eheim pomp kapot?


Sanne_vm

Member
Lid geworden
5 mei 2017
Berichten
16
Leeftijd
27
Hoi allemaal,

Ik heb een 2ehands eheim 2422 filter bij een aquarium gekregen. Nu wilde ik hem installeren, dus vol laten lopen en aanzetten. Hij maakte toen even gebrom en ineens viel hij uit. De pomp en slangen zaten vol water op dat moment. Als ik hem nu aan zet maakt hij een piep klein beetje geluid als ik met mijn oor tegen de kap aanzit, maar doet hij verder niks. Ik heb de as al gecontroleerd op viezigheid, alles is schoon. Weet iemand wat het probleem kan zijn en hoe ik hem kan maken?

Groetjes Sanne
 
Probeer eerst het volgende: Koppel de slangen los en neem de kop van de pomp af .Leg de pompkop in een volle afwasbak of aanrechtbak en steek de stekker in het stopcontact.
Als de pomp dan het water goed rondpompt, kun je er donder op zeggen da tje slangen ergens verstopt of geknikt zitten, ook kan het zijn dat de pomp niet gevoeg water kan aantrekkken en dus smeer wil wegpompen dan dat er aangeleverd kan worden.

Als het dat allemaal niet is, dan dien je in de kop de rotor eruit te nemen, als je dan de magneet vasthoud en de rotor rond probeert te draaien, dan moet dat na een heel erg klein stukje NIET kunnenn.\
Kan dat wel dan is je rotor naar z'n mallemoer en moet je die vervangen. Dat gebeurd well eens als de pomp te weinig water kan rondpompen, dan koelt de plastic van de rotor niet genoeg en gaat stuk....!
 
Of de uitstroom lager in een emmer. at hij doorloopt.


De rest van Big smoke. .met de rotor.als die los is.
 
Het was inderdaad toch de rotor die los zat! Dank voor de hulp! Inmiddels een nieuwe rotor gekocht en hij werkt weer perfect.
 
Het was inderdaad toch de rotor die los zat! Dank voor de hulp! Inmiddels een nieuwe rotor gekocht en hij werkt weer perfect.
Zorg voor nog 1 op voorraad. Dan heb je er altijd 1 die je direct kan pakken als die weer stuk gaat. Net als rubbertjes enz
 
Rotor zit altijd los, he.
Hij mag niet rond draaien, door nokje. op de as. die neemt het mee.
 
Rotor zit altijd los, he.
Hij mag niet rond draaien, door nokje. op de as. die neemt het mee.
Je bedoeld de rotor op de magneet neem ik aan?
upload_2019-6-1_19-46-43.jpeg

Het witte deel zit aan het grijze “vast”
Dat grijze ding is de magneet.
Het geheel draait om de as.
 
Dat witte schoepenrad, kan heen en weer.
Wordt door een nokje meegenomen.
als nokje weg is draait hij door..
 
Hier is hij zwart.
shopping
Had ook een plaatje waarop alles grijs was maar dat is wat minder duidelijk uitleggen..

Heb zelf een rode dacht ik Maargoed maakt voor het verhaal niet uit.
Die dingetjes moeten aan mekaar zitten en de magneet neemt de impeller mee als deze gaat draaien op de as.
De magneet en impeller mogen niet los van elkaar kunnen draaien anders werkt je filter niet.
 
zit een nokje op de as, die neemt de impeller mee.

die impeller kan heen en weer. tot het nokje.
het witte kan samen, komt de impeller eraf.
 
Had ook een plaatje waarop alles grijs was maar dat is wat minder duidelijk uitleggen..

Heb zelf een rode dacht ik Maargoed maakt voor het verhaal niet uit.
Die dingetjes moeten aan mekaar zitten en de magneet neemt de impeller mee als deze gaat draaien op de as.
De magneet en impeller mogen niet los van elkaar kunnen draaien anders werkt je filter niet.
Ik.heb er 1 die blauw is.. tsjah niet echt een toegevoegde waarde om dit te melden maar ja wou het ff kwijt.... :D
 

Terug
Bovenaan