Wat is er nieuw

Elke dag een dode garnaal

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Sinds ongeveer 8 weken heb ik vuurgarnalen in mijn aquarium. Hoe groot de populatie is kan ik niet zeggen maar ik ben begonnen met 15 stuks. Ze krijgen hun jongen in mijn filterhuis zag ik want het wemelde van de kleine garnaaltjes daar en inmiddels komen er steeds meer tevoorschijn. Nu vind ik al een aantal dagen achter elkaar een dode vuurgarnaal 's ochtends. Is dat een normaal verschijnsel? Ze vervellen ook veel want bijna elke dag ligt er wel 1 a 2 velletjes in de bak. Hoe oud kunnen vuurgarnalen worden? Er is trouwens niets aan ze te zien, ze scharrelen gewoon lekker rond. Ze leven samen met guppen en platy's maar de vissen laten de garnalen gewoon met rust. De dode garnalen zijn altijd de grote exemplaren. Waterwaardes zijn trouwens goed.

Dood van garnalen is niet altijd te verklaren met onze huidige kennis. Vuurgarnalen worden 1.5 tot 2 jaar. Ze kunnen dus gewoon dood gaan als de vorige eigenaar ze een jaar of langer had. De vervelling kan ook een doodsoorzaak zijn, vaak kun je dat dan zien aan een scheur vlak achter de kop. Maar nogmaals: niet altijd is er een reden aan te wijzen.

Heb je de laatste tijd iets veranderd? Plantje, filter o.i.d.?

De guppen kunnen ook de oorzaak zijn, hier had ik ook mooi wat garnalen in een bak. Tot er guppen bij in kwamen, de guppen hadden de garnalen zo op, kapot gemaakt.

De guppen hier laten de garnalen aardig met rust. Ik denk dat vervellen de oorzaak is, heeft dat een reden? Slecht water bv of slecht voer?

Hoe vaak geef je ze te eten? Ik had hetzelfde probleem, en kwam via een garnalenforum erachter dat ik ze te veel eten gaf. Ik gaf ze zowat elke dag te eten maar ze hoeven maar een keer of 3 per week te eten.

Meestal zijn guppen niet zo agresief maar vreemd is het wel

De garnalen zitten hier bij de guppen in dus eten ze met de vissen mee. Het zou idd kunnen dat ze dan te veel krijgen. Ze krijgen af en toe hun eigen voer en eten verder wat ze tegenkomen aan blad, alg en visvoer. Ik heb inmiddels een bruissteentje geplaatst en hoop dat het nu wat beter gaat. Ik zou niet weten hoe ik het voeren aan moet passen met de vissen erbij.

Bij mij zitten er ook vissen bij, die geef ik meerdere keren achter elkaar een heel klein beetje zodat er niet al te veel in de rest van het aquarium komt.

Dat ze van teveel eten ook dood kunnen gaan wist ik niet. Misschien problemen door verkeerd eten??
Wel raar dat er nu opeens steeds een garnaal dood ligt.
Ze zijn normaal vrij sterk.
Weet je de waarden ook zo??

Voeg je dingen toe aan de bak??

Dat van teveel eten lijkt me ook niet kunnen,of de waterwaarden moeten daardoor slecht zijn bv maar zijn niet voor niks aaseters en geweldige opruimers die beestjes.
Als ze niet vervellen of paren eten ze de rest van de tijd 😉

Mijn waterwaarden zijn:

Gh-8
Kh-6,5
Ph-8
No2-0
No3- tussen 10 en 25
Ammoniak- kleiner dan 0,3

Het vissenvoer dat ze mee eten is guppen voer en algentabletten. Zelf vermoed ik dat het aan de beluchting ligt/lag. Ik heb salvinia natans in mijn aquarium en ondanks dat ik twee maal per week plantjes eruit haal was geleidelijk aan mijn oppervlakte behoorlijk dicht aan het groeien. Ik denk dat er zeker 2/3 van het oppervlakte begroeid was. Inmiddels heb ik een bruissteen geplaatst en ervoor gezorgd dat zeker de helft van het oppervlak vrij van plantjes is. De afgelopen twee dagen zie ik geen dode garnalen en ook weer meer vervellingen. De dode garnalen hadden vanaf dat ik er oplette allemaal een witte streep op de rug.

Meestal hebben oudere (vrouwtjes) garnalen een rugstreep dus kan best dat de dode garnalen van ouderdom gegaan zijn.

Als de vervelling niet lukt hebben ze dan ook een rugstreep? Sinds de bruissteen en het verwijderen van een groot deel van de salvinia zie ik elke dag weer vervellingen en geen dode garnalen. Ouderdom zou misschien wel kunnen maar ik heb er ca 20 gekocht twee maanden geleden waar erg veel kleintjes bij zaten. De kans dat de volwassen garnalen die er wel bij zaten allemaal hoogbejaard waren is niet zo heel groot denk ik.

Oudere garnalen hebben meestal een rugstreep in de lengte.
Heb weleens foto's gezien van garnalen die problemen hadden met vervellen en dan zat er een streep/barst halverwege rondom de diertjes.

Je weet het natuurlijk nooit,heb hier zelf een enorme grote groep dus is een mix van verschillende leeftijden maar als ze van een kleine groep komen is de kans natuurlijk aanwezig dat er een partij garnalen van hetzelfde nest zijn bv.

Weet het ook niet hoor en misschien maakt de bruissteen wel net het verschil idd,blijft vaak wat gissen.
Iig mooi dat er geen dode meer zijn.

Klopt John maar sommige soorten hebben ook een lengtestreep hoor. Ik heb destijds via Rendo de hoogste gradatie citroentjes gekocht en die hadden dat dus ook. Ook de kleinere en dus jongere dieren.

Klopt John maar gaat nu toch over gewone vuurtjes en daar komt zo'n rugstreep naar mijn weten enkel bij de oudere vrouwtjes voor.

Ja ok John. Wil toch nog even vervelend zijn (zoals altijd :O ), maar de hoge gradatie red sakura van Rendo hebben we ook met die streep gehad.
Maar ja dat is weer een kweekvorm van de vuurtjes natuurlijk 😉.

Ik heb ook weleens een streep op m'n onderrug,is een bruine want dan heb ik niet goed geveegd! 😀

Whahahaha daar is John weer hoor.
Zie je wel dat we nog niet volwassen zijn John 😛.

Leuke discussie! Is de streep op je onderrug ook over de lengte of rondom?

Nu ff serieus gisteren toch weer een dode garnaal en als ik er nu honderden had dan was dat misschien niet alarmerend maar nu betwijfel ik dat. Ik zie trouwens wel veel kleintjes opduiken hoor. De dode garnaal had weer de witte streep en dan rondom dus niet in de lengte. Zelf heb ik het idee dat de vervelling niet lukt. Eerst dacht ik dat de beluchting het zou kunnen zijn maar dat probleem is verholpen. Zou voeding de oorzaak kunnen zijn? Kan het door het guppenvoer komen?

Als dat rondom is dan is dat waarschijnlijk weer een breuk. Dan zou de vervelling wel weer eens de oorzaak kunnen zijn.
Je kan ook eens wat speciale garnalenvoer kunnen kopen en om ze te helpen zijn er produkten te kop zoals van HS de Chitin+. Dat is een wit poeder dat je af en toe erbij doet en helpt bij de vervelling.
Het is wel een goed teken dat je genoeg jongen ziet.

Zoiets is het zeker maar dan nog wat erger:

xr46SA86bDrQ5Yoz0zb480A-PcgRYEkO.jpeg

Helemaal john, ik ga gelijk dat speciale voer kopen. Jongen heb ik idd al vanaf het begin en af en toe zie ik ook een zwangere garnaal. Toen ik de garnalen kocht heeft degene die ze verkocht ook een zwanger vrouwtje bij gedaan. Zelf dacht ik dat dat door de stress nooit goed kon gaan maar onderin mijn filterhuis hebben de garnalen de kraamkamer gemaakt. Warm, stroming en geen pottenkijkers, ideaal blijkbaar.

Belangrijkste in zo'n filter dat garnalen trekt vergeet je nog,namelijk een overvloed aan voedsel.
Laat je de vervellingen van de garnalen gewoon in de bak?

Ja, laat ik erin liggen want ik heb gelezen dat ze die weer opeten wat voedingsstoffen oplevert.

vanochtend zag ik tussen de planten een garnaal liggen. Hij was helemaal wit net of het velletje er nog los omheen zat. Er zaten een paar baby guppen van ca 2 maanden aan hem te happen. Ik dacht dat de garnaal dood was en haalde hem uit het aquarium maar toen ik goed keek zag ik zijn pootjes bewegen, ik heb hem op een beschut plekje verstopt voor de guppen. Ik vermoed dat dit de reden is dat mijn garnalen niet door de vervelling heen komen, is dit mogelijk?

Is zeker mogelijk,was al door JdeV aangegeven in het begin van dit topic.

Klopt idd John maar dat vatte ik op als dat de garnalen opgegeten werden terwijl ze rondstiefelden in de bak en dat gebeurt hier niet. De garnaal was ook twee keer zo groot als de guppen. Ik vermoed dat juist omdat de garnaal net voor het vervellen stil zit hij aangevreten wordt. Ik heb hier nog twee kleinere bakjes staan en ga die maar inrichten voor de garnalen. Ik heb een 30 literbak en een 60 liter dus mogelijkheden genoeg.

Ik heb begrepen dat garnalen hun afweer systeem lager wordt wanneer zij veel eiwitten binnen krijgen.
Dit is ook nadelig voor het verschalen.

Na enige bestudering van garnalenvoer kwam ik erachter dat meerdere (goedkopere merken) tot we 40% eiwitten erin stoppen. De betere merken zit het helemaal niet in. Heb zelf nu die van JBL en ben daar tevreden over.

Maar het blijft lastig hoor, voeding van de vissen wat achterblijft op de bodem zit er wel vol mee...
Ik probeer nu de visjes geleidelijker aan te voeren zodat ze het op hebben voor het de bodem bereikt.. maar daar moet je ook maar tijd voor hebben 😛

Over eiwitten: er zijn dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten. Een wereld van verschil! Let hierop.
Zonder te weten tegen welke eiwitten garnalen niet kunnen of niet veel mogen hebben en welke eiwitten in dat voer zitten ben je helemaal niets wijzer.

~ Ivo

Tja, ik geef de Ancistrussen een mossel.
Wie zijn er als de kippen bij, vuurgarnalen.

In de natuur zal dat ook zo zijn, valt wat in het water, Hun zitten er als eerste op.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan