Eheim pomp bromt


L

Lutzen Visbeek

Guest
Hallo. Ik heb sinds kort mijn aquarium veranderd van tangyika naar een plantenbak. Nu wil ik graag minder stroming, dus heb ik op mijn pomp met een schuif de capaciteit verlaagd. Echter bromt hij nu heel irritant. Is hier wat aan te doen? Als lijkt wel goed want als ik de capaciteit omhoog zet houd hij op met brommen.
 
Misschien kan je beter iets aan de uitstroom doen?
Een sproeibar of een dikkere slang ?
 
Controleer of alle slangen 'vrij' hangen en niet ergens tegen aan komen. Die kunnen namelijk best eens trillingen overdragen. Daarnaast kun je ook proberen om je filter op een rubberen matje (of filterspons) te zetten, dit kun je makkelijk testen door je filter even op te tillen, is het gebrom dan weg?

Of net even een andere positie op de schuif te zoeken waarbij er geen vervelend resonantie te horen is.
 
Om welke filter gaat het eigenlijk en ik ben het verder wel met Antje eens dat je ze beter niet kan knijpen.
 
Als je teveel stroming krijgt kun je beter de sproeibuis aanpassen door de gaatjes wat groter te boren.
dat lijkt me beter dan een pomp knijpen inderdaad.
 
Het is heel eenvoudig. Je filter gewoon voluit zetten en je stroming regelen met een spraybar. PVC pijp met gaatjes, dat is alles.
 

Terug
Bovenaan