voor de zekerheid het beste kunt gaan voor het element met 200 watt, anders zit je misschien straks met een element welke niet toereikend is en moet je mogelijk nog eentje bij plaatsen. Het is natuurlijk ook wel erg afhankelijk van het aantal graden dat je het aquarium wilt opwarmen in tegenstelling tot de kamertemperatuur. Is dit erg weinig dan zal het waarschijnlijk wel kunnen.

Meestal moeten zo'n element wel helemaal onder water echter zijn er wel en paar welke een heel klein beetje boven water kunnen blijven, dit is volgens mij alleen het stuk waarmee je de temperatuur kan instellen.

Je kunt zo'n element prima horizontaal plaatsen, dit doe ik zelf ook al jaren.

Ok bedankt voor de reacties! Heb ik zeker wat aan.
Ik heb beide nu besteld met de toezegging dat ik ze mag uitproberen. Dus ben benieuwd...

Nog even een update:
Ik heb uiteindelijk toch de 200 watt gekocht om veilig te zitten.
Ik heb mijn bioloog aangepast zodat hij er net in past, en ben erg blij met deze nieuwe situatie! Het element werkt goed, al ben ik nog wel even bezig met de fijn afstelling; maar daar was ik van te voren al voor gewaarschuwd.
Ik ben iig klaar voor de winter 🙂

Voor wie het wil weten: ik vind het een echte aanrader!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan