Eitjes van Chromaphyosemion bitaeniatum Lagos


Jawel, had ze toen apart zitten om te kweken, ��n man met meerdere vrouwen. Dacht dat het niets werd, de man overleed helaas en de overige vrouwtjes weer terug in de gezelsschapsbak gezet. Toen ik later de bak schoonmaakte, kwam ik een aantal jongen van ze tegen.
Daar is nog ��n koppel van over met nog ��n ouder vrouwtje, zitten nu bij de Zenkeri's in de bak omdat ik m'n grootste bak opnieuw aan het inrichten ben.
Die kleinere kweekbak had ik opgeruimd, maar waarschijnlijk zal die binnenkort wel weer opgestart worden.
 
Ronald V zei:
Ik heb zeker 3 tot 4 eitjes gezien, waarin 2 oogjes schuil gingen.
Ik heb dus goede hoop, dat het dit keer wel gaat lukken.

I.p.v. te wachten tot de eitjes uitkomen, kan ik dan niet beter deze eitjes al in de bakje doen of is dit te riskant?
 
Ondertussen een visje of 5 uitgevangen en nog evenzoveel eitjes met een larfje in gezien.
Het voeren doen we met pas uitgekomen artemia en verversen dagelijks zo'n 30-40% procent van het water.

Ik heb het advies van hier opgevolgd en mos in de bakjes gegooid, maar hierdoor twijfel ik wel of alle 5 de visjes er nog zijn.
 
Gefeliciteerd een goed begin. :thumbs:
Controleer goed je water wat je afgeheveld hebt met lampje en vergrootglas of je geen visje hebt opgezogen.
 
Leuk! Ben benieuwd hoeveel je er over gaat houden. T is ook echt een prachtvisje moet ik zeggen.ik wil ze zelf ook nog eens gaan houden...
 
Nee, daar zijn ze echt veel te klein voor en de kamer te donker.

Ik heb wel een vraag en misschien ben ik wel wat onzeker, maar tja...het is dan ook mijn eerste keer ;)

Ik vind de opvangbakjes met mos een beetje riskant.
Sinds vandaag zijn we 2x per dag aan het verversen geslagen, daar er een vieze olieachtige laag bovenop het water drijft.

Zou ik de jonge visjes ook in een breedingnetje kunnen doen in een bak met iets meer water en sponsfiltertje?
 
OK, 2 x per dag is wel veel. Misschien met een luchtpompje klein beetje belletjes in de bakjes.
Ben benieuwd hoeveel je er al hebt.
 
Ik heb wat grotere plukken mos er bij gedaan en een garnaal voor het overgebleven voedsel op te ruimen en dat scheelt wel iets.

Op dit moment heb ik 2 bakjes staan, met in het ene bakje 6 jonkies en in het andere 4, waarvan er 2 vandaag toegevoegd.
 
Ronald, gefeliciteerd!
Goed gelukt dus, heb zelf geen ervaring om die eitjes zo uittebroeden.
Mij lijkt wel het beste, om die jongen voorlopig in een ruimer bakje te houden (minimaal zo'n 30/40 cm), oud/aqua water gebruiken en niet te veel verversen, zo min mogelijk schommelingen van het water. Let wel op vervuiling(ontlasting, overtollig voer). Omdat ze daar gevoelig voor zijn, ik verloor ook de meeste jongen toen ze nog erg klein waren.
Als ze zo klein zijn/pas geboren, hangen ze heel rustig net boven de bodem en/of verborgen in het mos. Goede eigenschap tegen rovers. Wanneer ze iets gegroeid zijn, komen ze meer naar het oppervlakte toe en hangen graag tussen drijfplantjes.
Hebben ook al snel hun typische lengte-stepen over hun lichaam.
Succes! :)
 
Pol_de_gezzmol zei:
Leuk, dat is al een mooi aantal. Ben benieuwd naar je eerste foto's, ;-)

Ze zitten aardig verscholen tussen het mos, dus dat wil nog even niet lukken.

Vandaag ga ik de eerste groep, nu een 2-tal weken oud, overzetten naar een 30cm bakje en als ik eerst het mos eruit haal, kan het misschien wel lukken.
 
Zojuist de groepjes overgezet en de groep is verder uitgedund. Van de 10 stuks die in de bakjes zouden moeten zitten, heb ik er slechts 6 over. Ik hoop dat deze 6 het wel vol gaan houden, want dit is niet bevorderlijk voor een nieuwe poging. Krijg van het thuisfront ook al enig commentaar, dat ik beter de visjes zelf kan kopen.
 
Krijg van het thuisfront ook al enig commentaar, dat ik beter de visjes zelf kan kopen.[/quote]


Beste stuurlui staan aan de wal!
Straks als het gelukt is.......

Groetjes John.
 
Alweer een week geleden dat ik de visjes heb overgezet, maar ik zie geen enkel visje en betwijfelt of ik ze �berhaupt nog ga zien. Ik blijf nog wel braaf artemia voeren.
 
Vandaag het bakje aan het schoonmaken, daar er nieuwe garnaaltjes in komen en hebben we 2 kleine visjes ontdekt.
Nu maar hopen, dat het een mannetje en een vrouwtje is.
 
Haha, zo zou je het inderdaad kunnen noemen.
Het succes is groter geworden...we hebben er nu 3 gesignaleerd.
 
Weer even een update.

We hebben nog 3 kleintjes over en zoals het er nu naar uitziet, zijn het 2 mannetjes en 1 vrouwtje.
 
Voor je er erg in hebt zwemmen er straks weer jongen rond!

Groetjes John.
 
Moet ik ze eerst weer apart zetten...haha, ze zitten, daar ik op vakantie ging, in mijn gezelschapsbak en daar laten ze zich moeilijk vangen.
 

Terug
Bovenaan