Wat is er nieuw

Elzenproppen

Marjon P

Member
Lid geworden
11 oktober 2019
Wat elzenproppen verzameld voor een wat lagere pH. Als ik opzoek hoe te gebruiken varieert dat van 1 prop per 10 liter tot 1 prop per 100 liter....Iemand ervaring hiermee?

Ik denk dat je best wat moet toevoegen voor een ph verlaging. Wat ik bemerkte was een behoorlijke bruine kleur door die elzenproppen.
Misschien dat @Fozzy er iets meer van weet.

Misschien herfstbladeren van de hollandse eik een beter en sneller alternatief (let wel dat ze niet bespoten zijn tegen de processierups, al wordt dat volgens mij tegenwoordig meestal biologisch opgelost). Eik verkleurt ook wel maar denk iets minder dan de elzenprop, welke trouwens wel decoratief zijn en garnalen zijn er meestal wel blij mee.

Ze verlagen niet zozeer de ph aanmerkelij is mijn ervaring. . Wat ze wel doen is een paar dagen je water behoorlijk donker kleuren.

Ik denk dat het lastig is om met blad of ander natuurlijk product wat je buiten vindt de ph flink te verlagen.

Ik denk dat het lastig is om met blad of ander natuurlijk product wat je buiten vindt de ph flink te verlagen.
Het hangt ervan hoeveel buffer je water heeft. Elzprop, catppa e.d kleuren het water meer als dat de PH zakt.
Wil je echt de ph verlagen gebruik dan regenwater en turf.

Het hangt ervan hoeveel buffer je water heeft. Elzprop, catppa e.d kleuren het water meer als dat de PH zakt.
Wil je echt de ph verlagen gebruik dan regenwater en turf.
Klopt net als wanneer je co2 gebruikt is er meer nodig met een hogere buffer.

Je kan in de aquariumwinkel eikenbladextract kopen om de pH te verlagen. Turf is momenteel moeilijk verkrijgbaar, merk ik.

Je kan in de aquariumwinkel eikenbladextract kopen om de pH te verlagen. Turf is momenteel moeilijk verkrijgbaar, merk ik.
Klopt maar best een gedoe met verversen.

Turf is wel verkrijgbaar bij Aquaplantsonline, alleen niet de JBL Tormec, waar ik zelf voorstamder van was, met Eikenextract moet je enorm opletten dat je niet teveel gebruikt. Sterk geconcentreerd spul.

Wat is de reden dat je de pH wilt verlagen?

Voor veel vissen die een lagere pH willen op papier, is heel erg schoon water belangrijker dan de daadwerkelijke pH.
Ze leven in de natuur in water met een lagere pH, dat een deel van hun afweer overbodig maakt. Dus zijn ze kwetsbaarder in water van een (iets) hogere- normale pH. Dat kun je opvangen door erg goede filtering en wat vaker een waterwissel en een lagere bezetting.
Als je met veel kunst-en vliegwerk de pH van je water omlaag brengt, ben je geneigd om dan het aantal waterwissels te verminderen, aangezien het een gedoe is om de pH weer in orde te brengen en dan is de meerwaarde van de lagere pH opgeheven door het verminderd aantal waterwissels.

Oké, duidelijk allemaal, dat worden dus geen elzenproppen. Bedankt voor de reacties.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan