eheim proxima 325 indelen


Lid geworden
10 februari 2019
Berichten
15
Leeftijd
34
Ik heb vandaag voor mijn 30e verjaardag de eheim proxima 325 gekocht en wil deze goed indelen. welke aqua soil is aan te raden? kreeg een tip om tropica te kiezen, iemand ervaring mee? en welk filter(s) zou ik hiervoor moeten kopen. een Jbl greenline e1902 bijvoorbeeld of een biomaster 600 met thermostaat.
Ik heb op mijn 60l bak een e702 van JBL is dit aan te raden om er ook op te zetten en hoe?
Vriendelijk bedankt alvast
 
Alsnog gefeliciteerd! Wat een mooi cadeau heb je voor jezelf uitgezocht :)

Wat betreft het filter, beide modellen kunnen prima uitpakken voor dit aquarium. Mijn voorkeur zou bij die JBL liggen, net iets krachtiger en ik heb het niet zo op dat voorfilter van de Oase filters. Goed bedacht maar in de praktijk niet mijn ding. Al zijn er geloof ik best wat gebruikers hier die met succes een Oase biomaster gebruiken. Maar net als je vragen over de soil is het denk ik belangrijk om eerst wat meer te weten over wat je van plan bent met het aquarium. Wat voor planten en vissen wil je bijvoorbeeld gaan houden? Het inrichten van een aquarium begint voor mij altijd bij de bewoners en daarna komen pas de zaken als substraat en filtrage aan bod.
 
biomaster 600 met thermostaat en voor wat betreft welk substraat of bodembedekking. Ligt een klein beetje aan wat je bezetting gaat worden , maar met die maar zou ik filterzand nemen. Dat doet het met alle vissen goed, je planten staat er goed in en bodemrot ga je niet krijgen. Verder zijn de kosten maar een fractie in vergelijk met de bekendere namen. Akadama vind ik ook wel een mooie bodem.

Mooi aquarium trouwens. :smitten:
 
Je kan ipv een soil ook voedingsbollen bij de wortels gebruiken want een voedingsbodem raakt zover ik weet ook uitgewerkt. En al helemaal als je met kraanwater gaat verversen want dan verliest het snel de ph verlagende werking.
 
Mooie aan een akadama bodem is dat dit inert is, dus de waterwissels die je in het begin moet doen met een soil heb je hiermee niet.
Bodem bemesting is ook niet nodig met akadama omdat deze de voeding uit het water op kan slaan en zo weer af kan staan aan de wortels van planten.
Enige is dat akadama vergaat met verloop van tijd, het word langzaam aan weer poeder wat je afzuigt met onderhoud.
Je moet dus bij blijven vullen
 
Mooie bak, ik zou toch voor de Jbl gaan of je neemt de Fuval FX6 hoor je ook steeds meer over.
de buomaster hoor je wel eens van dat die voorfilters snel dichtslibben.
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. inmiddels wat keuzes gemaakt en de opstart is begonnen.
gekozen voor een soil van tropica en een JBL e1502 (later komt er de e702 nog bij).
Ik heb wat foto's voor jullie. Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag!
Afgelopen vrijdag ingedeeld en planten en water erin. Wanneer zouden jullie beginnen met snoeien?
Zoals jullie zien is het hout en de planten nog vol witte waas en staan er stenen op het hout om het tijdelijk te verzwaren.
IMG_20200121_200509.jpg
IMG_20200121_200148.jpg
IMG_20200121_200143.jpg
IMG_20200121_200137.jpg
IMG_20200121_200131.jpg

Zondag en dinsdag een waterverversing gedaan!

IMG_20200121_200509.jpg
 
Mooi. Nu lekker de planten laten groeien. Het snoeien kan nog wel even wachten.
Voor de diepte en het onzichtbaar maken van de snoeren had ik er wel een achterwand in gedaan of deze zwart gemaakt, met schoolbordverf o.i.d.
 

Terug
Bovenaan