EHEIM Proxima 325 van Dave_aqua_scaper


Dave_aqua_scaper

Active member
Lid geworden
26 maart 2024
Berichten
43
Leeftijd
57
IMG_0340.jpg
 
bacopa en althernanthera.jpg

De Bacopa Caroliniani en Alternantere Reynecki Rosanervig doen het goed sinds ik EI doseer met APT-3
 
Mooi plaatje hoor.

Die APT 3 lijkt me prijzig als je de EI volgt en wekelijks veel voeding moet toevoegen.
 
Nou dat is prijzig voor voeding en ik denk dat een stockoplossing wel goedkoper is. Dan koop je poeder kaliumnitraat en kaliumfosfaat en bv Tenso voor de sporen.

 
Nou dat is prijzig voor voeding en ik denk dat een stockoplossing wel goedkoper is. Dan koop je poeder kaliumnitraat en kaliumfosfaat en bv Tenso voor de sporen.
Een stockoplossing is zeker goedkoper.
Maar het probleem is dat er in zulk commerciële plantenvoeding, zoals ATP, in beperkte mate gebruik word gemaakt van kaliumnitraat als stikstofbron.
Dan moet je het meer zoeken in NH4 verbindingen zoals NH4Cl, (NH4)2SO4, NH4NO3, Urea en NH4HCO3.
 
Nou dat is prijzig voor voeding en ik denk dat een stockoplossing wel goedkoper is. Dan koop je poeder kaliumnitraat en kaliumfosfaat en bv Tenso voor de sporen.

Heb lang poeder vorm gekocht van plantedbox. Maar zie aan mijn eigen dat het moeilijk is om elke dag toetevoegen zonder pompje etc. Heb nu ook ATP 3 gekocht ben benieuwd
 
Zelf mengen zal inderdaad in the long run zeker goedkoper zijn. Maar ik zou het teveel een gedoe vinden om als die stofjes zeer nauwkeurig af te wegen en te mengen.
Dus heb ik de keuze voor APT-3 gemaakt.

Voor m'n EHEIM 325 reken ik op effectief watervolume van 275 liter wat me een dosering van 8.3 ml/dag of ongeveer 5 'pompjes' geeft volgends de calculator hier https://www.2hraquarist.com/products/apt3
Na een 50% wc heb ik NO3 va 4 ppm en na 10 dagen 15 ppm (PO4 blijft redelijk constant op 1 ppm).

Planten groeien als gek en ik moet bijna wekelijks snoeien terwijl er nauwelijks algen groeien.
 
Ik gebruik de poeders voor een stockoplossing en maak het aan in een fles van 500 ml en dan is het afwegen erg simpel en doseer het wekelijks na het verversen.
 
Ok John,

Ik houd het voorlopig op dagelijkse dosering omdat ik nog in het opstarten zit met extra NPK
Op die manier kan ik door om de paar dagen te meten hoe de NO3 en PO4 ervoor staan een beter inzicht krijgen van hoe de niveaus zich gedragen.
Uiteindelijk ga ik ook overschakelen naar de enkele toevoeging na het 50% water verversen (om de 10 dagen hier).

Maar ik wou de 'biotoop' niet te veel bruuskeren en geleidelijk laten wennen. Waarschijnlijk ben ik iets te voorzichtig maar het geeft me het gevoel dat ik sneller kan ingrijpen moest het fout gaan;
Aan de andere kant, het is net het principe van EI dat je een overschot aan voedingstoffen ter beschikking stelt en om de zoveel tijd de niveaus reset met een waterverversing.
Dus je hebt gelijk, maar ik doe dit momenteel even stap-voor-stap voor m'n eigen gemoedsrust ;-)

Dave
 
Dan moet je rustig zo doorgaan Dave want als het goedgaat en jij je er goed bij voelt dan is dat prima toch;)
 
Ik had eigenlijk de foto van de bloeiende Anubius Barteri Nana hier moeten zetten
Het gekke is dat deze stek eerst daar vastzat maar los was geschoten en op het oppervlak dreef voor een dag of drie tot ik het onderhoud deed.
Een paar dagen na het herplaatsen, kwam deze 'knoop' open. Ik zag ook een paar dagen enorm veel O2 bubbels uit die knoop komen.

Ik vraag me af of de korte periode aan het oppervlak misschien het bloeien getriggerd heeft?
Of is dit eerder een seizoens gebonden iets?

En hoe zouden aquaria dan een seizoen kunnen bemerken?

Hehe, weer meer vragen dat antwoorden ;-)
Anubias-cutout.jpg
 
Nou ik kan je vragen verder niet beantwoorden maar het gebeurt vaker zoals je kan zien in de link die ik in je andere topic had gepost.
@benvo heeft wel kennis van veel planten dus die kan het misschien zeggen.
 
Anubias barteri bloeien in de natuur met bloemen op lange stelen zodat deze voor de vermeerdering bestoven kunnen worden door insecten. Anubias planten zijn echte moerasplanten die eigenlijk alleen onder water staan in de natuur door hoog water tijdens het regenseizoen. Vaak zie je de planten dan ook op plaatsen in een hoog vochtige omgeving in de buurt van rivieroevers bijvoorbeeld op stenen of zelfs in bomen. Kwekers telen ook vaak uit het water waardoor er sneller, Anubias is een langzaam groeier, kweek mogelijk is. In dit geval denk ik dat door het drijven van de plant het getriggerd is om de gaan bloeien. Boven water heeft het immers de mogelijkheid tot bestuiving van de bloem.
 
Hey Ben,

Bedankt, dat bevestigt m'n vermoeden. Ik ga 'm zoals John zegt toch lekker laten staan daar want hij staat wat beschermd door de java en de Bolbitis erboven.

Thanks, Dave
 

Terug
Bovenaan