eheim jager verwarming temperatuur gaat niet omlaag na instellen


Little

Well-known member
Lid geworden
23 april 2012
Berichten
4,756
Locatie
Littlebigworld
hoi hoi,

misschien een domme vraag, maar ik stel ze toch.
heb een eheim jager verwarming op 26C en wil het instellen op 24C.
dus ik draai de blauwe wat lager, maar temperatuur gaat niet lager.....ik kan draaien wat ik wil, maar wil niet lager.
verwarming houdt het nog steeds netjes op 26C.
Ik test het zo....ik draai. laat 2 nachten zo staan en ik meet met een digitale koks thermometer.
heb eens voor de test naar 22C gedraaid, na 2 dagen blijft het nog steeds 26C. niet meer niet minder.

iemand idee? is er een een reset mechanisme ofzo?
 
Zoals Steven al zegt soms zit de techniek binnenin wat vast , door helemaal naar naar minimaal te draaien komt het terug los .
 
Instellen van die dingen is soms erg lastig.

Daarom geef ik de voorkeur aan een verwarming met externe (digitale) thermostaat.
 
Staat je bak in de buurt van je kamerverwarming ?

Haal je verwarmingselement eens uit het stopcontact om te kijken of je bak dan afkoelt.
Enkel zo weet je volledig zeker dat het probleem bij je verwarmingselement ligt.

Als dat het geval zou zijn, dan zou ik geen risico nemen en dit weg doen.
Moest het defect leiden tot een situatie waar het element volledig aan blijft staan, dan ga je pas echt problemen hebben.
 
Ik heb ondertussen een nieuwe in de bak gezet. Nu is de bak op 24c wat ik wilde.

Bak koelt zeker af zonder verwarming. Heb meerdere bakken staan met verschillende temp eisen

Maar ik bleef nog even testen ermee
Uit stopcontact gehaald. Gedraaid naar minimum dan weer terug gedraaid op 24c zoals die voorheen was ingesteld. Nu is het 28-29c geworden. Wordt steeds hoger
Uiteraard getest in een bak met niets erin. Wel kleine filtertje voor de flow
 
Twee soorten metaal aan elkaar en door dat ze beide een andere uitzetting hebben bij de zelfde temperatuur buigen ze en maken dan contact bij een bepaalde temperatuur.
 
Dit is ook gelijk het meest kwetsbare deel van een verwarmjngs staaf met thermostaat.

Zelf heb ik dus nu een tijdje een verwarmings staaf zonder thermostaat.
Deze word aan en uitgeschakeld door een externe digitale controller.
 
Zit er geen rood lampje o.i.d. op de thermostaat? Als het goed is staat je verwarming pas daadwerkelijk aan als dat lampje brandt (zijn v.z.i.w. geschakeld via hetzelfde relais/bimetaal), en is het dus idd het element wat het water verwarmt. Anders zou het namelijk idd ook gewoon te maken kunnen hebben met de omgevingstemperatuur zoals hierboven al aangegeven, maar nog meer natuurlijk met de hitte die van de TL lampen afkomt (aannemende dat je die hebt en geen LED), zeker als je bak aan de bovenkant gesloten is.

Ik zit met hetzelfde 'probleem' toevallig.
 
Jawel. Je kent het wel. Een eheim jager verwarming wat je bij elke vissen/dierenwinkel kan kopen

Omgevings temp ligt het zeker niet aan in mijn geval.
Zelfde omgeving heb ik bakken staan met 25c, 24c, 26c en een bak op 22c.
En alle bakken gebruik ik led, half openbak

Eheim blijft nu lekker op 26+ Graden staan. Wilt niet meer naar beneden. Ook als ik op het laagst draait.
Heb in iedergeval een nieuwe erin gezet.
 

Terug
Bovenaan