Eheim prof. 3 & 4 ervaring gevraagd.


S

Sanneke80

Guest
Hoi allen,

In mijn vorige post hebben jullie me (voor mijn vader) super goed geholpen om een keuze te maken. Een filter erbij of gaan voor een grotere....

Hij heeft n.a.v. De adviezen ervoor gekozen om te gaan voor een nieuw groter Eheim filter die de kleine zal vervangen. Dank je wel alvast namens mijn vader!

Het wordt of

De professional 3, 350 (typenummer 2073)

Of

De professional 4+, 350 (typenummer 2273)


Wat mij opvalt is dat de prijs van beide filters exact gelijk ligt!

Volgens de eigen site van Eheim, zijn ze dan ook exact gelijk, behalve,...

Dat de kleur van het filter en de slangen e.d. verschillend zijn.
En heeft de 4+ als extra item een ' Xtender button'. Een ronde schakelaar die de stroomsnelheid regelt???


Graag zou ik jullie ervaring willen weten van beide filters, merken jullie verschil?
Welke zouden jullie kiezen? En waarom?

Nogmaals alvast dank!
 
Ik zou sowieso voor de 4 gaan.
De 4e lijn is een evolutie uit de 3de reeks. Dus een verbeterde versie.
De derde pro lijn had enkele zwakke plekken. Je kan veronderstellen dat deze er voor het meeste nu uit zijn?
 
Heb zelf de pro 3 350t en de pro 4 600. Beide geweldige filters en super stil.

Zou wel voor de pro 4 gaan is toch de nieuwe variant en verbeterde variant zoals jurgen al aangaf. Daarbij zitten bij de pro 4 mooie zwarte accessoires ( aanzuigbuis, uitstromer en slangen ) en bij de pro 3 die lelijke groene dingen.

Wel een tip vervang het onderste mandje met zwarte plastic pijpjes voor eheimmech pro of normale keramische pijpjes. Die plastic dingen gaan drijven in het mandje en hebben minder hegent vermogen voor je bacteri�n.
 
Bedankt allebei!!!

Goede tip ook, die zal ik onthouden.
 
Pro3 en Pro4 zijn qua rotor exact hetzelfde. De rotor is uitwisselbaar en dit is ook hetzelfde sparepart.Qua geluid zit er dus ook geen enkel verschil tussen beide modellen. De extender is mijns inziens een nutteloze toevoeging. Als de doorstroom zo belemmerd is dat je de bypass open moet zetten, dan ben je waarschijnlijk niet geschikt voor deze hobby. Je moet hem nogal laten dichtslibben en dat gebeurd niet in een weekje tijd.

De extender is wel weer een onderdeel wat k�n gaan lekken, de doorvoer is toch een mechanische knop die met een rubber is afgedicht. Brengt wel een risicootje met zich mee. Los daarvan zijn ze exact identiek los van de hulpstukken (ik gebruik sowieso te installation kits, die zijn al grijs) en de slangen zijn ge�soleerd.

Persoonlijk zou ik de Pro3 nemen als je de extender �cht niet nodig hebt.

Ik heb sinds afgelopen een maand een 2 meterbak staan met 2 pro3 600's eronder en ik heb bewust voor de Pro3 gekozen ondanks dezelfde prijs.

Er is verder niet echt een reden om de doorstroom door je filtermedia te vertragen. Althans niet dat ik weet. Als er nou een UV lamp binnenin het filter zou zitten misschien wel, maar dat is niet het geval.
 
Bedankt voor je heldere uitleg Ferry! Ik zal het aan mijn vader laten lezen.
Ik snap ook wat je bedoeld met de extender knop en de risico's op lekken.
 
Paps heeft zijn keuze gemaakt en we hebben de 4+ besteld.
De doorslag gaf vooral dat deze mooie zwarte slangen en zo heeft.

Bedankt voor het meedenken!!!
 
Ik heb de Eheim prof 3 2075 gehad. Was tussen de 6 en 8 jaar oud. Een drama met schoonmaken. Lekte dan door de afsuiting.

Verleden maand het onderdeel vervangen maar lekte aan de zijkant. 47 euro aan onderdelen uitgegeven en nog lekkage.

Eheim valt mij tegen veel geld gaat niet lang mee.

Heb gisteren een jbl gekocht kost minder. 4 jaar gerantie. Veel mooiere aansluitingen. Ben benieuwd hoelang deze meegaat.

Voor mij geen Eheim meer.
 
Hoi Jacqueline, paps heeft nooit anders gehad dan eheim buitenfilters.
En nog nooit problemen mee gehad. Die nu vervangen gaat worden, gaat al 12 jaar mee en die doet het prima! Enkel af en tipoe een rubbertje vervangen.
En die hj daarvoor had is ruim 11 jaar meegegaan, ook zonder problemen.

Misschidn heb je net pech gehad, maar begrijp heel goed dat je dan ok voor een ander merk kiest hoor.
 
Ik heb een 2073 en 2075 prachtfilters.
 
Ik heb ook net pech gehad met mijn Eheim pro 3.
Net over de twee jaar geraakt.
Lekte door het pomphuis...
 
Das balen jurgen :-(
 
idd. Nu ja, shit happens zeker? :)
 
Lekkende filters is een kwestie van pech hebben, een JBL is niet per definitie beter.

Wel is het heel belangrijk om de rubbers goed te onderhouden. Eheim heeft een aantal jaar terug een serie gehad met een probleem, maar dat kan elke fabrikant overkomen.

Ik heb nu 2 2075's draaien naar volle tevredenheid. Heb je twijfels, zet er dan sowieso een afwasbakje onder en controleer het regelmatig. Lekkage gaat meestal met <1 liter per dag als het spontaan optreed, of er moet echt iets losschieten.
 
Ik heb deze nu 1 maandje draaien. In mijn video mijn eerste ervaring. Ik maak nog een update versie hoe hij tot nu bevalt. Maar zeer degelijk. Maar vind de prijs wel iets te duur. Ik heb ook een aantal JBL's draaien (andere filmpjes op mijn kanaal. Hier ben ik echt fan van)


 

Terug
Bovenaan