Eheim prf 4+ 350 toch niet stil.


Bart.Kh

Well-known member
Lid geworden
30 november 2021
Berichten
119
Leeftijd
22
Dag allemaal,

Is het normaal dat mijn eheim filter toch niet stil is? Ik hoor letterlijk vanuit mijn sofa de rotor draaien.
Ik weet wel dat zo'n ding lawaai hoort te maken, maar toch niet zo extreem???

Hier video:
 

Bijlagen

  • 20230219_181110.mp4
    21.6 MB
Ik vind dit soort opnames heel lastig te beoordelen. Omdat je geen referentie geluid hebt.
Als ik mij volume aan heb, zoals ik youtube kijk, hoor ik bij jou video niks.
Dus zeg het maar.

Hier staan er 3 in de kast. Ik hoor ze niet.
 
Ik vind dit soort opnames heel lastig te beoordelen. Omdat je geen referentie geluid hebt.
Als ik mij volume aan heb, zoals ik youtube kijk, hoor ik bij jou video niks.
Dus zeg het maar.

Hier staan er 3 in de kast. Ik hoor ze niet.

Inderdaad, het is heel moeilijk om via video goed te horen. Maar het is echt vervelend. (het is ook een zo'n irritant geluid) heb van alles geprobeerd (matten onder leggen, vaseline op ringen, rotor en behuizing schoon gemaakt...) maar niets helpt. Ik kan het zelf vanuit mijn kamer (deur wel open) horen (((
 
Ik hoor een soort ruis . Klinkt alsof er lucht in zit. Zie je ook belletjes? Wat gebeurt er als je hem een paar keer heen en weer schud? Anders misschien een knik in een slang oid? De mijne is fluisterstil. Alleen als een van de slangen tegen de wand van de kast aan hangt Hoor ik een brom.
 
Ik heb net een paar keer doorgeschud en zag belletjes uitkomen (ook soort geratel). Nu is het wat stiller, maar nog altijd kan ik het horen vanuit mijn kamer.
 
zo ongeveer vanuit 7m afstand
 
Zal wel lucht in zitten, even een paar keer scheef houden, of een paar maal aan en uitzetten.
Zal nu doen.

En is het normaal dat hierop geen o-ring moet?
 

Bijlagen

  • eheim.jpg
    eheim.jpg
    18 KB · Weergaven: 40
even schuin houden zodat evt. lucht richting de uitgang eruit kan. als dat niet helpt beetje schudden

Heb al meerder keren geprobeerd. Volgens mij komt er geen belletjes meer. Zal morgen nog een keer proberen.
 
Je kunt er nog best lang lucht in hebben. Wat ik zelf altijd doe na het schoonmaken is de filterbak tot vlak onder de rand vullen met water. Dan voorzichtig de kop erop zetten. Er stroomt dan wat water over de rand en in de pomp zit nauwelijks nog lucht.
 
Heeft deze pomp niet zo'n ontluchtingsknop bovenin? Is een grote grijze knop bij de slangkoppeling. Deze moet je goed hard indrukken en dan duwt ie de lucht er uit. De rest gaat vanzelf. 5 minuutjes max en dan hoor je hem in 1 klap stiller worden.

Als hij dan nog luid is zal je even in de wasbak het deksel eraf moeten trekken. Misschien zit de pakking net niet helemaal netjes en zuigt hij valse lucht aan.
 
Heb er zelf ook 2 draaien. Ik gebruik de "ontluchtingsknop" als de pomp vol water zit om het laatste beetje lucht eruit te drukken, totdat je uit je uitstroom water ziet stromen bij iedere druk. Daarna is het starten en lopen. Ze geven in het begin nog iets gesputter, maar dat is snel over en daarna hoor je ze nagenoeg niet meer.
 
Je kunt er nog best lang lucht in hebben. Wat ik zelf altijd doe na het schoonmaken is de filterbak tot vlak onder de rand vullen met water. Dan voorzichtig de kop erop zetten. Er stroomt dan wat water over de rand en in de pomp zit nauwelijks nog lucht.

Top, bedankt! Zal vanaf nu zo doen ))
 
Het probleem is dat ik geen luchtbelletjes hoor. Ik hoor letterlijk de motor draaien. En echt waar zo luid. Ik zeg het vanaf 7m (kamer ernaast) hoor ik het duidelijk draaien.
 
Heeft deze pomp niet zo'n ontluchtingsknop bovenin? Is een grote grijze knop bij de slangkoppeling. Deze moet je goed hard indrukken en dan duwt ie de lucht er uit. De rest gaat vanzelf. 5 minuutjes max en dan hoor je hem in 1 klap stiller worden.

Als hij dan nog luid is zal je even in de wasbak het deksel eraf moeten trekken. Misschien zit de pakking net niet helemaal netjes en zuigt hij valse lucht aan.

heb al meerdere keren geprobeerd. Geloof me mijn duimen zijn er kapot van haha.
 
Normaal zorgt de biofilm dat het wat minder herrie maakt, maar in sommige gev allen wil wat vaseline ook wel eens helpen. Alleen heeeeel lichtjes insmeren

Oké, zal straks als ik thuis ben, het rotorhuisje en magneet insmeren.
 
Kan het zijn dat het rotortje versleten is? Moet ik misschien een nieuwe kopen?
 
Mogelijk. Maar als hij nog in garantie is zou ik daar niet aan beginnen. Gewoon ruilen. Op 7m nog duidelijk horen kan niet.

spijtig genoeg valt het niet meer onder garantie.
Awel ik zeg het, zit in de kamer ernaast en hoor het duidelijk draaien. Heb meermaals op zijn kop gehouden, geschud, absorberende mat onder gelegd, de slangen geïsoleerd, maar niets helpt (((
 
Is de rotor niet stuk? Zelf heb ik gehad dat het metalen deel niet goed op het asje vastzat waardoor hij herrie maakte en minder goed zn werk deed.
 
Als het een wat ouder pomp is kan het zijn dat de keramische as is versleten. Die zijn voor weinig bij de bouwmarkt of lfs te halen.
 
Is de rotor niet stuk? Zelf heb ik gehad dat het metalen deel niet goed op het asje vastzat waardoor hij herrie maakte en minder goed zn werk deed.

Zal straks opnieuw uit elkaar halen en controleren, maar voorheen heb ik toch niets verdachts gezien.
 
Is de rotor niet stuk? Zelf heb ik gehad dat het metalen deel niet goed op het asje vastzat waardoor hij herrie maakte en minder goed zn werk deed.
Hier ook gehad en bij een 2de hands dat het stukje metaal gebroken was, beiden maken redelijk geluid. Eerste toen tijdelijk opgelost door gastape ertussen (of hoe dat ook heet :DD )
 
Mij werd een drupje superlijm geadviseerd maar ja dat is maar tijdelijk denk ik dus ik heb gelijk een nieuwe meegenomen omdat die op voorraad was.
 
eventuele beschadiging aan het filter daargelaten is een filter nooit echt stil. hoe krachtiger het filter hoe meer je hem zult horen. het aquarium meubel helpt daar ook aan mee met resonantie. als je dan ook nog eens zeer gevoelig bent voor lichte zoem/brom geluiden gaat het geluid van een filter door merg en been en drijft het je tot waanzin. ik heb deze ook gehad maar werd er gek van. uiteindlijk weggedaan en vervangen door 2 lichtere modellen, de experience 250. die hoor ik enkel als ik mijn oor erop leg.
 
eventuele beschadiging aan het filter daargelaten is een filter nooit echt stil. hoe krachtiger het filter hoe meer je hem zult horen. het aquarium meubel helpt daar ook aan mee met resonantie. als je dan ook nog eens zeer gevoelig bent voor lichte zoem/brom geluiden gaat het geluid van een filter door merg en been en drijft het je tot waanzin. ik heb deze ook gehad maar werd er gek van. uiteindlijk weggedaan en vervangen door 2 lichtere modellen, de experience 250. die hoor ik enkel als ik mijn oor erop leg.
Nou ik weet niet of dat altijd zo is want ik heb de 902 gehad en nu de 1502 en ik merk weinig tot gen verschil. Ja als je met je oor ernaast gaat zitten zal dit wellicht iets merkbaar zijn maar in het kastje hoor je geen verschil.
 
Ik word altijd al stapelgek door zo,n hinderlijke 50 htrz bromtoon die overal doorheen resoneerd,
Heb wel eens de aan en afvoer door een muur gelaten om de buitenfilterherrie weg te houden.
Als je oren dit kunnen waarnemen blijft het zgn eindeloos gebed.
Dat waar ik nog mee kan werken zijn los op de bodem binnen sponsfiltertjes, zo dat ik ze niet horen kan, dus alles los.
Kun je net als ik eindeloos bezig gaan om dat geluid te verdrijven, of laat een sponsfiltertje tussen je planten afzinken.
Geen herrie meer!
 

Bijlagen

  • 1676900549107878416620.jpg
    1676900549107878416620.jpg
    221.3 KB · Weergaven: 34
  • 20230220_144627.mp4
    31.6 MB
Beste,

Zoals reeds gezegd, heb ik mijn filter uit elkaar gehaald, Ik heb alles met vaseline ingesmeerd (rotor, o-ringen, rotorhuisje enz.) Maar spijtig genoeg heb ik geen verandering gezien (zie gehoord). Het komt ook niet door resonantie, want als ik de filter optil, maakt het nog altijd zelfde herrie.

De volgorde in mijn filter is (van beneden naar boven)

- sera siporax
- eheim biomech
- eheim substrat + daarop witte watjes)
- voorfilter met blauwe spons

Hier zijn ook wat foto's van de onderdelen
 

Bijlagen

  • 4.jpg
    4.jpg
    107.1 KB · Weergaven: 36
  • 3.jpg
    3.jpg
    218 KB · Weergaven: 35
  • 2.jpg
    2.jpg
    234.4 KB · Weergaven: 35
  • 1.jpg
    1.jpg
    163.2 KB · Weergaven: 37

Terug
Bovenaan