Wat is er nieuw

ei-methode, zo goedkoop en makkelijk mogelijk

• Onderwerp starter Onderwerp starter Damay77
  • Startdatum Startdatum
D

Damay77

Guest
ok, beetje vreemde titel. maar bij mn moeder op school hebben ze een tropisch aquarium. al jaren, en al jaren problemen. planten groeien niet goed en vooral, veel algen. er is weinig budget voor onderhoud. misschien 40 euro per jaar.
dat planten niet groeien is logisch, er word geen voeding gegeven. nu wil ik proberen het via ei methode + bio-co2 weer op de rit te krijgen. maar, het moet zo goedkoop mogelijk.

nu had ik op aquariumbemesting.nl gezien dat de stockoplossing het goedkoopste is. zo'n 12 euro per jaar aan nitraat en fosfaat.
zou dit kunnen kloppen?

en op hun site raden ze hun eigen planten voeding aan. dit zal zo'n 8 euro op een jaar kosten.

maar, ze raden ook losse kalium en ijzer aan. kan het ook zonder deze 2 middelen?
dus stockoplossing fosfaat en nitraat en daarbij plantenvoeding?

en officieel hoor je 50% water per week te wisselen. maar ik las ook dat je op een gegevn moment 25% kon wisselen en dan de helft minder stockoplossing. klopt dit of zie ik wat over het hoofd?

Ik gebruik de EI-methode als leidraad, maar halveer de dosis en halveer dus de hoeveelheid water verversen. Voeg enkel Nitraat, Fosfaat en CMS+B toe van dezelfde webshop in mijn Trofis bak.

Hoe groot is de bak eigenlijk en staan er veel planten in??
Je kan het beste dan de poeders nemen en die oplossen in 500ml. Voor de voeding neem je dan de csm+b. Voor iedere soort een aparte fles.
Kalium zit voldoende in de eerste 2 en ijzer zit in de csm+b. Zelf volg ik de EI al enkele jaren en het is erg makkelijk verder en goedkoop.
Je hebt dus alleen kaliumnitraat en kaliumfosfaat nodig en de csm+b en wat kleinbollen voor de bodem. daar kun je ook mix voor krijgen hoor.

Je kan als je wilt ook 25% verversen en dan de helft van de stockoplossing doseren.
Heb je misschien een foto van de bak??

ik weet niet hoe groot de bak is. volgens mij een 80-100 cm.
er staan niet super veel planten in. kan ook niet, weinig houd het lang vol zonder voeding. het enigste wat er op dit moment in staat zijn javaplanten. die houden het nog enisgzins uit.
ik heb geen foto van de bak maar wat ik begreep ziet deze er nu zeer erbarmelijk uit. uit het verhaal van mn moeder haalde ik dat er blauwalg in zat.
er zit volgens haar een dikke laag groene alg op de bodem en planten met bellen. ik ga morgen even kijken.

maar op de site staat plantenvoeding, is dat cmd+b?

Ik begrijp het. Als er niet veel planten in staan zou je ook kunnen overwegen om wekelijks wat te doseren. Als je een paar weken de waarden gaat meten dan weet je ongeveer het verbruik. Maar ja testen kost geld en ik begrijp dat dit dan lastig wordt.
Tja, dan zou je de EI kunnen toepassen hoor. Ik heb ook een 80 en 100cm bak met de EI en de helft is snel ververst hoor. Ik zou eerst zoveel mogelijk de bak algvrij maken en kijken of de filter goed werkt en niet verstopt zit.
De blauwalg zal er ook niet voor niks zijn, maar kan ook een no3 tekort zijn. Vaak wordt er op een school ook maar wat voer ingegooid en dat is snel teveel dan.

Als het echt zo n zooi is dan moet de bak misschien uit elkaar. Maar ja, bekijk het eerst maar even hoor.

ik zal er morgen eens een testje van mij tegenaan gooien. kan ik dat in dit geval het beste voor of na de waterverversing doen?

Voor de verversing, want dan weet je de huidige situatie van waterwaarden. 🙂

Ja maar ook na de eerste toevoeging juist en dan weer vlak voor het verversen. dan kun je uitrekenen wat het verschil is en wat het verbruik is zeg maar.
Maar ook de huidige waarden zijn wel belangrijk om te weten.

ok, test gedaan en de waterwaarden waren:
No2: 10
No3: 40
Ph: 7.4
KH : 10

po4 was ik vergeten mee te nemen.
bak zat onder een groen dekentje met bellen. achterwand zat onder de bellen, uit de bodem kwamen bellen. heb alles verwijderd en de bodem wat door gewoeld tot er geen bellen meer uitkwamen. 3/4 water ververst.
hoop bodemvuil en een berg voer. toch iemand die er met zn jatten aan gezeten heeft.
en ook niet onbelangrijk:
de tijdklok van de verlichting stond niet aan dus de verlichting heeft 24 uur per dag aan gestaan. met een beetje pech is dit dus al weken zo.....

deze meteen maar terug gebracht naar 8 uur.
heb No3 en po4 poeder besteld en van de week gaat de bio co2 eraan.

Als die test klopt dan zou er geen vis meer in kunnen leven met een no2 van 10.
No3 van 40 is ook erg hoog, dus zeker niets toevoegen.
Lijkt op totale verwaarlozing. Opnieuw beginnen of stoppen met een bak op school, die "ze" niet onderhouden.

Ben het helemaal eens met Peter. Er is daar waarschijnlijk geen "verantwoordelijke" die dat aquarium met goede regelmaat onderhoud. Als ik dat zo lees kijkt er helemaal niemand naar om. Doe jij straks een aardige tijdsinvestering om het zaakje weer draaiend te krijgen, is het met een paar maanden weer terug bij af. Of je moet er zelf op zitten te wachten dat elke week te gaan doen maar dat lijkt me niet. Andere optie is een verantwoordelijke (laten) aanwijzen, maar ook dat is natuurlijk maar weer afwachten of ook die het niet na een paar keer laat afweten. Daarbij komt dat diegene het onderhoud en alles wat erbij komt kijken op een goede manier aangeleerd moet krijgen en weet wat er gebeuren moet als er iets niet goed gaat. Diegene moet daar natuurlijk wel de passie en geduld voor hebben die het overgrote deel hier op het forum heeft. Dus hoe je het went of keert, een aardige tijdsinvestering zal je aan kwijt zijn.

EI is juist een ' intensieve ' methode. Dus helemaal niet geschikt voor z'n bak.
Voor de rest ben ik het eens met m'n voorgangers.

Een aquarium kan ook goed draaien zonder extra toevoegingen van plantenvoeding maar als ik het zo lees is het geen goede situatie voor een aquarium idd.

Ja jammer dat het zover is gekomen en als je serieus met die bak wat wil dan zou ik hem ook helemaal opnieuw opstarten.
Er zal toch wel enige tijd in het onderhoud gestoken moeten worden.

Wat betreft de EI. Ik vind het onzin dat dit een intensieve methode is. Het staat juist voor gemak en eenvoud. Wekelijks verversen en een standaard dosering erin doen is alles. Ok het verversen kost wat tijd maar op zich is dat hier in 15 min klaar bij 200 liter.
Als je het goed doet is het juist makkelijk omdat je niet steeds de waarden hoeft te meten.
Voor het verversen op een 200 liter bak ben je denk ik een goede 20 min kwijt. Daarnaast nog wel het gewone onderhoud maar ja dat is bij elke bak het geval.
De EI is verder dus echt niet intensief. Het verversen valt best mee en is minder werk dan steeds de waarden te moeten testen.

Op een school zou een bak prima kunnen als je weet wie wat en wanneer doet. dat moet je niet aan het toeval overlaten.
Maar als je hier zekerheid over hebt dan zal de bak best een boel aandacht krijgen van de leerlingen. op school hier staat er ook 1 die de conci�rge verzorgd en daar staan vaak hordes kids omtoe te kijken.

Het is en blijft natuurlijk wel heel leuk en leerzaam voor de kinders, zonde als het moet worden opgedoekt.

Ik zou opnieuw beginnen ALS je zeker weet dat de bak goed verzorgd kan worden.
Zoals John aangeeft een congierge, ouder, leerkracht en dan de kids erbij betrekken.
Makkelijke planten etc.

Helemaal mijn mening Peter. Niet teveel licht en dan moet dat wel lukken lijkt me.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan