Wat is er nieuw

Eindelijk weer beginnen

Nanno

Member
Lid geworden
23 juli 2026
Leeftijd
69
Dag, Ik ben heel lang weggeweest uit de aquariumwereld, wel dertig jaar. Niet dat het me niet interesseerde, maar ik had er na een verhuizing veel minder ruimte voor. Ik hoop binnenkort die ruimte wel weer te hebben, maar moet daarvoor wel eerst een nieuw huurhuis zien te vinden, iets dat tegenwoordig beslist niet meevalt. Het kan daarom misschien nog best wel een tijdje duren, maar ik blijf optimistisch. Omdat ik inmiddels gepensioneerd ben, heb ik alle tijd om me voor te bereiden op mijn hernieuwde hobby. Dat moet ook wel, want er is in die dertig jaar heel wat veranderd. Wat wel is gebleven is mijn liefde voor dieren en natuur, wat vissen betreft nanovisjes, zoals de nannostomus-soorten, boraras-soorten (die vroeger nog gewoon rasbora heetten), epiplatys annulatus en zo. In die richting zoek ik het ook weer, het liefst een schaduwrijke bak met veel drijfplanten en schuilplaatsen. Maar dat is uiteraard iets voor een van de andere forums. Hoe dan ook, ik heb er enorm veel zin in.

Welkom hier, voor een klein bakje moet altijd wel plek wezen het hoeft niet altijd een bak van 2meter te zijn.
Heb zelf o.a. ook veel plezier aan 2 30L bakjes dat neemt ook heel weinig plaats in, al is dit voor vissen zelfs nano erg klein.
Veel plezier alvast met inlezen ! 😉

Dank! Het hoeft na de verhuizing niet een heel klein bakje meer te zijn, hoor, een lengte tussen de 80 cm en 1 meter 20 lijkt me prima om weer mee te beginnen. Het leukst lijkt mij een shallow-bak.

Welkom en veel plezier met de herstart straks.

Er zijn zoveel soorten en maten aquaria. Het is wel handig om eerst te weten waar hij komt voor je iets koopt. Ik had altijd een verloren donkere hoek in de keuken over tussen twee doorgangen, geen idee wat ik er neer moest zetten. De Jewel Trigon 190 (hoekaquarium) paste er precies en kon er wel voor gemaakt zijn. Als ik die hoek niet had, had ik een heel ander aquarium gekocht; ik vind een doorkijkaquarium ook erg mooi, en een kubus op een zuil ook.... Het aquarium is niet perfect, maar de combinatie van de plek en het aquarium samen wel, zo geniet ik er nog meer van. Mijn eerste visjes gaan er komende week in.

Laatst bewerkt:

Ik weet uiteraard nog niet in wat voor een huis ik terecht kom, maar het is de bedoeling dat ik daar een eigen kamer ‘krijg’, waarin zeker ruimte moet zijn voor een aquarium. Uiteraard let ik wel op dat er geen direct licht op het aquarium zal vallen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan