El gegevens


alexger

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2020
Berichten
95
Leeftijd
52
Locatie
Susteren Midden limburg
Ik kan geen info vinden over el op dit forum. Kan iemand mij info geven over el?
 
Ik kan geen info vinden over el op dit forum. Kan iemand mij info geven over el?
Hier heb je vast alle gegevens.
 
Kijk ook maar eens op aquariumbemesting.nl of op Planted box.
Daar staat een uitgebreide uitleg.
 
Oke dankjewel, ik las dat elke week 50% water gewisseld moet worden. Met mijn 900 bak vind ik dat toch wat te veel en heb ik een waterverbruik van 23 m3 per jaar. Deze methode gaat voor mij niet werken helaas.
 
Je kan ook iets minder toevoegen en dan 25% wissels doen (ik doe dat ook).

EI is eigenlijk ontwikkeld om absoluut niet meer te meten en te testen.
Ik wissel 25% per week, en voeg zelfs iets meer toe, omdat ik veel snelgroeiers heb en de ervaring leert me dat nitraat snel opgebruikt raakt door mijn planten. Ik meet dus ca 1 keer per 2-3 weken.

Geen enkele methode werkt 100% in alle bakken.
 
Als je 25% ververst moet je ook de helft van de voeding toevoegen overigens.
 
Daarbij kan je ook kiezen voor de methode, welke eigenlijk geen methode is, die ik volg: Als begin leidraad hou ik mij aan de doseringsadviezen die de producent van het bemesting artikel geeft. Daarbij let ik erg op mijn planten. Zij geven namelijk snel en exact aan of de gegeven dosering juist is. Wanneer er algen verschijnen, en die zijn altijd nog sneller als je planten, weet je dat er een tekort is. De soort alg vertelt welk tekort. Op zo'n moment verhoog ik de dosering stapsgewijs totdat de alg minder wordt. Er is dan geen tekort meer. Op deze manier doseer je exact. Het is mijn eigen werkwijze die voor mijn plantenbak prima voldoet.
 
Daarbij kan je ook kiezen voor de methode, welke eigenlijk geen methode is, die ik volg: Als begin leidraad hou ik mij aan de doseringsadviezen die de producent van het bemesting artikel geeft. Daarbij let ik erg op mijn planten. Zij geven namelijk snel en exact aan of de gegeven dosering juist is. Wanneer er algen verschijnen, en die zijn altijd nog sneller als je planten, weet je dat er een tekort is. De soort alg vertelt welk tekort. Op zo'n moment verhoog ik de dosering stapsgewijs totdat de alg minder wordt. Er is dan geen tekort meer. Op deze manier doseer je exact. Het is mijn eigen werkwijze die voor mijn plantenbak prima voldoet.

Je zegt dat je bij algen de dosering verhoogt. Maar de al ontstane algen gaan vaak toch niet zomaar weg? Zelf verwijder ik als ik al algjes zie de bladeren met alg altijd handmatig.
 
Je zegt dat je bij algen de dosering verhoogt. Maar de al ontstane algen gaan vaak toch niet zomaar weg? Zelf verwijder ik als ik al algjes zie de bladeren met alg altijd handmatig.

Uiteraard haal ik, wanneer nodig, algen weg. Maar zodra je ziet dat je alg niet meer aangroeit, terugkomt, betekend dit dat je aanwezige tekort opgelost is.
 
Sommige planten groeien niet zo snel. Als je dan alle bladeren moet verwijderen met algen blijft er soms niet veel over.

Baardalg is een taaie....
 
Sommige planten groeien niet zo snel. Als je dan alle bladeren moet verwijderen met algen blijft er soms niet veel over.

Baardalg is een taaie....

(Sommige) Planten groeien inderdaad niet snel maar alg wel! De reactie tijd van alg is zo omdat alg in staat is om zeer snel te reageren om veranderingen, iets waar planten langer over doen. Wanneer je goed oplet weet je heel rap wanneer er een tekort is. Baardalg bijvoorbeeld zit niet door je hele bak in een week. Maar begint wel heel snel en klein. Zodra je dit opmerkt begint je bestrijding. En moet je dus een tekort oplossen. Dus als je alle bladeren moet verwijderen omdat daar alg opzit let je niet op en ben je inderdaad te laat met je reactie.
 
Uiteraard haal ik, wanneer nodig, algen weg. Maar zodra je ziet dat je alg niet meer aangroeit, terugkomt, betekend dit dat je aanwezige tekort opgelost is.

Ja ok dan snap ik je uitleg Ben.

Zoals je ook al aangeeft is het zaak om op tijd de oorzaak op te lossen want anders zijn de rapen vaak al gaar en hou je weinig aan planten over.
Gelukkig hebben we om tekorten te voorkomen de EI ;)
 
Ja ok dan snap ik je uitleg Ben.

Zoals je ook al aangeeft is het zaak om op tijd de oorzaak op te lossen want anders zijn de rapen vaak al gaar en hou je weinig aan planten over.
Gelukkig hebben we om tekorten te voorkomen de EI ;)

Wanneer je (te lang) niet omkijkt naar je bak helpt zelfs EI niet meer.... ;) Maar goed, Ts ziet af van EI en vroeg om andere oplossingen, begreep ik. Nou ja, dit in mijn methodiek. Waarmee niet gezegd is dat het de enige is. Maar voor mij werkt het al jaren uitstekend.
 
Dat zal gelet op je bak ook prima werken. Ik voeg zelf ivm de manen nu ook wat minder toe en voeg wekelijks 15/1,5mg toe waardoor ik na de verversing op 25/2,5 uitkom.
Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden.
 
Normaal deed ik alleen een co2 toevoegen maar niet genoeg via een automaat. Geen bemesting. Anubias groeiden slecht en rode planten gingen redelijk. Baard alg had ik veel last van op planten en achterwand. Op de ramen wat groene alg wat stevig vast kon zitten. Nog een vraag , de uitstroom van mijn filter staat in het midden van de achterwand en blaast uit naar de rechter voorkant. Ik bedenk mij net dat het misschien beter is als die richtig de voorruit blaast ik heb een panorama aquarium. Klopt mijn redenering? Misschien eens met een soort kleurstof mijn uitstrooming testen. Nu blaast die net onder de oppervlakte . Is waarschijnlijk ook beter als die schuin naar beneden stroomt
 
Wat voor bestand aan vissen wens je ?
Is het de bedoeling om een plantenbak te maken of een bak met (enkele) planten?
 
Even als toevoeging want ik zie dit vaker fout gaan. De juiste afkorting, en wellicht dat je daarom weinig kon vinden, is EI (ei) en niet EL(el). Het staat voor Estimative Index, geschatte index dus. Waarbij bedoeld wordt dat de benodigde voeding geschat wordt.

Het is een (overdreven) schatting zodat je nooit tekorten gaat krijgen. Om te voorkomen dat je enorme overschotten gaat krijgen dien je dus wekelijks 50% water te verversen. Door deze 'reset' kun je nooit meer dan het dubbele van je dosering in het aquarium opbouwen. Dit klinkt wellicht gek maar een klein rekensommetje maakt dit wel duidelijk. Hierbij neem ik als voorbeeld even een dosering van 10ppm aan nitraat en ga er van uit gaan dat er niets verbruikt wordt en ook via andere bronnen niets bij komt.

Week 1: Start met 0 nitraat en doseer 10 ppm nitraat
Week 2: Ververs 50% dus 10/2 = 5 ppm blijft over. Daarna gooien we er opnieuw 10ppm in en komen op 15ppm nitraat uit.
Week 3: Ververs 50% dus 15/2 = 7.5 ppm + 10ppm = 17.5 ppm
Week 4: 17.5/2=8.75 + 10 = 18.75
Week 5: 18.75/2=9.38+10 = 19.38
Week 6: 19.38/2=9.69+10 = 19.69
Etc.. Totaal nitraat zal uiteindelijk stabiliseren op maximaal 20ppm het dubbele van je wekelijkse dosering. Hiermee voorkom je dus de opbouw van mineralen die weinig tot niet gebruikt worden. Deze reset is nodig bij gebruik van EI. Wil je dit niet dan zal je dus gewoon moeten meten en de dosering aan moeten passen op het gebruik van jouw aquarium. Bij een aquarium van 900 liter lijkt me dat laatste ook de juiste keuze.
 
Ik heb mijn visbestand al compleet 5 maanvissen, 10 corydora, 30 roodkop zalmen, 15 blackmolly, 2 gourami , chinese algeneters. Verder ledverlichting met controler rgb en wit van hpv geloof ik. Die heb ik al 2 jaar. Licht draaid nu op 40 procent. Ik wil geen vol gegroeide bak. Vallesneria, anubia, HEDYOTIS SALZMANNII en CRYPTOCORYNE WENDTII BRUIN zijn nu aangeplant. Sorry voor de text. Gaat wat lastig op de telefoon.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe kan ik mijn net apgestarte bak het beste sturen zodat de opstart goed verloopt qua licht , co2 en voeding voor de planten?
 
Weet je huidige waterwaardes en hoeveel waterwissels doe je momenteel of wens je te doen?
 
Oke dankjewel, ik las dat elke week 50% water gewisseld moet worden. Met mijn 900 bak vind ik dat toch wat te veel en heb ik een waterverbruik van 23 m3 per jaar. Deze methode gaat voor mij niet werken helaas.
vind je dat zon groot probleem?
23 M3 is vwb kosten lager dan een paar planten die je opnieuw gaat kopen, praat ik nog niet over de ergernis en het ontevreden gevoel.
1000 liter water kost incl belastingen 0.68 euro.
23000 liter kost 16 euro !!!!!
gemiddelde prijs van 1 plantje....5 euro
Genieten van een goedlopend aquarium....onbetaalbaar
 
Ik heb een continue bijvul systeem, aan de ene kant loopt het er in aan de andere kant er uit. Druppelsgewijs ongeveer 10 l per dag. I.v.m mijn werk . Ik ben werkzaam als schipper en hierom niet altijd thuis.
Ph op dit moment is 6.9
Kh 5
De rest moet ik nog meten als ik mijn nieuwe testset binnen heb
 
Ik heb een continue bijvul systeem, aan de ene kant loopt het er in aan de andere kant er uit. Druppelsgewijs ongeveer 10 l per dag.
wiskundig gezien maakt verversen van 10 liter per dag op 900 liter geen bal uit.
En al doe je het 1 x per week, 70 liter op 900 liter is gewoonweg geen verversen.
Maar als ik naar je filmpje kijk zit daar niet het probleem met je planten.
 
Heb je de rioolbelasting ook erbij gerekend en het verwarmen van de verse hoeveelheid, maar ja hobby's kosten nou eenmaal geld. Ik vind het ook lastig om zo veel in een keer te wisselen. Ivm met mijn werk ben ik onregematig thuis.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan de dagelijkse verversing wel verhogen naar 30 liter, maar bij mij loopt leidingwater direct het aquarium in. Als ik wil dat mijn bak niet te veel afkoelt moet ik het met mijn systeem rustig aan doen.
 
Ik zal nu anderen tegen de borst stoten maar de noodzaak van die grote waterwissel horen bij bakken met zware belasting waarbij de vervuiling dient verdunt te worden .
Die belasting of vervuiling kan komen door te zware visbestanden /overvoeren /teveel organische rommel of een teveel aan plantenvoeding.
Wat ik zie is een matig visbestand en een bak die geen overvloed aan plantenvoeding vraagt.
Dagelijks je 30l verversen + een lage weekdosis aan npk en plantenvoeding lijken me geen probleem je crypto's kunnen kleibolletjes en osmocote bij hun voetjes krijgen

ps
de wortelstok van je anubias boven de bodem brengen en je vallisneria iets hoger totdat het hart van de plant boven de bodem komt anders durven deze wel eens gaan rotten
 
op je andere vragen
7- 8uur verlichten en na een maand opbouwen indien nodig
co2 +-20-25mg/l toedienen en continu-test ter controle groen tot licht groene kleur
uitstroom filter staat hier 5cm onder het wateroppervlak , evenwijdig met de achterwand en horizontaal en hierdoor rimpel oppervlakte water en zie er aan de andere kant van het aquarium nog een lichte beweging in de planten;
Ter controle van stroming gebruik ik graag vfm easy life dit geeft een duidelijk beeld of alle plaatsen bereikt worden met de stroming, een halve dag een waas in je aquarium waarna die super helder word.
 
Ik zal de planten nakijken , bedankt voor de info. Ik voer ook met een automaat droogvoer, als ik thuis ben krijgen ze regelmatig vriesvoer + droog voer met druppels vitamine daar ben ik pas mee begonnen. Droog voer verliest vitamines daar heb ik nooit rekening mee gehouden. Verder laat ik de bak zo veel mogenlijk met rust. Ik voer niet overmatig en de water verversing is constant. Het zou nog mooier zijn als ik de plantenvoeding ook met een automaat kon toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
op je andere vragen
7- 8uur verlichten en na een maand opbouwen indien nodig
co2 +-20-25mg/l toedienen en continu-test ter controle groen tot licht groene kleur
uitstroom filter staat hier 5cm onder het wateroppervlak , evenwijdig met de achterwand en horizontaal en hierdoor rimpel oppervlakte water en zie er aan de andere kant van het aquarium nog een lichte beweging in de planten;
Ter controle van stroming gebruik ik graag vfm easy life dit geeft een duidelijk beeld of alle plaatsen bereikt worden met de stroming, een halve dag een waas in je aquarium waarna die super helder word.
De continu test heb ik er in gehangen, de uitstroom van de pomp evenwijdig aan de achterwand? Bedoel je er mee dat de stroom dan langs de achterwand blaast. De pijp staat in het midden van de achterwand. Dus bvb van het midden naar links laten stromen?
 
idd zodat je (zeer overdreven ) een draaikolk in je aquarium krijgt
 
Ik kan de dagelijkse verversing wel verhogen naar 30 liter, maar bij mij loopt leidingwater direct het aquarium in. Als ik wil dat mijn bak niet te veel afkoelt moet ik het met mijn systeem rustig aan doen.
30 liter per 24 uur.....daar gaat je bak echt niet van afkoelen. Ik denk dat je problemen ziet die er niet zijn.
Will je EI volgen dan zal je tzt waterwissel moeten doen anders loopt alles in loop der tijd op.
Druppelwaterwissel van 10 liter per dag op 900 liter zet geen zoden aan de dijk. Dat is slechts 1% per dag en waarschijnlijk al net zoveel zijn dan wat verdampt.
 
vind je dat zon groot probleem?
23 M3 is vwb kosten lager dan een paar planten die je opnieuw gaat kopen, praat ik nog niet over de ergernis en het ontevreden gevoel.
1000 liter water kost incl belastingen 0.68 euro.
23000 liter kost 16 euro !!!!!
gemiddelde prijs van 1 plantje....5 euro
Genieten van een goedlopend aquarium....onbetaalbaar
Is water in NL echt zo belachelijk goedkoop?

Ik denk dat we in België ondertussen tegen de 3€ per 1000l gaan.
 

Terug
Bovenaan