EL Profito + "Plantenpracht" = Alles wat men nodig heeft?


Aha, dus mijn drijfplantjes zijn kikkerbeet, nooit geweten! Heb het eens mee gekregen met garnalen.
Er staan aan die kant van de bak geen planten onder de kikkerbeet, dus dat is gelukkig geen probleem.

En tsja, over het resultaat valt niet te twisten, je bakken zien er lekker gezond uit, dus zó moet het.
Ik vraag me wel af of ik genoeg 'bioload' heb, mijn vissen kakken niet zoveel, en heb veel garnalen. :poop:

Zal ik dan om te beginnen eens de macro dosering (nitraat, fosfaat, sulfaat) stopzetten na het verversen morgen?
Eens twee weekjes enkel micro doseren, en dan eens kijken wat voor Nitraat/Fosfaat de bak zelf in stand houd?
Zal ik dan ook gelijk het lichtschema omzetten naar dat 10 uurs schema van eerder, of daar nog even mee wachten?
Ik had nu nét mijn 500gr. CO2 flesje al laten vullen, maar dat laat ik dan ook maar even staan.

iig. erg bedankt voor de ervarings adviezen, die zijn veel meer waard dan een PDF met instructies! :r
 
Ik doseer al tijden geen macro meer en alsnog blijft alles op 10-20ppm NO3 en 0,6-1ppm PO4
Enkel kalium word op 20ish gehouden
 
Hallo, Ik ben weer terug, met mijn bevindingen. :book:

Het is twee weken geleden dat ik gestopt ben met macro,
en ik heb zojuist weer een watermeting gedaan;
PH : 7.5
Fosfaat : 1.5 ppm
Nitraat : 15 ppm
Nitriet : 0.0 ppm
Ammonia : 0.0 ppm

Wat lichter op de Nitraat dan ik normaal aanhoud,
maar hij lijkt het goed te houden, puur op eigen bioload.
Macro lijkt dus overbodig? :oo

Ik merk wel dat ik nu lichtelijk meer algen heb (paar groene spatjes).
Mijn lampen schema staat nog zoals hij was, en ik heb CO2 tot mijn beschikking.
Dus dan nu de vraag; hoe balanceer ik het verder?
De verlichting wat langer aan?
 
Ik denk dat wanneer je de leds 8 uur voluit laat branden dat je bijna niet aan co2 toevoegen ontkomt en als je dat niet gelijk goed aanpakt heb je zo baard of draadalg.
Het licht laten branden op de vraag van de planten(!), zoals ik hierboven aangaf. Wanneer je ze dan gedurende 8 uur voluit zet, voluit betekend hier dus op de vraag van de planten, hoeft dat beslist niet tot extra toevoeging van CO2 te leiden. Het hangt namelijk sterk af van de plantensoorten die je in je bak hebt.
 
Hoe weet je wat de vraag van de planten is? :p

Ik heb (denk ik) een beetje baardalg aan mijn java varen hangen.
Het is een dun zwart groezelig randje, lijkt idd op baardhaar.
 
Kalium zat in mijn macro mix denk ik; Kaliumnitraat, Kaliumfosfaat, en Kaliumsulfaat.
Maar daar ben ik nu dus mee gestopt..? Of is EL Kalium weer iets anders?

Ik zal kijken of de NO3 ook bij de volgende waterwisseling nog standhoud,
als het dan nog steeds rond de 15ppm zweeft zit er iig genoeg in de bak zonder toevoeging.
Maar met meer licht zal het waarschijnlijk iets meer gaan eten gok ik. ;-)
 
Ik doseer al tijden geen macro meer en alsnog blijft alles op 10-20ppm NO3 en 0,6-1ppm PO4
Enkel kalium word op 20ish gehouden
Idem hier, ben gestopt met EI en doseer lean en probeer NO3 op max 10ppm en PO4 op 1ppm te houden
 
Hoe bedoel je geen tekorten aan komen ? Als je mijn bakken zou meten dan meet je zo goed als niets van no3 en of PO4
Dat je niets of bijna niets meet, kan betekenen dat je planten dat allemaal op consumeren, maar dan hang je op het randje om net voldoende te hebben, zelf heb ik ook 2 nano bakjes waar ik geen plantvoeding aan toevoeg en de waarden zijn dus ook 0, maar wat de bak op natuurlijke wijze aanmaakt word door de planten opgenomen.
 
Weer een paar weekjes verder;
De verlichting staat nu ongeveer 9 uur per dag vol aan, met een paar uurtjes 10% en 8 uur volledig uit.
Helaas was het raak met baard alg, mijn anubias blaadjes kregen er randjes met kortharig zwarte troep van,
dus ik heb er wat CO2 in gehangen in de hoop dat dat het zou remmen, en dat bleek een beetje te helpen.
Fosfaat houd stand rond de 2.5ppm, echter blijft het Nitraat dalen, daarvan meet ik nu nog maar 5ppm.
Vermoedelijk zijn de planten wat meer gaan vreten omdat ze nu CO2 krijgen.
Dus met alleen micro dosering en natuurlijke processen in de bak kom ik er dus blijkbaar niet?
Wat kan ik nu het beste doen? Kan profito + kalium dit trekken?
 
Ik zou zeggen schroef de nitraat in ieder geval op tot zo n 20mg. Het beruik zal nu hoger zijn omdat er meer co2 wordt aangeboden.
Staan de Anubia s wel beschut want met veel licht kan die plant de bladeren niet meer goed beschermen en gaat lekken wat ook algen aantrekt/laat ontstaan.
Zoals al eerder is gezegd moet je voedingstekorten voorkomen. dat wil zeggen voldoende voeding bij het lucht dat je aanbiedt.
 
Tsja, er werd ook gezegd dat ik moest stoppen met macro want dat zou niet nodig zijn,
dus nu weet ik even niet meer welke stoffen er nu wel en niet in moeten. :')
Gewoon de kraan van mijn EI oplossing macro mix weer een beetje open draaien,
en dan maar 'lean' gaan voeren op 15ppm nitraat ofzo?

De anubia lijkt zelf naar het licht toe te groeien, steeds als ik ze onderaan af knip krijg ik nieuwe uitschieters die tot aan het oppervlak rijken.
Dus wat ik daar mee moet doen weet ik eigenlijk ook niet. Als planten dat doen hebben ze toch licht tekort?
 
Even een OT vraagje: wat voor extra leds heb je bijgeplaatst en waar vandaan + hoeveel was je kwijt? Ik wil wss ook mijn licht uitbreiden binnenkort, vandaar.
 
Even een OT vraagje: wat voor extra leds heb je bijgeplaatst en waar vandaan + hoeveel was je kwijt? Ik wil wss ook mijn licht uitbreiden binnenkort, vandaar.
Gewoon een meter IP78 5050 RGB LED strip op een aluminium U-profiel geplakt. Ziet er mooi uit, maar voor de planten doet het vrij weinig denk ik. ;)
 
Even een opmerking, ik heb niet alles gelezen, maar dit valt me wel op. Je hebt 's ochtends een uurtje het licht aan en dan 's middags 5 uur. Ik zou dat simpeler houden. Ik heb zelf mijn aquarium op 8 uur en nauwelijks alg, alleen een beetje baardalg op de stenen. Denk maar aan hoe de zon schijnt, die komt op, schijnt en gaat weer onder. Hij komt niet 's ochtends een uurtje op om vervolgens weer onder te gaan en dan later op de dag nog eens. Mijn schema met mijn andere aquarium was ook 8 uur. Daar zat een controller op, in een half uurtje van 0 tot 100% en dan 8 uur aan, en dan in een half uurtje weer terug naar 0. Je hebt een onnatuurlijke situatie met overdag maar zo weinig licht, daar kunnen planten echt niet op groeien. Ik doe altijd om 12 uur licht aan, 8 uur 's avonds licht uit.
 
s'middags 5 uur klopt niet, dan heb je niet alles gelezen denk ik. :book:

Inmiddels heb ik vol licht van 8 tot 9 (voedertijd), en dan weer van 12:00 tot 21:00u
Daarmee zit ik met 10 uur eigenlijk al over de schreef, maar mijn lampen zijn niet zo sterk.
Dus ze hebben volgens mij wel genoeg tijd om een dag cyclus te voltooien?

De voeding zit me alleen niet lekker.
Nitraat is aan het verdwijnen (5ppm), maar dat hebben planten toch nodig?
Fosfaat, dat de opname daarvan faciliteert, zit nog wel voldoende in het water (2.5ppm).
Ik doseer momenteel enkel tenso cocktail, maar dat is denk ik niet genoeg?
 
Omdat ik graag de vissen wil zien wanneer het voedertijd is?
Ze krijgen om 8u smorgens en savonds te eten.
Maakt dat ene uurtje zo veel verschil dan?
 
In de Tenso zit echter geen nitraat en fosfaat. Ik geef de vissen eenmaal per dag eten en heb het licht tussen 12-2 uit en in totaal zit ik rond de 10 uur.
 
In de Tenso zit echter geen nitraat en fosfaat. Ik geef de vissen eenmaal per dag eten en heb het licht tussen 12-2 uit en in totaal zit ik rond de 10 uur.
Dat snap ik, want tenso is enkel het micro onderdeel van mijn Estimative Index methode.
Nitraat en fosfaat zit enkel in de macro oplossing, waarmee ik op advies van edje gestopt ben om te kijken wat de bak zelf aan nitraat produceert.
De bak blijkt zelf niets of nauwelijks te produceren, dus ik vermoed dat ik dat zelf weer moet gaan invoeren.
 
Ik snap niet waarom je dan bent gestopt want dan loop je het risico op tekorten. Juist door de EI voorkom je tekorten. Maar goed Edje zal daar vast een goede reden voor hebben gehad maar als je algen hebt dan ligt de oorzaak niet in teveel bemesten maar in tekorten of een slechte distributie van de voeding.

Wat me wel opvalt is dat je zonder de toevoeging van fosfaat zoveel po4 in je water meet terwijl de nitraat terugloopt.
 
De voeding wordt hier direct in de outlet van mijn filterpomp gespoten, dat daarna uit een horizontaal "regen pijpje" komt.
Ik zal het hele EI apparaat maar weer aanslingeren tot ik een betere oplossing heb, want dit haalt ook niet veel uit zo.
Dat PO4 zo blijft hangen vind ik een beetje vreemd. Kan dat komen van het schijfje komkommer dat ze af en toe eens krijgen?
 
In komkommer zit amper voeding dus dat zal het niet zijn. Heb je weleens de po4 in je kraanwater gemeten? Al kan ik me dat niet voorstellen.
 
Om alle twijfel uit te sluiten heb ik het even snel gemeten, maar uit de kraan is het gewoon 0ppm.
Tijdens EI zat het rond de 4ppm, maar na 3 waterverversingen en 5 weken hangt het nog steeds rond de 2ppm.

Ik heb wel dennerle 9-in-1 plantengrond onder mijn substraat zitten, zou het daar uit kunnen komen?
 
Ja dat het met de EI zo hoog zit is vrij normaal en als je niet heel veel hebt ververst dan zal de waarde ook "hoog" blijven.
Die plantengrond ken ik zo niet verder.
 
Drie keer 50% verversen lijkt me genoeg om dat toch allicht meer dan 1ppm te laten zakken, zeker als het in die 5 weken ook nog verbruikt en uitgefilterd wordt. Dus of de planten hebben er in 5 weken helemaal niets mee gedaan, of het moet ergens anders vandaan blijven komen. Ik snap het iig niet. Van vissenvoer kan zoiets ook niet komen volgens mij.

Zo ziet mijn java varen er inmiddels uit. Niet zo fris.
 

Bijlagen

  • 20210416_135904.jpg
    20210416_135904.jpg
    123.7 KB · Weergaven: 111
Ja volgens mij zit het deels wel in het voer maar niet in grote hoeveelheden. Ik weet dat @benvo laatst iets schreef over de oorzaak van de bruine vlekken op deze plant maar wat dat was is me ontschoten.
 
Bruine vlekken op Javavarens kan een teken van voedseltekort zijn. soms zie je daarbij ook nog glazige punten. Je moet trouwens ook denken aan je CO2. Javavarens zijn tolerant op dit gebied maar gedijen aanzienlijk beter met voldoende CO2. Je moet ook je temperatuur in de gaten houden. Boven de, zo ongeveer, 28 graden houden ze het wel even vol maar krijgen dan wel meer en grotere zwarte vlekken.
 
Aan nitraat kan het niet gelegen hebben, die stond hier altijd best hoog, rond de 22ppm.
CO2 stond hier ook altijd best stevig te borrelen, rond de 20mg/l.

Kan het een magnesium tekort zijn?
Dat beperkt zich tot bruine nerven en lichte bladeren, en dat dacht ik te herkennen in de foto hierboven.
Heeft micro mix poeder misschien een houdbaarheidsdatum waarna het zijn eigenschappen verliest?
m.a.w. kan het misschien zo zijn dat die mix zijn magnesium niet goed meer afgeeft?

Ik schep nu al 2 jaar uit hetzelfde trommeltje, en in het begin groeide alles nog de pan uit.
Nu wil het allemaal niet meer zo vlotten, maar er is eigenlijk niks veranderd.
 
Omdat ik graag de vissen wil zien wanneer het voedertijd is?
Ze krijgen om 8u smorgens en savonds te eten.
Maakt dat ene uurtje zo veel verschil dan?
Op zich maakt een uurtje niet veel verschil denk ik, dat weet ik niet. Maar ik denk eigenlijk dat je altijd moet proberen om zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven en de planten de kans te geven om op een zo natuurlijk mogelijke manier te groeien. En dan zou ik persoonlijk kiezen voor 8 uur licht achter elkaar, niet voor een uurtje 's ochtends en dan later op de dag nog een paar uur. Gewoon vanwege het simpele feit dat de zon 's ochtends opkomt en 's avonds weer ondergaat en niet halverwege de dag ook nog een tijdje onder is. Dus ik denk niet dat een uurtje meer of minder niet heel veel uitmaakt, maar wel het feit dat je twee lichtperiodes hebt.
 

Terug
Bovenaan