EL Profito + "Plantenpracht" = Alles wat men nodig heeft?


S

Sokonomi

Guest
Hallo allemaal,

Mijn aquarium draait inmiddels twee jaar op 'Estimative Index', maar ik ben er niet zo tevreden mee.
Ondanks wekelijks meten en tevergeefs bijsturen lukt het me niet om mooie plantjes te kweken.
Daarom wil ik nu eens iets makkelijker gaan proberen, waar veel mensen blijkbaar succes mee boeken.

Na een beetje zoeken kwam ik hier op uit;
Easy Life Profito, met een supplement van 'Plantenpracht'.
Van ieder wekelijks 5ml per 100L doseren, lijkt vrij simpel.

Echter kwam ik er bij het inlezen achter dat hier géén nitraat of fosfaat meer aan te pas komt.
Klopt dit wel? Nitraat is voedsel, en fosfaat zorgt ervoor dat planten het opnemen, toch?
Bij de EI mix moest er behoorlijk wat van in de bak (22ppm NO3, 4ppm PO4),
dus dat het nu volledig afwezig zou zijn met deze voeding combo vind ik vreemd.
Dus mijn vraag is nu; Hoe zit dat in elkaar? :S
Kan ik overstappen op Profito en plantenpracht, of moet daar eigenlijk nog iets bij?
Andere makkelijke plantenvoeding suggestie zijn ook welkom!

- Sven
 
Beide toevoegingen bestaan uit de sporenelementen welke je nu toevoegt, dus meten op No3 en PO4, daar mogen geen tekorten van komen.
 
Hallo Sokonomi,

Om te beginnen is het blangrijk om te weten om wat voor planten het gaat en welk substraat ze in staan + heb je er ook vissen bij.
Hoeveel lich en welk licht wordt er gebruikt.
Ei-methode wordt in veel gevallen Nitraat en Fosfaat toegevoegd als men geen vissen heeft of een klein bestand aan vissen die niet voldoende nitraat opleveren en fosfaat door het weinig voeren van de vissen.

Normaal gesproken bij een aquarium met normaal visbestand heb je al voldoende nitraat maar er zijn uitzonderingen als je Co2 en veel licht gebruikt op de planten dan groeien deze sneller en verbruiken ze ook meer voeding o.a nitraat en fosfaat.
Dus lastig zo de situatie in te schatten of je dan met gewone ijzer houdende plantenvoeding zonder nitraat en fosfaat toe te voegen voldoende hebt.
 
De EI is gebaseerd op het voorkomen van tekorten en normaliter voeg je dan ook nitraat en fosfaat toe. Het is raar dat als je deze doseringen aanhoudt je ergens tekorten aan hebt. Ik denk niet dat het heel zinvol is om op 2 soorten met sporen over te stappen. Zelf gebruik ik de Micromix net als meer leden hier inmiddels en daarbij voeg ik nitraat en fosfaat toe.
Heb je misschien een overzicht van je waterwaarden en eventueel wat foto s van planten die tekorten laten zien?
Bij de EI mix moest er behoorlijk wat van in de bak (22ppm NO3, 4ppm PO4),
Normaliter voeg je 20mg no3 toe en 2 mg po4. Waarom jij veel meer fosfaat hebt toegevoegd is me ook een beetje onduidelijk. Daarbij wordt vaak geadviseerd om ook kalium toe te voegen zodat je evenveel kalium als nitraat in het water hebt maar dat hangt ook af van hoeveel kalium je in het kraanwater hebt.
 
Ik heb een 70L tank, laag-middel verlichting (40W aan LED).
Visbestand : 6 Kardinaal tetras, 2 Honey Sunset Gouramis, 2 Hillstream Loaches, één appelslak, en een boel neocaridina davidi garnalen.
Planten zijn simpel; Java Varen, Cryptocornye, Anubia, de standaard beginners plantjes.
Anubia groeit als een gek, soms zelfs mooie witte propjes eraan.
Cryptos worden te lang, ik vermoed te weinig verlichting, het is een diepe bak.
De Java varen is droevig; veel misvormde bladeren (trident), en bruine vlekken.

Ik volg de receptuur van aquariumbemesting.nl
De standaard aanbevolen mix;
22.50 ppm NO3 Nitraat
2.00 ppm PO4 Fosfaat
22.50 ppm K Kalium
0.05 ppm B Borium
0.27 ppm Ca Calcium
0.06 ppm Cu Koper
0.40 ppm Fe Kalium
0.00 ppm Mg Magnesium
0.27 ppm Mn Mangaan
0.01 ppm Mo Molybdeen
3.07 ppm S Sulfaat
0.06 ppm Zn Zink
0.00 ppm dGH Hardheid

Bij wekelijkse waterverversing schommelt NO3 tussen 20 en 23ppm, en PO4 zit rond de 2 tot 4ppm.
Het eerste jaar heb ik met CO2 gedraaid om de planten goed in te laten groeien,
inmiddels doe ik het zonder, en heb ik de dosering ongeveer 15% terug gedraaid om in balans te blijven.

Vooral de Java varen gaat het niet mooi; vaak misvormd (veel trident blad) en last van bruine stippen.
Even googlen suggereert dat het kan komen door te lage CO2 gehaltes in et water,
maar toen ik CO2 gebruikte had ik ook al bruine vlekken en misvormde bladeren.

Ik lees veel van andere aquariumhouders die het gewoon met een spuitflesje doen, en die hebben WEL mooie gezonde planten.
Dus daarom wilde ik het nu ook eens op die manier gaan doen..
 
40 Watt aan led? Welke lampen heb je dan precies boven je 70 liter bak hangen? Javavaren gedijt het beste in bewegend zacht tot middelhard water. De lichtintensiteit mag van een gemiddelde sterkte zijn. Qua temperatuur moet je niet boven de 28 graden komen. Bij te hoge temperaturen, zoals bijvoorbeeld tekort bij een hete lamp zie vaak meer donkere vlekken op de bladeren. CO2 zal niet zo'n grote rol spelen bij deze plant gezien de grote tolerantie op dit gebied. Maar een pH waarde in een zwak zuur bereik, 6.7 tot 6.9 dus geeft goede resultaten. Maar ook hier is, als gezegd, de tolerantie best groot. Overigens kent Javavaren meerdere varianten, het helpt wanneer je zo precies mogelijk bent.

Cryptocoryne kan over het algemeen best toe met een gemiddelde lichtsterkte. Je schrijft dat ze lang worden. Maar dat kan inherent zijn aan de soort. Welke soort heb je dus?
Verder ben ik benieuwd naar de "witte propjes" op je Anubias? Ook hiervan bestaan er verschillende soorten, weet je welke je hebt?
 
Laatst bewerkt:
70liter met 40Watt led verlichting ? hoeveel lummen levert dat op denk veel te veel als je mij vraagt omdat de meeste led ongeveer 100lumen per watt leveren zou je ongeveer op 3500 tot 4000lumen uit komen op 70liter water = 57lumen de liter :eek: met Javavaren + Anubis die staan dan te verbranden met zoveel licht !

Beste Javavaren en anubis zijn schaduw planten en houden niet van fel licht maar getemperd zo 15-25lumen is al genoeg !
Je krijgt dan ook met zulke licht sterkte grote Co2 te korten als je geen Co2 gaat toevoegen maar dan nog is 57lummen veel te veel voor jouw planten soorten die lowlight zijn.
Crypto's zijn ook niet echt sterk licht behoevend en middel tot lowlight is al voldoende, dus als de berekening klopt van jouw licht van 40Watt op 70liter is de gehele licht setup voor je planten al overkill.
Planten moet je wel samenstellen voor type biotoop en Anubis + Crypto's en Javavaren horen dan ook niet thuis in Highlight bakken waar Hotonia's of Monte Carlo met deze licht waardes in zouden moeten groeien.
 
57lumen de liter :eek: met Javavaren + Anubis die staan dan te verbranden met zoveel licht
Dat vermoed ik ook en vooral zonder co2 kun je dan in de problemen komen met een bak aan licht en daarom ook dat ik al vroeg of dat voluit brandt.
 
:oopss:
Excuses, ik had het even niet goed uitgerekend, had een andere ledstrip in mijn hoofd.
Het is een Novolux 60 8w lichtbalkje, bijgestaan door ongeveer 15w aan IP76 5050 LED strip.
Samen goed voor zon 22W aan verlichting, hoeveel lux dat precies geeft weet ik niet.
22w klinkt misschien al wat gezonder.

Er zit een tijdklok op;
0:00 ~ 7:00 licht uit.
7:00 ~ 8:00 zwelt aan tot 100%
8:00 ~ 9:00 voedertijd 100%.
9:00 ~ 12:00 zwakt af tot 25%
12:00 ~16:00 blijft staan op 25%
16:00 ~ 17:00 zwelt aan tot 100%
17:00 ~ 20:00 voedertijd 100%
20:00 ~ 24:00 zwakt af tot blauw 5%

pH waarde zit op 7.2

Temperatuur constant 23'c

Plantenvoeding gaat er rond de ochtend in, vlak voordat het licht aan gaat.

De anubias gaat goed, de krypt wordt te lang (stengels van ruim 30cm), de java varen lijkt stervend.
Het lukt me maar niet met EI, en mensen met een simpel voer flesje krijgen het voor elkaar.. dat wil ik ook.
 
:oopss:
Excuses, ik had het even niet goed uitgerekend, had een andere ledstrip in mijn hoofd.
Het is een Novolux 60 8w lichtbalkje, bijgestaan door ongeveer 15w aan IP76 5050 LED strip.
Samen goed voor zon 22W aan verlichting, hoeveel lux dat precies geeft weet ik niet.
22w klinkt misschien al wat gezonder.

Er zit een tijdklok op;
0:00 ~ 7:00 licht uit.
7:00 ~ 8:00 zwelt aan tot 100%
8:00 ~ 9:00 voedertijd 100%.
9:00 ~ 12:00 zwakt af tot 25%
12:00 ~16:00 blijft staan op 25%
16:00 ~ 17:00 zwelt aan tot 100%
17:00 ~ 20:00 voedertijd 100%
20:00 ~ 24:00 zwakt af tot blauw 5%

pH waarde zit op 7.2

Temperatuur constant 23'c

Plantenvoeding gaat er rond de ochtend in, vlak voordat het licht aan gaat.

De anubias gaat goed, de krypt wordt te lang (stengels van ruim 30cm), de java varen lijkt stervend.
Het lukt me maar niet met EI, en mensen met een simpel voer flesje krijgen het voor elkaar.. dat wil ik ook.
Je lichtschema beziende zou ik eerder denken aan te weinig licht. Het brand 100% tussen 8 en 9 uur en tussen 17:00 en 20:00 uur. In totaal dus 4 uur. Daarbij is je totale lichtsterkte matig. Ik zou er mee beginnen om in ieder geval gedurende 8 uur maximale lichtsterkte te hebben.
 
Je lichtschema beziende zou ik eerder denken aan te weinig licht. Het brand 100% tussen 8 en 9 uur en tussen 17:00 en 20:00 uur. In totaal dus 4 uur. Daarbij is je totale lichtsterkte matig. Ik zou er mee beginnen om in ieder geval gedurende 8 uur maximale lichtsterkte te hebben.
Het meest ideale zou een blok van 5 uur lang volle verlichting zijn,
en in het begin had ik hem van 8:00u tot 13:00u vol aan staan.
Maar toen kreeg ik een hoop draad alg, dus ik heb het toen wat terug gedraaid.
Nu geen last meer van algen, maar de verlichting is idd wat weinig voor de planten.
Daarom is de crypt nu ook aan het zoeken naar licht denk ik.
Maar krijgt een varen daar bruine vlekken en vervormde bladeren van?
Of is daar iets anders mee aan de hand?
 
:oopss:
Excuses, ik had het even niet goed uitgerekend, had een andere ledstrip in mijn hoofd.
Het is een Novolux 60 8w lichtbalkje, bijgestaan door ongeveer 15w aan IP76 5050 LED strip.
Samen goed voor zon 22W aan verlichting, hoeveel lux dat precies geeft weet ik niet.
22w klinkt misschien al wat gezonder.

Er zit een tijdklok op;
0:00 ~ 7:00 licht uit.
7:00 ~ 8:00 zwelt aan tot 100%
8:00 ~ 9:00 voedertijd 100%.
9:00 ~ 12:00 zwakt af tot 25%
12:00 ~16:00 blijft staan op 25%
16:00 ~ 17:00 zwelt aan tot 100%
17:00 ~ 20:00 voedertijd 100%
20:00 ~ 24:00 zwakt af tot blauw 5%

pH waarde zit op 7.2

Temperatuur constant 23'c

Plantenvoeding gaat er rond de ochtend in, vlak voordat het licht aan gaat.

De anubias gaat goed, de krypt wordt te lang (stengels van ruim 30cm), de java varen lijkt stervend.
Het lukt me maar niet met EI, en mensen met een simpel voer flesje krijgen het voor elkaar.. dat wil ik ook.
SMD5050 led haalt niet veel lumen dus met een strip van 15watt haal je tussen de 560-1100lumen afhankelijk welke kleur je gebruikt, bright/natural white haalt het hoogste in lumen.
Novolux zijn ook SMD5050 led die in het buisje zitten en zit je op low tot medium light boven de planten en hoeveel is lastig te berekenen.

Je tijdschakelaar, waarom zoveel variatie met licht duur en sterkte ?
Je hebt voor jouw aquarium gewoon normale tijd en belichting nodig, dus minimaal 8uur tot 12uur per dag , ik zou beginnen gewoon 9uur te gaan belichten zonder onderbrekingen of dim uren..
Dus start 12:00uu tot 22:00uu gewoon laten branden en dan kan je eventueel gedimd nacht licht aanhouden zoals blauw of zwak wit wat ik gebruik op de Discusbak.
Planten onderbreken heeft niet veel zin met minder belichten en gaan dimmen, je kan wel een pauze inlasten maar dan laat je eerst de eerste 4uur je licgt op volle sterkte branden dan 1 uurtje geheel uit om weer wat Co2 op te bouwen en vervolgens na dit uur gewoon weer belichten 4-6uur.
Planten te vaak onderbreken in hun assimilatie door te dimmen is niet erg groei bevorderend omdat de plant dan stil gaat staan en bij belichten weer langzaam op gang moet komen,
 
@edje555 In het begin had ik er een blok van 5u lang 100% in zitten, tussen 8 en 13 uur,
maar daarvan kreeg ik een hoop alg dus heb ik het volgens advies toen wat terug gedraaid.
Het schema van nu zorgt ervoor dat de bak mooi verlicht is als ik in de kamer zit voor ontbijt/lunch/avondeten.

Dus wat voor schema kan ik beter aanhouden?
Om 8u een uurtje aan, dan van 12 tot 22u volle bak, dan afzwakken naar maanlicht en om middernacht het licht weer uit?
Dat is bij elkaar 11 uur volle sterkte, dat lijkt veel? Mij is toen verteld dat 8u licht toch wel de max zou zijn.
 
@edje555 In het begin had ik er een blok van 5u lang 100% in zitten, tussen 8 en 13 uur,
maar daarvan kreeg ik een hoop alg dus heb ik het volgens advies toen wat terug gedraaid.
Het schema van nu zorgt ervoor dat de bak mooi verlicht is als ik in de kamer zit voor ontbijt/lunch/avondeten.

Dus wat voor schema kan ik beter aanhouden?
Om 8u een uurtje aan, dan van 12 tot 22u volle bak, dan afzwakken naar maanlicht en om middernacht het licht weer uit?
Dat is bij elkaar 11 uur volle sterkte, dat lijkt veel? Mij is toen verteld dat 8u licht toch wel de max zou zijn.
Als je dan algen krijgt met langer belichten kan je ook het licht bijvoorbeeld op 70% sterkte zetten om dat te proberen, maar dat je dan algen krijgt is al een teken dat er met de huishouding iets niet op orde is.
Krijg je met 70% nog wat algen zet je het op 60% net zo lang zoeken tot je de balance hebt gevonden met licht en behoefte van de planten en algen weg blijven.
Persoonlijk zou ik stoppen met deze index planten voeding en gewoon elke week met de water wissel Profito + Kalium gaan toevoegen en Nitraat en Fosfaat laten zitten voor wat het is omdat traag groeiers dit amper nodig hebben met weinig/matig licht.
Dus het is ook goed mogelijk dat je met Fosfaat op 2mg en nitraat op 20mg of hoger veel overschot hebt en algen hier met langer belichten juist van gaan profiteren in plaats van je planten die al niet zo snel groeien met het soort dat je hebt.
Dus langer belichten op lagere licht sterkte kan vaak helpen in zulke gevallen om je algen de baas te blijven.
 
Veel duidelijke taal, geweldig. :DD

Dus;
  • EI gedoe afkappen want dat zet geen zoden aan de dijk met deze plantjes,
    overstappen naar EL Profito + EL Kalium, de bioload het nitraat op peil laten houden.
  • Verlichting aanpassen; van 8u tot 9u aan, 12u tot 22u aan, 22u tot 0u blauw licht.
    En in het geval er weer algen terugkomen, niet de tijd maar de intensiteit terug draaien.
Wel nog wat vraagjes;
Kloppen lumen berekeningen met LED verlichting? Meestal berekenen ze dat toch met PAR (lichtsterkte op de bodem)?
Hoeft er verder ook geen fosfaat bij in, om de voedingstof opname te bevorderen?
Tot hoe laag mag het nitraat gehalte zakken voor ik er wat aan moet doen?
Heb ik er enig baat bij om er weer CO2 in te hangen?
 
Veel duidelijke taal, geweldig. :DD

Dus;
  • EI gedoe afkappen want dat zet geen zoden aan de dijk met deze plantjes,
    overstappen naar EL Profito + EL Kalium, de bioload het nitraat op peil laten houden.
  • Verlichting aanpassen; van 8u tot 9u aan, 12u tot 22u aan, 22u tot 0u blauw licht.
    En in het geval er weer algen terugkomen, niet de tijd maar de intensiteit terug draaien.
Wel nog wat vraagjes;
Kloppen lumen berekeningen met LED verlichting? Meestal berekenen ze dat toch met PAR (lichtsterkte op de bodem)?
Hoeft er verder ook geen fosfaat bij in, om de voedingstof opname te bevorderen?
Tot hoe laag mag het nitraat gehalte zakken voor ik er wat aan moet doen?
Heb ik er enig baat bij om er weer CO2 in te hangen?
PAR en PUR zijn metingen in een bepaald lichtspectrum waar planten op groeien zoals Blauw en Rood worden met deze meeting PAR enkel gemeten maar over het algemeen gebruiken planten wel wat meer in het licht spectrum dan Blauw en Rood dus heeft niet echt veel zin om dat te gaan meten tenzij je de perfecte planten groei wil met maximale oogst zoals in de tuinbouw en andere teelten zoals Wiet en Marhuana :sorry::LOL:

Gewoon de natuur even zijn gang laten gaan en enkel gewoon de lichtsterkte aanpassen maar wel minimaal 8uur gaan belichten, hoeveel lumen exact jouw licht is hangt van het type kleur af van de Led , rode en blauwe leds geven minder lumen af dan wit dus zeg dat je witte leds gebruikt 15Watt kom je op 1100lumen uit in het beste geval met SMD5050 led strips.
Hoeveel je Novolux buisje geeft en als deze blauw is dan kan je gerust stellen dat hij weinig lummen opleverd en zeg 500lumen dan kom je op totaal 1600lumen op 70 liter wat uitkomt op 20-22lumen de liter wat uitstekend zal zijn voor jouw planten soorten
Krijg je toch algen op 100% met deze lichtsterkte gewoon dimmen en aankijken de komende weken meer kan je niet doen en geduld hebben omdat trage groeiers maar enkele centimeters groeien per 2weken en zelfs Anubis maar milimeters groeid in die periode.
 
Tja ik begrijp even niet waarom je met de EI zou willen of moeten stoppen want dat is juist DE methode om algen te voorkomen met wat overbemesten. Krijg je dan alsnog algen dan is er toch ergens een tekort aanwezig want met voldoende voeding krijg je geen algen of een slechte groei. Dan ga ik ervan uit dat je verlichting goed/voldoende is.
Met 20-22 Lumen moet je volgens mij prima uit de voeten kunnen met de meeste planten.
 
Tja ik begrijp even niet waarom je met de EI zou willen of moeten stoppen want dat is juist DE methode om algen te voorkomen met wat overbemesten. Krijg je dan alsnog algen dan is er toch ergens een tekort aanwezig want met voldoende voeding krijg je geen algen of een slechte groei. Dan ga ik ervan uit dat je verlichting goed/voldoende is.
Met 20-22 Lumen moet je volgens mij prima uit de voeten kunnen met de meeste planten.
Ei de juiste methode ?? ken er genoeg die het gebruikte en zijn gestopt de algen waren verdwenen in lowlight bakjes.
Het zal goed toepasbaar zijn in highlight bakken omdat daar juist veel Nitraat en Fosfaat wordt verbruikt met een Co2 systeem op maximale groei van snelgroeiers maar Anubis en Javavaren en Crypto's ? Ei methode toepassen met planten die amper Nitraat of fosfaat gebruiken dus laat staan dat ze veel spoorelementen opnemen is de ei methode ver gezocht en overkill.
Bewijs is overal te vinden dat lowtech bakjes gewoon dit niet nodig hebben en eerder overschot dan tekort opleverd dat heb ik zelf wel gestest hier met plantenvoeding dat trage groeiers er weinig baat bij hebben om volle dosis planten voeding erin te kieperen wat juist problemen opleverde.
Maar per aquarium kan dit resultaat verschillend zijn zo ook hier met planten bakjes en testjes.
Ik geef nu elke bak hier al maanden een halve dosering profito en kalium en heb veel minder last van slechte groei met sommige planten dan met de volle dosering !
Dus ik zet bij alle planten voeding grote vraagtekens en neem de dosering in twijfel of je moet een plantenbak hebben zonder vissen dan heb je wel extra macro's nodig om toe te dienen maar ook hier welk substraat is er gebruikt en welke voedingstabs want sommige zoals osmoscote geven fosfaat af vanuit de bodem en in een planten bak krijg je altijd wel wat Ammonia door afbraak planten restjes wat weer iets nitraat opleverd.
Kweekbakken met discuspaar daar drijft alleen amzone kikkerbeet in en daar wordt totaal geen plantenvoeding in gekiepert en toch groeid Amazone kikkerbeet als een idioot bij 29graden zonder substraat op de bodem dus kale bak met enkel filter erop en 2 Discussen op 180liter.
Discus kweekbak Fosfaat waarde >0.2 en Nitraat 10mg dus waar heb je dan zoveel fosfaat en nitraat voor nodig terwijl in de Nano bakje wel planten voeding in gaat en Kikkerbeet weg kwijnt met nitraat van 20mg en fosfaat op 1mg ?
Ik heb er ook geen verklaring voor maar dat de ei methode de beste methode is wuif ik van tafel.
 
Laatst bewerkt:
De Novolux tube geeft 8w wit licht, maar ik heb geen emitter specificaties daarvan.
De LED strip is een rits van 60 stuks 5050 RGB. In de datasheet gebruiken ze mcd.
Maar als ik dat omreken krijg ik rare nummertjes; 18,84lm rood, 75,40lm groen, 18,84lm blauw.
Dat lijkt me iig bar weinig, dus ik weet niet of dat wel klopt..

De profito halveren als je supplementeerd met iets anders had ik ook al ergens gelezen.

@edje555 wat denk je van die "Plantenpracht"? Die geeft ook een duw magnesium en ijzer mee.
Of beter gewoon Easylife profito en kalium, half om half doseren iedere dag, en verder klaar?

Dan weer wat anders;
Ik heb hier een automatische pompmachine maar die is niet precies genoeg om 0.5ml te doseren.
Zou ik dat spul misschien aan kunnen lengen zodat ik met grotere dosis kan werken?
Of ga ik daar dan klonters en bezinksel gezeur mee krijgen?

Nog vergeten te zeggen, ik heb er een klein laagje Dennerle Deponimix potgrond in liggen, onder mijn substraat.
Daar zitten mijn crypts in, die groeien als kool, alleen wel een stuk langer dan eigenlijk de bedoeling is denk ik.
De rest zit op een balk hout geknoopt, maar lijkt toch met lange wortels de grond op te zoeken?
 
Ei methode toepassen met planten die amper Nitraat of fosfaat gebruiken dus laat staan dat ze veel spoorelementen opnemen is de ei methode ver gezocht en overkill.
Dat je dan teveel toevoegt terwijl het niet hoeft daar zit wat in maar dat neemt niet weg dat het prima kan en zo voorkom je wel algen en je kan altijd minder toevoegen zoals ook in het topic over de EI staat als je minder licht en co2 gebruikt. Ik heb in al mijn bakken nooit boven de 18 lumen gezeten maar wel altijd de EI gevolgd zonder ook maar algen op te merken. Maar goed er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;)
 
Hier staan wat uitgangswaarden uit onze EI sectie en dan ook voor een bak met weinig licht en zonder co2:

Uitgangswaarden:
  • Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
  • Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
  • Met CO2 en meer dan 0,5 Watt per liter licht: NO3 30 tot 40 mg/l en PO4 3 tot 4 mg/l per week
 
Dat je dan teveel toevoegt terwijl het niet hoeft daar zit wat in maar dat neemt niet weg dat het prima kan en zo voorkom je wel algen en je kan altijd minder toevoegen zoals ook in het topic over de EI staat als je minder licht en co2 gebruikt. Ik heb in al mijn bakken nooit boven de 18 lumen gezeten maar wel altijd de EI gevolgd zonder ook maar algen op te merken. Maar goed er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;)
Het is niet dat ik de ei methode wil bashen maar ik denk ook dat aanpassen van de dosering al een boel kan helepen zo ook de dosering met ei methode of de gewone vloeibare plantenvoeding.
Dus ik laat alle resultaten maar in het miden hangen , er is bei beide manier wel een waarheid die werkt en of juist niet.
 
@edje555 In het begin had ik er een blok van 5u lang 100% in zitten, tussen 8 en 13 uur,
maar daarvan kreeg ik een hoop alg dus heb ik het volgens advies toen wat terug gedraaid.
Het schema van nu zorgt ervoor dat de bak mooi verlicht is als ik in de kamer zit voor ontbijt/lunch/avondeten.

Dus wat voor schema kan ik beter aanhouden?
Om 8u een uurtje aan, dan van 12 tot 22u volle bak, dan afzwakken naar maanlicht en om middernacht het licht weer uit?
Dat is bij elkaar 11 uur volle sterkte, dat lijkt veel? Mij is toen verteld dat 8u licht toch wel de max zou zijn.
Alles in een aquarium draait om verhoudingen. Dat je algen kreeg wil niet altijd zeggen dat je een intense of te langdurige verlichting zou hebben. Je moet er eigenlijk voor zorgdragen dat je verlichting intensiteit voor tenminste 8 uur is afgesteld op de lichtvraag van je planten. In jouw geval kan je de leds gerust 8 uur aaneen laten branden op maximale sterkte. Nu zullen je planten zich gaan herstellen en gaan groeien. Dit betekend dat ze ook gaan vragen naar bemesting. Profito alleen is niet voldoende, je moet ook zorgdragen voor zowel nitraat als fosfaat. Bovendien moet je bodemvoeding geven aan je planten. Hou er wel rekening mee dat dit herstel en groei een aantal weken gaat duren. Er zou mogelijk een CO2 vraag kunnen ontstaan maar dat wordt pas de volgende stap omdat er eerst een redelijk stabiele bak gecreëerd moet worden.
 
Er zou mogelijk een CO2 vraag kunnen ontstaan maar dat wordt pas de volgende stap omdat er eerst een redelijk stabiele bak gecreëerd moet worden.
Ik denk dat wanneer je de leds 8 uur voluit laat branden dat je bijna niet aan co2 toevoegen ontkomt en als je dat niet gelijk goed aanpakt heb je zo baard of draadalg.
 
Het is niet dat ik de ei methode wil bashen maar ik denk ook dat aanpassen van de dosering al een boel kan helepen zo ook de dosering met ei methode of de gewone vloeibare plantenvoeding.
Dus ik laat alle resultaten maar in het miden hangen , er is bei beide manier wel een waarheid die werkt en of juist niet.
Klopt Ed en het is maar net wat je wil en wat je makkelijk vindt. Het belangrijkste is om voldoende voeding aan te bieden en voldoende licht natuurlijk om goed te kunnen groeien.
 
Ik denk dat wanneer je de leds 8 uur voluit laat branden dat je bijna niet aan co2 toevoegen ontkomt en als je dat niet gelijk goed aanpakt heb je zo baard of draadalg.
Nou, de verlichting die Ts heeft is niet bepaald sterk te noemen. Maar de mogelijkheid is aanwezig. Allereerst moet de lichtsterkte aangepast worden aan de vraag van de planten. Dat is altijd stap één. En die lichtduur moet minimaal rond de 8 uur liggen om groei mogelijk te maken. Blijkt later dat er CO2 toegevoegd zou moeten worden dan kan er altijd gedimd worden. Ts. heeft die mogelijk klaarblijkelijk. Het is nu eenmaal niet mogelijk om anders te beginnen aangezien z'n planten door lichtgebrek afsterven.

Maar misschien heb je een beter idee? Dan is het altijd goed om dat aan Ts kenbaar te maken. :):):)
 
Klopt Ed en het is maar net wat je wil en wat je makkelijk vindt. Het belangrijkste is om voldoende voeding aan te bieden en voldoende licht natuurlijk om goed te kunnen groeien.
Voor de duidelijkheid: ik geef ook maar een advies voor wat het waard is en waarvan ik denk dat juist is maar misschien heb jij een idee waar we nog niet aan gedacht hebben? Dat kan toch?
 
Ik vind het fijn dat er zoveel mensen inzicht aanbieden, maar de adviezen lopen best wel uiteen. :juggle:
Dus het is een beetje moeilijk om te bepalen wat ik nu eigenlijk het beste kan doen.

Het helpt misschien dat ik naast een viswinkel woon, dus als ik wat nodig heb, heb ik het zo in huis.
Ik heb een CO2 set staan die ik er zo tussen gesleuteld heb als dat nodig blijkt, en de fles kan ik bij de buren vullen.

Zal ik eerst maar eens beginnen met wat meer licht in de bak?
Het is dan maar 22w waarvan 15w goedkope Chinese LEDjes, dus gebakken vis zal wel meevallen denk ik, maar toch;
Smorgens om 8u een uurtje vol aan om te eten, dan van 12 tot 22u volle bak, dan tot middernacht afzakken naar maanlicht, dan tot smorgens uit?
Klinkt dat als iets waar jullie het mee kunnen vinden?

Als ik dan na een week snot aan de ramen heb, wat zakken met de verlichting, en eventueel mijn CO2 weer terug inregelen?

Wat moet ik ondertussen met de plantenvoeding doen?
Nog even door tutten met 22:2 Nitraat/Fosfaat en kijken hoe het gaat, of gelijk omgooien naar Profito + ander spul?
 
Ik vind het fijn dat er zoveel mensen inzicht aanbieden, maar de adviezen lopen best wel uiteen. :juggle:
Dus het is een beetje moeilijk om te bepalen wat ik nu eigenlijk het beste kan doen.

Het helpt misschien dat ik naast een viswinkel woon, dus als ik wat nodig heb, heb ik het zo in huis.
Ik heb een CO2 set staan die ik er zo tussen gesleuteld heb als dat nodig blijkt, en de fles kan ik bij de buren vullen.

Zal ik eerst maar eens beginnen met wat meer licht in de bak?
Het is dan maar 22w waarvan 15w goedkope Chinese LEDjes, dus gebakken vis zal wel meevallen denk ik, maar toch;
Smorgens om 8u een uurtje vol aan om te eten, dan van 12 tot 22u volle bak, dan tot middernacht afzakken naar maanlicht, dan tot smorgens uit?
Klinkt dat als iets waar jullie het mee kunnen vinden?

Als ik dan na een week snot aan de ramen heb, wat zakken met de verlichting, en eventueel mijn CO2 weer terug inregelen?

Wat moet ik ondertussen met de plantenvoeding doen?
Nog even door tutten met 22:2 Nitraat/Fosfaat en kijken hoe het gaat, of gelijk omgooien naar Profito + ander spul?
Als je zelfs de mogelijkheid van CO2 hebt dan is je probleem opgelost. Begin met licht en voldoende juiste voeding. Licht is altijd de eerste vraag voor groei. (Gouden driehoek!) Mocht er dan draad- of baardalg ontstaan volstaat het voor nu om CO2 toe te voegen.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Als je zelfs de mogelijkheid van CO2 hebt dan is je probleem opgelost. Begin met licht en voldoende juiste voeding. Licht is altijd de eerste vraag voor groei. (Gouden driehoek!) Mocht er dan draad- of baardalg ontstaan volstaat het voor nu om CO2 toe te voegen.
Bekijk bijlage 321186
De driehoek ken ik, maar ik vind het best moeilijk om te bepalen waar in die driehoek mijn tank zich bevind.
Stel, je hebt met EI je metingen op orde, je lamp draait 8 uurtjes per dag, en je CO2 checker is groen,
dan is daar opeens baard alg; wat moet je nu veranderen om dat te corrigeren? 😋
 
De driehoek ken ik, maar ik vind het best moeilijk om te bepalen waar in die driehoek mijn tank zich bevind.
Stel, je hebt met EI je metingen op orde, je lamp draait 8 uurtjes per dag, en je CO2 checker is groen,
dan is daar opeens baard alg; wat moet je nu veranderen om dat te corrigeren? 😋
What if... vragen vind ik altijd moeilijk te beantwoorden maar je moet gewoon beginnen bij het begin. Zonder licht is er geen groei mogelijk wat je ook in je bak mikt. Dus dat wordt ons startpunt. En dat start punt bevind zich eigenlijk al voor je begint met je aquarium. Eigenlijk, maar dat doet eerlijk gezegd bijna niemand, moet je dan gaan bepalen welke planten je in de bak wil en wat die keuze vraagt om te kunnen groeien. Daar pas je de hardware op aan. Maar dit kan ook nu nog. Pas je lichtsterkte gedurende minimaal 8 uur aan op de lichtvraag van je planten. Hoeveel licht een plant wil kan je lezen bij alle online plant aanbieders; zij zetten dit bij elke aangeboden plant. Zodra je dit op orde hebt hebt je een vast en juist ingesteld punt waar je verder niet meer aankomt. Nu gaan je planten groeien en vanzelf vragen om bemesting, hun voeding dus. Daar hoort ook CO2 bij. Of je dit nu wel of niet toevoegt, een plant is dit nodig en verbruikt dit. CO2 zit trouwens in elke bak. Het kan alleen de vraag zijn of dit voldoende is en of er mogelijk toegevoegd moet worden. Zou er nu alg ontstaan is het vrij gemakkelijk uit te vogelen waar je problemen liggen. Immers je verlichting, je vaste punt is juist ingesteld. Dus er is een tekort. Aan de hand van de algensoort weet je dan aan welk tekort we moeten denken. Terugkomend op de driehoek; jij weet inderdaad niet waar je bak zich in die driehoek bevind want je hebt geen vast punt, je bent zwevend, zogezegd. Wel zie je aan die driehoek dat het belangrijkste zich in de top bevind en waar vervolgens alles weer een correlatie mee heeft, juist het licht!
 
Ok, dan zal ik nu een deductie doen mbv. de driehoek;

Licht:
Ik zit met mijn verlichting momenteel in de <25 lumen categorie, en ik weet dat mijn planten het goed moeten doen met weinig licht. Met 8 uur licht zou het dus moeten lukken.

Macro:
Ik had van iemand gehoord dat als je wat drijf plantjes in je bak hebt die lekker groeien, dan gaat het met je voeding goed, want CO2 halen die plantjes uit de lucht en dus is dat geen probleem factor als ze het niet goed doen. En zo zien mijn drijfplantjes er momenteel uit;

20210311_171746.jpg

Zitten na 2 weken alweer halverwege de bak, dus ik moet weer wat uitdunnen. Maar deze groeien dus best lekker. Normaal zit het tot iets van 15% bedekt, en er zijn op dat plek ook geen bodemplanten die dan zonder licht zouden zitten. Dus er zit blijkbaar voldoende "eten" in het water, denk ik dan? En als deze drijvertjes goed eten, en de bodemplantjes verpieteren, dan zou dat een CO2 tekort in het water kunnen betekenen.

Micro:
Deze is wat moeilijker te meten, maar als het goed is komt dat ook allemaal mee met de EI voeding, dmv. de Tenso Cocktail micro oplossing.

Dus als ik dat allemaal zo bekijk, zou het maar 1 ding kunnen zijn; CO2 tekort?
 
Ok, dan zal ik nu een deductie doen mbv. de driehoek;

Licht:
Ik zit met mijn verlichting momenteel in de <25 lumen categorie, en ik weet dat mijn planten het goed moeten doen met weinig licht. Met 8 uur licht zou het dus moeten lukken.

Macro:
Ik had van iemand gehoord dat als je wat drijf plantjes in je bak hebt die lekker groeien, dan gaat het met je voeding goed, want CO2 halen die plantjes uit de lucht en dus is dat geen probleem factor als ze het niet goed doen. En zo zien mijn drijfplantjes er momenteel uit;

Bekijk bijlage 321189
Zitten na 2 weken alweer halverwege de bak, dus ik moet weer wat uitdunnen. Maar deze groeien dus best lekker. Normaal zit het tot iets van 15% bedekt, en er zijn op dat plek ook geen bodemplanten die dan zonder licht zouden zitten. Dus er zit blijkbaar voldoende "eten" in het water, denk ik dan? En als deze drijvertjes goed eten, en de bodemplantjes verpieteren, dan zou dat een CO2 tekort in het water kunnen betekenen.

Micro:
Deze is wat moeilijker te meten, maar als het goed is komt dat ook allemaal mee met de EI voeding, dmv. de Tenso Cocktail micro oplossing.

Dus als ik dat allemaal zo bekijk, zou het maar 1 ding kunnen zijn; CO2 tekort?
Amazone kikkerbeet wat jij hebt groeien als drijfplant geven inderdaad aan of er voldoende licht en voeding is, maar drijfplanten nemen wel veel licht weg van de andere planten die er onder staan en dit kan problemen opleveren met niet al te sterke belichting.
Zo zal bij overbelichting het juist een prima plantje is om licht in het aquarium wat te dimmen op de andere planten zoals ik het ook gebruikt in de Rio350 en de Discus bakken als je niet kan dimmen.
Als je vissen hebt is er altijd ammonia dat wordt omgezet naar nitriet en dan naar nitraat, stop met fosfaat en nitraat geven via de ei-methode omdat anubis en javavaren en crypto's dit helemaal niet in grote hoeveel heden nodig hebben en laat staan zo snel kunnen groeien dat ze het elke week op gebruiken.
Teveel voedingstoffen kunnen ook algen triggeren en met name overtollige spoorelementen en fosfaat, een aquarium moet een balance krijgen met groei van de planten en licht + voedingstoffen.
Tekorten heb je niet behalve dat Co2 een rol kan spelen bij opkomende baardalgen maar dan is er vaak teveel licht omdat jouw soort planten gewoon zonder Co2 toevoegen ook prima kunnen groeien zonder Co2 toe te gaan dienen als het licht maar niet te fel is en aangepast naar de behoefte van de planten.
Vaak is 20lumen per liter al voldoende met dit soort planten en met zulke licht waardes heb je geen Co2 toedienen nodig en ook niet op deze soorten planten die je hebt.
Daarbij extra voedingstoffen dan in het aquarium te gaan kieperen heeft dan ook weinig nut omdat de planten trage groeiers zijn en dus die voedingstoffen amper op gebruiken, dus een tekort ? denk eerder overschot.
Gewoon uitdokteren wat werkt en niet werkt, belichten op 8uur en stoppen met extra planten voeding in het aquarium te kieperen en paar weken aankijken wat de veranderingen zijn in groei van de planten en algen.
Meet in die 2weken je nitraat en fosfaat waardes hoe hoog ze zijn en blijven tot de waterwissel. is nitraat na 1week gewoon 10-20mg dan heb je een antwoord hoeveel er wordt verbruikt of bij is gekomen als overschot.
Bij oplopende nitraat of fosfaat gewoon elke week water wissel van 30% en dan aantal weken zo aankijken wat deze waardes blijven op lange termijn en wat de planten doen en of algen erop reageren.
Te moeilijk denken is vaak meer werk op je hals halen en teveel rommelen in het aquarium met de huishouding leverd vaak nog meer vragen op dan antwoorden, laat de natuur gewoon even zijn gang gaan en doe zo min mogelijk aan het aquarium en ovbeseveer en meet alleen nitraat en fosfaat.
 
Heus het kan zonder extra Co2 en veel plantenvoeding erin kieperen..
Paar foto's van de Rio350,Rio450 en Rio180
Geen Co2 en maar halve dosering profito + kalium elke week na de waterwissel en kijk een naar het kikkerbeet in alle bakken het groeid de pan uit net als alle andere planten.
Dus probeer het maar wat ik als informatie gaf dan heb je grote kans dat je aquarium bij jouw ook na een poosje gaat opknappen en vrijwel algvrij zal zijn.
350.jpg
350.jpg
350.jpg
450.jpg
180.jpg
 

Terug
Bovenaan