EJAY's vijver


E

EJAY

Guest
Hallo,

Hierbij een vijver update:

833923_0_82_20150501_150002.jpg



visbestand:

- 23x Stekelbaarsjes (3 doornig)
- 15x Roodvin windes (gisteren 13 gekocht en overgezet in vijver)
- 6x Regenboog elrits (1 man en 5 vrouwen)
- 4x (Beek)donderpad
- 3x Torenslakken
- 1x Bermpje

Plantenbestand:

- kaapse waterlelie
- fire opal waterlelie
- kalmoes
- gele lis
- papyrus
- roze lis
- aarvederkruid
- waterranonkel
- cambomba
- gekroest waterpest

927851_0_82_20150501_150030.jpg


Graag zou ik er nog aantal regenboog elrits bij willen kopen, maar het seizoen is nog te vroeg en is nergens verkrijgbaar momenteel.
Tevens zou ik nog drijvend fonteinkruid erbij willen hebben.

Het mannetje regenboog elrits heeft al prachtige kleuren, maar is moeilijk goed vast te leggen op foto
513778_0_82_20150426_183842.jpg



Heeft er iemand nog een goed idee voor een mooie uitloop voor het water. ik heb de imitatie beekloop weggehaald omdat ik deze te nep vond. Een kruik is ook niet echt mijn ding. De ruimte is er ook niet echt om een beekloop met folie te maken.

iemand idee�n?
 
Wegwerken met planten?
Gewoon een mooie snelgroeiende plant op de oever plaatsen, die overwoekert de uitloop deze zomer dan wel.

Waar heb je trouwens jouw Notropissen vandaan? Wij zijn sinds gister de trotse eigenaar van 5 mannen en 5 vrouwen. We hebben ze nog wel binnen zitten, vind het nog te vroeg om ze over te zetten in de vijver.
 
Mooi hoor! Ik wil het ook graag weer zo glashelder..
 
Ik heb afgelopen winter 2 notropis lutrensis en 6 notropis chrosomus in de vijver gehad, doen het nu nog steeds super. Ik snap je wel mbt overzetten, het is een te mooie kostbare vis om op de gok over te zetten. Ik heb gisteren 13 notropis lutrensis overgezet. Ze maken het uitstekend, beter dan in het aquarium, daar waren ze continue hyper.

De notropis chrosomus had ik gekocht bij aquarium veldhuis in Enschede, ik heb vd week weer gemaild. Ze zijn nog niet bestelbaar, te vroeg in seizoen. Moest over 2 weken nog eens mailen

Waar heb jij ze gekocht dan?
 
HuisVolDieren zei:
Mooi hoor! Ik wil het ook graag weer zo glashelder..

Moet zeggen dat ik jaarrond kraakhelder water heb gehad. Heb alleen zo nu en dan last van draadalg. Waterwaarden altijd wel goed.
 
Trouwvalk zei:
Wegwerken met planten?
Gewoon een mooie snelgroeiende plant op de oever plaatsen, die overwoekert de uitloop deze zomer dan wel.

Waar heb je trouwens jouw Notropissen vandaan? Wij zijn sinds gister de trotse eigenaar van 5 mannen en 5 vrouwen. We hebben ze nog wel binnen zitten, vind het nog te vroeg om ze over te zetten in de vijver.

Je kunt ze nu prima overzetten, de notropissen kleuren echt onwijs mooi nu!
 
Nice bakje, waar heb je de lutrensis vandaan
 
Kan je je uitstroom niet in de vijver laten stromen en dan tussen wat stenen wegwerken heb je gelijk wat stroming vinden je vissen vast wel lekker
Slang dus in het water en dan wellicht bochtje eraan zodat ie horizontaal met het oppervlak stroming creert.
 
Dank je!

ik zag in een andere post dat je deze soort ook zocht. ik heb de notropis lutrensis gekocht in Beilen bij koicompagnie (http://www.koicompagnie.nl/ http://www.aquariumvissenwinkel.nl/)
Deze heeft deze vissen al vaker kunnen bestellen en heb mooi prijsje kunnen afspreken.

De roodvinwindes komen al mooier op kleur nu in de vijver, in het aquaria deden ze het vroeger niet best en waren ze continue erg druk (onverwarmd aquarium).

Als iemand nog adres heeft voor notropis chrosomus dan hoor ik het graag. misschien koop ik ze wel online bij een Duitse handelaar (http://www.wp-3d.de/), maar ik vind het een grote gok om ze daar te kopen.


Er zit al lichte stroming in het water door de buis, momenteel heb ik het gras er een beetje half over heen hangen.
 
Heb je alles al in de vijver zitten ejay?
 
Jazeker, dezelfde dag langzaam laten overwennen. Ze maken het uitstekend. Aan het begin zitten ze op de bodem, maar ze zwemmen nu vrolijk mee met de rest
 
Top, zie hier 1 man ook steeds meer kleur krijgen
 
788828_0_82_20150529_170337.jpg

De paarse lis knalt eruit, de gele lis die er naast staat in het water heeft ook bloemen nu
 
Erg mooi!
Hier staan ze ook goed in bloei :)
 
even een video van het artemia voeren van de mooie vijvervissen:

https://youtu.be/ba9_ljIStCw

ze worden helemaal dol als ik daarmee aan kom, mooi gezicht



p.s. ik heb het visbestand iets aangepast:

- 3-doornige stekelbaarsjes 20x
- Notropis chrosomus 23x
- Notropis lutrensis 14x

tijdelijke bewoners:
- chinese danio (goud) 2x
- chinese danio 3x

bermpje/donderpad zijn weer terug gebracht naar de sloot
 
mooie vijver ,
is dat wat je er bij hebt gezet ?
of wat er overschiet , in het laatste geval goed zo , vond het druk lijken qua bestand , en hoe kom jij aan stekelbaarsjes ? die zijn beschermd he , als ik me niet vergis ...
 
aangepaste visbestand dat is het totaal, kan opzich wel prima. ze hebben het reuze na de zin en groeien goed!

stekelbaarsjes heb ik gekocht in valburg, bij koidream.
Deze verkopen veel soorten vis, ook bermpjes, meervallen etc.
tuinland bied ze ook wel zo nu en dan aan, alleen dan grote varianten van 6-7 cm.


ja ik vond het ook wat druk worden dus vandaar keuzes gemaakt.
Ik hoop volgend jaar mijn vijver te kunnen uitbreiden. wil een rechthoekige folievijver maken van 5000-7500 liter.
met ondiep stuk met kiezelstenen waar ze mooi kunnen zwemmen en eieren afzetten.

Hierin zal de focus liggen op notropis chrosomus en lutrensis en eventueel andere winterharde aquariumvissen die hier bij passen.
 
Tijd voor een update Erik Jan?

449556_0_82_ontwerp_nieuwe_vijver_en_tuin.jpg


Is dit deze vijver?
 
Ja klopt, ik heb sinds kort een andere baan waar ik meer verdien.
Er bestaat een kans dat we gaan verhuizen. mocht dit adv hypotheek gesprek niet zo gunstig zijn gaat de vijver door bij het huidige huis. anders is het zonde van de investering.
Maaar ik wil zo graag een grotere vijver.
Ik had al wel folie gekocht en een hazelock filterpomp 18.000liter.

975693_0_82_20160409_115004.jpg


971622_0_82_20160409_114942.jpg



Roodvinwindes en regenboogwindes hebben de hele winter in de vijver gezeten, ze zien er erg goed en dik uit :).
stekelbaarsjes daar heb ik er nog maar 1 van, geen idee hoe dit komt aangezien ik nooit een dode vis ben tegen gekomen.
 
Ik weet nog wel een logeeradres straks voor je vissen erik jan
 
Hier een paar foto's en een update:

726861_0_82_20160515_123228.jpg


685144_0_82_20160515_123210.jpg


Huidig visbestand:

- Notropis Chrosomus 20x (4-5cm)
- Notropis Chrosomus 21x (2-3cm +-3 weken oud)
- Notropis lutrensis 22x
- Chrosomus erythrogaster 10x (2-3cm / +-3 weken oud)

Ik heb een zwaarder drukfilter gekocht voor de vijver (5000l)

Gisteren met Maurice de nieuwste aanwinsten erbij gehaald o.a. Chrosomus erythrogaster

234229_0_82_rotbauchelritzechrosomuserythrogaster.jpg


video: https://youtu.be/Nlo-ctEk2y8

Zat nog in twijfel om er een aantal over te zetten in mijn 120 cm aquarium, maar deze vissen voelen zich meer thuis in de vijver met koude periodes, dan komen ze beter tot hun recht en kleuren ze mooier.

Op korte termijn ga ik verhuizen en dan maak ik een grotere vijver voor de vissen.
 
echt mooie terrasvijver man. Heb tegen mijn vrouw zitten zagen voor ook zo eentje, enkel voor planten en eventueel wat chinese danio's ofzo maar ze verklaarde me zot :)
 
Dank je, ga je geen vijver aanleggen dan? Chinese danio's kunnen prima buiten mits vijver voldoende diep is.
 
Dan weet je wat je met die eerste moet doen, go nord america.
 
Hier na lange tijd even een update.

Ik ben inmiddels verhuist in december en ben nu bezig de tuin aan te pakken.
Inmiddels heb ik een vijver uitgegraven en ben ik deze aan het indraaien.


vijver afmeting: 170cm bij 550cm
ondiep gedeelte 520 bij 50 cm met een diepte van +-40 cm
diepste gedeelte is 100cm.

wat ik zo heb overgenomen van de watermeter is afgerond 4400 liter, hoewel ik mij afvraag of dit klopt.

Bekijk media item 201Bekijk media item 200Bekijk media item 199Bekijk media item 198Bekijk media item 197Bekijk media item 196
De vijverrand word denk ik afgewerkt met flagestones icm bodembedekkers.
Het is de bedoeling dat dit een vijver word voor vissen zoals notropis chrosomus, lutrensis etc.
De bijzondere vissoorten dus.

Ben nog niet uit over een eventuele waterval. misschien iemand goede suggesties.
Het moet wel natuurlijk zijn, geen rvs waterval etc.
 
Lekker erik jan hard doorgewerkt zie ik , ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Kunnen we binnenkort weer shoppen in duitsland
 
Vind je hiervan ?kan ik je vijver dus in het ondiepe stuk.
4f03d208b7ce527cc140c6f2fe5c60df.jpg
 
Lekker erik jan hard doorgewerkt zie ik , ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Kunnen we binnenkort weer shoppen in duitsland


Klopt gaan we zeker doen. deze maand moet ik even rustig aan doen. ik heb veel planten, vijvergrind en aarde moeten aanschaffen. tevens kan dan de de vijver mooi indraaien. zowiezo notropis lutrensis en chrosomus erbij. het lijkt me ook gaaf een paar oranjekeelspringbaars aan te schaffen. moet het allemaal even bekijken
 
Vind je hiervan ?kan ik je vijver dus in het ondiepe stuk.
Bekijk bijlage 12570
is dit zelf bouw? waar vind ik zo iets? ik zat zelf aan te denk iets van hout te maken wanden met folie maken en afdekken met wat stenen, maar weet niet of dat wat is. ben niet zo van het werken met cement.
 
Nee gewoon dikke stenen en daartussen weg water laten komen.
 
Thanks, nog vol in ontwikkeling. Heb flagstones gekocht voor randafwerking. Dat zal eind van de maand gebeuren ivm afwerking van de tuin. Waterval pak ik dan ook aan. Ik zal dan een nieuwe foto plaatsen.
 
Hoe ga je het nu doen de waterval?
 
Iets kleins en trapsgewijs maken icm flagstones. Word niet te uitgebreid ivm ruimte
 

Terug
Bovenaan