Heb voor het eerst mijn Sera-watertest-koffer gebruikt. Moet wel zeggen dat het best wel wat tijd koste om te testen vond ik. Voorheen gebruikte ik alleen teststrips.
Mijn waterwaarden (voor de waterverversing �40l op de 220l):
GH= 6,5-7
KH= 4,5-5
PH= 7
NH4 Ammonium)= 0
NO3 (nitraat)= 0
[color:#FF0000]PO4 (fosfaat)= 0
Fe= 0[/color]
Moet zeggen dat ik de test soms wat complex vond. Soms moest ik nl 3 of 4 buisjes per test gebruiken. Dan is mijn vraag: Welk buisje is dan bepalend voor de kleur????
Een aantal weken geleden lag mijn Fosfaat veel te hoog:
� mijn bodem op jullie advies grondig gereinigd
� flinke waterverversing + iedere week waterverversing
� 1 korf EHEIM Mech Pro vervangen door Sera siporax Professional 15mm
Wat me nu opvalt:
� vlotvarentjes zijn nu voor een groot deel verdwenen (behalve achter mijn holle aquariumwand). Kan kloppen omdat er geen voedingsstoffen meer zijn voor hen in de vorm van nitraat
� fosfaat is nu onmeetbaar?
� Fe= 0 ?
� Vallisneria heeft wel nieuwe uitlopers, maar de bladeren zien er bleek en een beetje doorzichtig uit
Wat ik verder nu gebruik:
� Easylife AlgExit (Tegen groene algen) ivm de grote hoeveelheid baardalgen. Heb ik al eerder gebruikt en dat hielp goed. Ik hoop nu dat als de waterhuishouding goed is, deze baardalgen niet meer terugkomen.
� Easylife Profito (geadviseerde dosis)
� Easylife Ferro (geadviseerde dosis)
Als ik het internet afstruin, kan de bleekheid en de doorzichtigheid aan en ijzertekort te danken zijn. 0 is natuurlijk niks.
Als ik volgens Easylife dosering Ferro toevoeg en Profito komt het ijzer op 0,25mg/l.
Volgens de Sera-test moet deze waarde idealiter op 0,25-0,5mg/l liggen. Dan is 0,25mg/l toch aan de lage kant direct na de bemesting gemeten? Moet ik dan deze toegepaste dosis 2x per week toevoegen (10ml per 100l water)?
Ergens anders heb ik gelezen dat een ernstig tekort aan ijzer ook voor baardalgen kan zorgen. Nou daar heb ik in iedere geval genoeg van, al is het nu door toediening van Easylife AlgExit een stuk verminderd.
Wat me verder opvalt dat de KH ook wat aan de lage kant is. Vallisneria schijnt van kalkrijk water te houden heb ik ook ergens gelezen. Is KH+ wat?
Graag jullie reactie