Eheim Vivaline 240 van Mystical


2 dagen geleden ook begonnen met co2 toevoegen. De dropchecker blijft inmiddels mooi groen. Alg begint wel serieuze vormen aan te nemen maar ik heb geduld.

20210906_190335.jpg
 
Ik kan de kleur op de foto lastig inschatten maar de checker mag best lichtgroen kleuren hoor. Bij zo n bolletje hou ik er vaak iets wit achter want dan kun je de kleur beter inschatten.
 
Alg op de ramen kun je het best verwijderen met een plastic pasje. Raammagneten willen nog wel is krassen, meestal doordat er wat scherps tussenkomt. Draadalg kun je in de tussentijd dat je je co2 aan het ophogen bent handmatig verwijderen.

Gr
Stefan
 
De bak draait nu 3 weken en volgens mij heb ik nu al blauwalg. Sowiezo nog steeds er veel alg in het aquarium 😔.

Heb zojuist alle zichtbare blauwalg afgezogen en een 50% waterwissel gedaan, ik hoop dat het komende week beter gaat en er meer balans komt anders moet ik opzoek naar een onderliggende oorzaak.
20210910_142139.jpg
 
Inderdaad blauwalg en vaak een gevolg van teveel belasting. Ik zou dagelijks het afhevelen en flink blijven verversen.
 
Inderdaad blauwalg en vaak een gevolg van teveel belasting. Ik zou dagelijks het afhevelen en flink blijven verversen.
Belasting in de vorm van beestjes?

Er zit nog helemaal niks in deze bak, ik ben nog aan het indraaien. Op dit moment gebruik ik enkel licht/co2/All-in-one plantenvoeding dus ik denk dat ik het daar ergens in moet zoeken.
 
Stroming aangepast, ik twijfel nog over een ander filter met wat meer doorstroom. Kan dit gewoon met overzetten van filtermateriaal om zo een nieuwe nitrietpiek te voorkomen?

Verder ook wat vaker ververst, nieuwe plantjes erin en elke dag afzuigen en het alg probleem lijkt te verdwijnen.

Ook een nieuw speeltje om dagelijks voeding te doseren binnen gekregen, werkt echt fijn.

20210914_172121.jpg

20210914_211735.jpg
 
Mooi ingericht. Ik denk dat je Eheim Experience 250 met de korte spraybar te weinig flow gaat geven, en dat de co2 niet goed verdeeld wordt over heel je bak.
Zeker hoe je nu de spraybar heb zitten op de korte kant komt er te weinig stroming aan de andere kant.
 
Inmiddels staat er nog wat Staurogyne en Pogostemon bij, die zullen het ongetwijfeld ook fijn vinden. Ook een Javavaren op het hout geolaatst. Montecarlo is er inderdaad ook bij gekomen.
Ik vond dit er echt al heel knap uitzien! En nu met de extra plantjes is het al helemaal geweldig, knap werk (y)
 
Mooi ingericht. Ik denk dat je Eheim Experience 250 met de korte spraybar te weinig flow gaat geven, en dat de co2 niet goed verdeeld wordt over heel je bak.
Zeker hoe je nu de spraybar heb zitten op de korte kant komt er te weinig stroming aan de andere kant.

Ik zit op de noemer om een groter filter te bestellen, ik wil dan alle media overzetten om een nieuwe indraaicyclus te voorkomen. Zou dat werken?
 
Ja doorgaans werkt dat prima hoor. Wat voor media heb je?
 
of je laat je nieuwe filter een maandje meedraaien, dan komen de bacterieen er ook wel in.
En ik zou je aanraden om de spraybar over de hele achterwand te maken, of een andere uitstroom maken.
Beter nog is om met 2 filters te gaan werken, heb je er altijd 1 draaien als je de andere schoon gaat maken. en je hebt een betere flow. ik zeg win win.
 
of je laat je nieuwe filter een maandje meedraaien, dan komen de bacterieen er ook wel in.
En ik zou je aanraden om de spraybar over de hele achterwand te maken, of een andere uitstroom maken.
Beter nog is om met 2 filters te gaan werken, heb je er altijd 1 draaien als je de andere schoon gaat maken. en je hebt een betere flow. ik zeg win win.

Ik wil eigenlijk alle techniek rechts hebben om zo links vrij te houden, daar kijk ik van de bank namelijk de bak in.

Ik weet dat jouw oplossing een 'betere' is maar ik hoop door een filter met grotere capaciteit te gebruiken het op deze manier op te lossen. Dan zou de andere zijde dmv een spraybar ook beter bereikt moeten worden.

Ja doorgaans werkt dat prima hoor. Wat voor media heb je?

Siporax en eheim substrat en een bakje met sponzen. Dat is denk ik allemaal passend te maken/over te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Met een groter filter en aangepaste uitstroom zal het al een stuk beter gaan.
Welk filter heb je op het oog?
 
Met een groter filter en aangepaste uitstroom zal het al een stuk beter gaan.
Welk filter heb je op het oog?

De jbl 1502e. Ik heb andere 240L bakken gezien die daar prima reaultaat mee halen.
 
Goeie keuze, ik heb op mijn 1.20 bak er 2 op staan, 1 voor de reguliere filtering en 1 waar ik de co2 mee mijn bak in doe.
 
Goeie keuze, ik heb op mijn 1.20 bak er 2 op staan, 1 voor de reguliere filtering en 1 waar ik de co2 mee mijn bak in doe.
2x de JBL 1502? Ik merk nu met 1 al dat he echt forse stroming is. Ik heb op dit moment de spraybar erop zitten en de pomp iets geknepen.
 
Ik vind het eerlijk gezegd wel mee vallen, ik heb wel 2 spraybars over heel de achterwand, misschien is dat het wel.
 
Ik zal eens een setje spraybars bij bestellen, dan kan ik de hele achterkant bestrijken. Kijken of dat beter is.
 
Ik gebruik in mijn bakken zowel spraybars als spuitmonden. Ze hebben elk hun charme.
de spraybars geven een krachtiger doorstroming door de gehele bak en de oppervlaktebeweging is ruimer af te stellen. de spuitmonden kan je veel mooier wegwerken maar zijn beperkter qua resultaten die je ermee kan halen.
Zelf kies ik een spuitmond als het kan en een spraybar als ik meer controle wil.
 
Ik zal eens een setje spraybars bij bestellen, dan kan ik de hele achterkant bestrijken. Kijken of dat beter is.
Gewoon lekker zelf maken met pvc, dan kan je hem maken zoals je zelf wilt. Heb ik ook gedaan, koop gewoon van alles wat meer, dan kan je nog een beetje aanpassen enzo als je het net iets anders wilt.
 
Heb toch voor 10,- de outset van jbl gekocht, dan past mooi op de set die ik al had en zo zit die precies over de hele breedte. Ook staat de pomp nu wel vol open zonder dat het overdreven veel stroming is.

Ook 5x Japonica en 6x Corydoras Adolfoi gekocht. Schooltje van de cory's word nog uitgebreid als ik er meer tegenkom.

De Japonica's kunnen zich redelijk goed verstoppen dus zit er aan te denken om die ook uit te breiden. Zou een 10 + stuks prima zijn dit formaat? Ik heb ook nog wel wat last van draadalg dus ze zijn ook functioneel.
20210920_205120.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
mooi hoor, ik zou vooral rustig aan doen met toevoegen zodat je bak je eerste bewoners kan verwerken.. anders wordt het zo snel een rotzooi :D
 
Helaas toch al wat uitval bij de cory's. Waterwaardes zijn naar mijn mening goed. De vinnen en zagen er al wat slecht uit bij aankomst, mogelijk toch door stress o.i.d? 2 van de 8 stuks lijken nog vitaal op dit moment.... de Amano's doen het wel goed gelukkig.

Ik twijfel nu om het schooltje uit te breiden omdat ik de oorzaak dus niet zeker weet.

Ph 7
Kh 5
Gh 7
Nh3 0
No2 0
No3 20
Po4 0.5

Ik geef Co2, dropchecker is mooi groen en ik doseer dagelijks all-in-one plantenvoeding.

De planten doen het prima, wel nog steeds bezig met het gevecht tegen draadalg en blauwalg. Heb de lampen sinds gister minder fel staan om te kijken of datvwat brengt en sinds afgelopen weekend draait de JBL 1502 met spraybar over de volle lengte voor meer stroming.
 
je cory's zitten met hun neus in de blauwalg waarschijnlijk. als ze dan toch al niet zo lekker zijn.. goed dat je het licht wat zachter doet.
je bak is nog niet helemaal gesetteld. dat komt met de tijd, het is belangrijk je bak niet teveel uit te dagen met meer stock . de planten moeten tot leven komen en dan komt het goed.
misschien kan je vorlopig nog meer belgisch groen oid neerzetten, snoeiafval van die andere bos, tijdelijk, in een bundel met een wasknijper aan de onderkant, kan je overal los plaatsen, alles vullen waar nog geen groen is.. om iets te hebben wat kan woekeren op een goede manier. werkt veel beter tegen alg dan amano's :p hoeft niet in de bodem.
 
Laatst bewerkt:
je cory's zitten met hun neus in de blauwalg waarschijnlijk. als ze dan toch al niet zo lekker zijn.. goed dat je het licht wat zachter doet.
je bak is nog niet helemaal gesetteld. dat komt met de tijd, het is belangrijk je bak niet teveel uit te dagen met meer stock . de planten moeten tot leven komen en dan komt het goed.
misschien kan je vorlopig nog meer belgisch groen oid neerzetten, snoeiafval van die andere bos, tijdelijk, in een bundel met een wasknijper aan de onderkant, kan je overal los plaatsen, alles vullen waar nog geen groen is.. om iets te hebben wat kan woekeren op een goede manier. werkt veel beter tegen alg dan amano's :p hoeft niet in de bodem.

Ik ga morgen nog wat extra snelgroeiers kopen, ik hoop dat dat i.c.m. het mindere licht de bak in balans gaat brengen.. kan me niet herinneren dat ik vroeger ook zoveel gezeur heb gehad terwijl ik toen geen idee had wat ik deed.

20210923_202756.jpg
 
Inmiddels lijkt alles redelijk stabiel, verlichting staat lager en icm de co2 en plantenvoeding draait het nu goed.

Ik had 2 groepen Corydoras waarvan ik 1 groep erg snel kwijt was. Denk dat dit dan toch aan de vissen heeft gelegen want de andere groep doet het prima.

Bestand

5x Corydoras Adolfoi (wil ik nog uitbreiden naar 7 a 8)
8x Hyphessobrycon Pulchripinnis (Citroentetra)
10x Japonica garnaal
10x Neocardina blauw
3x zebraslak
2x Sewellia Lineolata
 

Bijlagen

  • 20211009_131634.mp4
    25.8 MB
Ziet er goed uit al zou ik denken dat de dropchecker wel wat meer naar het lichtgroene mag.
 
Ziet er goed uit al zou ik denken dat de dropchecker wel wat meer naar het lichtgroene mag.

Heb hem vandaag iets hoger gezet, kijken of dat de komende week positief werkt.

Begin er nu na de algen meer plezier van te krijgen 😁. Ook erg blij met de keuze voor citroentetra's en Adolfoi's.

20211012_203918.jpg

20211012_204011.jpg
 
Voertijd 😁
20211013_190001.jpg
 
Alles lijkt het naar zijn zin te hebben. Op de voorgrond toch nog een beetje extra zand toegevoegd, en ook de keuze gemaakt voor extra fijn zand en dat lijkt te bevallen.

 

Terug
Bovenaan