Eindelijk Discusvissen!


A

Aquariumgek

Guest
Afgelopen vrijdag mijn eerste 4 discussen overgezet.
Aankomende week komen daar nog 2 bij vanuit de quarantaine.

Aquarium Rio 300
Filter Eheim 2236 extern filter
Verwarming 300 watt
Lamp 1 jewel daylight highlight
Lamp 2 sylvania grolux

Waterwaarden:

ph= 7.0
No2 = 0
No3 = beetje

Temp = cont 31 c

Discusvissen:

1.Turquais
2.Pigeon checkerboard
3.Marlboro red
4.brilliant turqouise (red)
 
Hierbij foto`s van mijn vissen waar ik super trots op ben, wat een prachtige vissen, ze eten gelukkig goed, zowel artemia als rode muggelarven:

432714dterveer_0_82_img20140111wa0009.jpg


231897dterveer_0_82_img20140111wa0007.jpg


465767dterveer_0_82_img20140111wa0004.jpg


919434dterveer_0_82_img20140111wa0003.jpg
 
proficiat, succes met verzorgen :) Hou ze gezond!
 
Thanx, daar ga ik flink mijn best voor doen.
 
Vergeten, de planten:

Echinodorus Ozelot
Echinodorus magdalenensis
Vallisneria asiatica (vraag me af of deze 31 c langere periode verdragen)
Anubias Barterie
Anubias congensis
Anubias minima
 
Planten vergeten te benoemen :

Rode lotus
Ceratopteris siliquosa
 
Hoe groot zijn ze hoe vaak voer je ze alleen artemia en rode mug in rode mug zitten weinig voeding stoffen
Je zult gevarieerder moeten voer bv met een goede discus mix en granulaat en vaak verversen
De blauwe discus heeft groei achter stand helaas succes er mee
 
Ze zijn plus minus 7 cm.
Ik voer ze momenteel 5 a 6 keer per dag kleine beetjes, wat ze op kunnen.

Nu je het zegt de ogen van de blaauwe, zijn wel wat groot en hij is minder rond als de rest, loopt iets spits, en dat komt niet meer goed.
Shit had beter moeten op letten, wellicht mee terug gaan?
Qua gedrag doet ie niet onder voor de rest.

De discussen, voer ik Artemia, Rode muggelarven, granulaat.
IK heb gezien dat ze ook flink snoepen van algtabletten.
Zal even op zoek naar een goede discusmix.
 
Dit heeft mijn turquoise ook is ook nog eens precies dezelfde als die jij hebt kwa kleur en verticale strepen :p alleen dan al iets groter. Deze had ook al een groeiachterstand toen ik deze kocht. Dit zal alleen nooit meer bijtrekken. Dit word veroorzaakt door slechte verzorging waar jou dus niks in valt te verwijten omdat je hem/haar nog maar net hebt.
Veel verversen en meerdere malen per dag voeren voorkomt dat deze achterstand verergerd. Waar je het voornamelijk aan kan zien is dat de ogen van de turquoise in verhouding veel groter zijn dan bij je andere discussen terwijl ze allemaal ongeveer net zo groot zijn.

Ik voer de mijne ook runderhart. Hier zijn ze echt verzot op en zitten volgens mij voldoende voedingstoffen in. Ook krijgen de mijne een speciaal granulaat voor discussen, diepvriesrode mug, diepvrieszwarte mug, mysis, artemia dus volop variatie.

Er is nu helaas niks meer aan te doen maar je kunt er wel voor zorgen dat het niet erger word :)

Gr. Kevin
 
kan het nu ook zien aan de rugvin die is bij de blauwe een stuk groter dan van de anderen omdat het lichaam meer als een torpedo loopt.
Ik had het moeten zien tijdens selectie van de vissen.
Morgen even met de leverancier bespreken hoe en wat.

Bedankt voor de tips tav voer
 
Discus met groeiachterstand worden toch wel dikker en groter? hoop ik?
 
Rodemug,vergroot het risico op een uitbraak van kieuwwormen. Mss wil je liever daarmee stoppen.
 
Diepvries rode mug ook?
 
Oke, dacht dat alleen tubifex slecht is voor de discus.
Wel jammer, ze zijn er gek op.
Voordeel is, ze eten goed van de granulaat en artemia
 
Mondeo zei:
Rodemug,vergroot het risico op een uitbraak van kieuwwormen. Mss wil je liever daarmee stoppen.

KIEUWwormen of eitjes daarvan in rode mug?
 
Beide kan leiden,tot een uitbraak toch?
 
Broodje aap verhaal in rode mug zitten bijna geen voeding stoffen ze vinden het lekker en thats it
 
Nee, kieuwwormen en of eitjes daarvan vind je niet terug in (diepvries) rode mug.

De discus/maanvis kieuwworm laat zijn eitjes vallen, deze komen na 1 tot 4 weken uit en moeten binnen enkele uren een gastheer hebben.
 
Oke,dan zit ik volledig mis. Excuses.
 
Het is een veel besproken onderwerp.
Ben blij dat ik m`n discussen dan toch nog kan verwennen met diepvries rode mug.

Verder hoor ik vaak dat levende tubifex ziekten kan veroorzaken, hoe zit het met gedroogde tubifex?
 
Geen probleem, Alex.

Het is een groter probleem dat er de laatste tijd regelmatig (goed bedoelde) adviezen worden gegeven door mensen die dingen elders op het forum hebben gelezen.

Dit wordt klakkeloos gekopieerd, soms nog enigszins verdraaid, en als advies aan (beginnende) forumleden mee gegeven.

- Vissen van 15cm 6 x per dag voeren????
- Kleine visjes, die wellicht een groei achterstandje hebben, zo erg afbranden dat ze maar op Marktplaats worden gezet??? Geloof me, ik heb foto`s van dat soort achterblijvertjes gezien die met de juiste verzorgen heel netjes en gezond groot worden.
- 50 liter per vis regel???

Ik moet de hand ook in eigen boezem steken, ik heb mij hier mede schuldig aangemaakt in het verleden...
 
Hoi Rob,

Hoe vaak discussen van 7 cm voeren?
Hoeveel liter per discus rekenen?
 
Aquariumgek discussen van 7cm mogen wel nog zo'n 6x per dag gevoerd worden zoveel als ze in 10/15min. op kunnen.
Ik houd zo'n 30L per vis aan.
 
Hi Duncs,

Ik voer ze 6 keer per dag gevarieerd menu.
Vanaf hoeveel cm mogen ze minder gevoerd worden?
Ik houd 40 liter per vis aan.
Ververs nu 30 tot 40% water per dag, en hevel om de dag de bodem af,is dit voldoende onderhoud?
De 1 doet elke dag 60 tot 100 % de ander 10 tm 30%, verwarrend.

Hoe houd je bacteriecultuur in stand als er zoveel word ververst (algemene vraag).

Groeten,
Dave
 
De bacteriecultuur zit voornamelijk in je filter dus heeft weinig met verversen te maken.
Verversen wordt gedaan om alle schadelijke stoffen door het vele voeren te verwijderen/verdunnen.
 
Dat klopt idd, maar als je vanaf dag 1 dagelijks grote hoeveelheden water ververst, heeft het filter toch niet de kans om te rijpen? bacterieen onstaan toch in het filter door viezigheid in het aquarium?
Of werkt dit anders?
 
Ik denk dat deze cultuur zich wel opbouwt hoor ook al ververs je veel. Er komt altijd vuil in het filter wat jij niet verwijderd hebt. Dus misschien dat het iets langzamer gaat (weet ik niet zeker) maar het bouwt zich wel op hoor.
 
En je vissen observeren het oog ziet meer als de af hevel slang
Je kunt een bak ook te steriel houden de planten moeten ook voeding hebben
Maar je bent goed bezig
 

Terug
Bovenaan