Wat is er nieuw

Eheim pro3 - 600 (2075) filtermateriaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter hvdk
  • Startdatum Startdatum
Gewoon in de bodem .bij de wortels van moerasplanten steken.
Kan geen kwaad,hoor.

hvdk zei:
Bedankt voor de tips.
Ik ga er mee aan de slag.

PS: Niemand ervaring met de Velda Groeibollen XL? De winkel raadde mij deze aan en ik heb er nog een hele hoop liggen.

Ik heb geprobeerd de samenstelling te achterhalen, maar kon er niks over vinden.
Ze zijn eigenlijk voor een vijver bedoeld.

Ik heb (10 jaar geleden) eens van die velda bollen gebruikt. Kreeg toen een enorme algen uitbraak.
Ik heb het vermoeden dat deze bollen NPK mest bevatten. En dat dit te sterk is voor een aquarium.
Ik zou eerder bollen met een hoog ijzergehalte gebruiken.

Misschien dat iemand meer weet over die velda bollen.

Bertus zei:
Gewoon in de bodem .bij de wortels van moerasplanten steken.
Kan geen kwaad,hoor.

Gebruik jij die bollen Bertus?

Waterwaarden getest vandaag en dan zoals het hoort.

- Ammonium (NH4): 0,1mg/l (vond ik lastig af te lezen)
- Nitraat (NO3): 25mg/l
- IJzer (Fe): 0,2mg/l
[color:#FF0000]- Fosfaat (PO4): 4-5mg/l (vond ik lastig af te lezen)[/color]

[color:#FF0000]Fosfaatgehalte:[/color]
Vandaag ook 3 bosjes Cabomba Aquatica bijgeplaatst (snelgroeiende waterplanten) om Fosfaatgehalte naar beneden te brengen. Was eerst rond de 7 a 8mg/l. Is dus wel met de helft verminderd, maar nog steeds veel te hoog.

TIPS Fosfaatgehalte?
- Heb iedere week redelijke waterwissels gedaan (soms tot 50% per week)
- Filter gereinigd
- Sera Siporax Professional geplaats in filter ipv Eheim MECHPro (hiervan zaten er 2 van in)
- Bodem 1x gereinigd

Of moet ik nog meer geduld hebben?

Waterverzorging en geneesmiddelen Archieven - terraglas.nl

Waterverzorging en geneesmiddelen � Fosfaat Killer 800 gram. �9.88. 54550. In winkelmand � Waterverzorging en geneesmiddelen � Nitraat Killer 250 ml. �9.88.
www.terraglas.nl/product.../waterverzor ... smiddelen/

.

Fosfaat Killer 800 gram

�11.95

Een hoog fosfaatniveau veroorzaakt bovengemiddelde groei van algen. Fosfaat killer bindt fosfaat zonder het weer aan het water af te geven wanneer het materiaal verzadigd is.

Inhoud: 800 gram voor tot 15000 mg fosfaatreducering.

Is weer te genereren, met
Waterverzorging en geneesmiddelen

Regeneratiezout 160 gram

�2.65

Heb je het kraanwater ook al getest op Fosfaat?

Volgens opgaaf zou het rond de 1 mg/l zitten. Al vind ik dat best wel hoog.

Je kunt dan eens kijken of die kleur daarmee overeen komt.

Verder heb je mooie grote vissen in de bak, dus die zullen ook wel het nodige produceren.
Ook heb je niet veel planten. Maar die heb je zojuist gekocht. Kijk eens aan wat dat doet.

Zelf zou ik het toch even aankijken. Probeer eens wat dagen te meten. Zo krijg je inzicht in hoe snel het Fosfaat stijgt.
In principe moet er een lineair verband zijn te vinden.
Als je bak 8 mg/l fosfaat bevat. En je leidingwater 1 mg/l. Dan moet je met een 50% verversing op 4,5 komen.
Je kunt dit met meten controleren.
Je kunt dan de dagen erna kijken hoeveel er bij komt.
Hierop kun je een verversplan maken.

Aan mijn verhaal kun je ook zien, dat ik eigenlijk niet zo'n voorstander ben van chemische middelen.
Ik zie dat als uiterste noodzaak, indien niets helpt.
Daarom ook bovenstaand advies.

Ik kan inderdaad kraanwater testen.

Mijn vissen zijn inderdaad vrij groot: 3 dikke meervallen, waarvan de grootste �23cm lang. Zou voor mooi een grotere bak moeten hebben. Ik heb trouwens niet het idee dat de meervallen de bak als klein ervaren.

Zelf gooi ik er ook zo weinig mogelijk middelen in als het kan. Al gooi ik er nu wel esha 2000 in voor mijn bultkopciclides en easylife algexit.

De velda bollen laat ik dan maar zitten.

Heb je die middelen er ook in zitten toen je het water ging testen?
Of is dit nu even tijdelijk.

Ik heb ergens gelezen dat esha2000 niet meer schijnt te werken. Dit omdat wij aquarianen het veel te veel hebben gebruikt.
Dus ik zou het maar alleen in uiterste noodzaak gebruiken.
Je kan preventief ook Voogle gebruiken. Schijnt een natuurlijke werking te hebben. Zelf geen ervaring mee.

Ik weet ook niet welke middelen op welke watertesten storend werken.
Misschien weten anderen dit wel.

Gebruik ik tijdelijk nu deze middelen.
esha 2000 heb ik eerder gebruikt. Ik heb er zelf goede ervaringen mee. Zeker als j eniet precies weet wat de vis mankeert. Je hoeft hierna het middel ook niet te verwijderen met kool en dat vind ik zelf wel handig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan