Eheim professionel 4+


crisis

Member
Lid geworden
2 november 2020
Berichten
22
Leeftijd
43
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig mijn bak (180L Eheim) wat te verbeteren. Ik heb ad afgelopen week een CO2 systeem aangeschaft en ingesteld zodat de dropchecker mooi groen is. Even kijken wat dit met de planten en alg gaat doen.

Nu is het tijd voor een extern filter. Want ik vind m'n Eheim aquaball best groot en lelijk.

Ik ben zeer geneigd een Eheim professionel 4+ 350 aan te schaffen... Deze heeft goeie reviews.

Echter ik zou graag van jullie (de experts) weten wat jullie van dit filter vinden?

Daarnaast zou ik graag weten of de Eheim in- en uitlaatpijpen vervangen zijn door iets van glas, bijvoorbeeld een Lily pipe voor de uitlaat. En hoe ik mijn vuurgarnalen het beste kan beschermen, zodat ze niet in de inlaat gezogen worden. (mijn voorkeur gaat niet uit naar een groot sponsfilter)

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Groetjes!
 
En hoe ik mijn vuurgarnalen het beste kan beschermen, zodat ze niet in de inlaat gezogen worden. (mijn voorkeur gaat niet uit naar een groot sponsfilter)
Dat kan d.m.v. een shrimpguard. (let even op de benodigde maat)
 
Ik heb hetzelfde type Eheim ongeveer een jaar gehad en ik was erg tevreden over het filter. Niks mis mee. Ik ben op een ander filter overgestapt omdat ik een grotere bak heb aangeschaft :)
 
Ik heb nog nooit een garnaal in m'n filter gevonden, zo enorm zijn de sleufjes niet in mijn glazen intake. Filter niet bekend mee, heb zelf een 2213 van Eheim (en daar ben ik wel heel tevreden over).
 
Ik heb nog nooit een garnaal in m'n filter gevonden, zo enorm zijn de sleufjes niet in mijn glazen intake. Filter niet bekend mee, heb zelf een 2213 van Eheim (en daar ben ik wel heel tevreden over).
Oh wauw! Ik haalde er elke keer tientallen uit als ik het filter weer na een maand of twee opende. Ondanks een extra netje om de inlaatkorf.
Ik denk dat ze hier als hele kleine garnalen in kwamen en gewoon groot zijn geworden in het filter 🤔
 
Oh wauw! Ik haalde er elke keer tientallen uit als ik het filter weer na een maand of twee opende. Ondanks een extra netje om de inlaatkorf.
Ik denk dat ze hier als hele kleine garnalen in kwamen en gewoon groot zijn geworden in het filter 🤔
Schrikken zich helemaal wild zodra je die opent, dachten dat de wereld nie groter was dan je filter :LOL:
Als ik flink schud aan een pluk mos, komen er vaak wel baby garnaaltjes uit. Filter vind ik ze nooit.
 
Dat kan d.m.v. een shrimpguard. (let even op de benodigde maat)
Aha! Dit lijkt mij een mooie oplossing 👍.

Maar houd dit ook niet veel materiaal tegen die je juist wel in je filter wilt. 🤔

... Ja ik weet 't wel, 't is 't één of 't ander ofnie?
 
Maar houd dit ook niet veel materiaal tegen die je juist wel in je filter wilt. 🤔
Filters zijn er niet voor gemaakt om er grofvuil in te krijgen, dit laat alle fijne stof door en er kan wat grover vuil op gaan zitten, maar dat is geen probleem.
 
Schrikken zich helemaal wild zodra je die opent, dachten dat de wereld nie groter was dan je filter :LOL:
Als ik flink schud aan een pluk mos, komen er vaak wel baby garnaaltjes uit. Filter vind ik ze nooit.
Ze zijn niet echt blij meestal nee 😂 voordeel is dat ze het schepnetje niet kennen😬
 
Ik heb de Eheim 4+ 600 en ben er tevreden over. Heb inmiddels ook een JBL 1902e, Tetrab1500 plus de Biomasters (250 en 350). Ik vind de Biomasters erg handig met het voorfilter en de degelijke uitvoering.
 
Ik heb zelf ook een Eheim 180l aquarium en heb me destijds ook een Eheim 4+ 350 aan laten praten ter vervanging van de bijgeleverde experience 250. Een beetje extra stroming kan geen kwaad. Dit filter is veel te krachtig voor deze bak, je moet hem half dicht zetten anders is het niet te doen, of je moet je uitstroom buis gaan verlengen of geheel weglaten. Erger nog, in mijn geval is dat het eheim meubel ontzettend resoneert. Deze filter is krachtig dus heeft een aardige bromtoon die door het meubel flink versterkt word. Ik heb vanalles geprobeert, piepschuim eronder, allerlij isolatie materialen maar niets hielp. Ik werd er gek van.. Ik ben gevoelig voor bromtonen.. Ik wil een aquarium graag zien maar vooral niet horen. Ik heb hem na twee weken weggedaan en vervangen door 2x de experience 250, 1 links, 1 rechts. Fluisterstil zijn ze..
 

Ik heb zelf ook een Eheim 180l aquarium en heb me destijds ook een Eheim 4+ 350 aan laten praten ter vervanging van de bijgeleverde experience 250. Een beetje extra stroming kan geen kwaad. Dit filter is veel te krachtig voor deze bak, je moet hem half dicht zetten anders is het niet te doen, of je moet je uitstroom buis gaan verlengen of geheel weglaten. Erger nog, in mijn geval is dat het eheim meubel ontzettend resoneert. Deze filter is krachtig dus heeft een aardige bromtoon die door het meubel flink versterkt word. Ik heb vanalles geprobeert, piepschuim eronder, allerlij isolatie materialen maar niets hielp. Ik werd er gek van.. Ik ben gevoelig voor bromtonen.. Ik wil een aquarium graag zien maar vooral niet horen. Ik heb hem na twee weken weggedaan en vervangen door 2x de experience 250, 1 links, 1 rechts. Fluisterstil zijn ze..
Bedankt voor je reactie. Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik iets negatiefs over deze Eheim lees.

Bij mij komt i (als i er komt) onder in de aquariumkast te staan... op de grond. Misschien dat dat iets scheelt qua resonantie.

Dat van die te harde stroming vind ik wel een wezenlijk iets... Daar ga ik nog even onderzoek op plegen. Ik dacht namelijk dat overcapaciteit eigenlijk wel wenselijk is... Maar ik wil geen golfslagbad van m'n aquarium maken.
 
Dat van die te harde stroming vind ik wel een wezenlijk iets... Daar ga ik nog even onderzoek op plegen. Ik dacht namelijk dat overcapaciteit eigenlijk wel wenselijk is... Maar ik wil g
Dit kun je eventueel oplossen door een lillypipe of een spraybar met grotere gaatjes en/of meer gaatjes :)
 
Ik gebruik een Eheim 4+ 250 voor een aquarium van 110 liter. De pomp staat in een open kast onder het aquarium, en is absoluut stil.
De pomp heeft eigenlijk te veel capaciteit voor het aquarium, maar dat is op te lossen door de aanvoer/afvoer op halve kracht te zetten.
 

Dit kun je eventueel oplossen door een lillypipe of een spraybar met grotere gaatjes en/of meer gaatjes
Ja dat dacht ik ook. De spraybar moet met een stukje slang aan de pipe gekoppeld worden. Ik denk dat ik daar ook wat extra gaatjes in maak.

Als de stroming dan nog te sterk is; boor ik de overige gaatjes een beetje op.

Denk wel dat ik voor de 350 ga. 🤔
 

Terug
Bovenaan