Wat is er nieuw

Emers kweken

• Onderwerp starter Onderwerp starter FruityFresh
  • Startdatum Startdatum
F

FruityFresh

Guest
Ik wil in de toekomst een (groter) aquarium aanschaffen. Aangezien ik de tijd heb en het een beetje kriebelt ben ik aan het overwegen om planten emers te kweken. Ik wist niet of het nu de bedoeling was dat ik dit topic open in de planten sectie of de kweeksectie.

Via het emers kweken hoop ik het groeiproces te versnellen en geen last te hebben van algen. Op deze manier wil ik dan als arme student wat geld besparen op het beplanten van mijn bak en toch een gevulde bak te hebben om zodoende de opstart te vergemakkelijken.

Nu ben ik erover aan het denken om bv. plantjes als de Anubis Nana, de Javavaren, het Naaldgras en een mossoort emers te kweken. Ik wil dit doen in mijn leegstand aquariumpje (incl belichting) of in kleine plastic bakjes op de vensterbank. Misschien combineer ik het wel door kleine plastic bakjes in mijn aquarium te plaatsen tot we echt zomers weer hebben in ons kikkerlandje.

Heeft iemand nog tip&tricks voor mij? Ik heb enkele sites doorgelezen over het emers kweken en heb echt de indruk gekregen dat dit super simpel is. Gewoon wat potgrond, evt. een beetje zand en de boel flink vochtig houden. Is het echt zo simpel? Hoe lang dient er belicht te worden? Zijn de bovenstaande planten geschikt? Zijn er nog andere leuke opties?

Verder wordt vaker geschreven dat de meeste planten in de winkels emers gekweekt worden. Echter zie ik de meeste LFS de planten in waterbakken staan. Krijgen deze een shock als ik ze emers ga kweken en weer wanneer ik ze in de toekomst in het aquarium plaats?

Alvast bedankt!

Ik verwacht dat de planten bij iedere verandering zich weer moeten aanpassen. Dus zowel van submers naar emers als andersom.

jessicapilon zei:
Ik verwacht dat de planten bij iedere verandering zich weer moeten aanpassen. Dus zowel van submers naar emers als andersom.

Dat dacht ik al...eigenlijk dus proberen om meteen emers gekweekte plantjes aan te schaffen, zodat ze zich maar een keer hoeven aan te passen. En dan duimen dat die ene verandering meevalt...

Tja, ik heb er zelf geen ervaring mee maar logisch gedacht is dat wel het beste denk ik.
Maar ja waar krijg je die weg?? Vanaf de kweker staan ze vast al even in het water en zijn ze al bezig zich aan te passen aan submers. Misschien kun je eens bij een kweker hiervan informeren zoals Aquafora.

FruityFresh zei:
Heeft iemand nog tip&tricks voor mij? Ik heb enkele sites doorgelezen over het emers kweken en heb echt de indruk gekregen dat dit super simpel is. Gewoon wat potgrond, evt. een beetje zand en de boel flink vochtig houden. Is het echt zo simpel? Hoe lang dient er belicht te worden? Zijn de bovenstaande planten geschikt? Zijn er nog andere leuke opties?

Misschien heb je iets aan dit artikel

Dank voor de link, helaas zijn ze wel aan het verbouwen 😛.

Het is inderdaad een logische redenering. Aan de andere kant lijkt het alsof een flink aantal hobbyisten zich bezig houden met het emers kweken. En overal wordt erover gesproken alsof t niets voorstelt. Het zal dus geen rocketsience zijn. Misschien gewoon een poging wagen.

Het is ook echt niet moeilijk. Ik ken er genoeg die op deze manier in hun plantenbehoefte voorzien. Het is alleen een kwestie van wat geduld, maar op den duur bespaar je ontzettend veel geld. Helaas dus geen methode als je haast hebt en binnen 2 weken een vol beplante bak wil hebben. Dat laatste is trouwens ook nog wel op te lossen. In het begin zette ik mijn bak altijd vol met snelgroeiers zoals Hoornblad en Vallisneria, en in de loop van tijd verving ik dan langzaam die planten door de emerse planten. Op die manier heb je er ook minder last van

AquaVISie zei:
Het is ook echt niet moeilijk. Ik ken er genoeg die op deze manier in hun plantenbehoefte voorzien. Het is alleen een kwestie van wat geduld, maar op den duur bespaar je ontzettend veel geld. Helaas dus geen methode als je haast hebt en binnen 2 weken een vol beplante bak wil hebben. Dat laatste is trouwens ook nog wel op te lossen. In het begin zette ik mijn bak altijd vol met snelgroeiers zoals Hoornblad en Vallisneria, en in de loop van tijd verving ik dan langzaam die planten door de emerse planten. Op die manier heb je er ook minder last van

Dit is inderdaad de insteek. In het begin snelgroeiers en dan de emerse planten introduceren.

AquaVISie zei:
FruityFresh zei:

Misschien heb je iets aan dit artikel

Dit is een leuk artikel om eens te lezen, maar ik heb voor zoiets absoluut geen geduld. Maar voor diegene die dat wel hebben is het misschien best een leuke uitdaging.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan