EI calculator


iTzu

New member
Lid geworden
16 januari 2022
Berichten
4
Leeftijd
29
Hallo,

Ik wil ervaring opdoen met EI en heb de poeders van aquariumbemesting.nl besteld (K2SO4, KH2PO4, KNO3, Tenso).
Ik las hier dat er op de site een calculator te vinden is op de site maar deze doet het bij mij niet, ik heb PC en mobiel geprobeerd.
Ik weet nu niet hoeveel poeders ik aan het water moet toevoegen.
Is dit de juiste calculator? https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index/calculator
Is er nog een andere (niet te ingewikkelde) manier om uit te vinden hoeveel poeders ik moet toevoegen? En welke er bij elkaar moeten. Ik ben een beginner met EI en plantenbakken in het algemeen.


Dank
 
Ik los 83 gram kaliumnitraat op in 500 ml en dan voeg je per 100 liter 20ml toe en dan voeg je 20mg toe. Van de kaliumfosfaat los ik 8 gram op in 500ml en dan voeg ik ook 20ml toe per 100 liter om met 2,0 te verhogen.
De link die je laat zien werkt ook hier niet.
 
Op het moment dat ik dit plaatste deed de calculator het niet, dit lijkt nu opgelost, ik ga aankomende weken met de EI aan de slag, ben benieuwd naar het resultaat!
Dank voor je reactie @jessicapilon
 
Zelf werk ik niet met de calculator want met de hoeveelheden die ik noemde kun je simpel wekelijks de voeding toedienen na het verversen. Ik doe het ook in 1x zodat ik het niet tijdens de week kan vergeten maar goed ieder heeft zijn eigen methode en het belangrijkste is om te voorkomen dat er tekorten zijn.
 
Hallo,

Ik wil ervaring opdoen met EI en heb de poeders van aquariumbemesting.nl besteld (K2SO4, KH2PO4, KNO3, Tenso).
Ik las hier dat er op de site een calculator te vinden is op de site maar deze doet het bij mij niet, ik heb PC en mobiel geprobeerd.
Ik weet nu niet hoeveel poeders ik aan het water moet toevoegen.
Is dit de juiste calculator? https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index/calculator
Is er nog een andere (niet te ingewikkelde) manier om uit te vinden hoeveel poeders ik moet toevoegen? En welke er bij elkaar moeten. Ik ben een beginner met EI en plantenbakken in het algemeen.


Dank
Op elke zak die je krijgt van Aquariumbemesting.nl staat heel duidelijk hoeveel poeder er op 500 ml water toegevoegd moet worden. Het beste en ook het gemakkelijkste is om deze mix adviezen aan te houden. Om nu te weten hoeveel je precies van het desbetreffende product moet doseren is het m.i. het beste om te beginnen met de dosering die alweer door Aquariumbemesting.nl wordt aangegeven! Ik zou dus nooit met een calculator werken. Zo'n apparaat ziet je planten niet, Niet wanneer alles floreert en ook niet wanneer een plant tekorten vertoont. Je ogen zien dit wel. Je merkt bij planten, afhankelijk van de soort vrij snel dat er iets fout gaat. Je kunt dan je dosering die nodig is aanpassen.
Maak het jezelf dus niet te moeilijk, het wiel is al uitgevonden. De mensen van Auariumbemesting zijn terzake kundig en weten alles van een juiste mix en dosering af. Bijsturen kan je later zelf het best!
Succes!!
Denk je trouwens ook aan bodemvoeding, erg belangrijk.
 
Op elke zak die je krijgt van Aquariumbemesting.nl staat heel duidelijk hoeveel poeder er op 500 ml water toegevoegd moet worden. Het beste en ook het gemakkelijkste is om deze mix adviezen aan te houden. Om nu te weten hoeveel je precies van het desbetreffende product moet doseren is het m.i. het beste om te beginnen met de dosering die alweer door Aquariumbemesting.nl wordt aangegeven! Ik zou dus nooit met een calculator werken. Zo'n apparaat ziet je planten niet, Niet wanneer alles floreert en ook niet wanneer een plant tekorten vertoont. Je ogen zien dit wel. Je merkt bij planten, afhankelijk van de soort vrij snel dat er iets fout gaat. Je kunt dan je dosering die nodig is aanpassen.
Maak het jezelf dus niet te moeilijk, het wiel is al uitgevonden. De mensen van Auariumbemesting zijn terzake kundig en weten alles van een juiste mix en dosering af. Bijsturen kan je later zelf het best!
Succes!!
Denk je trouwens ook aan bodemvoeding, erg belangrijk.
Dank voor je reactie, de calculator waar ik het over had is van aquariumbemesting zelf, is deze niet precies afgesteld op de producten van dit bedrijf?
Ik heb het aantal netto water ingevoerd en de hoeveelheden poeders die daar uit kwamen aangehouden, is dit niet de manier voor een beginners? Zo niet, dan moet ik morgen even opnieuw aanmengen. Het ging mij om een basis om mee te beginnen, daarna even aanzien hoe het gaat en waar we wel/niet tegen aanlopen natuurlijk! :)
 
Dank voor je reactie, de calculator waar ik het over had is van aquariumbemesting zelf, is deze niet precies afgesteld op de producten van dit bedrijf?
Ik heb het aantal netto water ingevoerd en de hoeveelheden poeders die daar uit kwamen aangehouden, is dit niet de manier voor een beginners? Zo niet, dan moet ik morgen even opnieuw aanmengen. Het ging mij om een basis om mee te beginnen, daarna even aanzien hoe het gaat en waar we wel/niet tegen aanlopen natuurlijk! :)
Dat is natuurlijk wel afgestemd maar niet elke plant heeft gelijke behoeften en dat is wat Ben ook bedoeld met kijken naar je planten. Aan de andere kant wil je tekorten voorkomen met de EI en dan ga je overdoseren zoals de EI voor ogen heeft. Opzich kun je de calculator dus prima gebruiken maar goed de een doet het met de calculator en de ander zonder en het belangrijkste is dat je tekorten voorkomt.
Ik heb zelf aan de hand van de zakjes berekend hoeveel ik moet oplossen en toevoegen om op 20/2 mg te komen.
 
Dank voor je reactie, de calculator waar ik het over had is van aquariumbemesting zelf, is deze niet precies afgesteld op de producten van dit bedrijf?
Ik heb het aantal netto water ingevoerd en de hoeveelheden poeders die daar uit kwamen aangehouden, is dit niet de manier voor een beginners? Zo niet, dan moet ik morgen even opnieuw aanmengen. Het ging mij om een basis om mee te beginnen, daarna even aanzien hoe het gaat en waar we wel/niet tegen aanlopen natuurlijk! :)
Inderdaad, de calculator is van Aquabemesting. Maar calculators zien niet wat e.e.a. doet met planten. Juist beginners zouden moeten leren om te kijken naar wat er gebeurd met je planten wanneer je voeding al of niet overdoseerd. Zie het een beetje als autorijles krijgen in een zelfrijdende auto. Je zou uiteindelijk niet slagen voor je rijexamen. En, nogmaals zou ik aan willen geven; je beginmix staat al op de site en ook op de zakjes poeder die je thuis krijgt. Je hoeft daar niet verder over na te denken. Doseren kan kan je ook vanuit een beginadvies waarna je kan sturen en/of bijsturen. Je zal merken dat dit een goede manier is van ervaring opdoen. Maar ook hier geldt: Dit is een welgemeend advies, jij bepaald zelf. Maar het zal hopelijk duidelijk zijn dat dit niet zonder reden is dat ik dit advies meen te moeten geven.
 
Wat is goede bodem bemesting?
Ik heb wel eens de capsules van Tuin Kabouter gehad wat op zich goed werkte alleen na verloop van tijd heb allemaal van die gele balletjes in je bak wat ik vrij storend vindt.
 
Ja dat met die balletjes had ik ook en ik gebruik nu weer de kleibollenmix van aquariumbemesting.nl
 
Ik gebruik 50% kleibolletjesmix en 50% lateriet en maak daar bolletjes van om planten van voeding te voorzien via hun wortels.
 

Terug
Bovenaan