Eheim

Uncle sam

Active member
Lid geworden
31 oktober 2021
Berichten
25
Leeftijd
41
Volgende week word normaal mijn Eheim Proxima 250 geleverd.
Bij dit aquarium zitten standaart 2 Eheim classicleds van elk 17W.
Nu de bedoeling is om toch een plantenbak op te starten met Co2 toevoeging, dus vermoed ik dat toch enigszins te weinig zal zijn.
Zou het voldoende zijn om deze 2 classics te combineren met een Eheim powerled+ fresh plants? Of vervang ik best de 2 classics door 2 powerled?
Of zouden jullie voor een volledig andere opstelling gaan? Wel graag een budgetvriendelijke opstelling, want men kan duidelijk heel ver gaan met verlichting.
Ik hoor het graag?

Alvast bedankt

Mvg

Sam
 
Laat de 2 aanwezige lampen gewoon zitten en steek er een derde bij, maar dan GEEN PowerLed Fresh Plants, deze heeft een ongelofelijk fel ( voor onze ogen) wit licht. door een K(elvin) getal van meer dan 9000! NIET doen. Beter is het om WEL een Powerled te nemen maar dan gewoon de Fresh Daylight. Die heeft 6750 K en is ruim voldoende.
 
Laat de 2 aanwezige lampen gewoon zitten en steek er een derde bij, maar dan GEEN PowerLed Fresh Plants, deze heeft een ongelofelijk fel ( voor onze ogen) wit licht. door een K(elvin) getal van meer dan 9000! NIET doen. Beter is het om WEL een Powerled te nemen maar dan gewoon de Fresh Daylight. Die heeft 6750 K en is ruim voldoende.
Persoonlijk heb ik veel liever kouder licht; geeft kleuren van de plant veel mooier weer mijn inziens.
 
Volgende week word normaal mijn Eheim Proxima 250 geleverd.
Bij dit aquarium zitten standaart 2 Eheim classicleds van elk 17W.
Nu de bedoeling is om toch een plantenbak op te starten met Co2 toevoeging, dus vermoed ik dat toch enigszins te weinig zal zijn.
Zou het voldoende zijn om deze 2 classics te combineren met een Eheim powerled+ fresh plants? Of vervang ik best de 2 classics door 2 powerled?
Of zouden jullie voor een volledig andere opstelling gaan? Wel graag een budgetvriendelijke opstelling, want men kan duidelijk heel ver gaan met verlichting.
Ik hoor het graag?

Alvast bedankt

Mvg

Sam
Gezien het belang van verlichting, allesbepalend (!!!), is het eigenlijk maar raar dat men verlichting altijd als een sluitpost ziet...
 
Persoonlijk heb ik veel liever kouder licht; geeft kleuren van de plant veel mooier weer mijn inziens.
Smaken verschillen maar is het niet de vraag is het goed voor vis en plant
Denk dat daar beter de aandacht op gericht kan worden.
 
Dat ijskoud blauw wit licht is voor niets goed, behalve voor algengroei dan.
 
Dus met de huidige lampen en één extra, al dan niet van eheim, zou ik voldoende verlichting moeten hebben?
Klopt het dat voor een goeie plantengroei men beter een lichtkleur heeft van rond de 4500kelvin?

Mvg

Sam
 
Dus met de huidige lampen en één extra, al dan niet van eheim, zou ik voldoende verlichting moeten hebben?
Klopt het dat voor een goeie plantengroei men beter een lichtkleur heeft van rond de 4500kelvin?

Mvg

Sam
Ja! gemiddeld kiest je voor zo'n 5000K.
 
Kelvinwaarde zegt niets over wel/niet goede plantgroei. Afdoende van alle kleuren uit het spectrum en genoeg lichtsterkte op de juiste plek in je bak zegt daar meer over.
Mensen denken dat hoge Kelvinwaarde automatisch leidt tot alggroei omdat deze lampen vaak sterker zijn. Heb je een hele diepe bak, of gebruik je co2, dan kun je dat prima opvangen.
 
Moest bij het doorlezen van dit topic gelijk denken aan de oude stelling. Blijkbaar uit 2009 toen LED nog niet zo algemeen goed was :DD

 
Uiteraard is het zo dat het kelvin getal alleen NIET zaligmakend is. Echter de planten reageren op blauw(hoog K getal) en op rood licht (laag K-getal) heel verschillend. Daarnaast vinden vissen het absoluut niet fijn om in heel fel wit licht te zwemmen ( K boven 7500). Ook onze ogen zien dan veel minder contrast en kleuren
Voor optimale planten groei is buiten het K-getal, ook de LUMENstroom van belang.
Dit is de hoeveelheid lichtstroom die per seconde op een bepaalde oppervlakte valt. Als die onder een bepaalde waarde zakt is er voor een aantal (meestal snelgroeiende) planten geen mogelijkheid meer om fatsoenlijk te assimileren en die stoppen dan met groeien.
Hier zien we echter ook het fenomeen, dat een hoger K-getal ook leidt tot een hogere lumenstroom, althans bij de diverse niet natuurlijke lichtbronnen.

Voeg daarbij dan nog eens de waterwaardes en wel of niet voldoende CO2, dan heb je een heel scala aan factoren die uiteindelijk beslissend zijn voor een goede plantengroei, of juist een goede algen groei....!

Puur op de belichting gericht sta ik 100% achter mijn reply op de TS. Maar dat is mijn MENING, ieder mag daar het zijne mee doen of van denken.
 
Maar dat is mijn MENING, ieder mag daar het zijne mee doen of van denken.
Dan wel een goedbedoelde input vanuit mijn kant. Zodra je termen als 'is' gebruikt in je stelling, komt het over als een voldongen feit, niet langer als slechts een mening. :)

Hoe dan ook, dat planten en vissen anders reageren op bepaalde lichtkleuren en/of sterkte, zal gerust. Persoonlijk denk ik dat het meevalt; ik ben in mijn huidige 60cm begonnen met veel geler licht dan nu. Zelfde visbestand, ik zie geen ander gedrag bij ze.
 
Toch nog even verder zitten zoeken en zit nu toch met een aantal optie.
1: verder uitbouwen met Eheim en een powerled daylight erbij nemen goed voor 4080 extra lm
2: Dennerle zou er ook moeten oppassen trocal led 100 goed voor 5040 lm
3: HVP aqua Plus set, twee lampen een goldline en een retroline. Dus ééntje van 4032 lm en ééntje van 1346 lm
4: Oase Highline Premium led 80 heeft zo een 2370 lm

Deze vier zitten ongeveer allemaal rond deze zelfde prijs. Mijn voorkeur gaat misschien nog het meeste uit naar dennerle alleen heb ik nog maar weinig ervaring gelezen over deze lampen.
HVP aqua kende ik niet maar zie dat er veel mensen hier op het forum deze gebruiken en er tevreden over zijn.
Oase is redelijk nieuwe en eigenlijk ook de zwakste van de vier alleen gaven ze deze ook even mee in de aquariumzaak, om over na te denken.
 
Niemand ervaring met de dennerle trial leds?
 
Mijn bak draait nu ongeveer 4 weken, weliswaar in het donker.
Nu zou ik toch graag volgende week willen beginnen met beplanting.
Echter ben ik er nog steeds niet uit welke lamp ik best er extra bij plaats.
Is de bedoeling van een goed beplante bak met co2 toevoeging.
Twijfel nog steeds over de dennerle Trocal Led, maar hoor hier weinig ervaringen over. Spijtig.
Of is de HVP aqua dan een beter optie?
Wat gebruiken de personen met Ehiem proxima hier?

Mvg

Sam
 
Oké, na nog maar eens wat opzoeken en het idee van de verlichting verder te kunnen uitbreiden ben ik op de JMB Aqua Light Orion gebotst.
Om het verkoopbaar te houden bij de vrouw, zou ik beginnen met 1 balk van 895mm en de standaard controller TC 420. Aangezien in nog de licht balkjes van Eheim erbij hangen heb.
Alleen ben ik nog niet goed mee hoe het zit met de voeding.
Volgens de online shop Aquas***e Xl zou ik dus voor die ene lamp genoeg hebben met een adapter van 12V/3A max 32W.
Tenzij ik onmiddellijk een adapter koop voor de later sturing van twee lampen dan word het 12V/8A max 77W.
Nu mijn vraag is dit soort type adapter dan voldoende en rechtstreeks aan te sluiten op de controller?
Of moet er gewerkt worden met een meanwell voeding? En welke? Op de zelfde online shop zijn die niet te koop.


Mvg

Sam
 
Ik ben zeer tevreden over mijn Nicrew RGBW (wit = 6500 K) €68 - 100cm
Juist als aanvulling zou dit ding al geschikt zijn vanwege alle spielereien die je er mee kunt plegen

Ik ben dus helemaal niet bezig met welk plantje moet zus en welk visje moet zo, maar ik zie wel helemaal geen alg onstaan bij een bepaalde combi wit rood groen en dan is mijn felste stand dusdanig dat ik nog net een vaag schaduuwtje zie onder een groot blad

Gekocht puur om te proberen omdat ik de Helialux spectrum simpeltjes te duur vind, werkt de chinees niet of valt hij op de duur tegen dan kan ik altijd nog die dure kopen
 
Denk dat het merk niet zo heel veel uitmaakt. Wel de KLEUR samenstelling van je LEDS, planten reageren eigenlijk alleen op blauw en rood licht.
Ideaal voor planten is een lichtstroom met een spectrale verdeling van 400 ( blauw) tot 600 ( geel/oranje) nm, ook al omdat onze ogen het beste contrast kunnen zien, zo rond de 500 nm. ( nm = de golflengte van de specifieke lichtkleur.) dat komt (een beetje) overeen met een K(elvin) getal van 8000K tot 3500K.
Dus als je bij de aankoop let op deze gegevens en zorgt dat de waardes die opgegeven worden, in het bereik zoals hierboven genoemd vallen, dan heb je voor de plantengroei en voor de kleurstelling van je dieren een heel goede keuze.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de online shop Aquas***e Xl zou ik dus voor die ene lamp genoeg hebben met een adapter van 12V/3A max 32W.
Tenzij ik onmiddellijk een adapter koop voor de later sturing van twee lampen dan word het 12V/8A max 77W.
Nu mijn vraag is dit soort type adapter dan voldoende en rechtstreeks aan te sluiten op de controller?
Dat is gek. 12V bij 8A zou 96W moeten zijn. Hoe dan ook. Een zo'n lamp is ca 30W, dus ook uit 77W kun je er makkelijk 2 voeden.

Wel even opletten dat je de TC420 dan voed via de schroefklemmen. Niet via de ronde busconnector. Die kan dacht ik maximaal 4A hebben. Als er een zo'n ronde connector op je voeding zit dan moet die er dus af. Als je er niet comfortabel mee bent om aan je adapter te knippen zou je er iets als dit https://www.kabeldirect.nl/female-dc-plug-adapter-met-kroonsteen.html achter kunnen zetten.


Denk dat het merk niet zo heel veel uitmaakt. Wel de KLEUR samenstelling van je LEDS, planten reageren eigenlijk alleen op blauw en rood licht.
Ja, planten gebruiken andere kleuren om te groeien dan wij om te zien.
Nee, dat is niet uitsluiten blauw en rood. Ze gebruiken het hele spectrum. Wel reageren ze sterker op rood en blauw. Maar niet elke plant wordt gelukkig van uitsluitend rood en blauw.

Ideaal voor planten is een lichtstroom met een spectrale verdeling van 400 ( blauw) tot 600 ( geel/oranje) nm, ook al omdat onze ogen het beste contrast kunnen zien, zo rond de 500 nm. ( nm = de golflengte van de specifieke lichtkleur.) dat komt (een beetje) overeen met een K(elvin) getal van 8000K tot 3500K.
Dat klopt niet helemaal waar. 600nm is tegen oranje aan. Planten houden juist ook van diep rood. 640-700nm lusten ze ook graag. Deze ga je niet of nauwelijks vinden in 6000K en hoger. Planten doe je dus meer plezier met 4000K en lager.
Die scoren lager op de lumenschaal omdat lumen een eenheid is die rekening houd met de gevoeligheid van onze ogen. Wij ervaren het dus als minder fel.
 
Die scoren lager op de lumenschaal omdat lumen een eenheid is die rekening houd met de gevoeligheid van onze ogen. Wij ervaren het dus als minder fel.
Lumen is een eenheid voor een lichtstroom. Dat heeft op zicht niet te maken met de kleur van het licht. Je kan dus net zo 100 lumen rood licht hebben als 100 lumen wit licht. Onze ogen zien licht niet als een energiebron wat wel het geval is voor planten. Dat merk je ook wanneer je je bedenkt dat je ogen zich kunnen aanpassen aan lichtintensiteit. Ga maar eens van een lichte plek naar een donkere omgeving. Op het eerste moment zie je weinig maar je ogen/hersens zijn in staat om zich aan te passen aan de nieuwe lichtsterkte waardoor je toch wat ziet. Onze ogen zijn eigenlijk ook het meest gevoelig voor licht rond de 500 nanometer in de groen zone ongeveer. Dát maakt dat wij blauw maar ook rood bijvoorbeeld als minder fel ervaren.
 
Lumen is een eenheid voor een lichtstroom. Dat heeft op zicht niet te maken met de kleur van het licht
Toch wel. Lumen is een eenheid voor zichtbaar licht. Zie ook hier: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lumen_(eenheid). Ze gebruiken groen (550nm) als richtlijn voor het meten van het vermogen. Andere golflengten worden wel meegenomen, maar wel lichter gewogen. Blauw geeft zelfs zo weinig Lumen dat blauwe LEDs meestal niet in Lumen gespecificeerd worden. Helaas staat in dit artikel niet hoe zwaar alle golflengten meegewogen worden. Ik heb er ergens nog een mooier artikel over gelezen. Maar ik kan het even niet meer vinden.

Als je de lichtsterkte onafhankelijk van de kleur wilt weergeven dan spreken we over radiant power. Dat geef je weer in milliwatt.
 
Toch wel. Lumen is een eenheid voor zichtbaar licht. Zie ook hier: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lumen_(eenheid). Ze gebruiken groen (550nm) als richtlijn voor het meten van het vermogen. Andere golflengten worden wel meegenomen, maar wel lichter gewogen. Blauw geeft zelfs zo weinig Lumen dat blauwe LEDs meestal niet in Lumen gespecificeerd worden. Helaas staat in dit artikel niet hoe zwaar alle golflengten meegewogen worden. Ik heb er ergens nog een mooier artikel over gelezen. Maar ik kan het even niet meer vinden.

Als je de lichtsterkte onafhankelijk van de kleur wilt weergeven dan spreken we over radiant power. Dat geef je weer in milliwatt.
UIteraar is lumen een eenheid voor zichtbaar licht! En wel zeker heeft dus ook gekleurd zichtbaar licht een meetbare lumen waarde. Zo hadden de rode leds van mijn JMB balk een waarde van 50 lumen elk. (Volgens ook de opgave producent!) Ook mijn blauwe leds hebben een waarde van 50 lumen. Dat wij bepaalde kleuren als minder fel zien heeft te maken met de gevoeligheid van je ogen voor bepaalde kleuren. Zo zien wij de kleuren in het groenwaarde gebied, rond de 500 nanometer het best maar rood en blauw bijvoorbeeld al weer minder. Overigens gaat miliwatt over vermogen niet over lichtopbrengst.

Radiantpower is (vertaald) stralingsflux. Flux is een lichtstroom eenheid die het uitgetraalde licht per tijdseenheid aangeeft. Hieronder zie je ook weer terug dat dit ook weer kan per golflengte, dus kleuren is aan te geven.

In de radiometrieis stralingsflux of stralingsvermogen de stralingsenergie die wordt uitgezonden, gereflecteerd, verzonden of ontvangen, per tijdseenheid, en spectrale flux of spectraal vermogen is de stralingsflux per eenheidsfrequentie of golflengte, afhankelijk van of het spectrum wordt genomen als een functie van frequentie of golflengte. De SI-eenheid van stralingsflux is de watt (W), dat is de joule per seconde (J / s) in SI-basiseenheden, terwijl die van spectrale flux in frequentie de watt per hertz (W / Hz) is en die van spectrale flux in golflengte is de watt per meter (W / m) - meestal de watt per nanometer ( W/ nm).

Overigens is dit een beetje buiten het topic. Excuses daarvoor.
 
Waar het mij om gaat is dat 1 watt licht vermogen bij blauw licht minder Lumen geeft dan 1 watt bij groen en zelfs minder dan bij rood. Ja, beiden rood en blauw zijn zichtbaar, dus heb je altijd wel iets van een Lumen score. Maar dus wel minder. Het is dus wel degelijk waar dat bij gelijke vermogens koud en warm wit licht je een lagere Lumen score krijgt, terwijl dit voor planten minstens even effectief is.

Milliwatt gaat inderdaad over vermogen, maar niet uitsluitend over elektrisch vermogen. Het is de enige neutrale eenheid om lichtopbrengst te specificeren. Dat noemen we radiant power (uitgestraald vermogen). En dat is niet alleen van toepassing op radio.
 
Trouwens, we zijn inderdaad wat afgedreven. Excuses daarvoor. Punt dat ik wilde maken is dat juist doordat niet altijd de relevante zaken benadrukt worden het vaak lastig is om de effectiviteit van een bepaalde verlichting te bepalen. Ik probeerde daar wat inzicht in te geven.
 
De puur theoretische discussie hierboven is gebaseerd op de juiste waarden en grafieken. Alleen is het erg jammer dat de gemiddelde aquarioot niet genoeg technisch onderlegd is om dat allemaal in het juiste perspectief te plaatsen ne om te zetten naar voor hem werkbare methoden.
Dat is juist dat gene wat ik probeer te doen, om heel technische gegevens zou te vertalen, dat vrijwel iedereen daar mee uit de voeten kan. En ja, de echte techneuten kunnen daar zonder meer gaten in schieten, maar dat neemt niet weg dat de aangegeven tips wel werken voor hele en halve leken, en dat is het waar het mij om gaat.
Hoop dingen duidelijker te maken, zonder de waarheid geweld aan te doen, maar wel met hier en daar een rafelrandje....!
 
Ja, inderdaad. Als het over je vakgebied gaat dan ga je er soms even te diep in door, terwijl niet alle details voor de leek even interessant zijn. Daar maak ik mij ook weleens schuldig aan. Zeker als er discussie ontstaat over wat nu precies de waarheid is. In dat geval denk ik dat een onderbouwing op zijn plaats is, terwijl de leek inmiddels al lang afgehaakt is.

Wel denk ik dat je moet oppassen dat het ook weer niet zoveel versimpeld wordt dat er niets van het verhaal overblijft.

Volgens mij zijn we het ook over een aantal dingen eens. Laten we daar ook op focussen.

Planten halen meer energie uit het stuk rood en het stuk blauw dan uit de rest. Dat ben ik meteen met je eens.
Veel planten hebben de andere kleuren ook nodig, maar in mindere mate. Kleurtemperatuur geeft een indruk van de verdeling van de kleuren in het wit. Hogere kleurtemperaturen (K-waardes) zullen meer blauw hebben en minder rood. Bij lagere kleurtemperaturen is dit andersom. Bij extreme waarden komt de verhouding zo scheef te liggen dat je dreigt iets te gaan missen.
Vandaar ook dat Benvo 4500K aanraadde. Dat is een mooie balans tussen beiden. Ik noemde zelf 4000K, maar dat is een marginaal verschil. Hier zijn we het dus gewoon over eens.
6000K en hoger wordt als heel fel ervaren, maar levert weinig rood en nog minder dieprood. Tuurlijk, als die lamp maar fel genoeg is vind je nog wel een zweempje rood, waar de plantjes het misschien ook wel op doen. Zo zwart-wit is het ook allemaal niet. Het wordt veel verkocht en als het totaal waardeloos zou zijn dan zouden ze er vanzelf een keer mee stoppen.
 
Terug
Bovenaan