Wat is er nieuw

elzenproppen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jejachmi
  • Startdatum Startdatum
J

jejachmi

Guest
ik heb vanmiddag ontdekt dat er een 6 meter hoge elzenboom in mn tuin staat....

nu heb ik een paar van die dingen kunnen plukken..
alleen moet ik ze in kokend water laten liggen voor 2 minuten..
of in de magnetron voor 2 minuten.??

wat is het beste?

Zozo, hoelang woon jij daar dan?
vanmiddag ontdekt..!

Magnetron? gewoon in warm water leggen.
Waarom neem jij die?
Als jij wat leest,wil je het ook,zonder verder na te denken aan wat er van komt,heb ik het wel nodig!!!!

uuh 1.5 jaar nu volgens mij hahaha..
oke warm water it is..

neej iemand zij tegen mij van vinden de garnaaltjes lekker om van te eten. en omdat mijn opa zij je hebt je verdomme een elzenboom in de tuin staan.. tja dacht ik HEEEE laten ik het eens proberen.. maar als ze het niet eten en verder heeft het geen functie alleen voor de sier doe ik het niet

Die eten ze niet.
Wordt voor verkleuring gebruikt.Zwart water te maken.

oooow oke...
waarom kon ik ze dan in een winkel kopen??? was speciaal voor garnalenn..
of zijn dat andere dingen?

KLIK HIER

eronder staat een zin met Garnalen en sommige kreeften vinden ze erg lekker.
.
maarja als ze het toch niet eten..

wil geen discussie met je aangaan bertus.. maar heb even met een garnalen persoon gepraat.. en die zegt 100% zeker dat ze die dingen eten..
dusja..

jejachmi zei:
wil geen discussie met je aangaan bertus.. maar heb even met een garnalen persoon gepraat.. en die zegt 100% zeker dat ze die dingen eten..
dusja..

Nou,dan neem je ze toch?
Kom je vanzelf achter.

In principe eten garnalen alles maar als er voldoende divers voedsel is hebben ze vaak hun voorkeur voor bepaalde dingen.

De crs hier bv zijn helemaal gek van brandnetelkorrels maar weet van andere mensen dat ze ze daar niet moeten hebben.

Heb brandnetel blaadjes geplukt met handschoenen aan,en gedroogd.
Consevenblik,gaatjes in de bodem,en op de metalen lichtkap gezet( Nog een oude 25 cm bredekap )
Gebruik ik gelijk als ontdooi en droog kap.
Zijn ze ook bezeten van.

klopt brandnetel eten ze hier ook alsof het hun enige eten is

Elzenproppen

De werkzame stoffen zijn humuszuren die de pH enigszins bufferen bij een pH van 6 tot 6,5.
Ze werken licht antibacterieel en schimmelwerend.
Verse proppen kleuren het water sterk bruin, maar dat is absoluut niet schadelijk voor de bewoners van de bak. Bij �te sterke� verkleuring kan je een deel van het water verversen tot maximaal 50%.
Dosering is afhankelijk van de versheid van de proppen. Van oude proppen wat meer geven dan van verse. De versheid hangt af van de hoeveelheid regen die ze hebben gehad aan de boom. Proppen die direct na de eerste vorst zijn geplukt, bevatten duidelijk meer humuszuren dan later geplukte proppen. 1 tot 2 proppen per 20 liter volstaat.
Nooit van te voren koken! Dan gaan alle werkzame stoffen verloren.
Na 2 tot 4 weken zijn ze uitgewerkt, maar kunnen gerust in de bak blijven. De dieren zullen ze langzaam opeten. Indien nodig kunnen nieuwe proppen worden gegeven.

Effecten van elzenproppen :

Elzenproppen zijn de vruchtjes van de zwarte els (Alnus glutinosa ) en zien er uit als kleine dennenappeltjes. Ze hangen meestal in kleine trosjes bij elkaar. De vruchtjes zijn bruikbaar als de zaden er uit zijn en ze bruin tot zwart zijn geworden. Meestal blijven deze oude vruchtjes nog maanden aan de bomen hangen.
Elzen staan vaak in de buurt van water, dus langs sloten, vaarten en rivieren. Ook worden ze vaak aangeplant als haag om de wind te breken, bijvoorbeeld rond een boomgaard.
Je kunt de proppen rechtstreeks van de bomen plukken. Je kunt ze gebruiken door ze in het filter te stoppen of los in de bak. Als je ze in het filter gebruikt, is het handig om ze bijvoorbeeld in een panty te stoppen.
De proppen hoeven niet gekookt of gespoeld te worden voor gebruik als ze schoon geplukt zijn. Koken zorgt er voor dat je veel werkzame stoffen kwijt raakt!
De zwarte elzenproppen verlagen de KH door de looizuren die ze afgeven. Het effect van de proppen op de KH is afhankelijk van bijvoorbeeld een aanwezige voedingsbodem of kalkrijke stenen. Als je een voedingbodem in de bak hebt die carbonaten afgeeft, kan deze binnen enkele dagen het effect van de elzenproppen totaal te niet doen.
De pH wordt ook verlaagd, maar dat effect is niet groot. Het gaat vaak om enkele tienden. Gebruik van turf heeft een veel groter effect op de pH.
Uiteraard is het effect sterk afhankelijk van de bufferende werking van het water en de uit de bodem en stenen oplossende stoffen. Bij water met een laag bufferende werking kan de pH flink dalen.
De kleurstoffen (o.a. de looizuren) lossen in water op. Het aquariumwater kleurt hierdoor roodachtig bruin. Deze kleuring is maar tijdelijk. Na enkele dagen tot weken is de kleur verdwenen, uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid proppen, frequentie van water verversen en type filter.
Een bijkomend effect van de elzenproppen is dat baardalgen worden geremd in hun groei en zelfs totaal kunnen verdwijnen.
Verder hebben elzenproppen een schimmelwerende werking en een lichte antibacteri�le werking.
De mate van de effecten is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid proppen. Een paar proppen in een 60 cm bak heeft weinig effect. Je hebt al snel een handvol nodig om de gewenste effecten te bereiken.
Na 6 weken is het effect van de proppen vrijwel uitgewerkt. Uiteraard ook weer afhankelijk van bijvoorbeeld de hoeveelheid proppen, frequentie van water verversen en type filter.
De elzenproppen kunnen in het aquarium blijven liggen tot ze volledig verteerd en opgegeten zijn. Garnalen en sommige kreeften vinden ze erg lekker. Sommige vissen leggen hun eieren in of tussen de proppen.

Bron Crustahobby !!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan