EI-methode bij weinig planten


roym

Active member
Lid geworden
30 april 2014
Berichten
39
Locatie
Heerhugowaard
Ik ben aan het kijken naar op een goede manier voeden van mijn geringe aantal planten en ik denk dat de EI-methode voor mij heel goed is aangezien ik vanwege de sluierstaarten toch al 50% water moet verversen elke week.

Nou heb ik een vrij klein planten bestand en ik denk zomaar dat de standaard formule van Gilles niet helemaal op gaat bij mij, vandaar dat ik jullie lastig val om te vragen of ik veel moet aanpassen ;-)

Mijn aquarium: rio 125
roym-aquarium1.jpg


Lampen: 2x 24w juwel day die op het moment 7 uur per dag aan staan, ben nog aan het opbouwen naar 10 uur.

wekelijkse voedingsstoffen via huidige berekening:
24.00 ppm NO3 Nitraat
3.00 ppm PO4 Fosfaat
30.00 ppm K Kalium
0.50 ppm Fe Ijzer
12.49 ppm S Sulfaat
5.00 ppm Mg Magnesium
0.16 ppm Mn Mangaan
0.10 ppm B Borium
0.00 ppm Mo Molybdeen
0.01 ppm Cu Koper
0.03 ppm Zn Zink
1.26 ppm dGH Hardheid

Aangezien ik geen co2 toevoeg heb ik ook aquacarbo besteld om iig een beetje kool toe te voegen, ik neem aan dat ik dit gewoon op de normale manier moet toevoegen?
 
Ik zou 1 van de lampen afschermen met een reflector (er ondersteboven op monteren) en dan heb je geen plantenvoeding nodig.

I.v.m. de gewone goudvis die erin zit zou ik 2x per week 50% verversen.
 
Hoi Jones,
Waarom 1 lamp afschermen en dan 1 uit zetten? Is dat meer een kostenbesparings tip of zit er nog meer achter?
Ik ben een beetje verbaasd over het "geen plantenvoeding nodig" gedeelte, het lijkt me dat ze toch iets binnen moeten krijgen ;-)
 
1 lamp uitzetten kan niet bij de Rio 125. Daarom scherm je er 1 af.

Er hangt belachelijk veel licht boven die bakjes. Hoe meer licht, hoe harder de planten willen groeien, hoe meer voeding ze nodig hebben, hoe sneller er tekorten ontstaan en hoe meer kans je daardoor op alg hebt. Met minder licht komen ze makkelijk toe met de afvalstoffen van de vissen.
 
Ah, vandaar "ondersteboven". Dacht al dat je meer licht uit 1 lamp wilde halen zodat de ander uit kan.
Op zich mogen de planten wel wat harder groeien aangezien ze aardig aangepakt worden door de vissen (de planten groeien minder snel dan dat ze opgegeten worden)
 
Jonge goudvissen kunnen best baldadig zijn. Dit vermindert naarmate ze groter/ouder worden.

Wat je kan doen is naast de waterpest voor planten kiezen die stevige bladeren hebben zoals bijvoorbeeld Hygrophila corymbosa siamensis. Hele mooie plant die weinig nodig heeft.
 
Tja er zit vrij veel licht boven en dat weet ik aangezien ik dezelfde bak heb gehad.
Met jouw plantenbestand is denk ik toevoegen van voedingsstoffen zoals nitraat en fosfaat niet nodig omdat je vissen naar verwachting genoeg produceren
Als je 1 buis gaat afschermen zou 10 uur wellicht goed kunnen maar met 2 buizen zou ik niet boven de 8 uur gaan in jou situatie. Ik had ze ook rond de 8 uur branden. Meer kan wel maar dan is er weer meer voeding nodig.
Ik kan moeilijk inscahtten hoeveel je bak zelf produceert maar gelet op je huidige plantenbestand denk ik dat wat profito voldoende is evt met wat carbo.

Maar echt bemesten met de EI is denk ik zonde van je geld.
 
Een Zwaardplant zal wellicht ook wel kunnen.
Die heeft ook vrij sterke bladeren en stelt weinig eisen verder.
 
Bedankt iedereen, ik had wel verwacht dat ik dingen anders moest doen maar had totaal niet verwacht dat ik ander spul moest gebruiken haha.
Op het moment dat ik de vraag stelde had ik dus ook al alles in huis om ermee aan de gang te gaan, ik vond het met de prijs ook wel mee vallen.

Nu in de wetenschap dat ik alles toch al in huis heb, kan ik dit dan gewoon gebruiken met een aangepaste hoeveelheid als ik mijn lampen aan wil laten?
Plantjes lijken nu wel te kort te hebben aangezien ze niet echt groeien, ik heb helaas geen accurate test setjes (heb alleen strips)

Is het verstandig om de aanbevolen hoeveelheid gewoon te halveren en dat toe te gaan passen?
 
Tja duur is het niet he. Maar waterpest kun je denk ik beter laten drijven. Ik gebruik het met heel weinig licht in de garnalenbakjes en voeg niks toe. Daar groeit het al prima.
Ik wil alleen maar aangeven dat dit een hele makkelijke plant is die eigenlijk met een beetje voeding al tevreden is.
Ik verwacht dat je bak dit al zelf wel produceert. Ik denk dat als je ze zou laten drijven dat ze het beter zullen doen.
Ook moet je wel rekening ermee houden dat de meeste planten een gewenningsperiode hebben en niet direct de bak uit zullen groeien.
Jammer dat je geen waarden hebt. Deze zou je wellicht bij je LFS kunnen laten meten.
Maar ik zou met jou bestand niet direct iets toevoegen, behalve dan wat plantenvoeding als Profito.
 
Je bak draait toch nog maar een week? Planten hebben tijd nodig om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Omdat je direct vissen in de bak gezet hebt moet je sowieso de komende tijd veel verversen i.v.m. ammoniak en nitriet. Dan heeft voeding toevoegen geen zin.

Als je niet goed kan testen zou ik niet de EI gaan aanhouden. De planten die je hebt hebben ook amper wat nodig.

Misschien kan je iemand anders blij maken met wat je gekocht hebt.
 
Bij de EI is het juist de bedoeling dat je niet meer hoeft te meten. Wanneer je wil bepalen wat je verbruik is dan moet je dat wel kunnen natuurlijk, maar ik geef wekelijks 20/2 en kijk eigenlijk nooit wat er overblijft.
Dat meet ik heeeeeeeeeeeeel incidenteel eens.
Maar zoals Jones ook aangeeft zou ik eerst maar even de bak goed laten indraaien en je planten laten aanslaan.
Waterpest moet ook in het grind kunnen, dus ik zou zeggen probeer een beetje geduld te hebben.
 
Oke, meer geduld klinkt als een goed plan.
Hopen dat de planten er nog zijn als de bak is ingedraaid ;-)

Dank jullie wel voor de hulp
 
Haha, jij bent positief zeg ;)
Dat ze nog niet echt groeien wil niet zeggen dat ze doodgaan toch??
Mocht de waterpest echt niet aanslaan dan zou ik er drijvers van maken.
Boven je bak zit zoveel verlichting dat het best wat gedempt mag worden hoor.
Er zijn verder hele leuke snelgroeiers te koop.
Maar zoals je zelf al zegt zou ik even geduld hebben en na een paar weken weer kijken.
 
Ik ben over het algemeen wel heel erg positief ingesteld hoor haha, het is alleen frustrerend te zien dat de planten niet zo snel groeien als dat ze kaal gevreten worden :)
En het is ook erg wennen dat je het met aquaria's al snel over weken hebt ipv dagen.

Ik ga in ieder geval nog even goed kijken naar de planten die jullie aangedragen hebben.

Zat zelf ook nog te kijken om een grasmat te maken, zodat de 'boom' wat beter tot zijn recht komt.
 
Een grasmat vind ik geen goed idee omdat de bodem best regelmatig schoongemaakt wordt met een bodemstofzuiger. Ammoniakverbranding komt bij goudvissen erg veel voor omdat ze zoveel vervuilen en grondelen. Ik stofzuigde de bodem minimaal 1x per week.
 
Goed punt, thnx.
Had ik bijna weer spullen in huis die ik niet gebruik ;-)
 
Ja daar heeft Jones wel een punt. Je zult dan echt moeten zoeken naar planten met "harde" bladeren die ze niet of minder snel opeten.
En ik ben ook niet iemand met veel geduld hoor, dus ik begrijp best wat je bedoeld ;)
 

Terug
Bovenaan