Eitjes van een renslak op hout


Liekjuh

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2019
Berichten
104
Leeftijd
47
Hai
Ik heb een aquarium overgenomen van iemand en Ik wil er garnalen in gaan houden.
Nu heeft de vorige eigenaar er renslakken in gehad en sluierstaarten.
Ik ben nu de pomp en verwarming heel goed aan het schoonmaken (lees oude eitjes verwijderen)
De eitjes zijn helemaal ingedroogd.
Ik heb gelezen dat ze niet uit kunnen komen.

Nu heb ik er een mooi stuk je hout bij gekregen dat ik de komende 6 weken in een apparte bak met een pompje erbij wil laten staan.
De oude en opgedroogde eitjes verwijder ik zoveel mogelijk.
En wil m nog overgieten met warm of kokend water.

Mijn vragen:
1) kan iemand bevestigen of het idd renslakeitjes zijn
2) kan ik het hout als bovenstaand behandelen voir het het aquarium in gaat.
3) kan het kwaad voor de garnalen?

Ik ben nu nog alles aan het schoonmaken maar laat m straks een week of 6 indraaien
 

Bijlagen

  • 15772269945978647207529071517445.jpg
    15772269945978647207529071517445.jpg
    147.1 KB · Weergaven: 326
Dat lijken me inderdaad die eitjes toe en je kan het even overgieten met heet water maar niet gaan koken. Kwaad voor de garnalen zal dat niet kunnen lijkt me zo.
 
Ik heb hier garnalen en zebraslakken bij elkaar. Beiden kijken nog vrolijk, kan geen kwaad (;

Hout nooit koken. Zo raakt de structuur in het hout kapot en is het rotgevoelig, zonde van het hout en van je waterkwaliteit. Misschien dat je het met een sponsje eraf schuurt? Anders vooral niet te druk over maken.
 
Ik denk dat je ze ook makkelijk met het puntje van een mes eraf kan halen of met een roerlepeltje bijvoorbeeld.
 
Dank voor al alle reacties.
Ik kan ze er zo vanaf schrapen met een scherp mesje. Het hout is nog droog.
Een klusje waar ik af en toe voor ga zitten en een stukje doe.
Bij het filter en de verwarming poets ik het er gemakkelijk af als het nat is.
Ik ben blij te horen dat het geen kwaad kan.
Het is een aardig klusje op het hout maar het is een mooi stukje en ben opgelucht dat ik het nog kan gebruiken.

Als hij schoon is zal ik m overgieten met heet water.

@Kikkervis ze kijken elkaar nog blij aan hahaha.
Heb jij alleen garnalen en renslakken erin?
Hebben de renslakken een functie of gewoon voor de leuk?
Ik heb wel appelslakken gehad maar de renslak kon ik nog niet
 
Ja deze slakken leggen veel van die rot eitjes door de bak heen en dat is dan ook net de reden dat ik ze niet wil hebben ondanks ze best mooi zijn.
 
Ja deze slakken leggen veel van die rot eitjes door de bak heen en dat is dan ook net de reden dat ik ze niet wil hebben ondanks ze best mooi zijn.
Ja deze slakken leggen veel van die rot eitjes door de bak heen en dat is dan ook net de reden dat ik ze niet wil hebben ondanks ze best mooi zijn.
:stom: beetje jammer dat ik dit nu pas lees. Heb er net 3 aangeschaft.
 
@Kikkervis ze kijken elkaar nog blij aan hahaha.
Heb jij alleen garnalen en renslakken erin?
Hebben de renslakken een functie of gewoon voor de leuk?
Ik heb wel appelslakken gehad maar de renslak kon ik nog niet

Allereerst omdat ze prachtig zijn! Ik heb Neritina soorten in diverse kleuren(rood bruin geel gestreept en met hoorns). Eitjes zitten bij alleen op hout en onder het filter, geen last van..

Daarnaast houden ze de ramen schoon, mocht je last van alg hebben. Niet dat ik dat heb, vind ze gewoon er mooi uitzien.
 
Ik was in de veronderstelling dat een enkele neritina geen eitjes zou leggen (zijn niet hermafrodiet toch?) maar of hij is verliefd op mijn Betta of hij/ zij dan in dit geval is in de war. De andere in een andere bak doet het niet....:ROFLMAO:
 
Zover ik er wat over kan terugvinden lees ik dat het niet bekend is hoe dat zit met het geslacht en het leggen van eitjes.
 
Zover ik er wat over kan terugvinden lees ik dat het niet bekend is hoe dat zit met het geslacht en het leggen van eitjes.
De meeste landslakken zijn hermafrodiet, dus ik denk dat het dan toch ook opgaat voor waterslakken?
 

Terug
Bovenaan