Wat is er nieuw

Ember Tetra territoriaal?

Lordilotr

Member
Lid geworden
11 juni 2025
Leeftijd
31
Goedenavond!!

Sinds een week heb ik 12 Ember Tetra's gekocht! De eerste twee dagen waren ze nog schuw maar daarna kwamen ze steeds meer in het open.

Nu is mij opgevallen dat minstens 4 embers territoriaL zijn. Alsof ze hun eigen 8 bij 8 cm gebiedje hebben waar ze alle andere embers uit jagen. De pygmy cory's en garnalen mogen er gewoon rondzwemmen.

Weet iemand toevallig waarom ze dit doen? En of ik mij zorgen moet maken, uit alle informatie die ik lees moeten het hele rustige visjes zijn.

Aquarium: 90L (met stenen en driftwood +-80L
Filter: Jbl e902

Het aquarium is volbeplant met Java fern, Anubias, bucephalandra, limnoflora, Salvinia minima, cryptocoryne en pogostemon.

Andere bewoners: 10 pygmy cory's, 3 Otocinclus Affinis, En een hele boel vuurgarnalen.

normaal zijn ze niet echt territoriaal, zou de temperatuur naar 23 zetten en het even aankijken.
Ga ik doen!

Sommigen zijn constant territoriaal. Anderen alleen als er alg waefers voor de cory's in gaan. Het lijkt nu of ze bijna allemaal achter elkaar aan gaan. Vrouwtjes én mannetjes.

Zou ik ze te weinig voeden? of juist te veel?

Ik wil uiteindelijk ook twee honing goerami's toevoegen. Aangezien ze groter zijn, zouden zij de embers wat rustiger houden?

Het kan zijn dat ze ervoor zorgen dat de embers meer gaan scholen doordat er grotere vissen rondzwemmen.
Iets meer voeren en kijken of er niet teveel overblijft kan geen kwaad, paar leuke slakken of wat garnalen erbij, die ruimen de rotzooi wel op als het niet teveel is.

Het zijn echte Hyphessobrycon, mannetjes kunnen in paarstemming hun territorium verdedigen. Grotere groepen kunnen daar engszins bij helpen. Verder maakt de temperatuur nogal uit. Deze vissen doen het prima op 20 graden, dan mag het 's zomers best wat opwarmen waardoor ze dan een paarseizoen hebben.

Ik heb nu ook een klein groepje sinds een goeie week, en ook hier lijken ze een territorium te pakken.
Zitten op 24gr

Het zijn echte Hyphessobrycon, mannetjes kunnen in paarstemming hun territorium verdedigen. Grotere groepen kunnen daar engszins bij helpen. Verder maakt de temperatuur nogal uit. Deze vissen doen het prima op 20 graden, dan mag het 's zomers best wat opwarmen waardoor ze dan een paarseizoen hebben.

Ah super! Laten we hopen dat het dan dat is, als mijn huis komende tijd meer af zal koelen hoop ik dat ze weer wat rustiger zullen zijn!

Zou de tem verlagen als dat kan al zal dat met dit weer lastig gaan vermoed ik.

Ga ik doen! volgende week wordt het kouder. Dan verlaag ik de temperatuur naar 22-23 graden. Als het goed is vinden de oto's, pygmy cory's en vuurgarnalen dat niet al te erg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan