Eheim professional 4+250


Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Berichten
1,048
Door de crash van afgelopen week is mijn topic verdwenen, vandaar dat ik hem nogmaals plaats.
Op dit moment draait er op mijn aquarium een jbl 902 filter.
Mijn aquarium is ciano emoticon 80 van bruto 155 liter. Voorheen de 701 gehad maar ik vond dat deze te weinig stroming verzorgde in mijn bak waardoor er alg ontstond, vandaar een zwaardere pomp aangeschaft.
Nu maakt deze pomp, de jbl 902, een bromtoon die mij nogal irriteert. De kast waarin die staat is met geluidsisolatie aan de binnenzijde beplakt om het geluid te dempen. Ondanks de isolatie is er toch een bromtoon te horen. Ik weet dat deze vorm van irritatie persoonsgebonden is,maar het irriteert me en wil er dus vanaf. De slang vanwaar het water het aquarium ingaat, de uitstroom dus, trilt ook, dat was bij de 701 niet het geval , maar kan komen door de zwaardere motor.
De 701 was bij mij fluisterstil, maar heb ik weggedaan omdat er totaal geen beweging meer was in de pompknop en hem ook om bovenstaande reden toch niet meer zou gebruiken.
Nu ben ik dus aan het rondkijken geweest op het internet en kwam de geheim professional 4+ 250 tegen en vroeg mij af of dit filter fluisterstil is, of een andere optie is ook mogelijk.
De kwaliteit van de 902 is goed , het water is helder, dus daar mankeert het niet aan.
Ik hoor graag wat jullie reactie hierop is en ben dus ook benieuwd of er leden zijn die bovenstaand filter hebben en er een review over willen geven.
Ik hoor graag van jullie.
 
Ik heb zelf 2 x een Eheim 2078 weg gedaan ivm te veel geluid.

Na wat testen, navraag doen, veel lezen en filmpjes ben ik bij Hydor Pro uitgekomen

Nu (enkele weken) heel tevreden over
 
Schermafdruk op 2018-09-02 22-00-31.png
hier om zijn de eheim pompen een stuk stiller geen 50 hz brom
 
Je had al eerder erop gereageerd, voor de crash, maar je hoort jou filter dus niet. De Hydor ken ik niet maar ga er eens naar vragen.
 
Vond de Eheim tot 2 ledjes prettig qua geluid, daar boven was bij mij de brom duidelijk hoorbaar. Bij vervuiling gaat hij automatisch harder pompen, met als resultaat meer geluid door de tijd.

Heb bij de Hydor trouwens absoluut geen 50 Hz brom. Hele zachte zoem, waarbij ik mij afvraag of dit meer het water is wat je hoort of de pomp zelf..... Met mijn telefoon gemeten (dus niet geijkt en niet geverifieerd) maar zat er zomaar 6 tot 9 dB verschil tussen de Eheim en de Hydor. Dus ook "meetbaar" minder geluid. Ook nog een Fluval 406 gehad even, deze zat op ongeveer 4 a 5 dB geluidsreductie maar beduidend kleiner alhoewel volgens mij wel een slim filter.
 
Verbazend genoemde pompen zijn hier fluisterstil

Ik lees ook regelmatig dat de ene keer dezelfde pomp fluisterstil is en dan lees ik weer dat dezelfde een bromtoon maakt . Het kan aan de persoon ligggen, maar zou het ook per pomp kunnen verschillen?
 
Het kan aan de persoon ligggen, maar zou het ook per pomp kunnen verschillen?

Absoluut aan allebei! Maar ik had 2 x de 2078 en de ene was duidelijk stiller als de andere, maar beide in mijn persoonlijke beleving dus niet stil.

Ook nu denk ik dat de ene Hydor nog stiller is als de andere, maar in ieder geval beduidend stiller als de Eheims, en dat was mijn doel

edit: hoe dit over 1, 2 of 3 jaar is met Hydor, geen idee......
 
Bekijk bijlage 257112 hier om zijn de eheim pompen een stuk stiller geen 50 hz brom

Volgens mij hebben alleen de electronic series van Eheim een gelijkspannings motor.

Hier heb ik de Eheim 2178 de deur gewezen! Na 1,5 jaar moest de kop terug naar Eheim. De startknop begon te lekken.

Heb deze in garantie kunnen laten repareren, maar ben het vertrouwen kwijt.

Heb daarna een JBL e1502 gehad. 3 weken. Wat een herrie.

Nu back to basic.

2e hands Eheim 2217 gekocht. Zelf gereviseerd. Is met wat kleine aanpassingen lekker stil.

En dit ding filterd beter dan de Eheim 2178 en de JBL e1502.
 
Ik weet dat het zwaar irritant is, zo'n brom.
Ik maak zelf ook muziek en er zijn speciale pads die je onder je speakers kan zetten om de lage frequenties te absorberen zodat je buren er geen last van hebben.
Uit ervaring weet ik dat de JBL filters fluisterstil zijn en 9 van de 10x komt zo'n brom door de onderplaat waar je filter opstaat(meestal hout). Al isoleer je de kast nog zo goed, zolang de onderplaat niet(goed)geisoleerd is kan de frequentie van die brom gewoon door het hout van de kast.

In deze link kun je de isolerende matten kopen. Die zijn speciaal ontwikkeld voor lagere frequenties.

https://www.tonecontrol.nl/nowsonic-shock-stop-monitor-pads-s

Of deze

https://www.tonecontrol.nl/nowsonic-shock-stop-monitor-pads-m
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vond de Eheim tot 2 ledjes prettig qua geluid, daar boven was bij mij de brom duidelijk hoorbaar. Bij vervuiling gaat hij automatisch harder pompen, met als resultaat meer geluid door de tijd.
.

Had deze zelf ook meestal op 2 of 3 leds.
Dan was het redelijk.

Maar ja, gaat vanzelf steeds harder bij vervuiling.

Tevens is de filterwerking op 2 leds niet voldoende.
 
Ik weet dat het zwaar irritant is, zo'n brom.
Ik maak zelf ook muziek en er zijn speciale pads die je onder je speakers kan zetten om de lage frequenties te absorberen zodat je buren er geen last van hebben.
Uit ervaring weet ik dat de JBL filters fluisterstil zijn en 9 van de 10x komt zo'n brom door de onderplaat waar je filter opstaat(meestal hout). Al isoleer je de kast nog zo goed, zolang de onderplaat niet geisoleerd is kan de frequentie van die brom gewoon door het hout van de kast.

Ik deze link kun je de isolerende matten kopen. Die zijn speciaal ontwikkeld voor lagere frequenties.

https://www.tonecontrol.nl/nowsonic-shock-stop-monitor-pads-s

Karige info. Hoe groot is zo’n ding? Hoeveel krijg je er?
 
JDS, bedankt voor de link. Heb wel isolatie onder het filter gelegd, maar ik denk dat bovenstaande toch andere kwaliteit is. Ga ik aanschaffen
 
Karige info. Hoe groot is zo’n ding? Hoeveel krijg je er?
Zijn per stuk.
Zijn groot genoeg voor studio speakers en als je twijfelt koop je er 2 voor 32 of 58 euro.
Is altijd goedkoper dan een ander filter aanschaffen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb daarna een JBL e1502 gehad. 3 weken
Had jij bij de 1502 ook een trilling in de uitvoerslang? Bij mij is dat wel en denk dat daardoor er een bromtoon is. Bij de 701, die ik had, trilde de slang niet en deze pomp hoorde ik dan ook niet.
 
Had jij bij de 1502 ook een trilling in de uitvoerslang? Bij mij is dat wel en denk dat daardoor er een bromtoon is. Bij de 701, die ik had, trilde de slang niet en deze pomp hoorde ik dan ook niet.

Alles trilde. Het hele ding incl alles wat eraan vast zat.

Maar zelf uit de kast op de grond, was het niet om aan te horen.

Boven aan de trap hoorde ik de pomp beneden al.
 
Mijn bak is inderdaad vele malen helderder en nu eigenlijk (buiten direct na het voeren) zonder zweefvuil, en met de Eheims was dat wel anders
Kwaliteit dus ook goed, heb zelf ook zweefvuil op de bodem bij de jbl, water bij mij is wel helder.
 
Karige info. Hoe groot is zo’n ding? Hoeveel krijg je er?
Staat gewoon op de site in de beschrijving . De "M" variant :

SPECIFICATIES NOWSONIC SHOCK STOP MONITOR PADS M
De Nowsonic is een budget oplossing voor elke DJ/producer die het geluid in de studio wilt verbeteren en optimaliseren. Deze absorbers zijn gemaakt om vibraties en resonantie van monitor speakers te dempen. Hierdoor zal je track/mix uiteindelijk beter klinken. Een must voor elke studio!

Maat: M

- Twee absorber foam panels
- Efficient
- Dempt vibratie en resonantie
- Optimaliseert de akoestisch performance van speakers
- Te gebruiken in drie verschillende hoeken
- Te gebruiken voor near-field monitors
- Kleur: antraciet
- M: 250 x 320 mm
 
Alles trilde. Het hele ding incl alles wat eraan vast zat.

Maar zelf uit de kast op de grond, was het niet om aan te horen.

Boven aan de trap hoorde ik de pomp beneden al.

Oei, dat is wel heftig. Boven aan de trap hoor ik hem niet, wel als ik de woonkamer in loop. Hij staat op een islotieplaat in de kast.
 
Ik heb een combi van de Prof4+600 en de 901 draaien en hoor wel eens een brommetje, maar alleen wanneer het echt doodstil in de woonkamer is. Kan me dus ook nauwelijks voorstellen dat je van de 250 geluidsoverlast gaat krijgen... Bij mij staan ze overigens op een handdoek in de kast, maar dat is meer voor eventuele kleine lekkages.

Ik heb trouwens ook nog een Fluval 206 draaien en dat is ook een heel stil en fijn filter. Nadeel daarvan is wel dat het verbruik wat hoger ligt.
 
Mijn Cristalprofi e 901 hoor ik niet draaien maar heeft weinig kracht volgens mij want er komt meer en meer alg in de bak en op de zandbodem blijft ook 1 en ander liggen.
 
Door de crash van afgelopen week is mijn topic verdwenen, vandaar dat ik hem nogmaals plaats.
Op dit moment draait er op mijn aquarium een jbl 902 filter.
Mijn aquarium is ciano emoticon 80 van bruto 155 liter. Voorheen de 701 gehad maar ik vond dat deze te weinig stroming verzorgde in mijn bak waardoor er alg ontstond, vandaar een zwaardere pomp aangeschaft.
Nu maakt deze pomp, de jbl 902, een bromtoon die mij nogal irriteert. De kast waarin die staat is met geluidsisolatie aan de binnenzijde beplakt om het geluid te dempen. Ondanks de isolatie is er toch een bromtoon te horen. Ik weet dat deze vorm van irritatie persoonsgebonden is,maar het irriteert me en wil er dus vanaf. De slang vanwaar het water het aquarium ingaat, de uitstroom dus, trilt ook, dat was bij de 701 niet het geval , maar kan komen door de zwaardere motor.
De 701 was bij mij fluisterstil, maar heb ik weggedaan omdat er totaal geen beweging meer was in de pompknop en hem ook om bovenstaande reden toch niet meer zou gebruiken.
Nu ben ik dus aan het rondkijken geweest op het internet en kwam de geheim professional 4+ 250 tegen en vroeg mij af of dit filter fluisterstil is, of een andere optie is ook mogelijk.
De kwaliteit van de 902 is goed , het water is helder, dus daar mankeert het niet aan.
Ik hoor graag wat jullie reactie hierop is en ben dus ook benieuwd of er leden zijn die bovenstaand filter hebben en er een review over willen geven.
Ik hoor graag van jullie.
Gelukkig hoor ik mijn JBL 901, eigenlijk ook een 902 door update mand te gebruiken, niet. De uitgaande slang trilt altijd wat. Het is daarom goed om te kijken of deze niet ergens tegenaan ligt. Is dat het geval, een stukje schuimplastic ertussen en het probleem is opgelost.
 
Bedankt allen voor de reacties.
Vandaag bij enkele aquariumwinkels wezen kijken die draaiende aquaria (showmodellen) hadden staan ook met buitenfilters.
Een jbl 1502 stond volgens mij geluidloos te draaien, ik zag een eheim profesionnel 4 (ik dacht een 250), dat leek wel een diesel (gaat hem niet worden dus, want mijn huidige filter is stiller) en een Oase, deze was ook geluidsloos.
Ik weet ook wel dat ik maar drie filters heb gezien maar het lijkt erop dat het per filter van hetzelfde merk het geluidsniveau kan verschillen .


Gelukkig hoor ik mijn JBL 901, eigenlijk ook een 902 door update mand te gebruiken, niet. De uitgaande slang trilt altijd wat. Het is daarom goed om te kijken of deze niet ergens tegenaan ligt. Is dat het geval, een stukje schuimplastic ertussen en het probleem is opgelost.

Daar heb ik al naar gekeken en er zit een stuk isolatie materiaal tussen de kast en de slang, maar fijn dat je het voor me meldt.


2e hands Eheim 2217 gekocht. Zelf gereviseerd. Is met wat kleine aanpassingen lekker stil.

Ik heb voorheen een Eheim 2213 gehad, heeft een week bij mij thuis gedraaid en toen eruit gedaan. Wat ik ook deed, ik kreeg hem niet stil.
 
Kennis van zaken, he. Een 2213 pomp niet stil krijgen is een kwestie van lucht in de kop.
Wat is er nou simpeler.
En die verhalen van Eheim maken herrie, er staan er hier 6 te draaien. van klein tot groot.

Mooiste is, allemaal va Marktplaats. . En vuile bakken? op tijd filter BEETJE schoonmaken .

En lukt het mij niet, gaat de Aquael Uv 1000 even helpen.
 
De herrie van de Eheim kan komen door een slecht werkende impeller, hetzij door een slechte doorstroom, of versleten assensstaafje, etc. Anders is de motor aan vervanging toe...
 
En die verhalen van Eheim maken herrie, er staan er hier 6 te draaien. van klein tot groot.
Ik dacht al Bertus zal hierop wel reageren. :)
Het is altijd mogelijk dat er een exemplaar tussen zit die meer volume verspreid en storen aan het geluid van een pomp is persoonlijk.

De herrie van de Eheim kan komen door een slecht werkende impeller, hetzij door een slechte doorstroom, of versleten assensstaafje, etc. Anders is de motor aan vervanging toe...

En ditwas mijn eerste buitenfilter, van marktplaats, en wist niet wat ik er aan kon doen. Nu zou ik wat onderdelen gaan vervangen om een oplossing te zoeken.
 
De herrie van de Eheim kan komen door een slecht werkende impeller, hetzij door een slechte doorstroom, of versleten assensstaafje, etc. Anders is de motor aan vervanging toe...


Motor wordt nooit vervangen. Enigste is , nieuwe rubbertjes en asje.
En gat hij zwaar trekken door te vast materiaal kan het ook.
 
Omtrent het rubbertje: Zuigt de Eheim van bovenaf lucht aan? Zo ja, dan is dat duidelijk zichtbaar in de bovenste gedeelte. Door een (zak)lamp bovenin vanaf de andere kant door de Eheim te laten schijnen, zou dan een 'sliert' aan nieuwe luchtbelletje te zien zijn. Bij veel zou je een zuiggeluid kunnen horen, maar of dat boven bovenuit de herrie te beluisteren is...

Omtrent het assenstaafje: Omdat deze keramiek is gemaakt, is deze dus onderheving aan slijtage, zodat de impeller niet meer stabiel in het midden zit, maar telkens 'tolt'. Hoewel dergelijke staafjes gemakkelijk te vervangen zijn via Eheim, kan een handiger Harrie(t) een roestvrij en/of plastieke staafje regelen. Insmeren met vassalline of silicone olie, werkt wel, maar spijtig van korte duur...

Zelf heb ik last van een versleten staafje, maar ook van een verstopte aanzuigbuis. Dat laatste merkte ik pas, nadat ik een splinter nieuwe 2217 had gekocht. Bon, de twee 2213 staan nu op reserve...
 
De aanzuig in vanonder, he. boven stroomt het uit. .
Die staafjes, met rubbers heb ik in voorraad. ook nog uit 2 delen. ...heel oud.
Kwam een doos tegen, die mijn vriendin had opgeborgen, met 2013 en 2213 koppen.
du weer onderdelen genoeg.

Die slijtage valt wel mee, op de as.
Maar de kosten zijn ze niet.
 
Heb er weer een Eheim 2028 bij, .
OOk weer zoiets. ontbraken wat onderdelen..
Bakje met siporax bovenin en kop aansluiting. Dat werkt dus niet.
Hoort onderin.

onderste bakjes geen rubber ringen op de bakjes.
Dus hij circuleert in de pomp..
Hij heeft een grotere gekocht, wat niet nodig was.

DSC_0002.JPG

Was een klein prijsje. zeker de moeite waard geweest.
 
Heb er weer een Eheim 2028 bij, .
OOk weer zoiets. ontbraken wat onderdelen..
Bakje met siporax bovenin en kop aansluiting. Dat werkt dus niet.
Hoort onderin.

onderste bakjes geen rubber ringen op de bakjes.
Dus hij circuleert in de pomp..
Hij heeft een grotere gekocht, wat niet nodig was.

Bekijk bijlage 258056
Was een klein prijsje. zeker de moeite waard geweest.

Dat is een hele goede serie filters Bertus!

Ik heb hier nog een Eheim 2322 staan. Is een perfect filter.

Heb nu een 2217 2e hands opgeknapt. Houd nu de 300 liter mooi schoon.
 
Ja, die heb ik ook nog staan. ook gekregen. slang aansluiting op de kop
weg.
Dus pijpje inboren.
 

Terug
Bovenaan