Wat is er nieuw

emers planten kweken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tijn2000
  • Startdatum Startdatum
T

Tijn2000

Guest
hallo iedereen
ik ben me al een tijdje aan het inlezen over het emers kweken van aquarium planten en vandaag heb ik besloten om maar eens een poging te wagen.
ik heb twee potjes gepakt en heb hier de plantjes in gezet en deze heb ik weer in een kweekkastje (met een laag water in) op de vensterbank gezet.

ik zal hier een kweekverslagje bij gaan houden (als jullie dat natuurlijk willen hahaha)

de planten staan pas sinds vanmiddag in het kweekkastje dus ik weet natuurlijk nog niet of het gaat werken, maar daar kom ik vanzelf achter 😀

emers kweken :
start : 24-9-14
bodem : de pogostemon helferi staat in potgrond en de javavaren staat in watten
soorten :
*pogostemon helferi
*Microsorium pteropus
(er zullen waarschijnlijk nog wel een paar bijkomen hoor)

de eerste bevindingen.
ik vind de potgrond niet fijn voor dit project, want eerst had ik een laag potgrond in een bak gedaan en daar het plantje in gestoken en daar heb ik een laag water overheen gedaan en omdat potgrond heel licht is begon het te drijven...
er zijn natuurlijk wel oplossingen
-je kan grind over een laag potgrond leggen
-je kan ook 2 delen potgrond en 1 deel wit zand mengen. Het witte zand maak de potgrond zwaarder zodat het minder gaat drijven.
-en (voor deze oplossing heb ik deels gekozen) een potje met watten/wol, dit werk echt super!

voor de rest weet ik nog niet hoe het zich gaat ontwikkelen want de stekjes deden het niet zo goed in het aquarium dus ik hou nog even mijn enthousiasme in

en dan nu de foto's
emers_35624647335.jpg

emers_2352356345253.jpg

dit was het voor nu, hopelijk gaat het lukken. ik ga in ieder geval hier mijn bevindingen bijhouden

Hallo,

Leuk! Ik heb het zelf ook geprobeerd (en ben nog bezig...) Alles heb ik rechtstreek in een kweekbakje staan.
Daarin zit Aquarium voedingsbodem. (Vita Base heet het spul) Makkelijk, gaan je plantjes niet drijven. Niet alles blijkt even succesvol, zo blijkt.
Ammania Gracillis blijkt bij mij redelijk snel aan te slaan. Alternanthera Rosaefolia en Sessilis ook evenals de Gracillis.
Maar Micranthemum Umbrosum deed niets. Eleocharis Acicularis wil (althans bij mij) ook niet. Verder heb ik opgemerkt dat de plantjes het duidelijk
beter deden bij hogere temperaturen en langer daglicht, dus in de zomer. Het kweekbakje staat namelijk gewoon in de vensterbank voor het raam.
'k Ben erg benieuwd hoe het bij jou gaat!

Groet,
Ben.

hallo ben,
bedankt voor de informatie.
ik heb inderdaad ook gelezen dat ze hoge temperaturen en veel licht nodig hebben ik ben dus nog even aan het kijken hoe ik dit ga doen.
maar vandaag schijnt gelukkig de zon nog dus voor vandaag hoef ik me nog geen zorgen te maken 😎

even een kleine update
ik heb er sinds vandaag een nieuw plantje bijstaan, een cryptocoryne balansae. 😛
voor de rest doet de javavaren het tot nu toe erg goed hij ziet er zelfs sterker uit als eerst :thumbs: . maar de pogostemon helferi doet het wat minder want alle bladeren hebben losgelaten.....
ik probeer straks nog een foto te uploaden 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan