Wat is er nieuw

Eheim pro3 - 600 (2075) filtermateriaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter hvdk
  • Startdatum Startdatum
H

hvdk

Guest
Beste forumleden,

Op advies, na meting water, heb ik Sera phosvec Granulaat gekocht ( phosphate removal).
Heb veel puntalg en het fosfaatgehalte was veel te hoog. Uiteraard moet ik ook vaker water verversen.

Mijn vraag:
In welke korf moet ik dit granulaat plaatsen? Er zitten er 4 in.
Van boven naar onder:
1)�SUBSTRAT Pro
2)�BioMECH
3)�MECH pro
4)�MECH pro

Ik denk zelf in een van de MECH pro (3?), want dan blijft er nog 1 over.
In de Eheim met 3 korfen is het verschi: 1 korf MECH pro minder, vandaar.

Zou ik ook zo doen ja..
Een andere optie is een mini-pompje er bij steken met die fosfaat-verwijderaar.
Wel moet je je afvragen hoe je fosfaat zo hoog komt.

Zitten wel sponzen in, naar ik heb alleen korfjes opgesomd. Wilde eigenlijk een plaatje erbij zetten, maar wist niet hoe dat moest.

Heb dat nu wel gedaan:

sC8SvGBbzrEKKURnGwfKEya4-fIy3Hbv.jpeg

Ik denk dat aquarium te weinig heb ververst.
Gaat dat vanaf nu wel doen.

Een apart pompje heb ik niet, dus ik gebruik liever de bestaande pomp als dat mogelijk is. Alleen hoe lang ik het erin moet houden is mij een beetje vaag. Er staat op dat het 3 maanden werkt, maar moet het er 3 maanden in? Of altijd?
Als de waarden weer goed zijn, kun je het er uit halen, maar misschien stijgt het dan weer?

Zelf denk ik dat je eigenlijk helemaal geen fosfaat verwijderings middel nodig hebt.
Tenzij het leidingwater al zeer veel fosfaat bevat.
Indien het leidingwater veel fosfaat bevat, zou je dit kunnen filteren, en dan toevoegen aan je aquarium.

Ik zou eerst eens een fosfaat test doen op het leidingwater. Als dit laag is, dan zou ik het aquarium een paar keer goed verversen.

Vervolgens achterhalen waar het fosfaat vandaan komt. Teveel voeren, vuile bodem, vuil filter.

Verder zou ik een mandje met die mech pro weglaten. En er een extra mandje substrat pro of siporax aanbtorvoegen.
Je komt dan van onder naar boven op: mech pro, biomech, siporax, substrate pro.
Die dubbele mechanische filtering is niet nodig, omdat dit filter een voorfilter heeft. namelijk de blauwe mat. Deze vangt al zeer veel grof vuil.

Nou dat is een hoop om na te denken.

Teveel voeren, vuile bodem, vuil filter?
Moet wel zeggen dat ik een hele tijd, door omstandigheden, het water weinig heb ververst 1x pmnd - 1x 2mnd. De bodem heb ik sowieso nooit vervangen.

Voeren:
Ik voer tegenwoordig niet iedere dag meer, dus dat zou goed moeten kunnen gaan.

Bodem:
Deze bestaat alleen uit zwembaden filterzand (fijnste versie). Bij het schoonmaken/ water verversen reinig ik deze vnl aan de oppervlakte. Ik gebruik hiervoor een slang. Het zand wat dan meekomt, spoel ik om en gooi ik weer terug.

Is het een optie al het zand op te zuigen en goed schoon te spoelen? Behalve dan vlak om de plantjes, anders komen die los en beschadig ik de wortels.

Filter:
Reinig ik niet vaak. Een keer in de paar maanden.

Wat is het voordeel van siporax?
Sera phosvec Granulaat dat ik nu heb, kan dat kwaad? Misschien tijdelijk erin om de ergste concentratie fosfaat er wat sneller uit te halen? Heb het toch liggen. Is nagemeten in de winkel en het was heel erg hoog. Ben even kwijt hoe hoog. Moet wel zeggen dat ik al een hele tijd last heb van puntalg.

Planten:
Eerst heb ik een aantal malen anubias-planten gehad, maar die deden het ook niet. Kwamen ook algen op. Uiteindelijk allemaal dood. Erg jammer want deze passen juist in een congo-biotoop.

Eigenlijk zijn alle planten nu dood: mij laatste tijgerlotus is nu ook dood.

Heb verleden week maar een aantal plantjes vallisneria gekocht. Deze doen het gelukkig nog.

Verlichting:
Ben verleden week ook mijn TL's gaan vervangen:
Philips 830 (voor de plantjes) + Philips 865 voor het witte licht.
Vervang ze een voor een met een tussenpose van 2 weken. Tenminste dat raadde de verkoper aan.

Als ik dit allemaal lees heb je wel even wat te doen.

Als de planten slecht groeien, nemen ze geen voeding op (oa fosfaat, nitraat) dus dat hoopt op. Zeker icm weinig verversen.

Ik zou daarom eerst maar eens 50% verversen. Tijdens dit verversen de bodem reinigen met een bodemklok (op waterflesje met slang eraan) zodat het zand tijdens het afhevelen hierin wervelt. Het vuil hevel je dan af.

Verder zorgen dat je iedere maand aan ongeveer 50% verversing komt. Ik doe 40 liter per week bij een 300 liter bak. Dat is 160 liter in de maand.
Zo voer je verse sporen elementen aan, en voer je afvalstoffen af.
Als je dit volhoud dan heb je geen chemische filtratie nodig.

Anubias moet je op hout of steen binden, anders groeit deze slecht.
Lotus heeft voeding bij de wortels nodig.
Ik zou eerst even wat simpele waterplanten erin zetten, waterpest, cabomba.
Als dit op den duur goed groeid en de waterwaarden blijven goed, dan kun je wat andere planten toevoegen.

Waarom groeien je planten slecht? Wat voor plantenvoeding geef je? Gebruik je CO2. Wat zijn de waterwaarden?

Lampen vervangen goed idee. Misschien waren de oude lampen te oud.
Ongeveer 1x per 2 jaar vervangen.

Bedankt voor de info,

Waterwaarden (laten testen: druppeltest, na het verversen �20-30%):
- PH: 6,5
- GH: 6
- KH: 7
- Fe: 1mg
- Po4: 50mg

- Lotus heb ik voeding voorheen kleibollen gegeven, deed het ook altijd heel goed (kwamen zelfs bloemen in)
- Anubias had ik op hout gebonden. Kwam meestal alg op (zwarte) of werden aangegeten door mijn vissen (geeloog congozalmen)

Plantenvoeding:
- Easylife Profito 2 x per week 20ml
- Easylife Ferro 2 x per week 20ml

Filtermedia:
Tijdelijk misschien wel anti-fosfaat-granulaat in het filter? Of misschien toch maar omruilen voor siporax samen met veel verversen?

Heb er nu Vallisneria in geplant.

Heb je heel toevalig ook nog nitraat gemeten? Als die namelijk zeer laag is, doen je planten het ook niet meer.

De overige waarden zien er goed uit.

Weet je ook hoeveel Fosfaat er in je verse water zit?

Als dit laag is, dan zou ik het toch even op grondig verversen houden.
Ik denk het matige onderhoud voor de onbalans is gaan zorgen.
Misschien ook je oude lampen.

Alles eens ff lekker opfrissen. Wel je filter voorlopig niet schoonmaken. want als je veel ververst en de bodem schoonmaakt, dan nemen de baccies wat af.

Verder als je nieuwe planten plant, weer nieuwe voedingsbollen plaatsen.
Ik doe dat 2 tot 3 keer per jaar. Bij goede plantengroei.

Als het aquarium met verversen beter wordt, dan zou ik op den duur siporax toevoegen aan het filter in de volgorde als eerder vermeld.
Ik ben van mening dat een goed aquarium zonder chemische reiniging kan.

Veel succes, en houd ons op de hoogte.

Allereerst bedankt voor de goede tips 🙂 Ben er heel blij mee.

Fosfaatgehalte vers water weet ik niet, kan dit nl zelf niet testen. Normaal test ik met een teststrip en daar zit geen fosfaattest op. Wil nog een test kopen waar fosfaat en ijzertest in zit.
Nitraat op de teststrips was altijd wel voldoende of te hoog.
Moet zeggen dat ik in het verleden geen last had van fosfaat, tenminste dat denk ik, want ik had in het geheel geen last van baard-/ puntalg. Water is hetzelfde gebleven (zelfde woonplaats).

