Wat is er nieuw

Eitjes Torenslak / Poelslak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy233
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy233

Guest
Hoe zien de eitjes van een Torenslak eruit?

Die van de Poelslak herken ik, want die leggen nu volop eitjes in mijn aquarium.
Maar ik weet niet hoe die van een Torenslak eruit zien.

copy/paste van Wikipedia. Edit: Ah, die link had je al 😉

De dieren zijn van gescheiden geslacht en kunnen zich zowel seksueel als door middel van parthenogenese voortplanten. E�n centimeter lange exemplaren kunnen al tot voortplanting overgaan. De soort is levendbarend. Eieren worden gelegd in een broedzak die in de kop van het moederdier zit. Het aantal jongen in de broedzak schijnt afhankelijk te zijn van de grootte van het ouder-dier en varieert van 1 tot 70. Schelpen van jonge slakjes die net het moeder-dier verlaten zijn tussen 1,5 en 2 mm lang en bestaan dan uit een grote protoconch en de eerste twee windingen. Er zijn ook waarnemingen van een ronde broedzak van ongeveer 1,5-2 mm doorsnee, bekleed met zand en vastgehecht aan de buitenkant van de schelp. Hier bevatte de broedzak 3 tot 5 jongen. De dieren kunnen enkele jaren oud worden. Overwintering geschiedt weggekropen in de modder.

kellemes zei:
copy/paste van Wikipedia.

De dieren zijn van gescheiden geslacht en kunnen zich zowel seksueel als door middel van parthenogenese voortplanten. E�n centimeter lange exemplaren kunnen al tot voortplanting overgaan. De soort is levendbarend. Eieren worden gelegd in een broedzak die in de kop van het moederdier zit. Het aantal jongen in de broedzak schijnt afhankelijk te zijn van de grootte van het ouder-dier en varieert van 1 tot 70. Schelpen van jonge slakjes die net het moeder-dier verlaten zijn tussen 1,5 en 2 mm lang en bestaan dan uit een grote protoconch en de eerste twee windingen. Er zijn ook waarnemingen van een ronde broedzak van ongeveer 1,5-2 mm doorsnee, bekleed met zand en vastgehecht aan de buitenkant van de schelp. Hier bevatte de broedzak 3 tot 5 jongen. De dieren kunnen enkele jaren oud worden. Overwintering geschiedt weggekropen in de modder.

Fishy233 zei:
kellemes zei:
Zoals ik het begrijp zijn torenslakjes levendbarend.. doen ze waarschijnlijk veilig vanuit de bodem.

Wow, dat wist ik niet.... hoe groot /klein zijn de slakjes dan en hoeveel krijgen ze?

Had zelf al wat gevonden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slanke_knobbelhoren

Maar je kan dus niet zien of een Torenslak eitjes draagt?

Hahaha, ik geloof dezelfde 🙂

Had er nog een link bij gedaan🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan