Eitjes corydoras?


samson

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2009
Berichten
140
Locatie
steenwijkerland
Iets wat ik niet verwacht maar er zaten eitjes in het aqaurium.

Ik heb van de week mijn kleine corydoras eaneus verplaats naar de 80 cm en de dag er naar had ik eitjes.

20200731_005200.jpg


Ik heb ze in plastic bakje gedaan met een bruissteen maar verder gaat mijn kennis ook niet eerlijk gezegd.
Ik lees op internet dat je de beschimmelde eieren moet verwijderen maar hoe kan ik zien als ze beschimmeld zijn?

Ik ga mijn best doen om ze te laten leven maar heb geen ervaring hier mee.

Dit zijn niet alle eitjes er zitten er nog veel in het aqaurium. Alleen hier kan ik haast niet bijkomen.
Kunnen deze eitjes kwaad in het aqaurium?
 
Eitjes die wit uitslaan gaan schimmelen, dat zie je wel door het pluisje. Luchtslangetje doet dan wonderen. Vlak bij eitje houden en iets zuigen aan het uiteinde.

Eitjes in het aquarium kun je lekker laten, maar hele grote kans dat die opgegeten worden als eitje of net uitgekomen. Als je geluk hebt blijven er wat leven, maar ligt ook maar helemaal aan re bewoners. Kan geen kwaad verder
 
Als ze beschimmelen dan worden ze helemaal wit en die moet je eruit halen inderdaad. In de bak zullen ze verder geen kwaad kunnen hoor.
 
bedankt voor de reacties.
Opzich zit er niet veel jagers in.
8 corrydoras
10 kardinaal tetra
5 kuhlis
7 stervlekzalmen
1 honinggourami
40 oranje garnalen (sinds gisteren)
en of andere klein plat algen etertje ik denk een p
l nummer maar weet het niet zeker.
Van hem heb ik geen foto en als ik hem al zie dan is hij meteen verdwenen dus Ooit krijg ik foto er van.

Het grootste gevaar voor de nieuwe geboren visjes is dat er een vrij krachtig filter in hangt.
Superfish 100 is voor aqauriums tot 250 liter hij heeft een capaciteit van 1050l per uur.
Aqaurium is 80x40x35 (geloof ik)

Nu hangen de eitjes precies achter het buisjes van de filter instroom dus ik verwacht dat de jonge visjes meteen opgezogen worden.
 
Je zou kunnen proberen om ze ook uit je aquarium te halen en anders moet je er maar het beste van hopen denk ik.
 
Er zitten juist heel veel jagers in je bak: je corydoras zelf, die eten hun eigen jong op namelijk. Die pomp hoef je je geen zorgen over te maken daar zullen de jonkies geen last van hebben
 
Ik zou me nu het meest zorgen maken om de algeneter. Die eet hier altijd alle nestjes op... Misschien kan je er iets van een kweeknetje ofzo om zetten?
 
Ik heb ze in een kweekbakje groot gebracht. Ze in het aquarium laten zal niet werken. Of de eitjes worden opgegeten of de jongen als ze uitkomen. Die gaan het niet redden.

Inderdaad de eitjes die wit kleuren zijn niet goed die zou ik verwijderen. Ze gaan er uiteindelijk pluizerig uitzien. Ook de transparanten met een hele witte kern zijn ook niet goed.
De goede eitjes worden wat gelig/bruinig van kleur. Je kunt de jongen er al in zien zitten. Erg leuk. Het kan wel 4 tot 6 dagen duren, voordat ze uitkomen. Geduld hebben. Ik heb geprobeerd met middelen als antischimmel te werken, maar uiteindelijk bleek gewoon niets doen en regelmatig het kweekbakje verversen (ik had hem drijvend in een de 125L bak en tilde hem een paar keer per dag op om het water dat erin zit eruit te laten lopen en daarna weer vol te laten lopen)leek de beste optie. Antischimmel middel zorgde in 1 geval dat de jongen moeizaam uit het ei kwamen en hierna beschadigd waren aan hun baarddraden.

Daarna groot brengen met heel fijn voer, je kan voer in een mortier vermalen tot fijn stof. Dit eten de jongen prima. Zorg dat het naar de bodem zink van het kweekbakje.

Als de eitjes uitkomen zullen ze nog een dag niets eten, dus begin niet te vroeg met voeren. Ik heb een pipetje en zuig het niet gegeten voer er weer uit, om te zorgen dat de bak schoon blijft. Dit werkte prima. Toen ze groter werden heb ik ze in een groter kweekbakje gedaan. Tot ze veilig in de grote bak konden.

Ik heb ooit een mooi artikel gevonden over de kweek. Ik zal even kijken. Het is wel Engelstalig. Het is voornamelijk geduld hebben en zorgen dat ze genoeg voer hebben, en dat niet opgegeten voer niet kan verschimmelen (door het op tijd weer te verwijderen). Ik had ook vaak slakken en hele jonge garnalen erbij in de kweekbak. Succes.
 
Laatst bewerkt:
20200801_182545.jpg

Tot mijn grote verbazing zinn er al jongen zichtbaar.

Het wordt nog een karwei om de eitjes enzo er uit te zoeken.

Ik ga mijn best proberen te doen maar ik heb er nog weinig vertrouwen in.

Is een aqauriumpje met een klein filtertje nuet handiger dan een bruissteen?
 
(ik had hem drijvend in een de 125L bak en tilde hem een paar keer per dag op om het water dat erin zit eruit te laten lopen en daarna weer vol te laten lopen)leek de beste optie.
Dit lijkt mij een handige manier.
Ik heb ze nu in een plastic bakje staan met een bruissteen.

Wat voor bakje liet jij door de bak drijven?
Ik heb hier wel van de plastic guppies tanks maar ik ben bang als ik die in het aqaurium handig dat de visjes er door kunnen.
15963027088883606668916878116621.jpg
 

Bijlagen

  • 15963027934664687831311458723903.jpg
    15963027934664687831311458723903.jpg
    160 KB · Weergaven: 82
Dat drijfbakje is helemaal geen handig systeem, de jonkies passen met gemak door de spijlen, mocht je zoiets willen kun je beter eens kijken naar een zissbreeder https://www.aquaplantsonline.nl/onderhoud/kweek-benodigdheden/ziss-aqua-breeding-box-bl-2-kweekbak wij gebruiken die ook voor de corydoraseitjes en hangen hem gewoon onder de uitstroom van de pomp waardoor je continue aanvoer heb van vers water met de kleinste kans om schimmelende eitjes
 
Dat drijfbakje is helemaal geen handig systeem, de jonkies passen met gemak door de spijlen, mocht je zoiets willen kun je beter eens kijken naar een zissbreeder https://www.aquaplantsonline.nl/onderhoud/kweek-benodigdheden/ziss-aqua-breeding-box-bl-2-kweekbak wij gebruiken die ook voor de corydoraseitjes en hangen hem gewoon onder de uitstroom van de pomp waardoor je continue aanvoer heb van vers water met de kleinste kans om schimmelende eitjes
De openingen op de foto lijken groter ik krijg hier amper mijn nagel tussen
 
Dat drijfbakje is helemaal geen handig systeem, de jonkies passen met gemak door de spijlen, mocht je zoiets willen kun je beter eens kijken naar een zissbreeder https://www.aquaplantsonline.nl/onderhoud/kweek-benodigdheden/ziss-aqua-breeding-box-bl-2-kweekbak wij gebruiken die ook voor de corydoraseitjes en hangen hem gewoon onder de uitstroom van de pomp waardoor je continue aanvoer heb van vers water met de kleinste kans om schimmelende eitjes
Die lijkt mij inderdaad wel handig om uit eindelijk eens aan te schaffen.
 

Terug
Bovenaan