Denk inderdaad dat ik te weinig heb ververst. Met te grote tussenposes.
Lampen zijn naar mijn idee niet echt oud, dacht �2 jaar.
Heb er nu alleen vallisneria spiralis in gezet. Deze hebben naar mijn idee geen voeding aan de wortels nodig. Gebruik nu easylife profito en ferro.

siporax: Waar dient dit voor? Bedoel tov hetgeen standaard bij een Eheim filter word geleverd?

Zit nog wel te twijfelen:
1) Sera phosvec Granulaat (phosphate removal) tijdelijk gebruiken om fosfaat sneller naar beneden te krijgen en dan Siporax te gaan gebruiken? Omdat ik phosvec nu toch gekocht heb.
2) Of Sera phosvec Granulaat om te ruilen voor Siporax en dan het water en de bodem flink te reinigen.

PS: Als ik het voorfilter (blauwe spons) met aquariumwater uitspoel, dan verdwijnen er toch niet heel veel bacterien? Waarom: om de doorstroomsnelheid van het filter te behouden. Dan gelijk het witte filter vervangen.

Even een snelle foto van mijn aquarium:

congo-biotoop.jpg

Het voorfilter mag je gerust uitspoelen onder de kraan. Dit filter is er om grof vuil tegen te houden. Hier zitten niet zoveel bacterien in.
De meeste bacterien zitten in je biomech en substrate pro. Dit moet je af en toe eens uitspoelen met aquariumwater. Gewoon het mandje even heen en weer halen in een emmer aqua water.

De siporax doet het zelfde als substrate pro. Maar mijn ervaring is dat het water er beter doorheen circuleert en hierdoor zowel meechanisch als biologisch werkt.
In mijn pro 3 heb ik het in mand 2 en 3. De onderste beval mech, de bovenste bevat substrate pro.

Ik zou toch eerst eens lekker gaan verversen, bodem schoonmaken. Filter met rust laten tot 1 week na bodemreiniging.
Dan kun je er evt die phosvec in stoppen (als je fosfaat echt niet zakt), maar ik zou het er zelf niet in doen.
Ik zou zoals gezegd een mandje met mech pro eruit halen en een mandje siporax erin doen.

En er toch even wat extra snelgroeiende waterplanten in zetten. Voor tijdelijk. Dan kan de waterkwaliteit verbeteren.
Als deze dan goed is, langzaam je plantenbestand uitbreiden naar wens.

Moerasplanten voeden met extra wortel bemesting. En de profito blijven doseren naar behoefte.
Ferro kun je even achterwege laten, is alleen voor extreme plantenbakken. Profito heeft doorgaans genoeg ijzer.

Edit:

Vergeet zowaar iets te zeggen over je foto.
Ik vind het een mooie inrichting, wel wat weinig planten. Maar dat was ook het probleem.
Je hebt behoorlijke vissen erin, dus je moet echt genoeg verversen wekelijks.

De kwaliteit van het drinkwater in Nederland in 2012 - Inspectie ...

17 dec 2013 ... bijvoorbeeld geur, kleur en smaak van het drinkwater. De overschrijding van .... waarden zijn hoger dan de signaleringswaarde van 1 �g/l.

Het betreft de .... Fosfaat. -. 0,9 mg/l. Gehalogeneerde alifatische koolwaterstoffen. IIIc. 1. 1 �g/l ..... Arnhem. E-coli. I. 1. 4. Beuningen. Enterococcen. I. 1. 1. Bredevoort.

Bertus zei:
De kwaliteit van het drinkwater in Nederland in 2012 - Inspectie ...

17 dec 2013 ... bijvoorbeeld geur, kleur en smaak van het drinkwater. De overschrijding van .... waarden zijn hoger dan de signaleringswaarde van 1 �g/l.

Het betreft de .... Fosfaat. -. 0,9 mg/l. Gehalogeneerde alifatische koolwaterstoffen. IIIc. 1. 1 �g/l ..... Arnhem. E-coli. I. 1. 4. Beuningen. Enterococcen. I. 1. 1. Bredevoort.

Dus volgens opgave water bedrijf, bevat zijn kraanwater 0,9 mg/L aan Fosfaat. Dus met goed verversen zal dit zeker omlaag moeten gaan.

Zo ik het zie wel.ja.
dus geeneens zo hoog.

Een heel hoop bruikbare info. bedankt allemaal.

Ga het volgende doen:
- Een goede/ uitgebreide druppeltest kopen.
- Bodemreiniger kopen
- Wekelijks water verversen (inclusief de bodem)
- 2-Wekelijks plantenvoeding
- volgende week 2e TL vervangen (TLPhilips 830 reeds vervangen en voorin geplaatst en volgende week TLPhilips 865 plaatsen ipv de 840 die er nu in zit)
- snelgroeiende waterplanten: heb er nu Vallisneria spiralis in gezet. Deze zijn toch snelgroeiend? Welke zij nog meer aan te raden?
- Over een week filter reinigen: Sera phosvec Granulaat omwisselen voor siporax en deze in filter plaatsen ipv MECH Pro.

Hopelijk gaan de planten dan weer lekker groeien. Een mooie Anubias of meerdere erin zal wel fijn zijn op ten duur. Voorheen kwam er te veel alg op, werden ze opgegeten door mijn geeloog congozalmen of vielen vanzelf uit elkaar.

hvdk zei:
Een heel hoop bruikbare info. bedankt allemaal.

Ga het volgende doen:
- Een goede/ uitgebreide druppeltest kopen.
- Bodemreiniger kopen
- Wekelijks water verversen (inclusief de bodem)
- 2-Wekelijks plantenvoeding
- volgende week 2e TL vervangen (TLPhilips 830 reeds vervangen en voorin geplaatst en volgende week TLPhilips 865 plaatsen ipv de 840 die er nu in zit)
- snelgroeiende waterplanten: heb er nu Vallisneria spiralis in gezet. Deze zijn toch snelgroeiend? Welke zij nog meer aan te raden?
- Over een week filter reinigen: Sera phosvec Granulaat omwisselen voor siporax en deze in filter plaatsen ipv MECH Pro.

Hopelijk gaan de planten dan weer lekker groeien. Een mooie Anubias of meerdere erin zal wel fijn zijn op ten duur. Voorheen kwam er te veel alg op, werden ze opgegeten door mijn geeloog congozalmen of vielen vanzelf uit elkaar.

Ik zou de plantenvoeding wel wekelijks blijven toevoegen, alleen de halve dosering.
Dit ivm houdbaarheid sporen.

De bodem blijven reinigen tot het fosfaat gehalte goed is, maar hoeft niet perse wekelijks. Ik doen dit maar een paar keer per jaar.
Maar jou bodem is lang niet gebeurd, dus doe het nu maar wel ff een paar keer.
Daarna kun je het aan je waterwaardes zien, of het weer nodig is.

Succes

Update:

Vandaag � 50% van mijn water vervangen.

Voor de bodem had ik zo'n soort klok gekocht voor op de bodem. Zelf vond ik het niet zo prettig werken. Ook omdat ik op veel plekken niet kon komen. Ik heb het maar op mijn oude manier gedaan: slang met een stukje buis er aan. Met dat stukje buis kan ik mooi overal tussenkomen (stenen, hout en planten). Ik heb voor �1/2 tot 3/4 het zand van mijn bodem weggezogen. Vervolgens in een emmer zeer goed gewassen en weer teruggegooid. Dit ging uiteindelijk het best.

2e TL vervangen. Alleen doet deze wel erg vreemd. Na een tijdje begint er een soort van golfbeweging van licht door de buis te lopen???!
TL 865. Morgen nog maar eens goed kijken, misschien weerkaatst het water erin, maar het ziet er vreemd uit. Mijn andere TL brand gewoon strak.

Volgende week of over 2 weken ga ik mijn MECHPro (zwarte kunststof buisjes) vervangen door Sera Siporax. Niet alles tegelijk ivm de bacteri�n.

2 Plantjes hadden nu al een uitloper (Vallisneria). Nou dat lijkt me een goed teken. Misschien komt dat ook wel door mijn nieuwe TL 830?

Nieuwe TL buizen kunnen bij de eerste ontsteking nog wel eens wat kuren vertonen. Waaronder die golfbeweging.
Dit komt omdat de kwik zich nog moet verspreiden tussen de 2 electroden aan beide uiteinden.
Als een TL buis zeer koud wordt. Bijv als een airco er direct langs blaast, dan krijg je dit verschijnsel ook. Dus ook als je net van de bouwmarkt komt, en de buis gelijk gaat gebruiken. Het kwik is dan weinig in damp fase.
Een paar procent van de nieuwe buizen blijft dit permanent houden. Te weinig kwik in de buis door productie fout.
Op mijn werk zijn alle armaturen omgebouwd naar T5 met dus nieuwe buizen. Een aantal van die buizen vertoonden dit ook.
Die zijn kort daarna weer vervangen.

Je had 2 bakjes mech pro toch? Je kunt de onderste als mrchanisch vuilfilter laten zitten. En het 2e bakje van siporax voorzien. Allebij is dure grap.
Superfish heeft ook crystal max. Is ook siporax, maar iets voordeliger.

TL
Heb de TL vandaag teruggebracht, want vandaag deed die nog steeds zo vreemd. Omgekeerd, gedraaid, geschud, niets hielp. Ze hadden de 865 niet meer in huis, maar komt volgende week binnen.

Sera siporax
Het 2e bakje ga ik inderdaad vullen met Sera siporax. Ik heb gisteren net de Sera phosvec Granulaat hiervoor omgeruild, dus dat laat ik zo. Op zich doe je er ook heel lang mee. Denk dat ik over 2 weken dat er in ga doen en dan gelijk het filter schoonspoel met aquariumwater. Anders ben ik bang dat ik te veel het water in een keer verstoor: gisteren bodem gewassen + 50% water ververst en dan dan gelijk filter reinigen lijkt mij te veel. Bij de Sera siporax zit wel een flesje filter Biostart, dus dat is wel mooi.

Plantjes
De plantjes zien er op zich goed uit en sommigen beginnen uitlopers te krijgen. Ben ik blij mee.
Wat de Fosfaatwaarde nu is, weet ik niet, want ik heb zelf geen fosfaat-test nog. Wel heb ik trouwen alg-weg van easylife in gegooid. Heb ik al eerder gebruikt. De baard-/ puntalgen gingen toen wel weg, maar kwamen terug waarschijnlijk door het hoge fosfaat. Aangezien ik nu veel heb ververst en regelmatig blijf verversen zou dit goed moeten blijven. Dan hoop ik dat deze algen wegblijven.

Bedankt voor het meedenken.

Hieronder enkele foto�s

schone bodem

2015-12-02_18.59.28.jpg

nieuwe uitloper

2015-12-02_19.00.20.jpg

bultkop cichlide

2015-12-02_18.59.51.jpg

Botox gebruikt ,zeker.

Mooie vis.

Dat golven in de TL, is het gas bijna op.

Heb voor het eerst mijn Sera-watertest-koffer gebruikt. Moet wel zeggen dat het best wel wat tijd koste om te testen vond ik. Voorheen gebruikte ik alleen teststrips.

Mijn waterwaarden (voor de waterverversing �40l op de 220l):
GH= 6,5-7
KH= 4,5-5
PH= 7
NH4 Ammonium)= 0
NO3 (nitraat)= 0
[color:#FF0000]PO4 (fosfaat)= 0
Fe= 0[/color]

Moet zeggen dat ik de test soms wat complex vond. Soms moest ik nl 3 of 4 buisjes per test gebruiken. Dan is mijn vraag: Welk buisje is dan bepalend voor de kleur????

Een aantal weken geleden lag mijn Fosfaat veel te hoog:
� mijn bodem op jullie advies grondig gereinigd
� flinke waterverversing + iedere week waterverversing
� 1 korf EHEIM Mech Pro vervangen door Sera siporax Professional 15mm

Wat me nu opvalt:
� vlotvarentjes zijn nu voor een groot deel verdwenen (behalve achter mijn holle aquariumwand). Kan kloppen omdat er geen voedingsstoffen meer zijn voor hen in de vorm van nitraat
� fosfaat is nu onmeetbaar?
� Fe= 0 ?
� Vallisneria heeft wel nieuwe uitlopers, maar de bladeren zien er bleek en een beetje doorzichtig uit

planten-24dec2015.jpg

Wat ik verder nu gebruik:
� Easylife AlgExit (Tegen groene algen) ivm de grote hoeveelheid baardalgen. Heb ik al eerder gebruikt en dat hielp goed. Ik hoop nu dat als de waterhuishouding goed is, deze baardalgen niet meer terugkomen.
� Easylife Profito (geadviseerde dosis)
� Easylife Ferro (geadviseerde dosis)

Als ik het internet afstruin, kan de bleekheid en de doorzichtigheid aan en ijzertekort te danken zijn. 0 is natuurlijk niks.
Als ik volgens Easylife dosering Ferro toevoeg en Profito komt het ijzer op 0,25mg/l.
Volgens de Sera-test moet deze waarde idealiter op 0,25-0,5mg/l liggen. Dan is 0,25mg/l toch aan de lage kant direct na de bemesting gemeten? Moet ik dan deze toegepaste dosis 2x per week toevoegen (10ml per 100l water)?

Ergens anders heb ik gelezen dat een ernstig tekort aan ijzer ook voor baardalgen kan zorgen. Nou daar heb ik in iedere geval genoeg van, al is het nu door toediening van Easylife AlgExit een stuk verminderd.

Wat me verder opvalt dat de KH ook wat aan de lage kant is. Vallisneria schijnt van kalkrijk water te houden heb ik ook ergens gelezen. Is KH+ wat?

Graag jullie reactie

Ijzer tekort in de bodem.

Stop er dan kleibolletjes met lateriet bij.

Kan idd ijzer te kort zijn,maar ook kalium of biogene ontkalking

Bertus zei:
Lees ook, stukje krijt?

Moet dan wel oude meuk zijn,niet de chinese van tegenwoordig. Plantje staat ook wat te diep btw

biogene ontkalking: is toch een witte waas? Die zit er niet op.
Plantje staat nu inderdaad te diep, komt door het reinigen vandaag. Zal ik morgen wat minder diep plaatsen.
Krijt heb ik ook gelezen, maar dan moet je net de goede hebben, zonder allerlei toevoegingen en echt krijt.

Bodemvoeding heeft toch weinig zin bij een Vallisneria? Deze haalt de voeding toch vnl uit het water?
Wat is er dan mis met Easylife Ferro?

IJzergehalte: Wat is dan de ideale waarde?
advies Sera test: 0,25-0,5mg/l
advies Easylife: 0,2mg/l

Direct na de bemesting van Profito+Ferro is mijn ijzergehalte: 0,25mg/l
Dat is net de ondergrens (sera). Is deze dosis dan voldoende voor een hele week?
Of moet ik het halverwege weer meten in hoeverre het terug is gelopen? En dan zonodig 2 x per week de aanbevolen dosis geven?

Mondeo zei:
Bertus zei:
Lees ook, stukje krijt?

Moet dan wel oude meuk zijn,niet de chinese van tegenwoordig. Plantje staat ook wat te diep btw

Mee eens, je kan beter de plant wat omhoog trekken en stukjes Nederlands krijt tussen de wortels steken.

Ik heb zelf ook sera testen. Alleen geen koffer. Maar losse doosjes. In ieder doosje zit een glazen cuvet. Hierin voer je de test uit.
Voor bijvoorbeeld nitraat. Moet ik vier stofjes toevoegen aan het het cuvet.
Dit moet niet tegelijk, maar bijvoorbeeld na schudden of na een bepaalde tijd. Daarna ontwikkeld zich een kleur, die je afleest mbv een kleurenkaartje.

Dus dat van meerdere buisjes begrijp ik niet helemaal.

Ik zou je wel adviseren bepaalde buisjes (cuvetten) voor 1 specifieke test te gebruiken.
Ik meen mij te herinneren dat een nitriet test niet goed verloopt, als je in diezelfde cuvet ook een een nitraat test hebt gedaan. Door resten reagens die achter kunnen blijven.

Ik weet niet hoeveel water je ververst iedere week. Maar als de waarden stabiel blijven. En dus niet te hoog. kun je de hoeveelheid water verminderen.
Je bijvoorbeeld niet iedere week 50% te verversen.

Verder zou ik stoppen met algenmiddelen.

Alleen profito toevoegen. Eventueel kun je ook een waterbehandelaar zoals aquatan of biotopol gebruiken. Hierin zitten chelatoren. Die dus ook in plantenvoeding zitten. Die houden je kostbare voeding wat langer stabiel. Dus beschikbaar voor planten.

Ijzer is zeer instabiel in water. Dat houd in, het ion dat voor de planten nuttig is. Ik geloof dat het juiste ijzer ion juist stabiel blijft in een zuurstofarme omgeving.
Dus zoals Bertus al aangeeft. Kun je ijzer het beste toevoegen in de vorm van kleibollen.
Bijvoorbeel de bekende JBL 7 bollen. Of iets op basis van Lateriet. Doordat dit diep in de bodem wordt gestoken. Blijft het ijzer zeer lang beschikbaar. Ook het weinige zuurstof in de bodem zorgt dat het ijzer opneembaar blijft.

Ik gebruik zelf ook profito, icm de JBL bollen. Ik gebruik daarnaast wekelijks 40 ml biotopol. Als ik ijzer meet zit ik meestal tussen de 0,1 en 0,25 ppm voor het verversen.

Nitraat en Fosfaat moeten in het filter ontstaat door het afval van de vissen. Dus dit moet wel meetbaar blijven.
Mochten je planten zo goed groeien, dat alles opgenomen wordt. Dan zou je wat nitraat en fosfaat kunnen toevoegen.
Ik doe dit sporadisch. Maar meestal heb ik voldoende.

Nog fijne feestdagen gewenst.

In de Sera koffer zitten 4 buisjes.
Na gebruik goed spoelen, EN afdrogen.

Ik heb zelf ook sera testen. Alleen geen koffer. Maar losse doosjes. In ieder doosje zit een glazen cuvet. Hierin voer je de test uit.
Dit moet niet tegelijk, maar bijvoorbeeld na schudden of na een bepaalde tijd. Daarna ontwikkeld zich een kleur, die je afleest mbv een kleurenkaartje.

Lekker dom van mij!
Dacht zitten er 4 bij en voor sommige testen heb je 4 reageermiddelen. Vandaar dat sommigen testen geen reactie gaven.
Nou dan maar eens overnieuw testen.

Wat ik wel moeilijk bij deze testen vind, is de afweging van de poedertjes met de bijgeleverde maatlepeltjes.

algenmiddelen
Daar stop ik mee, zodra de baardalgen weg zijn, anders gaan ze nooit weg. Zitten nl zeer vast.

Ik heb ze van Velda liggen: Groeibollen XL.
Is dat ook een mogelijkheid?

Nogmaals mijn vraag: Wat is er mis met Easylife Ferro. Deze is toch ook juist bedoeld voor Fe en planten, zoals de Vallisneria, nemen toch juist voedsel op uit het water en niet dmv hun wortelen uit de bodem?

Tja, ik heb voor dat ik de bodem erin deed, daar een aardig aantal bolletjes op de bodem gestrooid.

De planten vliegen de bak uit. vooral de Echinodorussen.

Via de bodem wordt ook vel opgenomen,hoor.

Mondeo zei:
Niks mis met Easy life Ferro.

Er is niet echt iets mis mee. Maar het is minder stabiel. Je zult het beter dagelijks moeten doseren.
Terwijl de kleibollen er 1 of 2 keer per jaar toegestopt hoeven worden.
Ik vind dit makkelijker.

hvdk zei:

Lekker dom van mij!
Dacht zitten er 4 bij en voor sommige testen heb je 4 reageermiddelen. Vandaar dat sommigen testen geen reactie gaven.
Nou dan maar eens overnieuw testen.

Wat ik wel moeilijk bij deze testen vind, is de afweging van de poedertjes met de bijgeleverde maatlepeltjes

Ik zou eerst de testen eens opnieuw doen. Dan kunnen we daarna een beter advies geven.

Dat van die maatschepjes komt niet zo nou. Sommige moeten een overmaat hebben. En anders staat er afgestreken bij.
Dan zorg je er gewoon voor dat er g��n kop op zit. Als het er niet bij staat, gewoon een schepje zonder afkloppen erbij doen.
De druppels gaan doorgaans sneller op dan de poeders.

Ten overvloede misschien.

Maar ��n test tegelijk uitvoeren. Alles voor die test ene test klaarzetten. En stap voor stap toevoegen aan dezelfde cuvet.
Als je het eenmaal door hebt, kun je ze achter elkaar of tegelijk uitvoeren. Wel iedere test in zijn eigen cuvetje. Dus jij kunt er max 4 tegelijk uitvoeren.

Bedankt voor de tips.
Ik ga er mee aan de slag.

PS: Niemand ervaring met de Velda Groeibollen XL? De winkel raadde mij deze aan en ik heb er nog een hele hoop liggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan