EI zonder CO2 - hoe met licht en verversen?


R

Rutger

Guest
Hallo,

Afgelopen week heb ik een kleine bak van mijn broer overgenomen (ca. 50L). De bak was wat verwaarloosd maar na een flinke waterverversing, het grind wat omgewoeld en nieuwe plantjes erin ziet het er weer aardig uit. In deze bak komt een koppel Apistogramma macmasteri te zitten om mee (hopelijk) te kweken.

Nu moet het wel een mooie bak blijven (staat tenslotte wel in een kamer) en ik wil net als in mijn andere bak de EI-methode toepassen. Alleen in deze bak wil ik dat graag zonder CO2 doen om de twee bekende redenen: lekker goedkoop en minder onderhoud. Nu heb ik twee websites hierover gevonden:

http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2
http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... -bemesting

Beiden geven aan dat je max. 0,4 watt per liter moet belichten. Ik heb een standaardlamp van 24 watt. Je komt dan uit op 0,48 watt per liter. De reflector heb ik er al wel uitgehaald.

Daarnaast verschillen beide sites wel op het gebied van verversen. De ene geeft als voorbeeld 25% verversen per 3 maanden. De ander zegt elke maand 25% verversen.

Mijn twee vragen hierover zijn:
  • Hoe zorg ik dat ik op max. 0,4 watt per liter zit? Zijn drijfplanten bijv. een optie?
  • Hoe vaak moet ik in zo'n bak water verversen? 25% per 3 maanden of per maand verschilt nogal. Uiteraard begrijp ik dat de hoeveelheid CO2 in het water teveel fluctueert als ik dit doe.
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij hiermee kan helpen. Bedankt alvast!
 
Ik ben bang dat je bak te klein is voor een koppel Apistogramma macmasteri... Minimum maat is 80 cm, en dat ga je niet redden met 50 liter.
 
Daarnaast, als je gericht Apistogramma's wilt kweken laat je allerlei toevoeging het beste achterwege. Gevoelige visjes, gevoelige eitjes, gevoelige jonkies.

Ik zou zeggen maak er gewoon een leuk bakje van, zonder het doel om erin te kweken. Gezien je over een bemestingsschema nadenkt zijn de planten je lief en een bakje met gezonde planten en een kweekbakje zijn best tegenpolen, om het even zo te zeggen.

~ Ivo
 
Ook zonder co2 kun je het principe van de EI prima volgen hoor. Ik heb zelf in mn 60cm bakje de tl beplakt met een laag van dat bruine brede tape dat ze gebruiken bij het dichtdoen van dozen. Zo dim je het licht behoorlijk.
Je kan het beste rond de 15% verversen wekelijks, maar als je de EI wil doen met dus nitraat en fosfaat dan zou ik 25% verversen wekelijks maar dan ook de helft van de normale voedingsstoffen doseren.
Anders kunnen de waarden te hoog oplopen.
Normaal ververs je zoals je weet 50% bij de EI.
Dus het licht dimmen kan prima en je kan er ook drijvers bij zetten en het licht niet langer dan 8 a 9 uur laten branden.
 
Dank voor jullie antwoorden. Hieronder mijn reactie.

Crash Cowboy zei:
Ik ben bang dat je bak te klein is voor een koppel Apistogramma macmasteri... Minimum maat is 80 cm, en dat ga je niet redden met 50 liter.
In de eerste plaats: bedankt voor het meedenken. De visjes zitten al in het aquarium. Ze zitten daar al ruim een halfjaar in en hebben eerder al eitjes gelegd en volgens mij hebben ze het prima naar hun zin. Zolang ze gezond en vreedzaam (!) rondzwemmen, is het in mijn ogen goed te doen.

Mascha&Ivo zei:
Daarnaast, als je gericht Apistogramma's wilt kweken laat je allerlei toevoeging het beste achterwege. Gevoelige visjes, gevoelige eitjes, gevoelige jonkies.
Ik zou zeggen maak er gewoon een leuk bakje van, zonder het doel om erin te kweken. Gezien je over een bemestingsschema nadenkt zijn de planten je lief en een bakje met gezonde planten en een kweekbakje zijn best tegenpolen, om het even zo te zeggen.

~ Ivo
Eerlijk gezegd doe ik het meer om de algen weg te houden. En wegens mijn ervaring met de EI-methode denk ik hieraan. Als je een manier heb om geen alg te krijgen zonder allerlei dingen toe te voegen (graag!), laat het me weten.

jessicapilon zei:
Ook zonder co2 kun je het principe van de EI prima volgen hoor. Ik heb zelf in mn 60cm bakje de tl beplakt met een laag van dat bruine brede tape dat ze gebruiken bij het dichtdoen van dozen. Zo dim je het licht behoorlijk.
Je kan het beste rond de 15% verversen wekelijks, maar als je de EI wil doen met dus nitraat en fosfaat dan zou ik 25% verversen wekelijks maar dan ook de helft van de normale voedingsstoffen doseren.
Anders kunnen de waarden te hoog oplopen.
Normaal ververs je zoals je weet 50% bij de EI.
Dus het licht dimmen kan prima en je kan er ook drijvers bij zetten en het licht niet langer dan 8 a 9 uur laten branden.
Bedankt voor je antwoord jessicapilon. Tape over de lampen ga ik zeker onthouden. Verversen van 25% lijkt me een redelijke waarde in combinatie met de helft doseren. Hierbij loop ik denk ik wel tegen feit aan dat als ik jonkies krijg het verversen al wat lastiger wordt (zoals Mascha & Ivo zeggen). Ik twijfel nu eerlijk gezegd of de EI-methode geschikt is voor deze bak maar het is eigenlijk de enige manier die ik ken om je bak mooi te houden.
 
Ja die dwergjes houden in de regel niet van zoveel stoffen.
Ik heb het met de Caca s meegemaakt al en daarom heb ik geen Apisto s meer samen met de EI.
Je kan dan misschien beter proberen om de waarden met wat minder licht ergens rond de 15/1,5 te houden.
Dat is niet zo hoog en zo voorkom je ook tekorten.
In een bakje met niet teveel licht valt dat in de regel ook wel mee, maar dan zul je dus met bv tape moeten werken.
Ik begrijp dat je geen algen wilt want daar heb ik ook een grote hekel aan hoor.
Het mag er best bij horen zoals men weleens zegt, maar ik voorkom het ook liever.
 
jessicapilon zei:
Ja die dwergjes houden in de regel niet van zoveel stoffen.
Ik heb het met de Caca s meegemaakt al en daarom heb ik geen Apisto s meer samen met de EI.
Je kan dan misschien beter proberen om de waarden met wat minder licht ergens rond de 15/1,5 te houden.
Dat is niet zo hoog en zo voorkom je ook tekorten.
In een bakje met niet teveel licht valt dat in de regel ook wel mee, maar dan zul je dus met bv tape moeten werken.
Ik begrijp dat je geen algen wilt want daar heb ik ook een grote hekel aan hoor.
Het mag er best bij horen zoals men weleens zegt, maar ik voorkom het ook liever.
Dank voor je antwoord. Ik heb net het water gemeten en toen had ik NO3 10 mg/l en PO4 2 mg/l gemeten. Redelijk hoge fosfaatwaarde terwijl ik er helemaal niks in heb gegooid of teveel heb gevoerd (denk ik). In ieder geval kom ik dan al redelijk bij jouw streefwaarde in de buurt en als ik dat kan bereiken zonder toevoegingen zou dat ideaal zijn.
 
Ja dat zijn redelijk hoge waarden voor leidingwater.
Heb je dat al eens gemeten dan??
Hier zit daar 5 mg no3 in en amper fosfaat.
 
Ik heb het al een poos geleden gemeten (sept. 2014) en toen ik had rond de 10 mg/L NO3, dus dat verklaart de huidige nitraatwaarde maar fosfaat kon ik niet meten. Dus ik zal dat binnenkort maar is meten. Fosfaat kan verder toch alleen stijgen door teveel voeren?
 
deze uitleg vond ik net op Google:

Fosfaat (PO4) in het aquarium wordt veroorzaakt door oplossen van organische substanties. Speciaal in de beperkte omgeving van een aquarium vinden diverse van deze ontbindingsprocessen plaats door teveel voer, dode planten, uitwerpselen etc.
 
Ah, kijk nu laat ik jouw het werk doen terwijl ik had zelf had kunnen doen, haha. In ieder geval bedankt! Toen ik de bak overnam zaten er wel aardig wat dode planten in dus ik denk dat het daar vandaan komt. Het zal de komende de tijd wel dalen met waterwissels. Ik zorg in ieder geval voor een beetje plantenvoeding, ik demp het licht zoveel mogelijk en ik zal kijken wat het gaat worden! Bedankt allemaal!
 
Mascha&Ivo zei:
Daarnaast,
als je gericht Apistogramma's wilt kweken laat je allerlei toevoeging het beste achterwege.
Gevoelige visjes, gevoelige eitjes, gevoelige jonkies.

Om deze redenen kun je het beste eerst goed nadenken over wat je wil.
Zolang je voorkeur nog uitgaat naar de vissen moet je op hun gezondheid letten.
Dat betekend bijvoorbeeld dat je in de gaten moet gaan houden wat je hardheid is/blijft.
Indien jullie de vissen al langer dan 8 a 9 maanden hebben, is het misschien een iets andere zaak.

Sommige uitspraken die John heeft ge-uit, zijn zeer gevaarlijk voor de vissen.
 
Ik beschreef juist dat die vissen niet goed tegen de toevoegingen kunnen Tom en dat ik ze daarom ook niet mee hou met de EI.
Dat is dus een waarschuwing aan de vragensteller hoor ;).

Ik heb zelf in de praktijk ondervonden dat Apisto s slecht tegen de EI kunnen.
 
In mijn eerdere post waar ik de 15/1,5 aanhaalde bedoelde ik overigens dat die waarden op zich prima zijn, maar niet voor de vissen zoals Apisto s hoor. Daarom schreef ik daar ook dat die niet zo van al die stoffen houden.
Als je die wel wil houden kun je beter niks toevoegen.
Wil je het bakje aanhouden en dan met een wat makkelijkere soort, dan zijn die waarden voor zo n bakje prima na te streven. In jou geval lijkt het erop dat je met je leidingwater zelfs al over die 15/1,5 heen gaat komen.
Maar zoals ik al schreef houden dwergjes in de regel niet van veel nitraat en fosfaat en co2 toevoegingen.
Dit dus nog even ter verduidelijking van mijn eerdere post.

In dat formaat zou een mooie Betta man ook niet misstaan denk ik. Maar dat is maar een idee hoor. Het is aan jou wat je gaat doen natuurlijk.
 
Sommige uitspraken die John heeft ge-uit, zijn zeer gevaarlijk voor de vissen.

Tom,
Zou je deze opmerking ook kunnen onderbouwen??
Ik zie niet echt gevaarlijke adviezen. De waarde van 15/1,5 zal ook niet zo echt gevaarlijk zijn verwacht ik voor een gemiddelde vis.Natuurlijk moet hij met het aanschaffen van vissen rekening houden met de omstandigheden en wat hij wil.
Ik heb verder duidelijk aangegeven dat deze vissen ( de Apisto s dus) liever geen toevoegingen in het water willen.
de ts moet uiteindelijk de vissen nog aanschaffen dus met de EI kan hij dat beter niet doen zoals ik al aangaf en met andere vissen zijn de genoemde waarden niet aan de hoge kant.
 
Waar ik vooral ook op heb willen doelen is het volgende:
- de vraag in het topic was in eerste instantie: 25% of 50% verversen, wekelijks?
- serieus kweken vraagt doorgaans om vaker verversen

~ Ivo
 
Wanneer er vaker ververst moet worden dan is dat lastig als je een EI volgt.
Daar heb je dan helemaal gelijk in Ivo.
Maar ja als ik de TS was zou ik een andere bestemming kiezen dan kweken in zo n bakje want het is vrij beperkt natuurlijk ruim 50 liter.
 
Ik ken dat artikel Tom, maar zie het verband niet direct. Kun je dat misschien uitleggen??
 
Tom, Dat is voor mij als leek een scheikundig verhaal waar ik nog niet veel mee kan.
Je weet vast dat dat niet mn sterke kant is. het is misschien eenvoudiger als je in gewone bewoordingen kan zeggen wat het gevaar is waar je op doelt in die laatste zin van de bedoelde post ;).

Tot mn spijt zie ik het niet en ik heb hier nu ok 1 bak van een dikke 50 liter waar ik niet de EI volg maar zelf doseer tot waarden van zo n 15/1,5.
Dan weet ik zeker dat met het licht in dat bakje er geen tekorten ontstaan.
 
Dit is een onderzoek naar de gifitigheid van NO3 voor bepaalde vissen: http://www.waterboards.ca.gov/water_iss ... ef2426.pdf

Hou er rekening mee dat je de gegeven cijfers met 4,4 moet vermenigvuldigen want ze werken daar met N-NO3. Voor fosfaat is er naar mijn weten nog geen onderzoek geweest dat toepasbaar is voor aquaria (wel voor meren etc, maar dat is niet vergelijkbaar )

In dit topic spreekt men trouwens over Apisto's en de EI: http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... d-critters
 
bedankt voor de tekst Gilles.
Dat is vrij veel en in het Engels dus daar zal ik mee eens over moeten buigen.
Ik lees in ieder geval al dat het gaat om de no3 vergiftiging.
Maar goed de waarden zoals ik noemde hier in het topic zal denk ik niet te hoog zijn. In de loop van de dagen wordt er ook no3 verbruikt en dan hou je mss eens een 10mg gemiddeld over.
Dat lijkt mij niet het probleem, maar wellicht denk ik er na het artikel anders over ;).
 
Ik zie dat het gesprek is doorgegaan, dus ik spring er ook weer in. ;)

GillesF zei:
Dit is een onderzoek naar de gifitigheid van NO3 voor bepaalde vissen: http://www.waterboards.ca.gov/water_iss ... ef2426.pdf

Hou er rekening mee dat je de gegeven cijfers met 4,4 moet vermenigvuldigen want ze werken daar met N-NO3. Voor fosfaat is er naar mijn weten nog geen onderzoek geweest dat toepasbaar is voor aquaria (wel voor meren etc, maar dat is niet vergelijkbaar )

In dit topic spreekt men trouwens over Apisto's en de EI: http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... d-critters
Gilles, aan de hand van het artikel wat je noemt (en je website: http://www.aquascaping-blog.com/216/nit ... ijk-vissen) begrijp ik dus daar je hiermee de stelling 'Hoge nitraatwaarde is slecht voor vissen (en daarmee apisto's)' weerlegt als ik het even zo mag uitdrukken. Klopt dat?

jessicapilon zei:
bedankt voor de tekst Gilles.
Dat is vrij veel en in het Engels dus daar zal ik mee eens over moeten buigen.
Ik lees in ieder geval al dat het gaat om de no3 vergiftiging.
Maar goed de waarden zoals ik noemde hier in het topic zal denk ik niet te hoog zijn. In de loop van de dagen wordt er ook no3 verbruikt en dan hou je mss eens een 10mg gemiddeld over.
Dat lijkt mij niet het probleem, maar wellicht denk ik er na het artikel anders over ;).
Jessicapilon, zoals je al eerder noemde heb jij ervaren dat apisto's niet zo goed tegen toevoegingen kunnen. Stel ik zou geen EI volgen maar zorgen dat ik mijn nitraat rond de 10 ppm en fosfaat rond de 1 ppm zit, puur om geen tekorten te laten ontstaan (dus precies zoals jij in een bak doet), zou dat wel gaan?

Ik weet dat dit twee tegenovergestelde meningen/ervaringen zijn maar visjes houden is natuurlijk geen exacte hobby. Gewoon benieuwd wat jullie ervan vinden!
 
Nou ik moet zeggen dat ik dat 10/1 zelf redelijk vind maar hoor graag de experts met Apisto s hierover als het kan.
Ik weet dat Crash ook voeding toevoegt en ook zeker wel denk ik die waarden haalt en dat met Apisto s.
Ik vraag me ook af waar de grens ligt namelijk.
 
10/1 zijn helemaal geen gekke waarden met Apisto's :)
Je kunt je trouwens wel afvragen of je daarvoor uberhaupt zou moeten toevoegen. Via het voeren komt er ook al wat in het water en met een klein beetje sporenelementen zou je er misschien wel al eens kunnen zijn!

~ Ivo
 
Bedankt voor de antwoorden! Ik zal dan regelmatig meten hoe de waarden zijn en verder laat ik ze lekker met rust. En inderdaad, toevoegingen zijn misschien wel overbodig, ik meet nu 10/1,5 terwijl ik hiervoor niets gedaan heb.
 
Ja in veel gevallen ga je dat wel halen denk ik zoals Ivo ook al zegt.
Ligt ook een beetje aan war je woont en hoe je voert.

@Ivo,
Heb jij een idee tot welke waarden je de visjes zou kunnen houden zonder dat er sprake is van "teveel"??
 
Rutger zei:
Ik zie dat het gesprek is doorgegaan, dus ik spring er ook weer in. ;)

GillesF zei:
Dit is een onderzoek naar de gifitigheid van NO3 voor bepaalde vissen: http://www.waterboards.ca.gov/water_iss ... ef2426.pdf

Hou er rekening mee dat je de gegeven cijfers met 4,4 moet vermenigvuldigen want ze werken daar met N-NO3. Voor fosfaat is er naar mijn weten nog geen onderzoek geweest dat toepasbaar is voor aquaria (wel voor meren etc, maar dat is niet vergelijkbaar )

In dit topic spreekt men trouwens over Apisto's en de EI: http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... d-critters
Gilles, aan de hand van het artikel wat je noemt (en je website: http://www.aquascaping-blog.com/216/nit ... ijk-vissen) begrijp ik dus daar je hiermee de stelling 'Hoge nitraatwaarde is slecht voor vissen (en daarmee apisto's)' weerlegt als ik het even zo mag uitdrukken. Klopt dat?

jessicapilon zei:
bedankt voor de tekst Gilles.
Dat is vrij veel en in het Engels dus daar zal ik mee eens over moeten buigen.
Ik lees in ieder geval al dat het gaat om de no3 vergiftiging.
Maar goed de waarden zoals ik noemde hier in het topic zal denk ik niet te hoog zijn. In de loop van de dagen wordt er ook no3 verbruikt en dan hou je mss eens een 10mg gemiddeld over.
Dat lijkt mij niet het probleem, maar wellicht denk ik er na het artikel anders over ;).
Jessicapilon, zoals je al eerder noemde heb jij ervaren dat apisto's niet zo goed tegen toevoegingen kunnen. Stel ik zou geen EI volgen maar zorgen dat ik mijn nitraat rond de 10 ppm en fosfaat rond de 1 ppm zit, puur om geen tekorten te laten ontstaan (dus precies zoals jij in een bak doet), zou dat wel gaan?

Ik weet dat dit twee tegenovergestelde meningen/ervaringen zijn maar visjes houden is natuurlijk geen exacte hobby. Gewoon benieuwd wat jullie ervan vinden!

Hey Rutger

Niet specifiek voor de Apisto's, maar wel giftigheid van NO3 in het algemeen. Dat onderzoek toont namelijk dat vissoorten die doorgaans gevoeliger zijn toch veel hogere NO3 waardes aankunnen dan hetgeen vaak vermeld wordt.

Wat mij stoort aan het Apisto verhaal is dat men zegt uit ervaring dat ze er niet tegen kunnen, maar vervolgens worden er geen cijfers gegeven (over hoeveel ppm spreekt men?) gegeven en ook geen testen die die stelling onderbouwen. Als je dan ziet dat er mensen zijn die ze w�l zonder problemen kunnen houden in nog hogere waardes, dan stel ik me vragen bij de correctheid van de stelling "ze kunnen er niet tegen".

Ik denk dat we gewoon kritischer moeten zijn in onze observaties :)
 
Nu hoor ik als EI gebruiker vaak de opmerking dat ze niet goed tegen "veel toevoegingen" kunnen.
Bij mij ging het meermalen niet goed. Maar kunnen ze niet tegen veel co2 ,of niet tegen veel po4??
Wie kan dit dan zeggen??
Ik voeg dus conform de EI de bekende stoffen toe maar weet niet waar ze dan niet tegen kunnen en vanaf welke waarde de problemen beginnen.

Het is niet dat ik verwacht dat iemand die beweert dat ze er niet tegen kunnen dit dan ook weet, maar wellicht is er toch iemand die iets hierover kan zeggen.
Ik kan me dan ook helemaal vinden in de vorige post van Gilles.Er wordt iets geroepen, maar waar en vanaf welke waarden beginnen nu de problemen dan??
Tja ik kan er jammer genoeg niks zinnigs over zeggen.

Edit: Ik denk dat veel mensen die graag deze visjes willen houden ermee geholpen zouden zijn als iemand concrete waarden zou kunnen noemen ;).
 

Terug
Bovenaan