Eitjes Discus


S

Sanne1152

Guest
Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over mijn discus vissen. Mijn discus vissen hebben nu 2 of 3 keer eitjes gelegd sinds ik ze heb, maar het mannetje eet steeds de eitjes op. Het vrouwtje gaat nu ook steeds op het mannetje af als hij in de buurt komt van haar of wilt eten en jaagt hem weg, het mannetje word hier ook gestresst van. nachts zitten ze wel gewoon samen alsof er niks aan de hand is. Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen of advies geven :) (de discus zitten alleen in een bak)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sanne

Weet je 100% zeker dat het een man en vrouw zijn.
 
Sanne

Weet je 100% zeker dat het een man en vrouw zijn.
Legt 2 vrouwen zonder man eitjes? of 2 mannen?

Dit is een aanname op basis dat het lijkt alsof ze 2 Discussen heeft,
 
Kan zo maar zijn dat het 2 vrouwen zijn,of het is nog een jong stel wat nog wat ervaring moet opdoen,en inderdaad het gebeurt soms dat 2 vrouwen eieren afleggen.En inderdaad zou zomaar kunnen dat het 2 vissen betreft,maar daar moet sanne maar wat dieper op ingaan,het visbestand.
 
Zo ver ik weet is het een man en een vrouw, de vorige eigenaar had deze discus in een bak met meerdere vissen en daar zijn de eitjes ook opgegeten of opgegeten na uitkomst. (niet bekend of dit ook door de man werd gedaan of door de andere vissen in de bak) maar bij de vorige eigenaar zijn ze dus al een keer uitgekomen dus ga er van uit dat het een man is en een vrouw. man ziet er ook echt uit als een man en het vrouwtje ziet er ook uit als een vrouwtje in hoe verre dit te zien valt. ik weet niet meer precies hoe oud ze zijn maar wel ouder dan 1 jaar.
 
Wat is precies je visbestand Sanne?
 
Ik heb 2 discus vissen in een bak van 150x50x50, verder zit er niks in.
 
paradijs voor ze :D

Maar ga je ze nog aanvullen?
 
Ben ik niet van plan, heb nog een andere bak met een fahaka kogelvis. Mijn plan was om werk te maken van de discus vissen, uit proberen met kweken en leren van wat er fout gaat maar loop nu een beetje vast.
 
Hier nog wat foto's van de discus van een tijdje geleden. Ben er zelf ook nog niet helemaal achter welke soort het zijn als iemand het weet hoor ik het graag :)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2019-07-13 at 11.45.00.jpeg
    WhatsApp Image 2019-07-13 at 11.45.00.jpeg
    88.9 KB · Weergaven: 105
  • WhatsApp Image 2019-07-14 at 19.53.12.jpeg
    WhatsApp Image 2019-07-14 at 19.53.12.jpeg
    58.8 KB · Weergaven: 111
  • WhatsApp Image 2019-07-14 at 19.53.24.jpeg
    WhatsApp Image 2019-07-14 at 19.53.24.jpeg
    83.9 KB · Weergaven: 111
wellicht meer zichtbrekers? planten enz wellicht wortelhout ofso? dat niet alles zo in het zicht is voor ze?
 
Ik heb er nu een nep boom stronk inzitten en een kegel als ze daar willen leggen, maar wat planten zal misschien wel goed doen. Ik zie wel veel staan dat als je wilt kweken een lege bak te gebruiken, hoe zit dit dan? Vond het al zo zielig dat het zo leeg was en ze niet konden schuilen als ze dat willen vandaar ook de boom.
 
Durf niet zo meteen te vertellen welke soort dit is,de man lijkt mij veel rood-turquoise in zich te hebben,de vrouw heeft veel bruin in zich,moeilijk om er een bijpassende naam aan te geven.

Mocht je willen kweken met deze vissen ( zien er volgens mij best wel gezond uit) dan moet je echt je gaan verdiepen in de watercondities die deze vissen nodig hebben om zich voort te planten.ik weet nog niet of ze in een kaal of ingericht aquarium zitten,een kweekbak is de beste optie,maar de watercondities zijn de belangrijkste om dit stel te laten afzetten,ik ga misschien een beetje ver als ik zeg dat als de watercondities niet goed zijn de discus ze soms opeet,maar deze mening zal waarschijnlijk door overige forumleden gedeeld worden,maar dat maakt mij niet uit.

Ik ken en weet dat er op b.v.Rotterdams leidingwater discus zijn nagekweekt en opgegroeid,maar dat is een ander verhaal.
 
Ik moet inderdaad even een watertest doen voor de zekerheid maar ververs het water wel elke week en dan de helft van het water.
 
Discusvissen hebben geen decoratie nodig om zich op hun gemak te voelen,zeker niet in een kweekbak,een rustige omgeving is belangrijker dan er planten bij te zetten.En de goede watercondities.
 
Maar als dit met kraanwater gebeurt dan lukt het niet,het moet aangepast worden in geleidbaarheid en hardheid met een gepaste Ph.(zuurgraad)
 
Het is allemaal niet echt simpel sanne,was het maar zo.
 
De eerste 10 nestjes worden heel vaak opgegeten, omdat de ouders nog moeten leren hoe ze ervoor moeten zorgen en hoe het hele proces werkt. Dat er in het begin onenigheid bij en over het nest is, dat is volkomen normaal. Dus dat is op zich helemaal niets om je zorgen over te maken.

Als je het afzetten volgt dan kan je relatief makkelijk waarnemen wat een man en een vrouw is. Een vrouw heeft een veel grotere en stompe legbuis dan de hombuis van de man. Verder gaat de vrouw met de legbuis op/over het geen waar ze op af zetten, de man hangt er net boven om het maar zo te zeggen.

Als ik naar jouw vissen kijk, dan kan het een mannetje en een vrouwtje zijn.

De Snakeskin (of wat het is) heeft wel wat kenmerken van een man, alhoewel dit niet met zekerheid gezegd kan worden.
De andere vis lijkt een beetje een San Merah of een Piwowarski bruinige te zijn, maar heb hier ook geen zekerheid over, en deze vis heeft meer de trekken van een vrouwtje, maar ook hier, optisch blijft het een voorzichtige gok.

Als je wil kweken, dan zou ik voor een zuiver koppel gaan zodat je niet weer een nieuwe kleurslag gaan ontwikkelen, want:
1 wat komt er uit
2 hoe kan jij deze lijn "vast leggen"
3 een "vuilnisbakkie" is denk ik ook lastiger om kwijt te raken

Verder is een kweekbak van 150 wel "heel" groot. Je kan nog overwegen een spons in het midden te zetten, zodat je na een week of 4 jongen (als je ze hebt) deze aan de andere kant van het schuim apart kan zetten.
 

Terug
Bovenaan