Wat is er nieuw

Eheim professional 3 problemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jack van Nispen
  • Startdatum Startdatum
J

Jack van Nispen

Guest
Beste,

Ik kamp nu al enkele weken met problemen met mijn externe filter. De eheim professional 3.

Bij dit soort filter is er een kijk venster die aangeeft hoe veel "druk" de filter levert. In het begin een jaar geleden gaf deze gewoon volledige druk aan. Maar nu blijft die steeds onder aan hangen en komt er nog maar een zwak straaltje uit de spraybar.

Ik heb hem nu gister met een aparte slang rechtstreeks op de spraybar aan gesloten omdat ik dacht dat het er aan lag dat ik de uitvoer na schoonmaken van de filter niet leeg kon laten. Toen deed deze het ook al beter toen had ik iets meer als halve kracht. En nu in de ochtend is deze helemaal terug gelopen naar minimaal druk. Ik weet niet waar dit aan ligt. Ik heb de leidingen achter het aquarium lopen en gedeeltelijk door de kast dus kan het moeilijk op de foto zetten

Heb je ook de slangen schoongemaakt en de verbinding stukken daarvan?

De leidingen kan je doorblazen, he. op de mond.
Doe ik ook. en anders door ragen als je weerstand voelt.

Emmer eronder bij terug halen.

Leg de kop in de gootsteen. met 8 cm water. en kijk of er water spuit. Spons op de uitstroom.
Kijk rotor ook na , of die goed is. met rond draaien.

Nee ik heb de slangen niet schoongemaakt. Maar dat is het gekke juist. Bij deze filter kan je de slangen in een adapter dicht zetten bij de reiniging zodat deze niet leeg blijven lopen maar als ik deze boven een emmer open zet blijft de aanvoer slangen alle bij gewoon goed door lopen dus de gevel werkt dan gewoon en zijn de slangen volledig gevuld.

De kop kan ik helaas niet in de gootsteen leggen aangezien de slangen van bovenaf in de filter kop komen en het me niet verstandig lijkt de volledige kop onder te dompelen.

Doe het nu maar gewoon, dan kan je zaken uitsluiten :deal: en die kop moet waterdicht zijn.

Dus slangen schoonmaken.

Kop in de wasbak met een laag water en kijk hoeveel water eruit komt. Is dit weinig dan zit het euvel hem in de kop zelf.

Kop schoonmaken (rotor eruit halen ect)

Kijk ook je filtermateriaal even na, niet dichtgeslibd?

Laatst was hier iemand met een soortgelijk probleem en uiteindelijk bleek het gewoon simpelweg vieze slangen te zijn. Dat je hevel werkt zegt niet zo veel het gaat om hoeveel debiet zo'n slang nog kan verwerken en als er viezigheid in zit dan wordt dit debiet een stuk minder. De invoer slang is het meest vatbaar voor verstoppingen door aanslag/alg/andere muk ik zou die dus eens helemaal loshalen en met een tuinslang o.i.d. doorspoelen. Wellicht komt er dan een hoop troep uit.

Ook het testen van de filterkop in je wasbak is een slim idee, je kunt dan zien of daar het probleem wellicht in zit. Maar meestal zijn het gewoon vieze aanzuigslangen.

Ik heb de slangen losgemaakt en door gespoeld met een tuinslang. Kwam alleen maar schoon water uit.

Ik heb de filter leeg gemaakt zat geen noemenswaardige vuil in.

De kop van de filter in de wasbak gelegd en aangezet pomp werkt gewoon. Spoot bijna tot het plafond (doekje vergeten)

Ik heb nu een set nieuwe aanvoer slangen aan de voorzijde van het aquarium gemaakt om een slechte water hevel uit te sluiten. Beide slangen zijn gevuld met water maar druk blijft gelijk.

Ik begin langzaam te vermoeden dat misschien het veertje dat voor tegen druk geeft op de indicator misschien niet goed meer functioneert ik weet het ook niet meer

Ik heb wat foto's toegevoegd van de druk indicator en de slangen die ik tijdelijk heb aangesloten.

IMG_20190724_180701872.jpg
IMG_20190724_180715065.jpg

Nee ik heb de slangen niet schoongemaakt. Maar dat is het gekke juist. Bij deze filter kan je de slangen in een adapter dicht zetten bij de reiniging zodat deze niet leeg blijven lopen maar als ik deze boven een emmer open zet blijft de aanvoer slangen alle bij gewoon goed door lopen dus de gevel werkt dan gewoon en zijn de slangen volledig gevuld.

De kop kan ik helaas niet in de gootsteen leggen aangezien de slangen van bovenaf in de filter kop komen en het me niet verstandig lijkt de volledige kop onder te dompelen.
Deze soort filters zijn volledig waterproof en mag je dus zelfs onder water gebruiken. Enig nadeel is dat de kop grotendeels hol is en dus vol water zal lopen (die er ook terug uit moet komen)

Ik heb de slangen losgemaakt en door gespoeld met een tuinslang. Kwam alleen maar schoon water uit.

Ik heb de filter leeg gemaakt zat geen noemenswaardige vuil in.

De kop van de filter in de wasbak gelegd en aangezet pomp werkt gewoon. Spoot bijna tot het plafond (doekje vergeten)

Ik heb nu een set nieuwe aanvoer slangen aan de voorzijde van het aquarium gemaakt om een slechte water hevel uit te sluiten. Beide slangen zijn gevuld met water maar druk blijft gelijk.

Ik begin langzaam te vermoeden dat misschien het veertje dat voor tegen druk geeft op de indicator misschien niet goed meer functioneert ik weet het ook niet meer

Ik heb wat foto's toegevoegd van de druk indicator en de slangen die ik tijdelijk heb aangesloten.

Bekijk bijlage 276880Bekijk bijlage 276881
Als het enkel het veertje was geweest, was de uitstroom in de bak zelf wel nog goed.

heb je de rotor en het rotorhuis al eens goed schoongemaakt?

Ja dat is het vervelende die was altijd onder het wateroppervlak waardoor ik geen idee heb wat de normale uitstroom normaal is ik ben altijd van die indicator uit gegaan. Want het kwam soms wel voor dat 1 van de 2 instroom slangen niet goed vulde en dan zag ik dat daar aan als ik dat in het verleden dan oploste was die dus wel meteen bovenin maar nu zijn ze dus beide vol.

Ja ik heb de filter rotor ook schoongemaakt en daar zat alleen beetje bruine aanslag op heb ik schoongemaakt.

Ja ik heb de filter rotor ook schoongemaakt en daar zat alleen beetje bruine aanslag op heb ik schoongemaakt.
Maar de behuizing ook, vooral het gedeelte waar de magneet zit kan bij geringe vervuiling al grote debiet vermindering geven.

Als hij in de wasbak al bijna tot het plafond komt dan verwacht ik dat er met de kop zelf eigenlijk niets mis is. Beetje vreemd helemaal omdat je ook andere aanzuigslang hebt gebruikt. Wellicht overvloedig maar toch nog een keer kijken of er geen knik of andere verstopping in de uitstroomslang zit? Anders weet ik het ook niet meer.

Als hij in de wasbak al bijna tot het plafond komt dan verwacht ik dat er met de kop zelf eigenlijk niets mis is. Beetje vreemd helemaal omdat je ook andere aanzuigslang hebt gebruikt. Wellicht overvloedig maar toch nog een keer kijken of er geen knik of andere verstopping in de uitstroomslang zit? Anders weet ik het ook niet meer.
teveel filtermateriaal in de pot gepropt is ook vaakneen oozaak van verminderde doorstroom. Vooral met sponsen en watte.

Deze soort filters zijn volledig waterproof en mag je dus zelfs onder water gebruiken. Enig nadeel is dat de kop grotendeels hol is en dus vol water zal lopen (die er ook terug uit moet komen)
Hou je hem op zijn kant. loopt hij leeg.

Ja ik had gisteren al de uitstroom slang al vervangen via de voorkant omdat die in de kast weg gewerkt zit lager dan de uitgang van de pomp zelf dacht dat die daar misschien last van had. Maar precies het zelfde resultaat

Die indicator was het eerste wat ik eruit scheurde bij mijn eheim filter xD

Maar teveel media in er filter kan nog, maar als je nooit wat aan de samenstelling heb veranderd zou dat het niet moeten zijn..
Zou wel kunnen zijn dat de watten/matten gewoon simpelweg verzadigd zijn en vervangen moeten worden

Maar teveel media in er filter kan nog, maar als je nooit wat aan de samenstelling heb veranderd zou dat het niet moeten zijn..
Zou wel kunnen zijn dat de watten/matten gewoon simpelweg verzadigd zijn en vervangen moeten worden

Nee heb de media idd niet veranderd wel 2 maanden geleden de bovenste spons vervangen omdat die er al een jaar inzat. Verder heb ik gewoon wat keramische buisjes in de onderste bak daarna een bak met bioballen, 1 bak met een spons en dan als laatste een witte laag watten van 1 cm. Helemaal bovenin dan de standaard blauwe spons van Eheim zelf de voorfilter.

Zit die witte onderop?

Zit die witte onderop?
Ja bovenop de laatste mand met grof spons dan de witte watten en dan een plastic roostertje zat bij de filter en dan de voorfilter waar de kop dan op in gaat

Dit soort dingen kun je natuurlijk makkelijk even testen. Laat het filter eens draaien zonder al die spons en andere media. Hoe is de flow dan?

Ja bovenop de laatste mand met grof spons dan de witte watten en dan een plastic roostertje zat bij de filter en dan de voorfilter waar de kop dan op in gaat
Dan begint hij daar al vol te lopen met vuil. ik zou hem boven houden, onder de kop.

Hij zit ook boven heb hem zoals hier onder opgebouwd nooit problemen gehad overigens

Bijlagen

• eheim-buitenfilter-professionel-3-450e.jpg
    eheim-buitenfilter-professionel-3-450e.jpg
    31.7 KB · Weergaven: 201
IK had er nog een spons op gelegd, maar dat liep op het laats niet meer, dus weer er af.

Ik ben vandaag weer begonnen met het nakijken van mijn filter.

Ik heb eerst vandaag alles losgemaakt en gewoon laten pompen met emmers toen had ik volle druk op mijn indicator dus die is niet stuk.

Daarna ben ik de aanzuig slangen gaan aansluiten op de pomp. 1 daarvan bleef lucht aan zuigen dus die heb ik vervangen tijdelijk met een slang via de voorzijde de andere loopt wel via de originele aansluiting in de achterwand. Maar de retour liet ik nog lopen in een emmer en weer volle druk.

Daarna heb ik de retour ook aangesloten zowel via de originele aansluiting als apart met gewoon een slang via de voorkant. Maar in alle gevallen heb ik dan maar halve druk.

Nu als ik de retour van de rand van het aquarium afhaal en naar beneden breng in een emmer loopt die meteen op.

Ik heb opgezocht maar eigenlijk moet deze filter 2,5m aan opvoer hoogte hebben van de bovenkant van mijn filter tot aan de bovenkant van mijn bak is 1m dus ruim binnen wat de pomp eigenlijk aan zou moeten kunnen.

Nu is mijn vraag wat zou dit nog kunnen zijn het ligt dus neem ik aan niet aan de slangen maar puur dat de pomp het niet omhoog gepompt krijgt.

Door het aantrekken van "valse lucht" kan het debiet van een filter terug lopen. Je ziet dan vaak op het eerste moment dat je het ding start dat er voldoende debiet is maar na verloop van tijd zakt dat weer af. Zijn alle rubbers nog heel en vooral ook dicht? Eventueel kan je e.e.a. insmeren met zuurvrije vaseline. Nergens beschadigingen, eventuele haarscheurtjes?

Nee nergens beschadigingen is amper 1 jaar oud de filter. Ik vind het raar dat die meteen harder pompt als je de slang lager brengt. En meteen weer zakt als je hem omhoog brengt

Nee nergens beschadigingen is amper 1 jaar oud de filter. Ik vind het raar dat die meteen harder pompt als je de slang lager brengt. En meteen weer zakt als je hem omhoog brengt
Op zich is dat niet raar. De pomp moet in het laatste geval meer moeite doen. Kijk toch je rubbers goed na en controleer op drukverlies. (Er is tenslotte drukverlies!) Zeg niet te snel dat er daar niets aan de hand is. Zelf heb ik dit probleem, met een ander merk filter overigens, ook gehad. Dit heeft behoorlijk lang zoeken gekost, uiteindelijk bleek het toch om, weliswaar minimale, lekkage te gaan!

Oké ik de rubbers eens insmeren met vaseline. een lek lijkt me sterk want mijn kast is kurk droog zie zelfs geen vocht kringen of iets dergelijks.

Voor de rest zou ik niet weten hoe ik nog meer op valse lucht zou kunnen kijken

Maar hij zal toch eigenlijk die 1m toch onder goed functioneren toch makkelijk moeten kunnen opvoeren

Kijk je rotor nog eens na. of die weerstand heeft op de hoofdas.

En waar staat het filter? onder je bak?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja filter staat ongeveer 20 cm lager onder de bak. Ja ik heb de rotor er uitgehaald schoongemaakt met as en alles. Ik snap er echt niks van heb hem ook ingesmeerd met vaseline geen verschil.

Ik heb onderin de kast op de leidingen ook een slang gemaakt voor de water er uit te laten pompen met de pomp en als ik de kraan open zet om hem leeg te maken springt hij ook omhoog in de indicator

Dus je pompt door je pomp heen?
het water weg?
toch niet de hele nagneet in gesmeerd ,he. die draaien op water, als smering.

Nee ik heb alleen de rubbers ingesmeerd. Ik heb de motor alleen eruit gehaald en schoongemaakt.

Ja ik heb de uitgang van de filter aangesloten op hard PVC leidingen en daar een CO2 reactor op aangesloten en ook een daar op dus een y stuk waar een kraan zit. Als ik die open zet pompt de pomp het water uit het aquarium dmv een tuinslang die op de kraan zit

Hier is een topic van de opbouw van mijn aquarium daar staat ook een foto van de leidingen een beetje bij.

Aquarium bouw

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan