Eheim Pro 3, 2080lekt


Gerard1968

Member
Lid geworden
7 januari 2021
Berichten
17
Leeftijd
56
Locatie
Schiedam
Ike heb een Eheim Pro 3, 2080 die lekt. Nu de standaard pakkingen vervangen, soms lekt de pomp een tijd niet en soms ineens weer, staat gelukkig wel in een opvangbak. Het hele pomphuis uit elkaar gehaald en geconstateerd dat de lekkage van de pakking komt van de handpomp. Weet iemand waar ik deze pakking kan kopen. De handpomp beweegt de hele pomp heen en weer om te pompen met de hand. Het is de pakking die op e foto onderaan de ronde pomp heen zit. Bij handmatig pompen beweegt de behuizing hierin op en neer.
 

Bijlagen

  • 20201103_101746.jpg
    20201103_101746.jpg
    168.6 KB · Weergaven: 98
Na mijn weten is dat geen pakking maar van uit de fabriek dicht gekit/verlijmd, denk dat er niets anders op zit dan een kompleet nieuwe 2080 pompkop te bestellen bij een leverancier die Eheim onderdelen leverd.
Meeste Prime buttons bij Eheim als die gaat lekken is het einde verhaal met de pompkop en zal de hele pompkop vervangen moeten worden
Je zou voor de zekerheid contact op kunnen nemen met eheim zelf of een Aqauriumwinkel die onderdelen verkoop van Eheim.
 
Was het maar zo, maar is 100% een rubberen manchet pakking, heb hem eruit gehad, schoongemaakt en in de vaseline gezet, tijdje dicht geweest, maar na gebruik handpomp weer lekken.
 
basis probleem van div. Eheims.

Onderdeel is niet los te koop, alleen pompkop opsturen naar Eheim voor reparatie werkt in deze.

Dit probleem is voor mij reden geweest om een overstap naar een ander merk te doen. En om bij Eheim in ieder geval NOOIT deze knop te gebruiken
 
Raar want het is toch makkelijk zelf te doen. Hoor idd te vaak dat mensen problemen hebben met Eheim pompen. Opsturen en door Eheim laten maken kost teveel vergeleken bij een nieuwe en groet kans dat het toch weer gaat lekken. Dan liever zelf doen.
Haal hem nog een keer uit elkaar en kijk dan of er iets anders op te verzinnen is of dat ik die handpomp functie kan laten vervallen door zelf een ander pakking te maken.
Of heeft iemand andere iedeen?
 
Dank, je maar daar staat het niet bij, ze bieden alleen de hele kop kompleet aan.
 
Ook kan je de o ring opmeten ( diameter en dikte ) en kijken bij een o ringen leverancier
 
Is een Eheim probleem, heb die van mij ook laten repareren, wel in garantie en daarna nooit meer die knop aangeraakt.
 
Als ik het goed bezie is die verkrijgbaar als set samen met de grote kopdichting.
Iedere handelaar die eheim verdeeld (en dus aankoopt bij smulders) kan deze bestellen
(ik dus ook)
IMG_20210125_201435.jpg
 
Als ik het goed bezie is die verkrijgbaar als set samen met de grote kopdichting.
Iedere handelaar die eheim verdeeld (en dus aankoopt bij smulders) kan deze bestellen
(ik dus ook) Bekijk bijlage 317505
De ringen die ik op het plaatje zie zijn niet gelijk aan het bedoelde manchet van Ts., denk ik. Het manchet va Ts zit ín de kop begreep ik.
 
De ringen die ik op het plaatje zie zijn niet gelijk aan het bedoelde manchet van Ts., denk ik. Het manchet va Ts zit ín de kop begreep ik.
mss dat de Ts a.d.h.v. deze foto kan zeggen welke hij juist nodig heeft?
150709010713XABE9AE1mpkNJ.jpg
 
ik versta het niet, maar hier zie je het onderdeel wat vervangen moet worden, wat niet los te koop is, zie ongeveer 6.18




edit 9.00 minuten is nog mooier om alleen het manchet te zien
 
Raar want het is toch makkelijk zelf te doen. Hoor idd te vaak dat mensen problemen hebben met Eheim pompen. Opsturen en door Eheim laten maken kost teveel vergeleken bij een nieuwe en groet kans dat het toch weer gaat lekken. Dan liever zelf doen.
Haal hem nog een keer uit elkaar en kijk dan of er iets anders op te verzinnen is of dat ik die handpomp functie kan laten vervallen door zelf een ander pakking te maken.
Of heeft iemand andere iedeen?

Ik heb zelf een Professional 3e-1550 in combinatie met 2 Eheim installatiesets (aanzuig en spraybar)
Op de installatieset zitten 2 doppen die eenvoudig loskunnen en dan kun je beide slangen volgieten met een gietertje ofzo (wel de rode bedieninghandel op 'on' zetten, is trouwens ook erg handig voor als er is een pijpenraggertje door de slang moet maar dat terzijde)
Dan heb je de startknop niet nodig want de 3e versie heeft een automatische ontluchting.
Hij staat even een paar keer te neuzelen en wordt na een paar minuutjes vanzelf stil wat betekend dat hij goed en zonder lucht pompt, even het knipperledje op de gewenste stand zetten en dat is alles.

Zou die afdichtingen nog es lekker in de tjet zetten en dan kun je die hele knop vergeten.

Dat gelul over merken kun je naast je neerleggen
JBL heeft ook een waardeloze startknop en de Fluval ook of voorfilter die onderin de pot zit, ook zo lekker handig
De ene heeft dit en de andere dat en zo is er altijd wel wat
 
De pomp op het filmpje is toch anders. Ga een andere oplossing verzinnen als ik hem weer uit elkaar heb, en anders idd knop niet meer gebruiken en flink met vaseline in elkaar zetten. Mocht ik een oplossing verzonnen hebben meldt ik het. In de foto heb ik aangegeven waar het lekt. Om de pomp en rubber zit nog een soort kap overheen, kap is open voor het pomp mechanisme (handle)
 

Bijlagen

  • Rubber lekt.jpg
    Rubber lekt.jpg
    280.7 KB · Weergaven: 88
Vanochtend alles weer uit elkaar gehaald. Bij lekkage is het dit rubber. Dit wordt aan boven en onderzijde opgesloten tegen het pomphuis en onder tegen de boven kap door een soort flens. Het probleem is dat het rubber bij de grote maat iets krimpt waardoor de buitendiameter te klein wordt en deze niet meer goed opgesloten zit en gaat lekken. Heb het flink uitgerekt en weer terug geplaats, zou nu hopelijk goed moeten zijn, maar het liefst zou ik er een nieuw rubber inzetten. Helaas niet te koop.
 

Bijlagen

  • 20210206_114840.jpg
    20210206_114840.jpg
    136.8 KB · Weergaven: 71

Terug
Bovenaan