Wat is er nieuw

Eheim Scubaline 460 en meer...

Danny62

Well-known member
Lid geworden
12 november 2010
Leeftijd
63
Hallo met zijn allen,

Al geruime tijd zit ik met het idee een aquarium op starten en ben dusdanig ook het net aan het afschuimen achter info. Ook op dit forum uiteraard. :engel: 🙂

In de eerste plaats stelde ik mij de vraag hoe groot maak ik het aquarium?

Nu gezien het feit dat ik er ten eerste de plaats voor heb, en ten tweede het raadzaam is als beginner om met een zo groot mogelijke bak te starten heb ik mijn oog laten vallen op de �Eheim Scubaline 460� mooi meubel ziet er gelikt uit als ik het goed gelezen/begrepen heb zijn de bakken van Eheim kwalitatief het beste. (spreek mij tegen als ik fout ben)

Als filter had ik de �Eheim pro 3 Thermo 1200XLT� (2180) in gedachten.

Nu komt de kat op de koord. Gezien het feit dat ik van plan ben een plantenbak op te starten, poging tot aquascaping �AVATAR Theme� (ik heb wat ideetjes maar dit zal ik later toelichten), en ik her en der lees dat de stroming � 10x de bakvolume moet omhelzen kom ik dus te kort met deze pomp/filter deze levert namelijk 1700l/u (theoretisch). Hoe vang ik het tekort van 2900 l/u in stroming op?

Vragenlijstje:
1. Iemand ervaring met dit type bak zo ja positief/negatief?

2. Welk filtermedium raden jullie mij aan voor in de potfilter?

3. Hoe los ik het stromingsprobleem op? (Stromingspomp? Bv Eheim streamON)

4. CO2 installatie (Hier zie ik het bos niet door de bomen. Wat kunnen jullie mij adviseren? (liefst met hervulbare flessen, ruilsysteem of zo)

5. Bodembedekking. (Is het investeren in bv �Aqua Soil� of vergelijkbaar product de moeite waard in een plantenbak of is het allemaal flauwe kul?)

6. Webshops (Ik ben hier in de streek prijs gaan vragen voor diverse artikelen. Dat webshops in de regel prijzendrukkers zijn weet ik maar bijna 300 � verschil op de prijs van de pomp lijkt mij wel veel. � 450� online tov 730� in de winkel. Door wie word ik bedrogen?

De aankoop is gepland voor september 2014. Ik wil alles rustig bekijken en niets overhaast kopen. Hoe zegt men dat ook weer? �Bezin eer ge begin�
Van leerzame reacties overtuigd zijnde met zijn allen alvast bedankt op voorhand

Ik Heb ff een vraag aan je.

Waar heb je het vandaan dat je je planten bak 10 x rond moet pompen. Dit is meer iets voor een zeeaquarium maar niet voor een plantenbak. Anders verlies je al je co2. Je hoeft maar 3 a 4 x de bak rond te pompen per uur. Dus aan boven genoemd filter heb je genoeg. Ik zou wel een filter nemen zonder termostaat en daar een losse voor kopen. Als hij kapot gaat kun je hem weer makkelijk vervangen als hij in je filter zit niet.

Voor filter medium kun je grove sponzen fijne sponzen allen in de kleur blauw en fijne filter watten gebruiken. voor de biologische filtering sera siporax.

Voor de co2 zou ik een hervulbaar systeem gebruiken.

Voor de bodembedekking zou ik gewoon een zand of grindbodem nemen. Ligt aan het visbestand.

/me is het met zeeduivel eens, goed advies :thumbs:

zeeduivel zei:
Ik Heb ff een vraag aan je.

Waar heb je het vandaan dat je je planten bak 10 x rond moet pompen.

Nu vind ik niet onmiddellijk het artikel maar ben er 100% van overtuigd dat ik het ergens gelezen heb. Naar verluid zou dit goed zijn voor de planten? Maar alvast bedankt voor de info, is al ��n probleem van de baan.

Hey Danny

Misschien heb je dat vanop mijn website ;-)

Ik raad 10x de bakinhoud aan als richtlijn voor zwaar beplante bakken. Dit omwille van het debietverlies van de filter en de hoge productie aan afvalstoffen door de planten. Je kunt dan indien nodig nog gemakkelijk de stroming minderen, stroming verhogen is wat moeilijker.

1. Zelf heb ik geen ervaring met dit model maar aangezien het Eheim is, zal het wel goed zitten.

2. Combinatie van sponzen en biologisch materiaal. Hoeft niet van Eheim zelf te zien trouwens, je kunt ook een goedkoper merk kopen

3. Ik raad altijd een "wave pump" aan, dat geeft een diepere, bredere stroming. Op die manier heb je een groter plantenbereik en een betere verdeling van voedingsstoffen & CO2

4. Die bak heeft 4x54W T5, veel licht dus. Bijgevolg zal de fotosynthese (plantengroei) heel snel gaan, het gevolg daarvan is dat de vraag naar CO2 hoog zal liggen (meer licht = meer groei = meer voeding nodig). Ik raad je aan om dan te kiezen voor een volwaardig CO2-systeem met een goede drukregelaar, een precies naaldventiel & een grote CO2-fles. De fles zou ik kopen bij een slijterij of gashandel, bv eentje van 10kg. Je betaalt dan iets van een 150� waarborg, maar die krijg je achteraf terug. Een hervulling is ongeveer 30�. Op lange termijn bespaart je dat heel wat geld.

Gezien de grootte van de bak zou ik dan kijken voor een goede CO2 reactor. Een diffuser of atomizer zou ik eerder afraden, omdat die hun bereik minder is, zeker met je beperkte stroming.

5. Een aquasoil is niet verplicht, maar kan helpen door de extra voedingsstoffen die de bodem bevat + het "Cation Exchange Capacity" van de klei. Dit wil zeggen dat de klei voedingsstoffen uit het water opneemt en afgeeft aan het water. Maar je kunt ook prima grind of een zandbodem kiezen, hangt van je budget af. Eventueel is een akadama bodem ook interessant, dat heeft dezelfde eigenschappen van een aquasoil (is ook klei) maar bevat "uit de zak" minder voedingsstoffen.

6. Ik zou het geen bedrog noemen, heeft gewoon te maken met de inkoopcapaciteiten van de winkel, eventuele promoties, etc ... Zooplus zal een scherpere prijs kunnen geven doordat het een groot bedrijf is en meer tegelijk kan inkopen, maar zal wel minder service geven dan een kleine winkel.

GillesF zei:
Hey Danny

Misschien heb je dat vanop mijn website ;-)

Ik raad 10x de bakinhoud aan als richtlijn voor zwaar beplante bakken. Dit omwille van het debietverlies van de filter en de hoge productie aan afvalstoffen door de planten. Je kunt dan indien nodig nog gemakkelijk de stroming minderen, stroming verhogen is wat moeilijker.

Dat kan dat ik het van uw website heb. Maar het staat eveneens vermeld op het "MORISAKI Forum"
Hier de topic

Verder ben ik mij goed aan het inlezen terwijl de geplande werken in huis goed vooruitgaan, d.w.z. dat de planning om in september de bak aan te kopen realistisch word (onvoorziene omstandigheden daargelaten).

op mijn verlanglijstje staan tot op heden volgende zaken, deze is niet definitief.

Fase 1 DSM
Eheim Scubaline 460 AQUARIUM MET MEUBEL
Vijversubstraat (fijn)- IPV ADA Powersand
ADA Aqua Soil (Amazonia)
Bacterie cultuur
Planten
Hardscape (rotsen end�)

Fase 2
EHEIM professionel 3 1200XLT
Filter medium voor 1200XLT
JBL Proflora m1003, met PH controller
JBL PH Elektrode
Wave pomp (type, ��n grote of beter 2 kleine?)

Trouwens bedank allen voor de insteek.

zo je bent nog al wat van plan mooie bak is het wel
1 tip als je dit als bodem ADA Aqua Soil (Amazonia) gaat gebruiken dat je in het begin geen planten er in zet en erg veel water moet verversen
ivb de ammoniak die deze bodem in het begin af geeft
en misschien nog een leuke link voor je (als je hem al niet kent) http://www.thegreenmachineonline.com/ar ... ey-journal
werkt ook veel met ADA Aqua Soil

groet

jaap

Thx voor de leuke link maar idd ik kende hem al en staat bij mijn favorieten :sorry:

Het is idd zo (als goed ingelezen ben tenminste) dat men de eerste week dagelijks �50% moet verversen, andere sites zeggen en schrijven wekelijks verversen.

Maar ik heb de ambitie om de "Dry Start Methode" toe te passen hoe lost ik dat dan op?
Hier zou ik niets moeten doen tot dat ik de aquarium volledig vul. Of ben ik verkeerd?

daar vraag je zo wat Danny62 wat het verversen betreft zou ik de aanbevelingen van de maker aanhouden bij vol vullen
dan wat de Dry start methode betreft heb daar zelf geen ervaring mee maar kan mij zo voorstellen dat de hoeveelheid ammoniak beperkt blijft als je het alleen vochtig houd daarnaast zal er een groot deel vervliegen zeker omdat er een lang tijd nodig is om de boel goed te laten verlopen/aanslaan/groeien
maar das puur mijn idee kan het niet echt garanderen dat dit zo is
je kan altijd eens vragen bij de leverantesier hoe of wat of misschien hebben anderen er meer ervaring mee

wat betreft je pomp zou daar nog eens goed over nadenken de pomp geeft bij nullast een 1700 liter per uur aan
nu zegt die 1700 liter mij helemaal niets om dat dit bij nullast is
met filtermateriaal slangen en vervuiling blijft daar ga 800 liter per uur van over in het begin
das nog geen 2 keer je bak inhoud ga 480 liter hangt af van je bezetting maar ben bang dat het op den duur niet voldoende is

groet
jaap

Wat de filter betreft:

Het is niet mijn bedoeling er veel vis op te steken. Minder is Meer 🙂 denk ik zo. Ik ben in tussentijd zo wat al wat ik vind over aquascaping aan het inlezen dat het visbestand voor later is, maar een schooltje Neons zie ik wel zitten, maar zoals ik al zei zorgen voor morgen.

Gezien ik overweeg slechts een relatief klein visbestand er op na te houden zou deze filter moeten volstaan (denk ik). Of ben ik verkeerd. Zo ja welke filter zou u dan mij aanbevelen?

THX allen voor de support!

het filter wat je uit gezocht hebt is prima voldoende bij de start of je meer nodig hebt hangt helemaal samen met het soort bak plant bezetting en zeker op de niet op de laatste plaats de bewoners
een nog groter pomp heeft weinig nut omdat de opbrengst niet zo veel verschild met de door jouw uitgekozen pomp
beter is te kijken hoe het gaat en mocht je merken dat je toch te kort komt er dan een tweede bij te zetten voordeel hier van is ook dat je ze om en om kunt reinigen en mocht er onverhoopt 1 uitvallen heb je altijd nog filtering

groet

jaap

Zijn hier trotse eigenaars van een Eheim Scubaline 460?

Ik zou enkele afmetingen moeten hebben.

Hmm, ik dacht dat ik hier al iets geplaatst had, blijkbaar is het ergens mis gegaan:

https://www.eheim.com/en_GB/products/aq ... enge-white

EHEIM scubaline 460
EAN 4010251098813
Article No. 0601314
UPC (-)
Content 460.00 l
total weight 178.00 kg
voltage 230 volt
Frequency 50 Hz
Standard power plug EUR
Decor wenge/white
Glass thickness max 12.00 mm
Lighting 4x54 (T5) watt
Total dimensions(Width) 131.00 cm
Total dimensions(Height) 151.00 cm
Total dimensions(Depth) 61.00 cm
Glass Dimensions(Width) 130.00 cm
Glass Dimensions(Height) 60.00 cm
Glass Dimensions(Depth) 60.00 cm
Completely pre-assembled no
Freshwater yes
Sea water yes

En hoe hoog is ie als je de lichtkap open doet 😉

Ik heb sinds vandaag wel een Scubaline 140 in bezit. Echt een prachtding!

1978 zei:
Ik heb sinds vandaag wel een Scubaline 140 in bezit. Echt een prachtding!

Proficiat en alvast veel succes toegewenst 😉

Volgende maand (september dus)bestel ik de mijne.

De werken hier in huis zijn zo goed als afgerond. Evenals de plaats waar het aquarium moet komen, ik heb onder andere extra stopcontacten voorzien. nu ga ik nog boven de plaats waar het aquarium moet komen nog hangkasten voorzien.

Nu zit ik nog met een ei! Zou ik het aquarium online bestellen of bij de plaatselijke visboer kopen?

300 euro verschil bij online kopen, dan zou ik het wel weten. Online dus! Ik kan mij wel voorstellen dat er hoge verzendkosten zijn bij dit aquarium. Maar ook dan heb je nog steeds een leuk voordeel bij online kopen schat ik in.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan