Wat is er nieuw

Eheim Proxima 250 van Jeebus

Jeebus

Member
Lid geworden
13 november 2018
Leeftijd
39
Zo, ik heb de knoop doorgehakt. Ik ga een stapje groter. Vorig jaar ben ik begonnen met een Rio 125, een gezelschapsaquarium met tetra’s, sterbais, ramirezi.
CO2 voor de plantjes. pH Controller voor de Ramirezi's. Ik vind ‘t heel mooi die planten, maar daardoor zag ik de vissen bijna niet meer.

1.jpg
3.jpg

De hoek waar het aquarium komt te staan is 112cm breed. Ik heb nog gedacht aan maatwerk van 110 cm maar dan staat de bak helemaal klem.
Maatwerk aquaria brengen op marktplaats ook niet veel meer op. Ik ben op zoek gegaan naar een 100x50x50 aquarium, een meer gangbare maat.
Het is uiteindelijk een Eheim Proxima 250 geworden. Vorige week opgehaald. Ik heb de bak schoongemaakt, de achterwand is eruit.

5.jpg
6.jpg

7.jpg

Dat ziet er al een stuk beter uit.
De LED verlichting hangt nu boven mijn indoor kruidentuintje, tzt maar eens kijken voor verlichting.
Ik houd het ‘t liefst zo veel mogelijk bij 1 merk maar de verlichting van Oase is ook mooi.

Ik ben gaan tekenen en ik heb een 3D model gemaakt. Omdat ik beperkte ruimte heb wil ik alles vooraf uittekenen.
Ik ga poten laten lassen, en met een beuken werkblad wordt dat een tafel waar het aquarium op komt te staan. Zo staat het filter in het zicht, maar techniek mag wel gezien worden.

9 (2).png

Tubing? Tubing

Ik ben wezen kijken voor een oplossing voor de in- en uitstroombuizen. Omdat ik de achterwand van 8 cm dik moet overbruggen heb ik niets aan kant en klare oplossingen.
De Eheim Installation Sets waren wel mooi geweest maar helaas.
8.jpg

In de wereld van gaming pc’s is waterkoeling met harde buizen helemaal je van het. Dat zijn PETG buizen met een 16mm buitendiameter.
Dezelfde afmetingen als de groene buizen van Eheim. Ik ga zelf buizen op maat buigen. De uitstroomkant (links) wordt een haak, met daaraan een knietje en een spraybar.
De zuigzijde (rechts) wordt een haak, met daaraan een rechtstand met de aanzuigkorf. Zo kan ik alle buizen aan de bovenkant loskoppelen en er een rager doorheen halen.

9.png

Wat net binnen is gekomen is de achterwand van Ceramic Nature. De wand is tpv de in en uitstroombuis 6 tot 8 cm dik. Ik vind m erg mooi.
10-2.jpg

Bijlagen

• 9.png
    9.png
    186.9 KB · Weergaven: 147

Tubing pt.2​

De PETG buizen zijn binnen. Ik heb de achterwand op hoogte gesteld, en ik ben gaan buigen. Ik ben met de moeilijkste begonnen.
De blauwe siliconen slang schuif je in de buis om te voorkomen dat de die knikt.

12.jpg
13.jpg

Dan is het een kwestie van langzaam verwarmen boven de heatgun. Dan zet je de buis in de mal en vasthouden tot ie is afgekoeld.

15.jpg
18.jpg

19.jpg
21.jpg

De Rio is dit weekend opgehaald, met alle toebehoren, toch nog een leuk bedrag voor gekregen. Meteen maar het beuken werkblad op maat laten zagen bij de Hornbach, op de laatste dag voor de lockdown.

22.jpg
23.jpg

Ik heb even een tijdelijke ondersteuning gemaakt, op de hoogte van het 3D model: 63cm poten, + 54mm dikte van het blad.
Ik heb de tekening van de poten definitief gemaakt en heb de lasser de tekening gestuurd en opdracht gegeven. Nu loopt de levertijd van +/- 5 weken.

Nu heb ik alle tijd om na te denken over het visbestand en de inrichting. Wat dat betreft kan ik wel wat hulp gebruiken.. Ik ben bijna zeker dat het Mbuna’s worden, Aulonocora's e.d. wordt te groot voor 250L.

Qua inrichting wordt het waarschijnlijk Ardenner breuksteen met licht zand. Past mooi bij de achterwand. Misschien dat ik een poging waag met Valisneria Gigantae voor wat groen

Bijlagen

• 17.jpg
    17.jpg
    353 KB · Weergaven: 171
Laatst bewerkt:
Nou wat een metamorfose zeg en zo te zien ben je een handige Harry. Was die kap er een beetje makkelijk af te halen overigens?

Die alu lijst bovenop? Dit zit los, wat eronder zit was kalkaanslag 🙂

Begin februari waren de poten klaar.
20220204_154525.jpg

Passen met de filters eronder:
20220205_002303.jpg

Komt aardig in de buurt.
20220305_154605.jpg
ustation_UdADmcMcEa.png

Bodem en stenen erin, water is nog een beetje troebel. Nog wat lichte stenen gekocht voor wat meer contrast.
20220311_164503.jpg
20220315_200619.jpg

Plantenbakje gemaakt van plexiglas voor de vallisneria. Zo blijft de voedingsbodem op zijn plek.
Rechts ligt een anubias op een stukje hout. Zo kan ik die makkelijk verplaatsen om de stenen te herschikken.

20220317_201602.jpg
20220322_094724.jpg

De eerste vissen zijn er vorige week in gekomen. 5x Synodontis Petricola

Mooi geheel zo zeg.

Mooi die buizen, ik zat even op de site van Hiflow te kijken,
Maar die siliconenslang kan ik daar niet vinden.

Die tweede buis links, is dat een staande spraybar?

Dat is idd een staande spraybar.
Ik heb het bij Aquatuning besteld. Is een .nl site maar het komt uit Duitsland. Is een weekje onderweg.
Ik vind het mooi dat het wegvalt tegen de achtergrond. Tot de alg komt....
Maar daarom heb ik die koppelingen gebruikt, even loskoppelen en een rager er doorheen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan