Wat is er nieuw

eitjes discus vis

• Onderwerp starter Onderwerp starter xjanne
  • Startdatum Startdatum
X

xjanne

Guest
Hallo, mijn discus vis heeft eitjes gelegd. Ik wist eigenlijk niet eens dat we een koppeltje hadden tot dat er ongeveer 24 uur geleden eitjes in ons aquarium verschenen. Het aquarium heeft een inhoud van 125 liter en is ongeveer 81 bij 67 bij 50. Kan iemand mij vertellen hoe groot de kans is dat ze ook echt uitkomen en als ze uitkomen of we ze dan in een aparte bak moeten doen? En weet heel misschien iemand hoe je kunt zien wie het mannetje is en wie het vrouwtje? Tot nu toe is er nog maar 1 eitje wit.. (heb me laten vertellen dat deze dan onvruchtbaar is. Wilde foto's bijvoegen maar begrijp nog niet helemaal hoe dit moet via de telefoon. Groetjes!

Als je je een beetje had verdiept in het houden van discussen had je geweten dat je jongen van discussen nooit of te nimmer apart van de ouders kan houden. De eerste weken eten de jongen namelijk van een afscheidingsprodukt van de huid van de ouders. Als ze dat niet krijgen gaan ze onherroepelijk dood van de honger.

Overigens is een bakje van 80 wel erg klein voor discussen. Vissen zijn ook levende wezens die recht hebben op voldoende zwemruimte

Welkom,Xjanne.

Als ze uitkomen Moeten ze bij de ouders blijven,omdat ze van moeders huid secreet eten.

Google op discus kweken.

Kweken met Discusvissen en alles wat daarmee te maken heeft.

Kweken met Discusvissen en alles wat daarmee te maken heeft.
www.discusclubholland.nl/.../103-kweken ... aken-heeft -

wit eitje? 1 maar???

http://aquazone.leeuwen.nu/downloads/se ... Upload.exe

Vind de bak zelf nog al klein,voor discus. zijn dan stand by vissen.

Heb me er wel in proberen te verdiepen maar overal staat wat anders. En als er staat dat ik iets moet doen zoals nu de visjes bij de ouders laten ben ik ook benieuwd waarom. Er staan zoveel rare dingen op Internet. Dus Dank daarvoor. De reden waarom ze in dit formaat bak zitten is omdat we ze hebben van 1 of andere kwekerij waar ze deze vissen in bakjes hielden van net 40 cm breed met alleen een klein pompje erin en verder helemaal niets. Dus ben het met je eens dat het niet groot is, maar in ieder geval al een stuk beter. En hopelijk binnenkort nog beter 🙂

xjanne zei:
Heb me er wel in proberen te verdiepen maar overal staat wat anders. En als er staat dat ik iets moet doen zoals nu de visjes bij de ouders laten ben ik ook benieuwd waarom. Er staan zoveel rare dingen op Internet. Dus Dank daarvoor. De reden waarom ze in dit formaat bak zitten is omdat we ze hebben van 1 of andere kwekerij waar ze deze vissen in bakjes hielden van net 40 cm breed met alleen een klein pompje erin en verder helemaal niets. Dus ben het met je eens dat het niet groot is, maar in ieder geval al een stuk beter. En hopelijk binnenkort nog beter 🙂

De huid van de ouders heeft secreet,afscheiding waar de jongen van eten.

Cichliden worldwidebase

De hoogste vorm van broedverzorging treedt op bij de discusvissen ... zich de
eerste weken van hun bestaan met een huidafscheiding van beide ouders.
www.worldwidebase.com/fishbase/cichliden.shtml -

Dat ze in bakjes van 40 cm zaten,oke,waren ze klein.

Als je weet dat ze 20-25 cm kunnen worden,moet je dan wel ook groter nemen.
Dat ze zich ook kunnen verplaatsen.
Anders wordt het meer hangen in de bak.

Ga eens naar Google afbeeldingen. tik in. Discus met jongen.

Had ik inderdaad gedaan, bedankt voor de reactie. Heb zelf ook nog even doorgezocht. Nu maar hopen dat de eitjes uitkomen en dat de we de vissen ook groot kunnen brengen. ( in een groter aquarium natuurlijk)
Als iemand verder nog tips heeft zijn deze altijd welkom.

Ik zou er niet op rekenen dat de eitjes zullen uitkomen. De eerste legsels worden meestal door de ouders zelf opgegeten en ik weet ook niet of je er nog andere vis bij hebt zitten.

Mochten de eitjes wel uitkomen houd er dan rekening mee dat ze vele malen per dag gevoerd moeten worden (nadat ze vrij zijn gaan zwemmen)en dat je dagelijks veel water moet wisselen.

Ja,en ? Dat is toch niet erg?

Dat ligt er maar net aan hoeveel je aan de kweek kunt besteden,wil je het goed doen,dan is dat heeeel veel tijd.
@ Xjanne Geslacht is goed te zien tijdens de leg,de vrouw heeft een legbuis.De man moet de eitjes bevruchten,als je goed oplet kun je zo zien of het daadwerkelijk een koppel is. Twee vrouwen willen namelijk ook weleens eitjes leggen.

Bertus,

Jonge discussen moeten zeker in het begin heel goed verzorgd worden anders lopen ze namelijk snel een achterstand op die ze nooit meer in kunnen halen. Het kweken van discussen kost gewoon heel veel tijd als je het goed doet en de meeste mensen hebben die tijd niet.

Als het een koppeltje is met weinig ervaring wat vaak zo is, in het begin. Dan zal ik er niet teveel van verwachten. Voor de rest is het, het mooiste wat er is.

Na mate de discussen blijven ''oefenen'' zal je zien dat ze steeds verder komen. Tot dat ze het echt kunnen 😉

Zoals hier boven beschreven staat is het een hele taak en klus om ze zo gezond mogelijk op te laten groeien. Vaak als ze wat op cm's komen zitten er visjes tussen die een zaag ruggetje hebben. Dit schijnt door mineralen en vitamine in het water be�nvloedbaar te zijn. Deze visjes dient men eruit te halen. Zo gezegd te selecteren.

Als de vissen wat beginnen te lijken op discusjes vaak met een week of 2-3 kan je de discusjes bij voeren met uitgekomen artemia. of cyclops.(kleine watervlooien) Dit om de ouders wat te ontlasten.

Voor de rest zaak om de discussen te voorzien van een top waterkwaliteit.

Toen ik discussen kweekte ververste ik dagelijks 25%-40% van het water. Hevelde het voer af die ze niet hadden genuttigd en zo weer vers water erbij. (maakte zelf toen gebruik van 25% osmose en 25% kraanwater) om de geleidbaarheid laag te houden. Wat de discussen erg waarderen.

De vissen groeide echt als kool met dit systeem en je zag ook geen groei achterstanden. Een prachtige ervaring die ik in een minder drukke periode in mijn leven zeker nog is over ga doen.

Na een week of 4 haalde ik de discussen bij de ouders weg. Ze gingen van een 50X50X50 samen met pa en moe naar een bak van 100x50x50. Nu ging het echte werk beginnen.

12 keer per dag voeren, 2x per dag water verversen. En groeien als kool die diertjes!

Werkelijk schitterend.

Overigens is de bak maat prima. Maar zou ik ervoor kiezen om de ouder dieren apart te houden zonder bij vis.

Hou er wel rekening mee dat de ouders veel te leiden hebben. een nestje of 2-3 achter elkaar is wel het max. Daarna zoog ik een aantal keer de eitjes weg. Om de volwassen dieren wat rust te gunnen.

Succes als het zover mag komen!

Wat een geneuzel altijd over die groeiachterstand. Als je die jonge vissen 3 keer per dag voert worden het ook mooie vissen. Waarom moet iedere discus een jumbo worden. Die arme beesten zijn al zo doorgekweekt dat ze qua kleur niet meer op discusvissen lijken, en dan moeten ze ook nog eens 2 keer zo groot worden als een echte (wilde).

Achja zo kan het ook. Maar waarom als je het ook kunt voorkomen,btw jumbo,s behoort niet bij elke discus tot de mogelijkheid.
Dat zit ook in de genen.

RicoF zei:
Bertus,

Jonge discussen moeten zeker in het begin heel goed verzorgd worden anders lopen ze namelijk snel een achterstand op die ze nooit meer in kunnen halen. Het kweken van discussen kost gewoon heel veel tijd als je het goed doet en de meeste mensen hebben die tijd niet.

Nu weet ik gelijk,hoe het komt dat ik niet groot ben.

Door te weinig voeding.
Maar ja, dat kan ,he
Hongerwinter november 1944.

Iedere keer als er hier iemand komt die blij is met eieren van de discusvissen word die ontmoedigd met kreten als, je moet 8 keer per dag voeren, en 2 keer per dag water verversen. Ja, als jij de jongen op maximale grote wil krijgen is dat nodig. Maar een vis die een paar centimeter kleiner is doet het ook prima. Niet iedereen heeft de tijd om hele grote discusvissen te kweken, maar ook zij hebben het recht op het mooie schouwspel en jongen van deze mooie vissen.

Of, om wat Jelle wilt zeggen eens wat anders uit te drukken: iets kleiner blijven is niet per definitie een groeiachterstand...

~ Ivo

Welnee niks ontmoedigen,eerste eitjes gaan vaak verloren. Eerste nesten gaan vaak verloren,daarnaast is opfokken niet eenvoudig.Afgezien van het wel of niet veelvuldig voeren en waterverversen,komen ziektes zoals kieuwwormen bij de kleintjes ook nogal eens voor. Nogmaals elke discus onder perfecte condities wordt een jumbo,maar goed ieder doet maar wat hem goeddunkt.
Nog 1 vraagje,ervaring met deze manier van discus houden Jelle?

Denk ook niet dat we het over jumbo vissen hebben maar om het wel zijn van de vissen.

Ook met 2-3 x p dag voeren word het water extra belast.
tevens is mijn ervaring. Dat jongen vissen in het algemeen beter groeien bij veel water verversen.

dan heb ik het niet over groot, groter, groots en helemaal niet ontmoedigen.

Maar wel over een gezonde opfok van vissen.

Mondeo zei:
Welnee niks ontmoedigen,eerste eitjes gaan vaak verloren. Eerste nesten gaan vaak verloren,daarnaast is opfokken niet eenvoudig.Afgezien van het wel of niet veelvuldig voeren en waterverversen,komen ziektes zoals kieuwwormen bij de kleintjes ook nogal eens voor. Nogmaals elke discus onder perfecte condities wordt een jumbo,maar goed ieder doet maar wat hem goeddunkt.

Typo: wordt GEEN Jumbo,per defenitie,eea ligt ook aan de genen.

Zeker. Licht idd ook aan de lijn.

en dan nog scheelt het.

Maar mijn ervaring is wel met minder verversen en voeren dag de kans op achterstand groter is.

Mondeo zei:
.

Geen ervaring met discusvissen, maar wel wat maanvissen groot gekregen, een nest temperatuur opgevoerd, veel ververst en veel gevoerd. Andere nest 24 graden en 2-3 keer per dag voeren. Zat geen verschil in grootte van de vissen na een paar maanden.

Dan doen alle discus kwekers het vast verkeerd, nou misschien niet verkeerd maar zouden ze het veel goedkoper kunnen doen.

Discuskwekers willen denk ik zo snel mogelijk de jongen op een verkoopbare grootte proberen te krijgen. Dat gaat sneller met een hoge temperatuur waardoor het metabolisme hoger word, en er meer gegeten word en ze sneller groeien. Dat is natuurlijk goedkoper dan diezelfde hoeveelheid voer over een langere tijd voeren. Met een lagere temperatuur is de metabolisme lager waardoor ze minder hard groeien, maar wel dezelfde grootte kunnen halen omdat ze ook langer doorgroeien. Dat is hetzelfde als dat veel vissen langer meegaan als ze op een lagere temperatuur zitten.

Dat Discus kwekers alle sneller willen doen valt op zich wel mee. Wij houden als de eitjes uitgekomen zijn en de baby discus eten zelf bij de ouders, dan wordt er door de echte Discus kweker selectie gehouden bij de kleintjes. Als ze wat sneller groot zijn heeft dat voordelen in de eerste maand waar de selectie toch plaatsvind. Het is de bedoeling dat je de goede groot krijgt en die bij de selectie te licht bevonden worden. Bijvoorbeeld door vergroeiing worden weggehaald en laat je inslapen. Dit word tijdens de groei diversen malen toegepast zodat de sterkere overblijven. Daarna breng ik langzaam de temp. naar beneden en laat ze rustig opgroeien voor ze naar liefhebbers gaan of iet dergelijks.

Jelle Touwen zei:
Wat een geneuzel altijd over die groeiachterstand. Als je die jonge vissen 3 keer per dag voert worden het ook mooie vissen. Waarom moet iedere discus een jumbo worden. Die arme beesten zijn al zo doorgekweekt dat ze qua kleur niet meer op discusvissen lijken, en dan moeten ze ook nog eens 2 keer zo groot worden als een echte (wilde).

Het gaat niet om het jumbo effect. Het gaat er om dat het lijf stopt met groeien en de organen groeien door. Je hebt dan zeg maar de inhoud van een konijn in een muis zitten. Je kunt dit al zien aan de ogen van het dier, deze zijn in verhouding veel te groot tot het lijf. Het is dus niet zozeer dat we jumbo's willen, maar wel een gezonde vis, of deze nu kleiner is of niet.

Het is dus niet zozeer dat we jumbo's willen, maar wel een gezonde vis, of deze nu kleiner is of niet.
Precies: "iets kleiner blijven is niet per definitie een groeiachterstand..."

En dan komt de vraag op: is die 12 keer waarover het hierboven gaat absoluut noodzakelijk, of kan het ook met een tandje minder? En precies daarop doelt Jelle met 'geneuzel over groeiachterstand'.

En dan nog: wat is een groeiachterstand eigenlijk precies? Er wordt nogal eens (al dan niet bedoeld) ge�mpliceerd dat dit een kwalijke zaak is, maar het is in mijn ogen (taalkundig gezien) heel iets anders dan vergroeid en dus misschien iets om niet te paniekerig over te doen.

Als je kijkt naar wildvang,die zijn vaak gevormd zonder dat hun oog afwijkt.En dat zijn echt geen jumbo,s.
Wijkt het het oog af in verhouding tot het lichaam,dan spreken we over groeiachterstand.
Dat staat los van grote of kleine vissen.
Dat discus met een groeiachterstand gewoon oud kunnen worden is een ander verhaal.Dat hangt uiteraard af van de ernst van de achterstand.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan